www.wimjongman.nl

(homepagina)


Als-Dan en Genade

Door Hal Lindsey op 16 juli 2023

In de wiskundeles hebben we geleerd over ALS-DAN statements. Maak je geen zorgen, dit gaat niet over wiskunde. Maar laat me het illustreren met een eenvoudige vergelijking, a+a=b. In die vergelijking is ALS a 1 is, DAN is b 2 want 1+1=2.

Het concept is belangrijk omdat het niet alleen over wiskunde gaat. Het is hoe we denken, en het is hoe we denken omdat de wereld zo werkt. "Als het vandaag regent, dan hoef ik de sproeiers niet aan te zetten." "Als ik niet studeer voor de test, dan zak ik." De meeste mensen zien hun hele leven in termen van ALS-DAN. "Als ik hard werk en me aan de regels houd, dan zal ik slagen." "Als ik lui en onzorgvuldig ben, dan zal ik falen."

Zo werkt het universum - ALS-DAN. We leren het onze kinderen van jongs af aan. We gebruiken het als motivatie in ons eigen leven om het goede te doen en het kwade te vermijden. Of we gebruiken het op een negatieve manier. Sommige mensen hanteren de mantra "Als het goed voelt, doe het dan". Ze kijken alleen naar het onmiddellijke gevoel van plezier dat ze krijgen van een actie in plaats van naar het goede op de lange termijn.

De Bijbel leert ons een diepgaande ALS-DAN relatie tussen zonde en dood. Hier wordt voor het eerst naar verwezen in Genesis 2:16-17. "De Here God gebood de man: 'Van elke boom in de tuin mag je vrij eten, maar van de boom van de kennis van goed en kwaad mag je niet eten, want op de dag dat je daarvan eet, zul je zeker sterven.'"

We kunnen het zo samenvatten - ALS-ZIN, DAN-DOOD. Ezechiƫl 18:20 zegt: "Wie zondigt, zal sterven." Romeinen 3:23 laat zien dat we allemaal in die categorie vallen. "Want allen hebben gezondigd en komen te kort voor de heerlijkheid van God."

Romeinen 6:23 koppelt zonde ook aan de dood en brengt dan iets anders in beeld. "Want het loon van de zonde is de dood, maar het gratis geschenk van God is eeuwig leven in Christus Jezus, onze Heer."

Met dat vers zien we iets verbazingwekkends toegevoegd aan het "ALS-ZONDE, DAN-DOOD" patroon - genade. Alles werkt op de natuurlijke manier. Zonde leidt tot dood. Iedereen heeft gezondigd. Allen zijn op weg naar de dood. Het lijkt onvermijdelijk. We zijn uit het vliegtuig gevallen en de natuurlijke orde der dingen zegt dat we zullen sterven. Terwijl we naar beneden vallen, lijkt de grond omhoog te razen.

Dan komt God in beeld. En Hij biedt ons iets beters dan een parachute. Hij geeft ons Zijn hand. We kunnen Hem geloven en genade ontvangen, of Hem niet geloven en sterven terwijl we tegen de onverzettelijke grond beneden botsen. "Het loon van de zonde is de dood, maar het gratis geschenk van God is eeuwig leven in Christus Jezus, onze Heer.

We kunnen zelf niet goed genoeg zijn. We kunnen niet verdienen wat alleen Jezus kon verdienen. Romeinen 11:6 geeft ons deze prachtige ALS-DAN verklaring. "En ALS uit genade, DAN is het niet langer uit werken; anders is genade niet langer genade."

Toen Hij je redde, kwam God tussenbeide in de dodelijke ALS-DAN progressie. Maar dat is niet het enige gebied waar Hij zulke tussenkomsten doet. Zijn genade komt op ontelbare manieren in onze levens. Hij grijpt in op manieren die we ons nooit hadden kunnen voorstellen en Hij grijpt ook in als antwoord op gebed. We vallen Hem niet lastig als we bidden. Hij nodigt ons uit om te bidden. Meer nog, Hij draagt ons op om te bidden. Dat is genade.

In 1772 sprak John Newton voor allen die in God's genade wandelen toen hij schreef: "Door vele gevaren, kuilen en strikken ben ik al gekomen; 'Het is genade die me tot nu toe veilig heeft gebracht, en genade zal me naar huis leiden."

Bron: Hal Lindsey