www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

()

6 november 2023

De Bijbel zegt: "Paulus vertrok dus uit hun midden, maar sommigen voegden zich bij hem en geloofden, en onder hen, een van die 30, Dionysius de Areopagiet en een vrouw die Damaris heette en anderen met hen." Ik wil je iets vertellen. Overal waar je komt en het evangelie verkondigt, zal de meerderheid het waarschijnlijk afwijzen. Maar er zullen altijd mensen zijn die het horen, er aandacht aan schenken, het accepteren en volgen. En omwille van hen moet je aan iedereen prediken. Je weet maar nooit. Ga naar je kantoor, ga naar je school, ga naar je familieleden, je gaat het evangelie aan hen verkondigen. Negentig procent kan het afwijzen. Maar voor die 10% ben je naar de hele 100 gezonden om hen, A, geen excuus meer te laten hebben en, ook, om hen een kans te geven om op het evangelie te reageren. Jullie weten allemaal dat je een minderheid bent in je familie, op je werkplek, op je scholen. Jullie zijn een minderheid. Ik zeg altijd tegen mensen: "Jullie zullen nooit de meerderheid zijn." De enige keer dat gelovigen de meerderheid zullen zijn, is wanneer ze de enigen zullen zijn, en wanneer is dat? Wanneer God alle dingen nieuw zal maken - nieuwe hemelen en nieuwe aarde. Zelfs in het duizendjarige Duizendjarige Rijk zullen de gelovigen niet de meerderheid vormen. Het is heel interessant om dat te zien.

Hoe triest de realiteit ook is, de waarheid is dat de meeste mensen vandaag de dag niet geïnteresseerd zijn in het horen van het evangelie. Wat dit nog erger maakt, is dat sommigen in de kerk hebben besloten dat het veranderen van de boodschap de manier is om de interesse en ontvankelijkheid voor wat we zeggen te vergroten. Veel kerken hebben de filosofie aangenomen om zichzelf te presenteren als een "bevestigende kerk", wat betekent dat ze alle seksuele voorkeuren als acceptabel erkennen. Anderen hebben de methode aangenomen om een boodschap van zelfverbetering en voorspoed te presenteren "als" je Christus leert kennen.

Marcus 4:3-9
"Luister! Zie, een zaaier ging uit om te zaaien. En het gebeurde, terwijl hij zaaide, dat er zaad langs de kant van de weg viel; en de vogels van de lucht kwamen en verslonden het. Een ander deel viel op steenachtige grond, waar niet veel aarde was, en het schoot onmiddellijk op, omdat het geen diepte had. Maar toen de zon opkwam, verschroeide het, en omdat het geen wortel had, verdorde het. En er viel wat zaad tussen de doornen, en de doornen groeiden op en verstikten het, en het bracht geen oogst voort. Maar ander zaad viel op goede grond en bracht een gewas voort dat opkwam, zich vermeerderde en voortbracht: sommigen dertigvoudig, sommigen zestigvoudig en sommigen honderdvoudig." En Hij zei tegen hen: "Wie oren heeft om te horen, die hore!"

Nadat Jezus deze gelijkenis had gedeeld vanuit een boot op het Meer van Galilea vanwege de grootte van de menigte die op de oever zat, kwamen Zijn discipelen en vroegen Hem wat het betekende. Hij antwoordde:

Marcus 4:14-20
"De zaaier zaait het woord. En dit zijn degenen langs de kant van de weg waar het woord wordt gezaaid. Wanneer zij horen, komt satan onmiddellijk en neemt het woord weg dat in hun hart gezaaid is. Dit zijn ook degenen die op steenachtige grond zijn gezaaid, die, als ze het woord horen, het meteen met blijdschap aannemen; en ze hebben geen wortel in zichzelf en houden het dus maar een tijd uit. Daarna, als er verdrukking of vervolging komt omwille van het woord, struikelen ze onmiddellijk. Dit zijn degenen die tussen de doornen zijn gezaaid; zij zijn degenen die het woord horen, maar de zorgen van deze wereld, de bedrieglijkheid van rijkdom en de verlangens naar andere dingen die binnenkomen, verstikken het woord en het wordt onvruchtbaar. Maar dezen zijn het die op goede grond gezaaid zijn, zij die het woord horen, het aannemen en vrucht dragen: sommigen dertigvoudig, sommigen zestigvoudig en sommigen honderdvoudig."

Jezus zei niet tegen de discipelen: "Gebruik het zaad van de weg voor hen die langs de weg staan. Gebruik het zaad van de steenachtige grond voor hen die geen wortel in zichzelf hebben en het zaad van de doornige grond voor hen die tussen de doornen zijn en het zaad van de goede grond voor hen die van de goede grond zijn."

Aangezien de bodems duidelijk soorten mensen en hun ontvankelijkheid voor het evangelie voorstellen, was wat Jezus zei dat er één evangelie is voor alle mensen. We veranderen de boodschap niet op basis van de ontvankelijkheid van de massa.

Galaten 1:6-8
Ik verwonder me erover dat u zich zo snel afwendt van Hem die u geroepen heeft in de genade van Christus, tot een ander evangelie, dat geen ander is; maar er zijn er die u lastig vallen en het evangelie van Christus willen verdraaien. Maar zelfs als wij, of een engel uit de hemel, u een ander evangelie verkondigen dan wat wij u verkondigd hebben, laat hem vervloekt zijn.

Paulus vertelt de gemeente in Galatië dat er geen ander evangelie is en dat het veranderen van het evangelie alleen leidt tot vervloekt worden. Dit is het gevaar van de bovengenoemde praktijken in een groot deel van de kerk vandaag de dag. Als je een evangelie zaait dat niet het ware evangelie is, heb je niet alleen het zaad veranderd, maar ook de vrucht van het zaad, dat wil zeggen het resultaat van de boodschap.

2 Timoteüs 4:2-5
Predik het woord! Wees klaar in het seizoen en buiten het seizoen. Overtuig, berisp, vermaan, met alle lankmoedigheid en onderricht. Want de tijd zal komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar naar hun eigen begeerte, omdat zij jeukende oren hebben, voor zichzelf leraars zullen samenstellen; en zij zullen hun oren afwenden van de waarheid en zich laten afkeren naar fabels. Maar wees in alles waakzaam, verdraag verdrukkingen, doe het werk van een evangelist, vervul je bediening.

We leven in de tijd waarover Paulus profeteerde, en zijn instructie in zo'n tijd is om het Woord te prediken. Hij zegt ook dat we "verdrukkingen moeten doorstaan" omdat we dat gedaan hebben. Dat betekent dat in de laatste dagen, wanneer kerken fabels onderwijzen in plaats van evangelische feiten, degenen die de waarheid spreken en het ware evangeliezaad zaaien niet goed ontvangen zullen worden, en dat geldt ook voor hun boodschap.

Veranderen we dan de boodschap in iets dat acceptabeler is? Om een van de favoriete antwoorden van Paulus te gebruiken: "Zeker niet!". Predik het Woord, beste vrienden, ook al is het niet populair. Want sommige van die evangeliezaadjes zullen op goede grond terechtkomen, en vergeet niet dat reddend geloof komt door het horen van het woord van God, niet door fabels.

En toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals