www.wimjongman.nl

(homepagina)


De eerste "Dag van de HEER" (Deel I)

Jeff Woensdag 21 Juni 2023

Steek je hand op als je weet dat context alles is als het gaat om de juiste interpretatie van de Bijbel?

Oké. Je kunt je hand naar beneden doen.

Steek je hand op als je weet dat het Oude Testament belangrijk is als het gaat om het correct interpreteren van teksten uit het Nieuwe Testament?

Geweldig. Je kunt je hand weer naar beneden doen.

Steek nu je hand op als je de precieze betekenis weet van de mannelijke enkelvoudige voornaamwoorden in de volgende Schriftpassage (met andere woorden, naar wie verwijst Johannes specifiek met zijn gebruik van de voornaamwoorden Hem, Hij en Zijn?)

En nu, kleine kinderen, blijf in Hem, opdat wij, wanneer Hij verschijnt, vrijmoedigheid hebben en niet in schaamte voor Hem terugdeinzen bij Zijn komst. (1 Joh. 2:28, Berean vertaling)

Heb je "Jezus" geantwoord? Zo ja, leg dan je hand neer.

Is je hand nog steeds omhoog? Echt waar (hier geldt het erewoordsysteem). Wist je dat Johannes verwijst naar "de Vader"? (Let op: "God" als antwoord telt niet... tenminste niet bij deze specifieke beoordeling). Ok, als je correct hebt geantwoord dat de Vader de primaire referentie is van Johannes' voornaamwoorden, dan kun je je opgestoken hand nemen en jezelf een schouderklopje geven.

Alle anderen. Jullie hebben huiswerk...

De eerste verschijning van de Vader

Als je geen 100% score hebt gehaald na die pop quiz, laat je dan niet klein krijgen. Je bent zeker niet de enige! Het is volkomen begrijpelijk waarom zoveel christenen de neiging hebben om "Jezus" te lezen in de voornaamwoorden Hij, Hem, Zijn in 1 Johannes 2:28 (en ook in veel andere passages in de brief die vol staan met voornaamwoorden). Andere verzen in het Nieuwe Testament stellen immers expliciet dat gelovigen in Gods Zoon, de Tweede Persoon van de Drie-eenheid, verblijven en onthullen dat de herrezen Jezus terug zal komen om een plotselinge, glorieuze verschijning te maken.

Wij zijn echter trinitariërs (d.w.z. aanhangers van het geloof dat de Schrift de Ene Ware God als Drie Personen openbaart: Vader, Zoon en Heilige Geest), moeten we onze voorspelbare interpretatie en reactie op de vaak verkeerd begrepen tekst van 1 Johannes 2:28 opnieuw evalueren.

Kijk ter vergelijking eens naar een ander vers dat vaak verkeerd geïnterpreteerd en toegepast wordt:

Als we zeggen dat we gemeenschap met Hem hebben en toch in de duisternis wandelen, liegen we en brengen we de waarheid niet in praktijk. (1 Joh. 1:6, Berean bijbel)

Zonder enige context of achtergrond lijkt het erop dat Johannes degenen in twijfel trekt die zeggen dat ze Jezus kennen, maar verder leven als de hel. Aan de oppervlakte is dit vers op zichzelf de droom van elke legalistische christen, omdat ze deze veroordelende passage kunnen gebruiken om de luie, nominale en "verdachte" Jezus-getrouwen in hun midden uit te schelden. Er is echter één groot probleem met deze aanpak...

Het voornaamwoord "Hem" in 1 Johannes 1:6 verwijst naar God de Vader, niet naar Jezus!

Het volgende vers bevestigt en verduidelijkt dit cruciale punt van onderscheid:

Maar als wij in het licht wandelen zoals Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkaar, en het bloed van Jezus zijn Zoon reinigt ons van alle zonde (1 Joh. 1:7, Berean Bijbel).

Heb je dat begrepen? Kijk er nog eens naar en merk op dat het mannelijk enkelvoudig voornaamwoord "Hij" in 1:7 (dezelfde referent als "Hem" in 1:6) God de Vader moet zijn, omdat Johannes verder gaat met te zeggen dat "Zijn Zoon" (Jezus) de reden en basis is voor de gemeenschap met de Vader. Het zien van "Jezus" als de "Hem" in 1:6 en de "Hij" in 1:7 is in strijd met zowel de regels van de grammatica als het gezond verstand.

Sla die legalist nu op zijn hoofd met 1 Johannes 1:7.

Grapje.

Misschien...

Laten we na de superverhelderende combo van 1 Johannes 1:6-7 terugkeren naar de tekst van 1 Johannes 2:28 en opnieuw opmerken dat de Vader de referent is van alle mannelijke enkelvoudige voornaamwoorden. En wanneer 2:28 wordt gezien in het licht van 2:29 en 3:1, begint de mist op te trekken:

Als je weet dat Hij rechtvaardig is, weet je ook dat iedereen die gerechtigheid beoefent uit Hem verwekt is. Zie welke liefde de Vader ons gegeven heeft, dat we kinderen van God genoemd worden - en dat zijn we! Daarom kent de wereld ons niet, want zij heeft Hem niet gekend. (Berean Bijbel)

De Vader is Degene die verwekt ("verwekt van Hem") en liefde geeft door Zijn Zoon in de wereld te zenden ("de Vader heeft ons gegeven"). En in 2:28 is Hij ook Degene die "komt" en zal "verschijnen" om Zijn kinderen te verzamelen en mee naar huis te nemen.

Ik realiseer me dat het in eerste instantie vreemd kan lijken om aan de Vader te denken als die komt en verschijnt, terwijl andere teksten verwijzen naar Jezus als Degene die fysiek komt en verschijnt aan Zijn mensen om hen op te wekken en te verheerlijken. Maar als we het Woord van God correct willen geloven en onderwijzen (2 Tim. 3:16-17), dan moeten we onze gedachten hier afstemmen op de apostel Johannes, op een trinitaire manier denken en een trinitaire theologie onderwijzen.

Nu we wat directe context onder de knie hebben, hoe zit het met de zo belangrijke achtergrond van het Oude Testament? Laten we eens uitzoeken wat Johannes in gedachten heeft als hij de verschijning van de Vader in verband brengt met de begrippen angst en schaamte: "...wanneer Hij verschijnt, zouden wij vrijmoedigheid hebben en niet in schaamte voor Hem terugdeinzen bij Zijn komst."

Ken je plaatsen in het Oude Testament waar de HEER God plotseling aan Zijn kinderen verschijnt, een gedenkwaardige gebeurtenis die ook gepaard gaat met het ineenkrimpen van schaamte bij Zijn kinderen?

Ah, ja. In het begin, zeg je? Ok, laten we een heel eind teruggaan.

Hier is de eerste verschijning van de Vader; dat is de conceptuele achtergrond van 1 Joh. 2:28. En omwille van onze huidige studie kijken we eerst naar de bekende KJV-versie:

En zij hoorden de stem van de HEERE God wandelen in de hof, in de koelte van de dag; en Adam en zijn vrouw verborgen zich voor de aanwezigheid van de HEERE God tussen de bomen van de hof. En de HEERE God riep tot Adam en zeide tot hem: Waar zijt gij? En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik werd bevreesd, omdat ik naakt was; en ik verborg mij. En Hij zeide: Wie heeft u gezegd, dat gij naakt waart? Hebt gij van de boom gegeten, waarvan Ik u gebood niet te eten? En de man zeide: De vrouw, die Gij mij gegeven hebt, heeft mij van de boom gegeven, en ik heb gegeten. En de Here God zeide tot de vrouw: Wat hebt gij gedaan? En de vrouw zeide: De slang heeft mij misleid en ik heb gegeten (Gen. 3:8-13).

En daar heb je het. Dit is de primaire bron en inspiratie voor de nieuwtestamentische boodschap van Johannes in 1 Johannes 2:28. Let op de volgende thematische verbindingen:

  • de Vader die aan Zijn kinderen verschijnt ("de aanwezigheid van de HEERE God")

  • het concept van terugdeinzen/angst ("ik was bang")

  • het begrip schaamte ("ik was naakt")

  • het concept van niet blijven maar verstoppen ("ik verstopte me")

Het betoog van Johannes in zijn Eerste Brief is een omkering van deze rampzalige scène in de Hof. De apostel verklaart dat degenen die uit God geboren zijn door het geloof in Zijn Zoon (Jezus) niet zullen terugdeinzen, zich niet zullen verstoppen en hun zonde niet zullen proberen te bedekken met zelfgerechtvaardigde werken (voorgesteld door de bedekking met vijgenbladeren; Gen. 3:7). Hoe kunnen de kinderen van God deze keer zo zeker zijn op de Dag des Oordeels? Omdat het bloed van Jezus de kinderen van God reinigt van "alle zonde" (1 Joh. 1:7) en "alle ongerechtigheid" (1 Joh. 1:9); het Zaad van de Vrouw (Gen. 3:15) blijft in allen die uit God geboren zijn (1 Joh. 3:9); daarom zullen de kinderen van God, vanwege het Rechtvaardige Zaad, voor altijd in de Vader blijven en nooit meer uit Zijn aanwezigheid worden verbannen (1 Joh. 2:28; 4:13-16).

Tegen het einde van zijn brief bevestigt Johannes dat angst, schaamte en straf niet bedoeld zijn voor de kinderen van God. Met andere woorden, de Vader komt terug om hen hun beloning te geven voor het geloof in zijn Zoon: eeuwig leven. Hij komt om hen te omhelzen, niet om hen kwaad te doen!

Hierin is de liefde met ons vervolmaakt, zodat we op de dag des oordeels erop kunnen vertrouwen dat wij in deze wereld zijn zoals Hij is. Er is geen angst in de liefde, maar volmaakte liefde drijft angst uit, want angst heeft straf; en degene die bang is, is niet volmaakt in de liefde. Wij hebben lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. (1 Joh. 4:17-19, Berean Bijbel)

Ben je op zoek naar vertrouwen op de Dag des Oordeels? Ben je op zoek naar volledige en totale zekerheid van je verlossing de volgende keer dat de Vader langskomt? Je kunt gerust zijn als je je geloof al in de Zoon van God hebt gesteld. Jezus is de enige Weg naar de Vader (Joh. 14:6); Jezus is de enige Toevlucht en Vlucht voor Gods toorn (Joh. 3:36; 1 Joh. 5:12; Ps. 2:12).

Als je Jezus niet kent, ken je de Vader niet! Daarom, als je de Vader niet kent, leer Hem dan vandaag nog kennen, zo snel mogelijk, door het GOEDE NIEUWS over Zijn Zoon te geloven: Jezus betaalde jouw zondeschuld volledig door Zijn dood aan het kruis. Zijn eenmalige offer was perfect, definitief en zal nooit worden herhaald. En omdat Jezus zegevierend uit de dood is opgestaan, kun je Hem vandaag vragen om jou te redden. Altijd en overal. Hij zal reageren als je Hem in geloof aanroept. De Dag van de HEER komt er (weer) aan, dus treuzel niet!

Blijf uitkijken naar deel II...

Een opmerking van GARY en JEFF: De Unsealed crew is achter de schermen druk bezig geweest. We zijn erg blij om de op handen zijnde publicatie aan te kondigen van een commentaar op Hebreeën, Jakobus en 1 Johannes: De Harde Boeken. Blijf uitkijken! Details uit dit artikel en deel II worden in het boek uitgebreid behandeld. We kunnen niet wachten om je nog meer te vertellen.

Bron: The First "Day of the LORD" (Part I) - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates