www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

12 december 2023

()

Paulus zei: "Ik heb de goede strijd gestreden." Weet je, er zijn gevechten die niet goed zijn. Ik heb die stoel voor iemand anders bewaard. Je zat op mijn plaats. Je parkeerde op mijn plek. Je deed dit tegen me, je zei dat tegen me. Dit zijn stomme dingen. Dit zijn niet de goede gevechten. Een goed gevecht gaat over je geloof, het gaat over je hart, het gaat over de eeuwigheid, het gaat over je toekomst, het gaat over die dingen. Dat is de goede strijd. En dat is het waard om voor te vechten. Vecht niet in gevechten die het niet waard zijn om voor te vechten.

Kijk, in 1 Korintiërs 9 zei Paulus: "Zo vecht ik niet als iemand die in de lucht slaat." Je kunt het Manny Pacquiao vragen, hij kan het je vertellen. In de lucht slaan betekent niets. Je moet de persoon verslaan, je moet de situatie verslaan, je moet het goede gevecht voeren dat er toe doet, niet alleen in de lucht slaan. Hij zei: "Ik heb de goede strijd gestreden. Ik heb de race beëindigd." Kijk, Paulus zei dat er een wedstrijd is. Het leven is niet alleen maar slenteren en lopen en alles is geweldig. Het is een wedstrijd. Ik vergelijk het christendom altijd met het naar boven rennen op een roltrap die naar beneden gaat. Heb je het al geprobeerd? De roltrap gaat naar beneden en jij rent naar boven. Wat gebeurt er als je stopt? Dan ga je naar beneden. Er is geen "Ik neem de komende maanden een pauze in mijn christelijke wandel". Zoiets bestaat niet.

Het leven van een gelovige is een wedloop en Paulus zegt tegen hen in 1 Korintiërs: "Weet u niet dat zij die in de wedloop lopen allemaal rennen, maar dat één de prijs ontvangt? Loop op zo'n manier dat je hem kunt krijgen." Loop niet gewoon, doe dit niet gewoon - ren. Ren om te winnen. "Ik heb gerend. Ik heb de race uitgelopen," zei hij. Trouwens, onze finish is daarboven, niet hier. Paulus kon het welkom in de hemel al zien. En dat is wat hij zei.

Uiteindelijk zei hij: "Ik heb het geloof behouden. Ik had mijn geloof kunnen verliezen." Kijk, ik had iedereen die slechte dingen met me deed de schuld kunnen geven en van het geloof kunnen afwijken en kunnen doen wat ik wil. Oh, hij was gemeen tegen me, die christenen. Nee. Het christendom gaat niet over christenen. Het gaat over Christus. En christendom is niet, weet je, ons geen problemen beloven. Christendom is niet de afwezigheid van problemen. Het is de aanwezigheid van Christus.

Nu de kersttijd voor de deur staat en een groot deel van de wereld "Vreugde aan de wereld, de Heer is gekomen" zingt, vervangen veel Christenen die vreugde door ruzie over Kerstmis. Sommigen beweren dat Kerstmis geworteld is in een heidense feestdag en anderen vragen zich af of een echte Christen wel een kerstboom zou hebben. Deze nutteloze gevechten gaan elk jaar maar door. Het tragische hieraan is dat iedereen die zich bezighoudt met deze "luchtgevechten" in de buurt woont van mensen die naar de hel gaan en die de Heer die gekomen is nog niet hebben ontmoet. Zij hebben de Koning van hemel en aarde, over wie de hemel en de natuur zingen, nog niet ontvangen.

Spreuken 11:30

De vrucht van de rechtvaardige is een boom des levens, en wie zielen wint is wijs.

In deze tijd van het jaar denken we vaak aan een groep Perzische wijzen die op zoek gingen naar de enige geboren koning van de Joden, nadat ze Zijn ster in het oosten hadden gezien. Als eerbetoon aan deze "magiërs", zoals wij ze noemen, horen we de zin: "Wijzen zoeken Hem nog steeds". Ik denk dat we er goed aan zouden doen om hieraan toe te voegen: "Wijze mensen delen nog steeds over Hem."

We zijn in een strijd verwikkeld met de krachten van de duisternis over zielen die verloren zijn en zonder Christus verloren gaan. Deze zielen kunnen niet tot een reddend geloof komen zonder het woord van God te horen (Romeinen 10:17), en ieder van ons is naar de wereld gezonden om het evangelie aan ieder schepsel te verkondigen. Paulus zei dat hij deze strijd tot het einde toe heeft gestreden en daarbij het geloof heeft behouden. Wij zouden er goed aan doen hetzelfde te doen.

Deze gevechten die velen met andere christenen voeren, zijn net als de roltrap naar beneden - veel activiteit maar geen vooruitgang in het bevorderen van Gods koninkrijk. Het is zelfs zo dat deze gevechten soms zo intens zijn dat het christelijk gedrag op een laag pitje komt te staan en het vlees de overhand krijgt.

Titus 2:11-14
Want de genade van God, die redding brengt, is aan alle mensen verschenen, en heeft ons geleerd dat wij, goddeloosheid en wereldse begeerten verloochenend, in deze tijd nuchter, rechtvaardig en godvruchtig moeten leven, uitziende naar de gezegende hoop en de heerlijke verschijning van onze grote God en Heiland Jezus Christus, die Zichzelf voor ons heeft overgegeven, opdat Hij ons zou verlossen van elke wetteloze daad en voor Zichzelf zou reinigen zijn eigen speciale volk, ijverig voor goede werken.

Laten we in deze prachtige en vreugdevolle tijd van het jaar niet de verkeerde race lopen in de lucht slaan. In deze tijd van het jaar vieren we dat door Gods genade verlossing, in de persoon van Jezus van Nazareth, aan alle mensen is verschenen. Onze roeping als zijn volgelingen is om sober, rechtvaardig en godvruchtig te leven, terwijl we uitzien naar de gezegende hoop van de glorieuze verschijning van onze grote God en Heiland, Christus de Heer.

We moeten ijverig zijn om elk hart op Hem voor te bereiden, zodat er vreugde kan komen in deze donkere wereld voor iedereen die de Koning ontvangt.

Als Paulus bijna 2000 jaar geleden al zei dat we moesten uitkijken naar de gezegende hoop, hoeveel te meer moeten we dan handelen en leven alsof Hij elk moment kan komen, misschien zelfs vandaag. We zouden er goed aan doen om onze tijd door te brengen als vissers van mensen in plaats van als vechtersbazen over kersttradities. Tenslotte kondigden engelen Zijn geboorte aan herders aan en kwamen wijzen Hem zoeken toen Hij nog een klein kind was. Het lijkt erop dat de Heer groots wilde uitpakken met de geboorte van de Verlosser die Christus de Heer is.

Misschien zouden wij dat ook moeten doen, en niet slechts één keer per jaar. Elke dag is een mooie dag om iemand te vertellen dat de Heer in de wereld is gekomen om zondaars te redden en dat Hij "Wonderbaarlijk, Raadsman, Machtige God, Eeuwige Vader, Vredevorst" wordt genoemd.

Kom daarom snel, Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals