www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

25 december 2023

()

Toen ik de Heer aanvaardde, was het eerste wat ik deed - ik had geen Nieuw Testament in die tijd. Eerlijk gezegd dacht ik niet eens dat ik er een nodig had. Waarom niet? Omdat ik bij mezelf dacht: "Hoe werden mensen gered in de tijd van Jezus?" Weet je, Jezus gaf nooit iemand een Nieuw Testament. Paulus had nooit een Nieuw Testament. Dus ik dacht dat ik het nooit nodig zou hebben. Dat is wat ik toen dacht. En het is interessant omdat ik Jesaja las. Ik begon aan hoofdstuk één en ik was geschokt om te zien hoe God letterlijk haat wat de mens met Zijn woord heeft gedaan. God haat deze door de mens gemaakte religie. Het staat een persoonlijke en intieme relatie met Hem in de weg.

In Jesaja, hoofdstuk één, verzen 12 tot en met 14: "Wanneer je voor Mijn aangezicht verschijnt, wie heeft dit dan van jouw hand geëist om Mijn voorhoven te vertrappen? Breng geen nutteloze offers meer. Wierook is een gruwel voor Mij. De nieuwe manen, de sabbatten en het oproepen van de samenkomsten, jullie feestdagen, jullie feesten, jullie sabbat, Ik kan de ongerechtigheid en de heilige samenkomsten niet verdragen. Uw nieuwe manen en uw vastgestelde feesten haat Mijn ziel." Ik kreeg bijna een hartaanval toen ik in de Bijbel las dat God een hekel heeft aan de nieuwe manen en de feesten die Hij Zelf aan het volk Israël gaf. Waarom? Want kijk eens wat ze ervan gemaakt hebben. Hij zegt: "Ze zijn een last voor mij. Ik ben het zat om ze te dragen," zei Hij. En toen realiseerde ik me dat God eigenlijk zegt dat religie nooit iemand kan redden. Het is een kwestie van je hart. Je kunt niet gered worden door rituelen te doen.

Een van de interessantste gesprekken in de hele Bijbel staat in Johannes 3, toen Jezus een man aansprak die Hijzelf "de leraar van Israël" noemde, genaamd Nicodemus. Deze Farizeeër, die van Jezus te horen had gekregen dat je het koninkrijk van God niet kunt zien tenzij je opnieuw geboren wordt, antwoordde:

Johannes 3:4-10
Hoe kan een mens geboren worden als hij oud is? Kan hij een tweede keer in de schoot van zijn moeder ingaan en geboren worden?" Jezus antwoordde: "Voorzeker, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het koninkrijk van God niet binnengaan. Wat uit het vlees geboren wordt, is vlees, en wat uit de Geest geboren wordt, is geest. Verwondert u niet dat ik tot u gezegd heb: 'U moet opnieuw geboren worden.' De wind waait waarheen hij wil, en je hoort het geluid ervan, maar je kunt niet zeggen waar hij vandaan komt en waar hij naartoe gaat. Zo is het met iedereen die uit de Geest geboren wordt." Nikodemus antwoordde en zei tegen Hem: "Hoe kunnen deze dingen zijn?" Jezus antwoordde en zei tegen hem: "Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet?"

Hoe kon Nikodemus deze dingen weten? Waar zou hij ze geleerd hebben? Het antwoord is het Oude Testament. Nikodemus, de leraar van Israël zou het geweten hebben:

Deuteronomium 9:4-6
"Denk niet in uw hart, nadat de HEERE, uw God, hen voor uw aangezicht heeft uitgedreven, zeggende: 'Vanwege mijn gerechtigheid heeft de HEERE mij binnengehaald om dit land te bezitten'; maar het is vanwege de goddeloosheid van deze volken dat de HEERE hen van voor uw aangezicht uitdrijft. Het is niet vanwege uw gerechtigheid of de oprechtheid van uw hart dat u hun land binnengaat om het te bezitten, maar vanwege de goddeloosheid van deze volken dat de HEERE, uw God, hen van voor uw aangezicht verdrijft, opdat Hij het woord vervult dat de HEERE aan uw vaderen gezworen heeft, aan Abraham, Izaäk en Jakob. Begrijp daarom dat de HEERE, uw God, u dit goede land niet geeft om het te bezitten vanwege uw gerechtigheid, want u bent een koppig volk."

Ezechiël 18:20
De ziel die zondigt zal sterven.

Jesaja 46:12-13
"Luister naar Mij, jullie halsstarrigen, die ver van gerechtigheid zijn: Ik breng Mijn gerechtigheid nabij, zij zal niet veraf zijn; Mijn heil zal niet blijven hangen. En Ik zal heil in Sion plaatsen, voor Israël Mijn heerlijkheid."

Nikodemus had moeten weten dat hij, en alle Joden, zondaars waren net als de heidenen. Hij had moeten weten van meer dan 1500 jaar Pesach lammeren dat onschuldig bloed nodig was om zonden weg te nemen.

Ezechiël 11:17-21
"Zeg dan: 'Zo zegt de Here GOD: "Ik zal u verzamelen uit de volken, u bijeenbrengen uit de landen waar u verstrooid bent, en Ik zal u het land Israël geven.'" En zij zullen daarheen gaan, en zij zullen al zijn afschuwelijke dingen en al zijn gruwelen daarvandaan wegnemen. Dan zal Ik hun één hart geven, en Ik zal een nieuwe geest in hun binnenste leggen, en het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en hun een hart van vlees geven, opdat zij in Mijn inzettingen wandelen en Mijn oordelen bewaren en die doen; en zij zullen Mijn volk zijn, en Ik zal hun God zijn. Maar wat hen betreft wier hart het verlangen volgt naar hun afschuwelijke dingen en hun gruwelen, Ik zal hun daden op hun eigen hoofd vergelden," zegt de Heer GOD.

Nikodemus had moeten weten dat een nieuwe geest en een nieuw hart nodig waren voor alle volken, ook voor de Joden, en hij had dit moeten leren uit de Schriften van het Oude Testament.

Terwijl we vandaag de komst van de hoop voor de hele mensheid in de wereld vieren als baby, liggend in een kribbe, kunnen we dit ook terugvinden in het Oude Testament, dat honderden en in sommige gevallen duizenden jaren van tevoren is geschreven.

Genesis 3:15
"En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar Zaad; Hij zal uw hoofd kneuzen en gij zult zijn hiel kneuzen."

De vrouw in de profetie hier in de hof na de zondeval stelt de Joden voor. Het "Zaad" of mannelijk kind dat de slang de kop zal vermorzelen is Jezus. In het voortplantingsproces draagt de vrouw niet het zaad, maar het ei. Dit spreekt ook van wat Jesaja later zou schrijven:

Jesaja 7:14
"Daarom zal de Heer zelf u een teken geven: Zie, de maagd zal zwanger worden en een Zoon baren, en zal Zijn naam Immanuël noemen."

Wat Nicodemus tegen Jezus zei in Johannes 3:3, had hij omgekeerd moeten zien. Hij zei: "Niemand kan de tekenen doen die u doet, tenzij God met hem is." De waarheid was dat God op dat moment bij Nicodemus was in de persoon van Jezus Christus, precies zoals Jesaja had voorspeld. Het Kind was geboren en de Zoon was gegeven, die Immanuël was - "God met ons".

God is met ieder van ons die opnieuw geboren is en Hij zal ons nooit verlaten of in de steek laten. We kunnen niet van Zijn liefde gescheiden worden en niemand kan ons uit Zijn hand rukken. Daarom kunnen we echt een Zalig Kerstfeest beleven.

Maar toch, kom snel Heer Jezus.

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals