www.wimjongman.nl

(homepagina)


Opiniepeiling wijst uit dat Britse jongvolwassenen openstaan voor het verbieden van de Bijbel wegens 'haatzaaien.'

5 december 2023

In Johannes 15:18 zei Jezus: "Als de wereld u haat, weet dan dat zij mij gehaat heeft voordat zij u haatte." Maar waarom? Jezus geeft het antwoord in vers 19: "Als jullie van de wereld waren, zou de wereld jullie liefhebben als haar eigen mensen; maar omdat jullie niet van de wereld zijn, maar Ik jullie uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld jullie." Kan dit vermeden worden? Volgens Jezus zou ik zeggen van niet. Hij zei: "Als ze mij vervolgd hebben," wat ze deden, "zullen ze ook u vervolgen" (v. 20).

De Schrift vertelt ons herhaaldelijk dat we gehaat, verworpen en vervolgd zullen worden vanwege ons geloof, dus we moeten niet verbaasd zijn. Jezus volgen betekent ingaan tegen alle natuurlijke verlangens van de mens, waardoor het zowel controversieel als beledigend is voor onbekeerden. En de Bijbel, gezaghebbend en eeuwig, verandert niet met de tijd. Dus naarmate de tijd zich verder verwijdert van het volgen van bijbelse mandaten, kunnen christenen alleen maar verwachten dat de tegenwerking toeneemt en gebruikelijker wordt. De wereld haat je niet per se, maar ze haat de waarheid die je verkondigt.

Een recente enquête uitgevoerd door Whitestone Insights vroeg 2.088 volwassenen in het Verenigd Koninkrijk of ze het eens waren met deze stelling: "Tenzij de beledigende delen eruit kunnen worden geredigeerd, zouden boeken die in de ogen van sommigen haatzaaiende taal bevatten uit de algemene verkoop moeten worden verbannen, inclusief religieuze teksten zoals de Bijbel." De resultaten toonden aan dat een aanzienlijk deel van de Britten het eens was met de bovenstaande stelling, met 18 tot 34-jarigen die 23% uitmaken van degenen die het eens waren en 35 tot 54-jarigen die 17% uitmaken. Deze statistieken weerspiegelen wat we al zien in het Verenigd Koninkrijk.

Straatpredikers die de Bijbel prediken en voorstanders van het leven die in stilte bidden, zijn gearresteerd. Päivi Räsänen, voormalig minister van Binnenlandse Zaken, werd vrijgesproken van beschuldigingen van haatzaaien omdat hij een Bijbelvers op X had gezet. Haatmisdrijven tegen christenen zijn in heel Europa toegenomen en vervolging blijft wijdverspreid in andere delen van de wereld. Dus, een toename van de Bijbel die wordt geclassificeerd als "haatzaaiende taal," tot het punt dat mensen openstaan om het te verbieden, volgt alleen maar. Maar het grotere probleem zijn de christenen die bezwijken onder de druk van deze beweringen.

In Romeinen 12:2a staat: "Wees niet gelijkvormig aan deze wereld, maar word veranderd door de vernieuwing van uw denken". Toch zien we dat de kerk zich conformeert aan de wereld om aanstoot te voorkomen. Aaron Renn, senior fellow bij American Reformer, schreef: "Waar er ooit een cultuuroorlog was tussen het christendom en de seculiere samenleving, is er nu een cultuuroorlog binnen het evangelicisme zelf."

Het duidelijkst te zien onder LGBT- en abortusactivisten, eist de moderne seculiere "moraal" dat de kerk moet veranderen, anders wordt ze "geschrapt". Hoewel het een zwakke bedreiging is voor de sterken in het geloof, heeft de vloedgolf van kritiek er inderdaad voor gezorgd dat veel kerken van de Waarheid zijn gevallen en hun doctrine hebben aangepast. Ik denk dat het vanzelfsprekend is dat een aangepaste doctrine (zoals met het homohuwelijk) helemaal geen doctrine is. Als het al iets is, dan is het zelfbestuur, wat eigenlijk gewoon chaos is.

In een commentaar aan The Washington Stand stelde David Closson, directeur van het Center for Biblical Worldview bij de Family Research Council, dat de resultaten van de peiling in het Verenigd Koninkrijk een voorbeeld zijn van waar Amerika naar toe gaat. "We leven in een wereld die steeds postchristelijker wordt, en daarmee bedoel ik een wereld die steeds minder op de Bijbel afgaat," zei hij. "Ik denk dat Europa verder is dan wij in hun postchristelijke cultuur. Maar ik denk dat het veel van dezelfde trends zijn."

Voor Closson, toen de peiling in het Verenigd Koninkrijk verwees naar "haatzaaien" in de Bijbel, hield het rekening met de sociale normen rond LGBT-ideologie. "Maar wat interessant is, is dat de Bijbel altijd echt beledigend is geweest voor moderne gevoeligheden," voegde hij eraan toe. "De Bijbel, door de exclusiviteit van Christus te claimen, is een uitsluitingsboodschap." Maar in een christelijke wereld, zelfs waar mensen hun knie niet buigen voor Jezus, wordt de Bijbel gezien als een morele leidraad. Maar de postchristelijke wereld, waar we ons nu bevinden, ziet de Bijbel als "haatzaaierij". Veel moderne ongelovigen (zoals de enquête aangaf) zien een betere wereld zonder de Bijbel erin. De moderne kerk (zoals te zien in het progressivisme) ziet een betere wereld met een aangepaste Bijbel die past bij deze tijd.

Maar, echt, door de ogen van een wereldse denkwijze zal de echte Bijbel altijd een bedreiging zijn. Maar zelfs als de wereld probeert de Bijbel te manipuleren of helemaal te verbieden, zal de ware Bijbelse boodschap altijd de overhand hebben.

Zoals Closson benadrukte, is het niet de moeite waard om de realiteit te verbloemen dat voor de gelovigen de vervolging over de hele wereld en in Amerika toeneemt. "Nu is het tijd om ons erop voor te bereiden," zei hij.

Closson voegde eraan toe: "We moeten erkennen dat het heel moeilijk kan worden, en Engeland is daar een voorbeeld van. Het feit dat mensen worden gearresteerd voor stil bidden, voor gedachtemisdaden. Ja, dat is een waarschuwing voor ons."

Maar of het nu gaat om uitdagingen van buiten de kerk of van binnenuit, we zijn geroepen om standvastig te zijn. 1 Petrus 4:12 zegt: "Geliefden, wees niet verbaasd over de vurige beproeving wanneer die over u komt om u op de proef te stellen, alsof u iets vreemds overkomt." In plaats daarvan moeten we ons "verheugen" als we delen in het lijden van Christus. "Als u wordt beledigd omwille van de naam van Christus, bent u gezegend, want de Geest van heerlijkheid en van God rust op u" (v. 14).

Sarah Holliday is verslaggever bij The Washington Stand.

Bron: Poll Finds UK Young Adults Are Open To Banning That Bible For ‘Hate Speech’ - Harbingers Daily