www.wimjongman.nl

(homepagina)


Bijbels denken

Door Hal Lindsey - 25 september 2023

Ik maak al heel lang deel uit van de profetiebeweging. We hebben onze ups en downs gehad, maar voor het grootste deel zijn profetieleerkrachten trouwe wachters op de muur geweest. We hebben gewaarschuwd, verlicht, de focus op Jezus gehouden en mensen eraan herinnerd dat ze op Zijn wederkomst moeten letten. Dit zijn belangrijke dingen.

Een gezonde kerk onderscheidt de tijden. Jezus schold de Farizeeën en Sadduceeën uit omdat ze het weer konden voorspellen, maar de grotere zaken niet begrepen. Ze wisten "hoe ze de aanblik van de hemel moesten onderscheiden, maar ze konden de tekenen van de tijd niet onderscheiden". [Matteüs 16:3 NASB].

Titus 2:13 instrueert ons om "uit te zien naar de gezegende hoop en de verschijning van de heerlijkheid van onze grote God en Heiland, Christus Jezus". 2 Timoteüs 4:8 zegt: "Voor mij is de kroon der gerechtigheid klaargelegd, die de Heer, de rechtvaardige Rechter, mij op die dag zal toekennen; en niet alleen aan mij, maar ook aan allen die zijn verschijning hebben liefgehad."

Volgelingen van Christus moeten altijd "uitzien naar de gezegende hoop" en "Zijn verschijning" liefhebben. Goed profetieleer helpt bij beide.

De sciencefictionfilm "The Thing From Another World" uit 1951 eindigt met deze dramatische regels over een mogelijke buitenaardse invasie. "Ieder van jullie die naar mijn stem luistert. Vertel het de wereld. Vertel dit aan iedereen, waar ze ook zijn. Let op de lucht. Overal. Blijf kijken. Blijf naar de lucht kijken!"

Ik ben niet op zoek naar buitenaardse wezens, maar mijn hoofd is opgeheven. Ik hoop dat het jouwe dat ook is en dat ik en mijn collega profetieleerkrachten je hebben geholpen om het leven op aarde in zijn ware context te zien.

Ik maak me echter zorgen dat velen in de huidige profetiebeweging met elkaar wedijveren - niet om Gods woord naar buiten te brengen, maar om aandacht voor zichzelf te krijgen. Ze kopen en verkopen samenzweringstheorieën als frisdrank, altijd op zoek naar eentje met veel suiker en pit. Maar vrienden, sommige dingen hoeven niet sensationeel gemaakt te worden en de wederkomst van Christus is één van die dingen.

In de huidige markt van ideeën is het gemakkelijk om de behoefte aan een voortdurende hype te voelen. "Je moet die kliks krijgen!" Ik maak me vooral zorgen wanneer predikanten van het Evangelie samenzweringstheorieën verkondigen die afkomstig zijn van Jodenhatende extremisten. Profetieleraren die beweren van Israël en het Joodse volk te houden, laten hun agenda maar al te vaak bepalen door radicale samenzweringstheoretici die antisemitisch zijn tot in hun kern.

Waarom? Omdat die groepen een aantal echte samenzweringstheorieën hebben - het soort dat clicks oplevert. Kijk naar de bron voordat je een samenzweringstheorie onderwijst. Onderzoek het nauwkeurig. Geloof iets niet alleen omdat het je politieke ideeën ondersteunt, mensen belastert die je niet mag of leest als de nieuwste thriller. Herhaal nooit een samenzweringstheorie alleen maar om je publiek op te bouwen of vast te houden. Veel profetieleraren hebben het gevoel dat ze een heuvel afrennen op een treinspoor met een trein van hun eigen makelij die hen bij elke stap achtervolgt. Je hebt je merk gemaakt door het laatste verbazingwekkende verhaal te vertellen en nu moet je ze blijven verbazen om ze te laten blijven komen.

Als jij mijn collega profetieleraar bent, doe dan een stap terug. De wereld heeft je nu nodig, maar niet je hype. Ze hebben de waarheid nodig die jij kent. Gods boodschap is sensationeler dan jouw hype. Bid om onderscheidingsvermogen. Wees nederig genoeg om correctie te ontvangen. Lieg nooit namens Degene die "liegende lippen... een gruwel" noemt. Onderzoek je bronnen. Stel vragen. Voeg niets toe aan Zijn woord. Vervul de profetie niet door een "kwaadaardige roddelaar" te worden, of iemand die aan jeukende oren krabt.

Concentreer je op Jezus. Hij is sensationeel genoeg.

Bron: The Hal Lindsey Report | Hal Lindsey