www.wimjongman.nl

(homepagina)


Weglopen van de waarheid: Hoe gaat geloofsafval?

Door Skip Heitzig -14 december 2023

()

Als gelovigen houden we van Jezus, we volgen Hem, we doen helemaal mee. We zijn zo dankbaar voor het evangelie - omdat we getransformeerd zijn en nieuw leven hebben gekregen. Dus we begrijpen niet hoe iemand die daarvan geproefd heeft, er ooit van weg kan lopen. Hoe kan afvalligheid gebeuren? Ik heb ongeveer dertig verschillende redenen ontdekt die de Bijbel geeft waarom het gebeurt. Hier zijn er een paar.

Nummer één: vervolging. Mensen willen gewoon niet de prijs betalen om Jezus te volgen, vooral niet in het openbaar. Populariteit en de mening van anderen zijn gewoon veel te belangrijk voor hen. "Als ik publiekelijk een grote zaak over Jezus zou maken, zou dat mijn bedrijf of mijn status in de gemeenschap kunnen schaden."

In Jezus' gelijkenis over de zaaier en het zaad zijn er verschillende harten van mensen die de boodschap hebben gehoord. Jezus zei dat wanneer er vervolging of verdrukking komt vanwege het Woord, sommigen afvallen. Ze struikelen (zie Matteüs 13:20-21).

Een andere reden is gemengde toewijding. Sommige mensen komen naar de kerk, maar ze zijn twijfelaars. Ze denken: "Ik voel me aangetrokken tot de Jezus die me mijn zonden vergeeft en me vreugde en een doel geeft, maar er zijn nog veel meer leuke dingen te doen in deze wereld. Ze zijn aardgebonden. Ze zijn meer uit op kortstondige troost dan op Jezus en discipelschap.

De Bijbel zegt: "Heb de wereld of de dingen van de wereld niet lief. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem" (1 Johannes 2:15). In de gelijkenis van de zaaier zei Jezus: "De zorgen van deze wereld en het bedrog van de rijkdom verstikken het woord en het wordt onvruchtbaar" (Matteüs 13:22).

Een derde reden waarom dit kan gebeuren is omdat het voor sommigen - waarschijnlijk voor ons allemaal - op een bepaald moment gewoon moeilijk is om Jezus te volgen. Heb je ooit iets gelezen en gedacht: "Dat moet ik beleven? Dat is moeilijk!" Ik in ieder geval wel.

Toen de mensen Jezus' preek in Johannes 6 hoorden, was het een moeilijke boodschap om te ontvangen. Ze zeiden: "Dit is een moeilijk gezegde, wie kan het horen?" (Johannes 6:60, KJV). En dan wordt ons verteld: "Vanaf dat moment gingen velen van zijn discipelen terug en wandelden niet meer met Hem" (Johannes 6:66). De eisen waren te moeilijk.

Een andere reden waarom mensen afvallig worden is omdat ze niet opletten. Klinkt als iets wat je leraar zou zeggen, toch? Maar het is mogelijk om af te vallen omdat je de waarheid niet echt vastgrijpt. Hebreeën 2:1 zegt: "Daarom moeten we des te meer aandacht schenken aan wat we gehoord hebben, opdat we niet afdwalen."

Een andere reden waarom dit kan gebeuren is luiheid. Sommige mensen zijn gewoon niet geïnteresseerd om naar de kerk te komen. Ze distantiëren zich ervan omdat ze die verantwoording van andere gelovigen om zich heen niet willen.

Maar Hebreeën 10:25 zegt: "Verlaat de samenkomst niet, zoals sommigen doen, maar vermaan elkander, temeer daar gij de dag ziet naderen."

Dit zijn maar een paar redenen. De Bijbel noemt er nog veel meer, waaronder de listen van Satan, een ongelovig hart, een verhard hart, opstandigheid, bitterheid, immoraliteit, gebrek aan respect voor leiderschap, het niet vermengen van Gods beloften met geloof.

In feite zal de meerderheid van degenen die aan het evangelie worden blootgesteld zich ervan afkeren. Kijk naar de rekensom van de gelijkenis van de zaaier en het zaad. Van alle mensen die de waarheid hoorden, droeg slechts vijfentwintig procent enige vorm van vrucht, en een heel klein percentage droeg wat Jezus honderdvoudige vrucht noemde (zie Matteüs 13:23).

Het is geen wonder dat Jezus zei: "Wijd is de poort en breed de weg die naar het verderf leidt..... Smal is de poort ... die naar het leven leidt, en er zijn maar weinigen die hem vinden" (Matteüs 7:13-14). Niet de meesten, niet veel - weinigen. Geen wonder dat Jezus tegen velen zal zeggen: "Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij" (Matteüs 7:23).

Skip Heitzig is auteur, presentator van het landelijke radioprogramma "Connect with Skip Heitzig", senior pastor van Calvary Church in Albuquerque en heeft zitting in verschillende besturen, waaronder Samaritan's Purse.

Bron: Walking Away From The Truth: How Does Apostasy Happen? - Harbingers Daily