www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals week 49

()

4 december 2023

Een van mijn dierbaarste voorgangers leerde me: "Amir, geluk en vreugde kunnen op zoveel verschillende manieren worden vertaald, maar lijden maar op één manier." Lijden is de enige taal die iedereen begrijpt. En helaas is dat het enige dat ons echt altijd weer op het goede spoor brengt. In Israël hebben we een term die "terugkomen met een antwoord" betekent. Het is heel interessant, maar het is niet zomaar een antwoord. Het is terugkeren. Het is verbazingwekkend: "Kom terug en keer naar Mij," zegt Hij, "en dan zal Ik naar jou terugkeren." "Ik ben hier." God is dichtbij allen die Hem aanbidden in geest en in waarheid. Mattheüs 23, kijk wat Hij zegt. Jezus kijkt naar de stad Jeruzalem. "Jeruzalem, Jeruzalem, zij die de profeten doodt en stenigt wie tot haar gezonden worden, hoe vaak heb ik uw kinderen willen verzamelen zoals een hen haar kuikens verzamelt onder haar vleugels, maar u was niet gewillig. Zie, uw huis is voor u verlaten; want Ik zeg u: u zult Mij niet meer zien totdat u zegt: 'Gezegend is hij die komt in de naam van de Heer.'" Hij zegt, kijk, je lijdt onder je eigen gevolgen en je zult me niet kunnen zien totdat je terugkeert. Je komt terug en je vraagt me om te komen, en ik zal komen. Want als jij naar mij terugkomt, kom ik naar jou terug.

Er zijn dingen in het christelijke leven waarvan we blij zullen zijn dat we er vanaf zijn als we de eeuwigheid binnengaan, en niet de minste daarvan zijn lijden en beproevingen.

Jakobus 1:2-3
Broeders, reken het tot uw vreugde als u in verschillende beproevingen terechtkomt, wetende dat de beproeving van uw geloof geduld voortbrengt.

1 Petrus 1:6-7
Daarin verheugt u zich zeer, hoewel u nu, zo nodig, enige tijd verdriet hebt gehad door verschillende beproevingen, opdat de echtheid van uw geloof, dat veel kostbaarder is dan goud dat vergaat, hoewel het door vuur beproefd wordt, gevonden wordt tot lof, eer en heerlijkheid bij de openbaring van Jezus Christus.

1 Petrus 5:10
Maar moge de God van alle genade, die ons geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid door Christus Jezus, u, nadat u een tijd geleden hebt, vervolmaken, oprichten, versterken en vestigen.

Lijden en beproevingen hebben een productieve invloed op ons leven, zoals Jakobus en Petrus aangeven. Beproevingen brengen geduld voort en bewijzen de oprechtheid van ons geloof. Lijden vervolmaakt, vestigt, versterkt en vestigt ons. Settelen betekent "stabiliseren".

We zouden allemaal liever zonder dit productieve stel levenservaringen leven, maar de waarheid is dat het de enige manier is waarop deze dingen bereikt kunnen worden. Je kunt immers geen geduld leren door het nooit op de proef te stellen. Je kunt de oprechtheid van je geloof niet aantonen zonder te lijden. En bedenk dit: Jezus zelf bewijst het belang en de realiteit van deze waarheden:

Hebreeën 5:5-8
Zo heeft ook Christus Zichzelf niet verheerlijkt om Hogepriester te worden, maar Hij was het die tot Hem zei: "Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U verwekt." Zoals Hij ook op een andere plaats zegt: "Gij zijt een Priester voor eeuwig naar de ordening van Melchizedek"; die in de dagen van Zijn vlees, toen Hij gebeden en smekingen had opgeofferd, met hevige kreten en tranen tot Hem die machtig was Hem van de dood te redden, en verhoord werd vanwege Zijn godvrezendheid, hoewel Hij een Zoon was, toch gehoorzaamheid leerde door de dingen die Hij leed.

Jezus "gehoorzaamheid leren" is geen inbreuk op Zijn alwetendheid, maar eerder een bewijs dat sommige dingen alleen door ervaring geleerd kunnen worden. Als God had Hij niet geleden. Als God was Hij Degene die gehoorzaamd moest worden, niet Degene die moest gehoorzamen. In Zijn menselijkheid leerde Hij deze dingen.

Nogmaals, dit is niet onze favoriete waarheid, maar desalniettemin is het waar. Lijden en beproevingen leren ons dingen die we op geen enkele andere manier kunnen leren.

Hosea 5:15
"Ik zal wederkeren naar Mijn plaats totdat zij hun overtreding erkennen. Dan zullen zij Mijn aangezicht zoeken; in hun verdrukking zullen zij Mij ernstig zoeken."

De verdrukkingen van de tijd van Jakobs benauwdheid zullen velen van de Joden ertoe brengen om de Heilige van Israël, die hun vaderen verwierpen, ernstig te zoeken. Zij zullen deze belediging erkennen en een derde van de Joden, allen die de Grote Verdrukking overleven, zullen de Heer ernstig zoeken en zo zal "geheel Israël worden gered".

Wat opent uiteindelijk hun ogen voor hun Messias? Het lijden.

Toch twijfelen velen vandaag de dag aan de goedheid, of zelfs aan het bestaan, van God vanwege juist die dingen die ons veel leren van wat we moeten weten en dat alleen door lijden en beproevingen geleerd kan worden.

Deze dingen zijn zo krachtig, wanneer ze vanuit het juiste Bijbelse perspectief worden gezien, dat ze zullen leiden tot de redding van de hele natie Israël - dat één derde zal overleven (Zacharia 13:8).

Velen die dit lezen gaan door een of andere vorm van beproeving of lijden. Als dit ervoor zorgt dat je twijfelt aan Gods goedheid of trouw, onthoud dan dat er dingen zijn die je ervan kunt leren. Het grootste bewijs is hoe Jezus gehoorzaamheid leerde door Zijn lijden. Wij zouden hetzelfde moeten leren door ons lijden.

Een leven zonder beproevingen of lijden bestaat niet en de aanwezigheid van problemen doet Gods goedheid en vriendelijkheid niet teniet.

Johannes 16:33
"Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat gij in Mij vrede moogt hebben. In de wereld zult u verdrukking hebben, maar wees blij, Ik heb de wereld overwonnen."

Het volgende leven lijkt in niets op dit leven. Daarom kunnen we vol goede moed zijn. Dit wereldsysteem en de gevallen aard van de mens zullen spoedig worden vervangen door "volheid van vreugde en vreugde in eeuwigheid" (Psalm 16:11) voor iedereen die in de Heer Jezus Christus gelooft en gered wordt.

Heb moed, lieve vrienden. We zullen heel lang in het nieuwe Jeruzalem zijn en dit leven, dat slechts een damp is, en al zijn beproevingen en lijden zullen niet langer deel uitmaken van ons bestaan.

Openbaring 21:4
"En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; er zal geen dood meer zijn, noch droefheid, noch geschrei. Er zal geen pijn meer zijn, want de vroegere dingen zijn voorbijgegaan."

Maar toch, kom snel, Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals