www.wimjongman.nl

(homepagina)


Werp je zorgen op Hem totdat je jouw kroon neerwerpt

Jeff - 3 mei 2022

Hallo medereizigers,

We zijn aangekomen bij het laatste hoofdstuk van 1 Petrus. In de studie van deze week zullen we 5:1-7 behandelen en kijken naar de onderliggende Griekse connecties, het overkoepelende thema, en de toepassing voor ons vandaag. Bijvoorbeeld, je bent misschien bekend met deze verzen:

Verootmoedigt u dus onder de machtige hand van God, opdat Hij u te zijner tijd kan verhogen, en werpt al uw zorgen op Hem, want Hij zorgt voor u (1 Petr. 5:6-7, ESV).

Er ligt echter een verborgen juweel en een verrassing onder de oppervlakte, die in de video en de studienotities hieronder worden onthuld. Luister en volg ons terwijl we het hart van de apostel Petrus proberen te begrijpen en zijn dringende en relevante boodschap aan belaste en vermoeide pelgrims, reizend door dit tijdperk vol beproevingen op hun weg naar zekere en plotselinge heerlijkheid.

Wees gezegend, en wees vervuld. U hebt de Almachtige God die voor u strijdt... omdat Hij ook om u geeft!

1 Petrus

De identiteit, de zekerheid en het doel van een gelovige in beproevingen en lijden

De samenvatting van vorige week (4:12-19): Wanneer gelovigen zich midden in beproevingen bevinden, onder druk staan en lijden omdat ze christen zijn, moeten ze niet verbaasd zijn. Wanneer zij door anderen vervloekt worden omwille van Christus, worden zij gezegend en rust Gods Geest op hen. Geen enkele gelovige zou moeten lijden omdat hij kwaad doet, maar als een christen lijdt omdat hij goed doet en deelt in het lijden van Christus - dan wordt de Kerk gezuiverd en God verheerlijkt. Er is geen tijd te verliezen, want het eindtijdoordeel is al begonnen, en het begint vanuit Gods heiligdom - Zijn geestelijke tempel! En als Gods eigen volk wordt verlost door ontbering, pijn en lijden, wat zal er dan worden van hen die het goede nieuws van de verlossing verwerpen? Niettemin moeten zij die lijden volgens Gods wil zich toevertrouwen aan hun soevereine, liefdevolle en trouwe Vader en volharden in het doen van het goede.

Week 9: Het hoeden van Gods kudde; nederig vertrouwen op de genade en de kracht van God (5:1-7)

5:1-4

"Ik vermaan de oudsten onder u, een mede-oudste en getuige van het lijden van Christus, die ook deelgenoot ben van de heerlijkheid die geopenbaard zal worden: Hoed de kudde Gods onder u, het toezicht uitoefenende, niet onder dwang, maar gewillig naar God; en niet uit winstbejag, maar gretig, niet als een heerser over degenen, die u onder uw hoede hebt, maar als een voorbeeld voor de kudde. En wanneer de Herder is geopenbaard, zult gij de onvergankelijke kroon der heerlijkheid ontvangen".

In dit laatste gedeelte van de brief richt Petrus zijn aandacht op de leiders van plaatselijke gemeenten. Als iemand die weet hoe hij Gods volk moet leiden, gebaseerd op persoonlijke ervaring en lering trekkend uit zijn eigen beproevingen van het geloof (Luc. 22,31-34), geeft de doorgewinterde apostel wijsheid en onderricht aan andere leiders, zodat zij gelovigen in Christus getrouw kunnen hoeden als zij door hun eigen beproevingen gaan.

Sleutelbegrip: "mede-oudste" - Petrus gebruikt een nieuwe Griekse term, sumpresbuteros, die in geen enkele andere oude literatuur voorkomt en slechts één keer in het Nieuwe Testament voorkomt. Door deze titel voor zichzelf te creëren kan de apostel zich beter identificeren met zijn publiek en de opperste autoriteit van Christus - de Opperherder - nog meer benadrukken (5:4). Merk op dat de apostel - een steunpilaar in de Kerk (Gal. 2:9) - zijn door God gegeven autoriteit en positie niet gebruikt als een middel om te overtuigen. Als een "mede-geleerde" en "deelgenoot" (koinonos, "metgezel, partner") in de toekomende heerlijkheid, plaatst Petrus zichzelf op hetzelfde niveau als andere gelovigen in de Kerk. Daarom, gebaseerd op de eigen woorden van de apostel, zou hij waarschijnlijk niet de onbijbelse titel van eerste "paus" omarmen (zie in het bijzonder, Matt. 23:1-12).
Sleutelzin: "Herder de kudde van God" - Het woord dat vertaald wordt met "kudde" is het Griekse poimnion (Strong's 4168), een verkleinvorm die ook vertaald kan worden met "kleine kudde" (zie Lc. 12:32). Petrus' opdracht aan de oudsten om Gods volk te "hoeden" is een afspiegeling van Paulus' opdracht aan de oudsten van Efeze in Handelingen 20:28-29. Bovendien gaf Jezus hetzelfde bevel aan Petrus in Johannes 21:16 (Grieks, poimano, Strong's 4165):

"Jezus vroeg een tweede keer: 'Simon, zoon van Johannes, heb je Mij lief?' 'Ja, Heer,' antwoordde hij, 'U weet dat ik u liefheb.' Jezus zei tegen hem: 'Hoed (poimano) Mijn schapen."

In navolging van Jezus en het goede voorbeeld gevend, geeft Petrus het woord dat hij van de Opperherder heeft ontvangen door aan zijn mede-oudsten en herinnert hen eraan dat de "schapen" onder hun hoede aan God toebehoren - niet aan hen. Daarom moeten de oudsten en onderherders, in het zoeken naar een goede beloning voor hun arbeid (5:4), hun autoriteit niet misbruiken en daardoor "de kudde van God" in goede geestelijke conditie terugbrengen naar de Opperherder!
Sleutelbegrip: "Toezicht uitoefenen" - Van het Griekse werkwoord, episkopeo, letterlijk, "met zorg gadeslaan". De termen "ouderling" en "opziener" zijn onderling verwisselbaar (zoals elders in de Schrift te zien is: vergelijk Handelingen 20:17 en 20:28; Titus 1:5 en 1:7). Het werkwoord episkopeo in dit vers maakt een thema van "toezicht houden" compleet dat door de hele brief loopt. In totaal zijn er vier verschillende variaties van het grondwoord episkope in 1 Petrus:

(1) episkope - Gods dag van "toezicht" (2:12)
(2) episkopos - Jezus als Herder en "Opziener" (2:25)
(3) allotriepiskopos - "lastige bemoeial" (4:15)
(4) episkopeo - "het uitoefenen van toezicht" (5:2)

Sleutelzin(nen): "niet onder dwang, maar gewillig" - De oudsten en opzieners moeten Gods volk hoeden door gewillig over hun geestelijk leven te waken. De Griekse term "gewillig" is een bijwoordelijke vorm van hekon, wat betekent "vrijwillig, uit vrije wil, zonder dwang". Oudsten moeten daarentegen niet dienen "onder dwang" - een woord dat is afgeleid van het Griekse anagkazo, wat betekent "met geweld, dwang, noodzaak". Om samen te vatten: Ouderlingen moeten niet herder zijn omdat God hun arm moet "verdraaien" en hen meesleuren; in plaats daarvan moeten zij vrijwillig anderen herder zijn uit een verlangen om anderen te zien groeien in Christus.
"Niet voor het gewin, maar gretig" - Ouderlingen en opzieners moeten gretig toezicht houden. Het woord dat vertaald wordt met "gretig" is de bijwoordelijke vorm van prothumos, een samenstelling van "pro" (voor) + "thumos" (hartstocht/intens verlangen). Deze term is synoniem met hekon ("gewillig") en betekent een aanleg om te handelen zonder aarzeling of dwang van buitenaf. In tegenstelling hiermee mogen oudsten niet gemotiveerd worden door geld of financieel gewin. Het woord dat vertaald wordt met "oneerlijk gewin" is aischrokerdés, een samenstelling die letterlijk vertaald kan worden met "schandelijk gewin" (1 Tim. 3:8; Titus 1:7).
"Niet als het uitoefenen van de heerschappij ... maar als voorbeelden" Het woord dat vertaald wordt met "de heerschappij uitoefenen" is het Griekse werkwoord katakurieuo (Strong's 2634), een samenstelling: kata ("naar beneden") + kurieuo ("heersen"), en dus letterlijk "naar beneden (over) heersen". Dit werkwoord komt 4 keer voor in het NT: Hier in 1 Petrus 5, één keer in verband met demonen die ongelovigen overmeesteren (Handelingen 19:16), en twee keer in de context van Jezus die zijn discipelen corrigeert:

"Gij weet, dat de heersers der heidenen over hen heersen (katakurieuo), en dat hun oversten gezag over hen uitoefenen. Zo zal het onder u niet zijn. In plaats daarvan moet iedereen die onder u groot wil worden, uw dienaar zijn" (Matt. 20:25-26; zie ook Marcus 10:42).

Petrus gaat verder met de leringen van Jezus te herhalen, en herinnert aan 2:21, waar hij schrijft: "Hiertoe bent u geroepen, omdat ook Christus voor u geleden heeft en u tot een voorbeeld gegeven heeft, opdat u in zijn voetstappen zou treden." Zoals Petrus Christus voorstelt aan de oudsten, zo moeten de oudsten op hun beurt Christus voorhouden aan het deel van Gods volk dat onder hun hoede is.
"De onverderfelijke kroon van heerlijkheid" - Wanneer de Herder verschijnt, zullen de oudsten een "kroon van heerlijkheid" ontvangen die "onvergankelijk" is. Het woord "onvergankelijk" is het Griekse bijvoeglijk naamwoord, amarantinos, dat letterlijk betekent "een bloem die niet verwelkt" (zie 1 Petr. 1:24-25). Petrus gebruikt een variatie van deze term in 1:4, waar hij verwijst naar de onvergankelijke, onveranderlijke erfenis die in de hemel wordt bewaard en "klaar is om geopenbaard te worden" aan de gelovigen in Christus.
Contextueel wordt de "onvergankelijke" kroon van 1 Petr. 5:4 geplaatst in contrast met de oude kroon van olijftakken die gegeven werd aan de winnaars van de Olympische spelen (1 Kor. 9:25). De amarantbloem werd door de ouden beschouwd als onvergankelijk en onsterfelijk, omdat hij geplukt kon worden en gemakkelijk met water nieuw leven ingeblazen kon worden (John Milton verwijst naar deze bloem in Paradise Lost als "onvergankelijk" en geplukt van de Boom des Levens; hij schrijft ook dat engelen in de hemel kronen dragen die geweven zijn met "amarant en goud," Boek 3, Regel 352).

5:5-7

"Evenzo, jongelingen, onderwerpt u aan uw oudsten. En allen, omgord u met nederigheid jegens elkander, want: 'God verzet zich tegen de hoogmoedigen, maar geeft genade aan de nederigen.' Weest dus verootmoedigd onder de machtige hand van God, opdat Hij u te zijner tijd zal verhogen, en werpt al uw bekommernis op Hem, want bij Hem is er zorg over u."

Na een toespraak tot de oudsten over het hoeden van de "kleine kudde" van God (1 Tim. 3:1), geeft Petrus een kort woord tot de "jongelingen" die onder hun hoede zijn. Zoals in heel 1 Petrus te zien is, is onderwerping aan het gezag een alomtegenwoordig thema (2:13,18; 3:1,5). En voor Gods hele volk is nederigheid de sleutel om diverse beproevingen te doorstaan en weerstand te bieden aan een vijand die rondsluipt op zoek naar hoogmoedige en zelfverzekerde schapen om te verslinden (1 Petr. 5:8-9).
Sleutelbegrip: "onderworpen zijn aan" - Zoals eerder in deze studie besproken, betekent het Griekse werkwoord hupotasso letterlijk "onder plaatsen." Allen die onder de hoede van de oudsten staan, vooral nieuwgelovigen, moeten het door God gegeven gezag respecteren en toezicht en correctie aanvaarden - als ze tenminste geen gemakkelijke prooi voor de duivel willen worden (zie 1 Kor. 5:5; 1 Tim. 3:6). Als een prominent thema in de brief wordt het werkwoord hupotasso in totaal 6 keer gevonden in 1 Petrus: 2:13, 18; 3:1, 5, 22; 5:5.
Sleutelzin(nen): "En allen, omgordt u met ootmoed" - Niet alleen de "jongeren", maar ook de oudsten die toezicht houden op Gods kudde, moeten zich met ootmoed bekleden. Omdat Gods volk geroepen is Christus na te volgen en tot voorbeeld te zijn (2:21; 5:4), moeten zij nederigheid jegens elkaar tonen door net als Jezus de dienaar van allen te zijn (Mc. 9:35; Fil. 2:1-11).
"God verzet zich tegen de hoogmoedigen" - In het tweede deel van vers 5 citeert Petrus rechtstreeks uit de Griekse vertaling van Spreuken 3:34 om een bijbelse rechtvaardiging te geven voor het zich te allen tijde nederig kleden. Het Griekse woord dat vertaald wordt met "zich verzetten tegen" is antitasso (Strong's 498), wat betekent "zich plaatsen of zich afzetten tegen". Dit is een opzettelijke woordspeling die het werkwoord hupotasso ("onderworpen zijn aan") in de vorige bijzin weerspiegelt. Kortom, door zich te onderwerpen (hupotasso) aan het gezag en nederigheid te tonen ten opzichte van elkaar, zal God zelf zich niet stellen tegenover (antitasso) de gelovige. Zie Jakobus 4:6-10 voor een soortgelijk argument.
"Maar geeft genade aan de nederigen" - Als een gelovige nederig blijft door verschillende beproevingen en testen heen, dan zal God charis ("genade", d.w.z. onverdiende, of onverdiende gunst) blijven geven. Genade is een ander thema-woord in 1 Petrus; het komt in totaal 10 keer voor in de hele brief (1:2,10,13; 2:19,20; 3:7; 4:10; 5:5,10,12). In de context van 1 Petrus en in de hele Schrift wordt een gelovige in Jezus Christus gered (d.w.z. verlost, gered) door genade alleen (Handelingen 15:11; Rom. 3:24; Ef. 2:5,8-9). "Weest verootmoedigd ... opdat Hij u verheffe" - Petrus gebruikt de werkwoordsvorm van het zelfstandig naamwoord uit vers 5, "... [God] geeft genade aan de nederigen." Het Griekse werkwoord is tapeinoo, "vernederen of vernederen" (Strong's 5013). Opnieuw herhaalt de apostel de woorden van de Opperherder:

"Want wie zichzelf verheft, zal vernederd (tapeinoo) worden, en wie zichzelf vernedert (tapeinoo), zal verheven worden" (Matt. 23:12; zie ook Lc. 14:11).

In de context van 1 Petrus vindt het verootmoedigingsproces van een gelovige plaats door lijden en beproevingen (1:6-7; 2:19-21; 3:17; 4:1,12-19). Daarom zal een juist geloof in en begrip van beproevingen de gelovige helpen zich aan God te onderwerpen, "te lijden naar Gods wil", en niet hoogmoedig, op zichzelf aangewezen, angstig en bezorgd te worden.
"onder de machtige hand van God" - Petrus gebruikt een veel voorkomende uitdrukking uit het Oude Testament, die verband houdt met Gods bevrijding van Israël uit Egypte (zie Exod. 32:11; Deut. 5:15; 6:21; 9:26; 11:2; 26:8; Dan. 9:15). Zo is de voorraad uitdrukking "machtige hand van God" synoniem met Gods almacht, soevereiniteit als Schepper, en opperste macht om Zijn volk te verlossen van onrechtvaardige tirannen en onrechtvaardig gezag.
"te zijner tijd" - De Griekse uitdrukking is en kairo, letterlijk "op het juiste moment in de tijd". Petrus herinnert zich misschien zijn eigen zin uit 1:5, en kairo eschato, "...die door Gods kracht [gij] door het geloof bewaakt wordt voor een verlossing die gereed is om geopenbaard te worden in de laatste tijd." Let op het nauwe verband tussen de machtige hand van God [Zijn hoogste macht en autoriteit] en de redding/verlossing uit beproevingen in beide contexten (zie ook het verband tussen de verhoging van een gelovige en Gods macht in de nabije context van 5:10-11). Toch is het bijbelse principe duidelijk: gelovigen mogen tijdens hun resterende tijd in het vlees geen mate van verheerlijking ervaren; hun verheerlijking zal echter zeker komen bij de opstanding van de doden en de openbaring van Jezus Christus (1:3,9; 4:6; 5:10-11).
"al uw bezorgdheid op Hem geworpen hebbende" - Het werkwoord "geworpen hebbende" (Grieks, epiripto) is grammaticaal verbonden met "vernederd ben" in vers 6. Petrus legt dus een subtiel verband tussen bezorgdheid en trots: Als gelovigen gebukt gaan onder en verteerd worden door zorgen en bezorgdheid, dan zijn ze hoogmoedig afhankelijk van zichzelf en vertrouwen ze niet op de genade en kracht van God. Zoals blijkt uit deze pastorale opdracht, vertrouwt de apostel opnieuw op de wijze woorden van de Opperherder:

"Het zaad dat tussen de doornen gezaaid is, is degene die het woord hoort, maar de zorgen (merimna) van deze tijd en de bedrieglijkheid van de rijkdom verstikken het woord, en het wordt onvruchtbaar" (Matt. 13:22).

Petrus gebruikt hetzelfde Griekse woord in 5:7, merimna ("zorgen, bezorgdheid" - Strong's 3308), wat letterlijk betekent "verdeeld of afgeleid". Dit impliceert dat een gelovige niet tegelijkertijd zorgen kan hebben en nederig kan zijn. Nederigheid en volledige afhankelijkheid van de Heer gaan hand in hand (Matt. 18:3-4).
Het werkwoord dat vertaald wordt met "gegoten hebben" (epiripto) betekent letterlijk "erop gooien" (Strong's 1977), en het enige andere voorkomen van dit woord in het Nieuwe Testament is Lucas 19:35, "Toen leidden zij het veulen naar Jezus, wierpen (epiripto) hun mantels erover en zetten Jezus erop." Petrus, een ooggetuige van het lijden van Christus (5:1), zinspeelt op het verslag van de discipelen die hun klederen op de rug van een lastdier wierpen. Jezus, Degene die de zorgen en lasten van Zijn discipelen draagt, rijdt dan op de rug van de jonge ezel naar Jeruzalem om het offerlam te zijn.
"Bij Hem is er zorg voor u" - Lexicaal en thematisch put Petrus uit verschillende passages van de Schrift: Ten eerste is er de boodschap van Jezus in Matt. 6:25-34: "...maak u geen zorgen over uw leven..." Ten tweede, hetzelfde woord vertaald met "zorg" (Strong's 3199) in 1 Petr. 5:7 komt ook voor in het verslag waar de discipelen vrezen voor hun leven tijdens een storm op zee: "Meester, kan het u niet schelen (melo) dat wij vergaan?" (Mc. 4:38). En in het evangelie van Johannes stelt Jezus zichzelf (de goede herder) tegenover de dief: "...want de dief is een huurling en geeft (melo) niets om de schapen" (Joh. 10,13). Later in het boek verbindt Johannes "de dief" uit hoofdstuk 10 met Judas: "Hij [Judas] zei dit, niet omdat hij zich om de armen bekommerde (melo), maar omdat hij een dief was..." (Joh. 12:6). Tenslotte gaat de thematische link nog dieper van 1 Petrus 5 naar de Evangeliën helemaal terug naar Psalm 55:22:

"Werp (epiripto) uw zorg (merimna) op de Here, en Hij zal u ondersteunen; de rechtvaardige zal Hij nooit laten beven" (Ps. 54:23, LXX).

Niet alleen ontleent de apostel exacte bewoordingen aan de psalm, de hele context van Psalm 55 ondersteunt Petrus' thema, in het bijzonder Ps. 55:12-14, 20-21: "Want het is geen vijand die mij beledigt, dat zou ik kunnen verdragen. Het is geen vijand die tegen mij opstaat; voor hem zou ik mij kunnen verbergen. Maar u bent het, een man als ik, mijn metgezel en goede vriend." De psalm spreekt profetisch over Judas - de dief en verrader - die gedreven werd door hebzucht en "schandelijk gewin" (1 Petr. 5:2). Na te hebben geleden onder het verraad van een goede vriend, wierp Jezus al zijn bezorgdheid op de Vader in de hof van Gethsemane, en Hij werd uiteindelijk verlost door de opstanding. En net als Jezus verlangt Petrus dat Gods volk zich in nederigheid hult en op dezelfde manier bidt: "Doch niet mijn wil, maar de Uwe geschiede" (Luc 22,42).

Week negen - samenvatting (5:1-7):

Terwijl de Kerk geconfronteerd wordt met intense beproevingen en lijden, kunnen oudsten en opzieners de reis soepeler laten verlopen voor alle "jongeren" in het geloof. Echter, zij die geroepen zijn om Gods kudde te hoeden, moeten dit gewillig en gretig doen. Op zijn beurt moet iedere gelovige zich onderwerpen aan het leiderschap van zijn ouderlingen, en zowel jong als oud moet nederigheid jegens elkaar tonen. Zo niet, dan zal God genade onthouden en elk van Zijn kinderen weerstaan die hoogmoedig, angstig en op zichzelf aangewezen wordt.
Gelovigen hebben geen onzichtbaarheidsmantel om zich te verbergen voor de toenaderingen van de vijand. Zij hebben echter wel een "mantel van nederigheid" waarmee zij dekking kunnen zoeken onder het toezicht van oudsten en de machtige hand van God. Alle bezorgdheid of ongerustheid veroorzaakt door vurige beproevingen kan worden geworpen op de Enige die om hen geeft en de macht heeft om Zijn kleine kudde te helpen.

"Wat een vriend hebben wij in Jezus,
die al onze zonden en smarten heeft gedragen!
Wat een voorrecht om alles
in gebed tot God te brengen!
O, wat een vrede die wij dikwijls verliezen,
o, wat een onnodige pijn die wij dragen,
allemaal omdat wij niet alles naar God brengen in het gebed!

Hebben wij beproevingen en verzoekingen?
Zijn er ergens moeilijkheden?
We moeten ons nooit laten ontmoedigen;
breng het naar de Heer in gebed!
Kunnen wij een zo trouwe vriend vinden,
die al onze smarten wil delen?
Jezus kent al onze zwakheden;
breng ze in gebed tot de Heer!"

Bron: Cast Your Cares Until You Cast Your Crown - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates