www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

Door Amir Tsarfati en Barry Stagner

"Christus zelf zal neerdalen uit de hemel." De laatste keer dat ik keek, betekende neerdalen naar beneden komen. Dus Hij is daarboven in de hemel, zoals we weten, en Hij zal weggaan en neerdalen uit de hemel. Stap nummer twee, "Hij komt om ons tot Zich te nemen", zoals Johannes 14:13 zegt. "Ons ontvangen." Dus Hij komt naar beneden in deze positie, "Kijk eens naar mij." Handen om te ontvangen, zo komt Hij. Hij komt niet aanrijden op een paard. Hij komt niet met een zwaard in Zijn hand. Hij komt niet om te verteren. Hij komt niet om te vernietigen. Hij komt om ons tot Zich te nemen. Zie je, daarom kun je het niet vermengen met de tweede komst van Jezus, rijdend op een paard, klaar om al Zijn vijanden te vernietigen. Hij komt en Hij komt naar beneden en Hij komt om ons tot Zich te nemen.

En nummer drie: "Hij komt in een oogwenk met het geschreeuw van Gods bazuingeschal." 1 Korintiërs 15:52 en 1 Tessalonicenzen 4:16. "Oogwenk." Het zal snel zijn, het zal verbazingwekkend zijn, het zal plotseling zijn, het zal snel zijn, het zal snel zijn, het zal verbazingwekkend zijn.

Maar ze zullen nauwelijks merken dat we weg zijn omdat er hier geen proces is. Het is een oogwenk. Bang, we zijn hier weg. Dus Hij zal neerdalen en Hij zal neerdalen in de wolken en wij zullen van de aarde worden weggerukt en Hem ontmoeten in de wolk. Er is geen vers dat spreekt over de opname net als Jezus' hemelvaart. Want Jezus' hemelvaart werd gezien door de discipelen. De Bijbel heeft het erover in het boek Handelingen dat de mannen van Galilea stonden te kijken hoe Hij opsteeg en ze staarden alleen maar naar de hemel. En de engel zegt: "Mannen van Galilea, wat doen jullie?" Je weet wel, "Ik wacht hier al een uur." "Deze zelfde Jezus," zei hij, de engel. Dezelfde Jezus, zeg dat. Dezelfde Jezus. "Dezelfde Jezus, zal ook terugkomen." Hetzelfde. Dus Hij zal terugkomen met Zijn voeten op de Olijfberg, maar wij of de wereld zal ons niet omhoog zien gaan, net zoals de discipelen Hem omhoog zagen gaan. Het zal snel gaan.


Amir Tsarfati: Het zal snel gaan


Er is gezegd: "Welk probleem heb jij dat de opname niet zou oplossen?" Het wonderbaarlijke aan dit voorstel is het aantal dingen waarvan we weten dat ze ermee samenhangen.

1 Korintiërs 15:50-53
Dit zeg ik u, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet kunnen beërven, noch de verdorvenheid de onvergankelijkheid. Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen niet allen slapen, maar wij zullen allen veranderd worden - in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk worden opgewekt en wij zullen worden veranderd. Want dit vergankelijke moet het onvergankelijke aandoen en dit sterfelijke het onsterfelijke.

De christenen uit de eerste eeuw verwezen naar het graf als slaap. Dat deden ze omdat iemand die in slaap valt, ook wakker wordt. Ze geloofden dat op een dag de dode lichamen van alle gelovigen in Christus zouden ontwaken en uit de dood zouden opstaan. Ze geloofden ook dat degenen die nog in leven zijn een radicale verandering zullen meemaken waarbij alle negatieve dingen waarover we ons zorgen maken en waarmee we worstelen in het leven sneller voorbij zullen zijn dan je met je ogen kunt knipperen. Alle pijnen en problemen die ons fysieke lichaam doorstaat zullen met dezelfde snelheid eindigen, in een oogwenk.

1 Tessalonicenzen 4:15-18
Want dit zeggen wij u door het woord van de Heer, dat wij die leven en blijven tot de komst van de Heer, in geen geval de ontslapenen zullen voorafgaan. Want de Heer zelf zal neerdalen uit de hemel met een schreeuw, met de stem van een aartsengel en met de bazuin van God. En de doden in Christus zullen het eerst opstaan. Daarna zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer in de lucht te ontmoeten. En zo zullen we altijd bij de Heer zijn. Troost elkaar daarom met deze woorden.

Niet alleen zullen alle dingen die ons belastten en dwars zaten voorbij zijn, ze zullen voor altijd voorbij zijn! Terwijl we op dat moment wachten, kan dat feit ons troost brengen. Alle beproevingen in het leven zijn tijdelijk. Paulus noemde ze zelfs "lichte beproevingen" (hoewel ze op dat moment zeker niet licht lijken), maar hij gaf ons ook een hulpmiddel waarmee we ze op de juiste plaats en in het juiste perspectief kunnen plaatsen:

Romeinen 8:18
Want ik ben van mening dat het lijden van deze tijd niet waardig is vergeleken te worden met de heerlijkheid die in ons geopenbaard zal worden.

2 Korintiërs 4:17-18
Want onze lichte verdrukking, die slechts van korte duur is, werkt voor ons een veel groter en eeuwig gewicht van heerlijkheid, terwijl wij niet kijken naar de dingen die gezien worden, maar naar de dingen die niet gezien worden. Want de dingen die gezien worden zijn tijdelijk, maar de dingen die niet gezien worden zijn eeuwig.

Veel te vaak hebben we de neiging om ons leven te vergelijken met dat van iemand anders - iemand die niet heeft meegemaakt wat wij hebben meegemaakt, iemand wiens leven veel makkelijker lijkt dan het onze. Dat is niet de juiste vergelijking als we in deze tijd getroost willen worden. We moeten "wat is" vergelijken met "wat komen gaat". Dat komt omdat "wat is" in deze huidige tijd ver overschaduwd zal worden door alles wat geen deel zal uitmaken van ons eeuwige bestaan.

God verwacht niet van ons dat we leven als hersenloze robots die niet beïnvloed worden door de pijn en problemen van het leven. Maar Hij wil wel dat we de toekomst in gedachten houden als we ermee geconfronteerd worden.

Titus 2:13
...uitziende naar de gezegende hoop en de heerlijke verschijning van onze grote God en Heiland Jezus Christus...

Dit is hoe we elke dag tegemoet moeten treden, door te kijken naar de gezegende hoop van Zijn glorieuze verschijning. Als Hij ons dan vandaag niet komt halen om ons te brengen waar Hij is, dan weten we al hoe we morgen moeten leven. Op zoek naar die gezegende hoop die in een oogwenk zal gebeuren, waarna we voor altijd bij de Heer zullen zijn. Als de dingen nu moeilijk zijn en de beproevingen constant, troost jezelf en elkaar dan met deze woorden.

En toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals