www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

()

De vraag die iedereen zich stelt is: "Hoe komt het dat zoveel mensen over de hele wereld in opstand komen om dit land en het volk Israël te vernietigen zonder aanwijsbare reden sinds het begin van de geschiedenis?"

Ik geloof dat het antwoord nergens anders te vinden is dan in de Bijbel zelf. In het Boek der Psalmen geeft Psalm 83 naar mijn mening het antwoord op al deze vragen. De Bijbel zegt in Psalm 83: "Zwijg niet, o God. Houd uw vrede niet in. En wees niet stil, o God. Want zie, Uw vijanden maken tumult. En zij die U haten, hebben hun hoofd opgeheven." De vijanden van God en zij die God haten zijn ergens op uit, maar ze kunnen niet vechten tegen de levende God, de God van Israël.

"Daarom hebben zij listig overleg gepleegd tegen Uw volk. En samen overlegd tegen Uw beschermelingen. En zij hebben gezegd: 'Kom, en laat ons hen uitroeien tot een natie, opdat de naam van Israël niet meer zal worden herdacht.'"

En zo kunnen we zien dat de strijd gaat tussen de vijanden van God en degenen die God haten. En in hun poging om God te bestrijden, komen ze uit tegen Zijn volk, Zijn beschermelingen, Israël. En hun overduidelijke doel is om de naam Israël af te snijden zodat er niet meer aan herinnerd zal worden.

Het gebed van Asaf in Psalm 83 herinnert ons eraan dat er "niets nieuws onder de zon" is (Prediker 1:9). Satan verzet zich altijd tegen wat God doet voor en door Zijn volk. Of het nu gaat om Israël of de kerk, de vijand zwerft rond als een brullende leeuw op zoek om het volk van God te verslinden.

Psalm 2:1-5
Waarom woeden de volken, en beramen de mensen ijdele plannen? De koningen der aarde stellen zich op en de heersers beraadslagen samen tegen de HEERE en tegen Zijn Gezalfde, zeggende: "Laten wij hun banden verbreken en hun koorden van ons afwerpen." Hij, die in den hemel zit, zal lachen; de HEERE zal hen bespotten. Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn,
En hen benauwen in Zijn diep ongenoegen.

De huidige oorlog in Israël is de eeuwenoude afwijzing van de Heer en Zijn gezalfde in een poging om de banden van Gods gezag te verbreken en elke verplichting aan Hem af te werpen.

Psalm 83:4-5
Zij hebben gezegd: "Kom, en laat ons hen uitroeien tot een volk, opdat de naam van Israël niet meer zal worden herdacht." Want zij hebben samen met één stem overlegd; zij vormen een verbond tegen U.

Wat de Psalmist schreef in Psalm 2 en Asaf bad in Psalm 83 is wat we vandaag de dag zien. Satan probeert mensen tegen Israël op te hitsen om hen af te snijden van het bestaan als natie, omdat God door Amos zei dat toen Hij hen terugbracht uit de volken waarheen Hij hen verstrooide, zij nooit meer ontworteld zouden worden (Amos 9:14-15).

Degene die in de hemelen zit lacht om hun pogingen tegen Hem en Zijn Gezalfde. Zijn Gezalfde is Jezus, de Heilige van Israël, de Verlosser van de wereld, de Koning der koningen en Heer der heren, de Zoon van David, de heldere Morgenster!

We zijn getuige van wat zeer waarschijnlijk de laatste voorbereidingen zijn voor Satans vijandige overname van de wereld. Zijn "man der zonde, de zoon des verderfs" staat hoogstwaarschijnlijk in de coulissen te wachten op zijn kortstondige kans om over de wereld te heersen. We zouden ook het toneel kunnen zien voor de oorlog van Ezechiël als de vijandigheid jegens de Joden escaleert. Satan is tenslotte een opportunist en zit achter de mentaliteit die ervoor zal zorgen dat deze coalitie het lef en de rechtvaardiging zal hebben om Israël binnen te vallen.

Terwijl onze harten breken voor de natie Israël en voor deze verwarde wereld, moeten we onthouden dat we het einde van het verhaal kennen. We weten dat Israël niet ontworteld zal worden. We weten dat er geen tweestatenoplossing komt. We weten dat Rusland, Turkije, Iran, Libië en Soedan verslagen zullen worden als ze samenzweren tegen de Heer en Zijn Gezalfde. God zal niet zwijgen over Zijn uitverkoren volk en het land dat Hij hen door een onvoorwaardelijk en eeuwig verbond heeft gegeven.

Dit weten we ook:

1 Tessalonicenzen 5:9
Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van heil door onze Heer Jezus Christus.

We naderen het einde van de generatie waarin Gods uitverkoren volk weer werd verzameld in hun nationale thuisland. Binnen die generatie valt de Tijd van Jakobs benauwdheid, ook bekend als de 70e week van Daniël en de Grote Verdrukking. Dit is een tijd van Gods wereldwijde toorn, waar wij als wedergeboren christenen geen afspraak mee hebben.

Hosea 5:15
"Ik zal wederkeren naar Mijn plaats totdat zij hun overtreding erkennen. Dan zullen zij Mijn aangezicht zoeken; in hun ellende zullen zij Mij ernstig zoeken."

De gebeurtenissen die we vandaag de dag zien plaatsvinden met betrekking tot Israël zijn een glimp van het welig tierende antisemitisme dat in de Verdrukking de boventoon zal voeren. Toch zal deze tijd van ellende de overlevende een derde van de Joden ertoe brengen om eindelijk Jezus van Nazareth te zien als de Heilige van Israël, hun Messias.

Psalmen 122:6
Bid voor de vrede van Jeruzalem: "Mogen zij voorspoedig zijn die U liefhebben."

Blijf bidden voor Jeruzalem en de Joden om de enige bron van ware vrede te leren kennen, de Vredevorst, Jezus van Nazareth, die Christus de Heer is.

Kom toch snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals