www.wimjongman.nl

(homepagina)


Eindig sterk door in zijn voetsporen te treden!

Jeff - 4 maart 2022

In het laatste hoofdstuk van het evangelie van Johannes, na het verslag van de 153 vissen (die het volledige aantal heidenen voorstellen dat verzameld is aan het einde van het tijdperk van de Kerk; Rom. 11:25; vgl. Matt. 13:47-50), geeft Jezus ons een profetische blik in de toekomst van Petrus:

"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, toen gij jong waart, omgordet gij u en wandelde waarheen gij wilde, maar wanneer gij oud zijt, zult gij uw handen uitstrekken en een ander zal u omgorden en dragen waarheen gij niet wilde"; en dit zei Hij, aanduidende door welke dood hij God zal verheerlijken; en dit gezegd hebbende, zei Hij tot hem: "Volg Mij..." (Joh. 21:18-19, LSV)

Johannes openbaart dat Jezus' woorden tot Petrus de wijze van zijn dood aanduiden: "...gij zult uw handen uitstrekken..." De uitdrukking "uitstrekken" is een enkelvoudig werkwoord in de Griekse tekst, ekteino (Strong's 1614). De eerste keer dat deze term voorkomt is in Matt. 8:3, waar Jezus barmhartig zijn hand uitstrekt om een melaatse te genezen. In de meeste gevallen in de synoptische Evangeliën wordt dit werkwoord gebruikt om te verwijzen naar Jezus die Zijn hand in liefde en mededogen uitstrekt naar iemand in nood (of omgekeerd, iemand strekt zijn hand uit naar Jezus voor hulp en genezing). Er is echter een merkwaardige uitzondering in het verslag van Matteüs:

...Toen zij naderbij gekomen waren, legden zij de handen op Jezus en grepen Hem vast. En zie, een van hen, die bij Jezus waren, strekte de hand uit [ekteino] en trok zijn zwaard; en hij sloeg den dienaar van den overpriester, en sloeg hem het oor af. En Jezus zeide tot hem: Keer uw zwaard weder tot zijne plaats, want allen, die het zwaard hebben gevat, zullen door het zwaard omkomen; meent gij, dat Ik nu niet in staat ben Mijn Vader aan te roepen, en dat Hij meer dan twaalf legioenen boodschappers naast Mij zal stellen? Hoe zullen dan de Schriften vervuld worden, dat het alzo moet geschieden?" (Matt. 26:50-54, LSV).

Interessant is dat dezelfde Johannes die schrijft dat Petrus zijn handen zal uitstrekken in de dood, ook de enige is die Petrus beschrijft als de beledigende discipel die met geweld en fysiek probeert Jezus te redden van zijn arrestatie en ter doodbrenging (Joh. 18:10). Auw!

Spoel nu eens zo'n 30 jaar vooruit na deze vernederende scènes uit de Evangeliën. Petrus, dezelfde persoon die eens zijn hand uitstrekte om de autoriteiten neer te slaan die kwamen om Jezus te arresteren en de Schrift te vervullen, is ouder en wijzer - een doorgewinterde ouderling, in feite (1 Petr. 5:1). Ver verwijderd van de onstuimige acties uit zijn jeugd, geeft Petrus wijsheid uit ervaring in zijn eerste brief aan een breed niet-Joods publiek. En in week 4 van de 1 Petrus serie, gaan we het hebben over onze reactie als Gods dienaren op onrechtvaardige regerende autoriteiten - ja, zelfs de extreem verachtelijke en weerzinwekkende soort (zoals Nero).

Om onze roeping werkelijk te vervullen, sterk te eindigen en in de voetstappen van Christus te treden (1 Petr. 2:21), moeten we luisteren naar en acht slaan op deze woorden van Petrus over het in toom houden van ons hoogmoedige vlees, ons onderwerpen aan de heersende autoriteiten, en alles toevertrouwen aan de Vader, wetende dat Hij zal wreken en recht zal spreken op Zijn voorwaarden en op Zijn tijd (1 Petr. 2:12, 17, 23).

Volg ons terwijl we door 1 Petrus 2:11-25 lopen:

De identiteit, de zekerheid en het doel van een gelovige in beproevingen en lijden Een vervolg op vorige week (2:1-10): Petrus ontwikkelt verder de identiteit en functie van Gods nieuwe uitverkoren volk. Net als Jezus, de kostbare levende steen die door ongelovigen werd afgewezen, zijn ook gelovigen in Christus uitverkoren en geliefde "levende stenen". Zij zijn Gods woning ("geestelijk huis/tempel") en "koninklijk priesterschap", apart gezet om de lof te verkondigen van Hem die hen uit de duisternis geroepen heeft. Om hun roeping en speciale voorrecht als Gods volk te vervullen, moet de Kerk zich blijven voeden met Gods woord ("zuivere, rationele melk") en geestelijk "opgroeien". Als gelovigen hun vroegere boze wegen achter zich laten en consequent tot de Heer naderen ("tot Hem komen"), zullen zij vervolgens worden opgebouwd opgebouwd en toegerust om "geestelijke offers" aan God te brengen door de bemiddeling van Jezus Christus.

Week vier: Het vlees onder controle houden; je onderwerpen aan de overheid en elke autoriteit; In de voetsporen van Jezus treden (2:11-25)

2:11-12

"Geliefden, ik vermaan u, als vreemdelingen en bijwoners, u te onthouden van vleselijke begeerten, die tegen de ziel strijden, en houdt uw gedrag onder de heidenen eervol, opdat, waar zij tegen u spreken als kwaaddoeners, door getuige te zijn geweest van de goede daden, zij God mogen verheerlijken in de dag van de bezoeking."

Op grond van de barmhartigheid die hun bewezen is (2:10), heeft het met bloed gekochte volk van God nu de verplichting zich te onderwerpen aan de hoogste autoriteit en te leven in gehoorzaamheid aan Zijn woord. Vergelijkbaar met Paulus' vermaning in Romeinen 12:1-2, instrueert Petrus de gelovigen in deze overgangspassage om trouw en opofferend te leven in antwoord op alles wat God heeft gedaan, doet en zal doen voor hen heeft gedaan, doet en zal doen. Bovendien herhaalt en versterkt vers 2,11 de vermaning uit 1:17 om God te vrezen en te leven als tijdelijke bewoners die een eeuwige beloning.

Sleutelzin: "vreemdelingen en bijwoners" - Grieks, paroikous kai parepidemous; Petrus integreert en past vakkundig dezelfde samengestelde zin die gevonden wordt in de Griekse vertaling van Genesis 23:4, een context waar Abraham zichzelf beschrijft als een "vreemdeling en bijwoner" zonder een vaste huis of zelfs maar een plek om zijn vrouw te begraven. Deze twee woorden komen ook voor in Psalm 39:12, een psalm die de kortstondigheid en kortheid van het leven uitbeeldt - wat ook een thematische onderstroom van 1 Petrus (denk aan 1:24, "Alle vlees is als gras...").

Sleutelterm: "Zich onthouden" - Grieks, apechomai, wat letterlijk betekent "zich afhouden" of "zich verre houden van". Vers 2:11 is een van de duidelijkste teksten in het Nieuwe Testament dat het echte en aanwezige gevaar openbaart dat op de loer ligt in Gods mensen schuilt. Zelfs na bekering en het ontvangen van de Heilige Geest, moeten gelovigen nog steeds strijden met inwendige "vleselijke begeerten" die oorlog tegen hen voeren (zie ook Rom. 7:13-25; Gal. 5:16; Js. 4:1).
Door het vlees in toom te houden, kunnen gelovigen een goed getuigenis in de aanwezigheid van buitenstaanders ("de heidenen/naties"). Verder, als zelfbeheerste gelovigen goed blijven doen in de ogen van een toekijkende wereld, ongelovigen die observeren en hypocriet "spreken tegen" (hetzelfde Griekse woord in 2:1; katalalia; d.w.z. "lasteren") zullen gelovige christenen te schande worden gemaakt op de dag des oordeels (zie ook Jezus' woorden in Matt. 5:16).

Sleutelzin: "dag van bezichtiging" - Grieks, hemera episkopes. Het woord episkopes (Strong's 1984) betekent letterlijk "aandachtig bekijken of inspecteren". Ironisch genoeg, "observeren" en bekijken ongelovigen gelovigen nauwlettend en verheugen zich wanneer zij struikelen en in zonde vallen; maar deze zelfde ongelovigen zullen door God worden "geobserveerd" wanneer Hij komt om hun levens te oordelen en te inspecteren! Voor een soortgelijke passage waarin episkopen worden gebruikt in de context van een tijd van Gods "bezoeking" (d.w.z. oordeel), zie ook Jezus' woorden in Lucas 19:44.

2:13-17

"Onderwerpt u aan elke menselijke instelling omwille van de Heer, hetzij aan de koning als oppermachtige, hetzij aan de gouverneurs als door hem gezonden om wraak te nemen op boosdoeners en lof toe te zwaaien aan goeddoeners, want de wil van God is dit: goed doen, om de onwetendheid van dwaze mensen tot zwijgen te brengen, als vrijen, en niet met de vrijheid als dekmantel voor het kwaad, maar als dienaren van God. Eer iedereen: heb de broederschap lief, vrees God, eer de koning".

Als gelovigen doorgaan met het onderwerpen van hun vleselijke verlangens aan de Geest in hen, moeten zij zich ook onderwerpen aan elke menselijke instelling van gezag, terwijl zij als tijdelijke bewoners in deze wereld verblijven. Het volk van God onderwerpt zich aan koningen en gouverneurs, niet omdat hun menselijke heersers vriendelijk, liefdevol en goed zijn, maar omdat het de Heer is die de menselijke regering de bevoegdheid geeft om hen die kwaad doen te straffen en hen die goed doen te belonen (zie ook Marcus 12:17; Rom. 13:1-7).

Sleutelbegrip: "tot zwijgen brengen" - Grieks, phimoo, letterlijk "muilkorven". Deze term wordt in de Evangeliën gevonden in specifieke contexten waar Jezus zijn aanklagers het zwijgen oplegt - zowel menselijke als demonische (Matt. 22:12; 23:34; Mc. 1:25; 4:39; Lc. 4:35). Volgelingen van Jezus moeten dus hun geestelijke vrijheid gebruiken als een gelegenheid om goed te doen tegenover het kwaad, zelfs tegenover hen die onwetend misbruik maken van hun gezag. Deze vermaning om zich aan het gezag te onderwerpen en onrechtvaardige behandeling is niet-onderhandelbaar voor christenen zoals Petrus benadrukt, "Dit is de wil van God... (vers 15) ...hiertoe bent u geroepen...(vers 21)." Sleutelzin: "als dienaren van God" - Grieks, theou douloi. Gelovigen zijn "vrij" in Christus, maar niet vrij van God in de zin dat ze bestaan als onafhankelijke, autonome agenten die los van Zijn Geest opereren. Inderdaad, gelovigen zijn geestelijk vrij (Joh. 8,36), maar zij zijn tegelijkertijd verbonden met Christus (Matt. 11,29; 1Kor.6,19-20). Daarom, door zich te onderwerpen aan een kwade menselijke autoriteit en het goede te blijven doen, onderwerpen gelovigen zich ook aan God als zijn goede en trouwe dienaren. 2:18-20

"Dienaren, onderwerpt u aan uw meesters met alle vrees, niet alleen aan de goede zachtmoedige, maar ook aan de onredelijke. Want dit is aanvaardbaar, als iemand omwille van zijn geweten jegens God, iemand smarten verdraagt, onrechtvaardig lijdt. Want wat eer is het, als gij zondigt en geslagen wordt, dat gij zult verdragen? Maar indien gij goed doet en lijdt, is dat prijzenswaardig voor God."

Verdergaand met het onderwerp van onderwerping aan autoriteit, gaat Petrus over van de reactie van een gelovige op God en de regering om zich te richten op de reactie van een gelovige reactie op het leiderschap binnen zijn eigen gezin. In de verzen 18 tot en met 25 worden huisbedienden of huishoudslaven specifiek aangesproken; maar gezien Petrus' verwijzing naar "dienaren/slaven van God" in vers 16, is deze universele toepassing op alle gelovigen.

Sleutelzin(nen): "maar ook aan de onredelijken" - Het Griekse woord vertaald met "onredelijk" is skolios, letterlijk "krom, krom, gebogen" en figuurlijk "moreel pervers, onrechtvaardig, oneerlijk." Gods dienaren, in vrees voor de Heer (denk aan vers 17), moeten zich onderwerpen en goed doen aan hun menselijke meesters, of ze nu moreel rechtschapen zijn of corrupt. In een moderne context geldt dit zelfde principe voor zowel rechtvaardige als onrechtvaardige werkgevers, bazen, supervisors, enz.

"Want dit is aanvaardbaar (vers 19) ...dit is prijzenswaardig (vers 20)". Beide zinnen in het Grieks luiden letterlijk: "dit is genade (charis)." In verzen 18-20 herhaalt Petrus de woorden van Jezus uit Lucas 6:32-35 (het woord charis [genade] wordt ook in Lukas gebruikt, vaak vertaald als "krediet"). Genade is een groot thema in 1 Petrus (in totaal 10 keer gebruikt), en hier is "genade" synoniem met het ontvangen van krediet of beloning die onverdiend is.

Samengevat, een gelovige weerspiegelt niet de genade van God wanneer hij kwaad doet en er de gevolgen van ondervindt; maar als Gods dienaar doet wat goed is en onrechtvaardig lijdt, is Gods gunst (genade) te zien en de onrechtvaardige misbruiker heeft dan een betere kans om voor Christus gewonnen te worden (denk aan 2:12, "[Heidenen] spreken tegen u ... omdat zij getuige zijn geweest van de goede daden... mogen zij God verheerlijken...").

2:21-25

"Want hiertoe zijt gij geroepen, omdat ook Christus voor u geleden heeft u, u een voorbeeld nalatende, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden: Hij die geen zonde gedaan heeft, en die geen bedrog in zijn mond gevonden heeft. Die beschimpt werd niet vergold; die niet dreigde, maar Zich overgaf aan Hem rechtvaardig oordelende. Die zelf onze zonden droeg in Zijn lichaam aan het hout, opdat, dood geweest voor de zonden, wij zouden leven tot gerechtigheid. Door wiens striemen u bent genezen. Want jullie waren als afgedwaalde schapen, maar nu bent u teruggekeerd naar de Herder en Opzichter van uw zielen."

In deze passage gaat Petrus dieper in op het concept van onderwerping (2:21), onrechtvaardig lijden (2:22-23), en het eindresultaat van redding door genade (2:24-25). Als het gaat om goed doen terwijl je beledigingen, afranselingen, en een wrede en genadeloze dood, is niemand te vergelijken met Jezus. Hij is de enige en enige norm en model voor gelovigen, omdat Hij alleen zich volledig en trouw onderwierp aan de wil van de Vader en leed zonder iets verkeerd deed. Als gevolg van Zichzelf over te geven en uitsluitend te vertrouwen op het oordeel van de Vader, was Jezus' lijden niet tevergeefs en zijn vele verloren schapen zijn nu tot Hem teruggekeerd, zodat ook zij Hem kunnen volgen.

Sleutelzin: "u een voorbeeld nalatende" - In de Griekse tekst is er poëtische alliteratie, humin hupolimpano hupogrammon. Het voorvoegsel hupo is een voorzetsel dat "onder" betekent (toepasselijk gezien de context van onderwerping), en de twee woorden hupolimpano (letterlijk, "eronder laten") en hupogrammon (letterlijk, "een onderschrift") worden alleen hier gevonden in het Nieuwe Testament. Met andere woorden, door Zijn leven en werk liet Jezus een onderschrift achter, of figuurlijk een voorbeeld voor Zijn volgelingen om te kopiëren en na te volgen. Deze creatieve uitdrukking kan ook zinspelen op de feitelijk geschreven manuscripten van de Heilige Schrift, want Petrus citeert letterlijk een kopie van de tekst van Jesaja die spreekt over het lijden van Christus.

In de verzen 22-25 geeft Petrus bijbelse ondersteuning voor vers 21 door het aanhalen van en commentaar te geven op drie specifieke teksten over het lijden van Christus en offerende verzoening: Jesaja 53:5, 6, en 9. Dit bekende hoofdstuk uit het Oude Testament schildert Gods "lijdende dienaar" als een vlekkeloos lam dat sterft als plaatsvervanger voor zondaars.

Sleutelzin(nen): "Hij gaf Zichzelf over" - Grieks werkwoord, paradidemi, wat betekent "persoonlijk overhandigen of overgeven". In de Evangeliën wordt ditzelfde werkwoord gebruikt in verband met Jezus' vijanden die Hem "overhandigden" aan de autoriteiten om berecht en gedood te worden (Matt. 20:18; Mc. 14:41; 15:1; Lc. 18:32; Joh. 19:16). Op op hetzelfde moment dat Hij "overgeleverd" wordt aan onrechtvaardige rechters, "geeft Jezus aan zijn Vader - Degene die rechtvaardig oordeelt (Petrus heeft misschien ook Jer. 11:18-23 Jer. 11:18-23 in gedachten; de profeet Jeremia is een type van Christus, afgebeeld als "een mak lam dat ter slachting wordt geleid", die op de HERE vertrouwt om zijn vijanden te vergelden).

"Opziener over uw zielen" - Grieks, episkopon, "opziener" is verwant aan hetzelfde woord als in 2:11, episkopes ("bezoeking"). De weggelopen schapen die zijn teruggekeerd naar de Goede Herder hebben geen reden om te vrezen voor hun ziel op de "dag van de bezoeking (episkopen)", omdat hun Opziener (episkopon) reeds verzoening voor hun zonden heeft gedaan (2:24).

Week Vier Samenvatting (2:11-25):

Petrus wordt heel praktisch in het gedeelte van deze week. Hoe verkondigt Gods tempel en priesterschap Zijn lof verkondigen om meer mensen uit de duisternis te roepen tot Zijn wonderbaar licht? Het antwoord begint op individueel niveau in 2:11-12: Als tijdelijke bewoners, moeten gelovigen hun eigen vleselijke begeerten in toom houden voordat zij een goed getuige kunnen zijn voor buitenstaanders. Omdat het vlees onderworpen wordt, moet Gods volk zich ook onderwerpen aan alle menselijke heerschappij en autoriteit. Christenen worden nooit opgedragen om met geweld de regering of een onrechtvaardige instelling omver te werpen. In plaats daarvan, moeten zij leven in onderwerping aan elke autoriteit over hen - van de hoogste (regering) tot de laagste (huishouden). Als het gaat om goed doen terwijl je onrechtvaardig lijdt in onderwerping aan heersende autoriteiten, is Christus de norm. Hij is het voorbeeld om te volgen. Zelfs de beste mensen kunnen een kind van God op het verkeerde pad brengen, maar Jezus stelt nooit teleur en leidt Zijn schapen nooit op een dwaalspoor. Als een gelovige zich blijft onderwerpen aan God, goed doet, rechtvaardig is en in de voetsporen treedt van zijn ware Meester, dan - wie weet wie weet - misschien zal die meester, gouverneur of koning op een dag worden overgehaald om terug te keren tot Hem die voor hen geleden heeft en gestorven is? Net zoals Jezus' lijden en offer resulteerde in de redding van allen die geloven, zo ook het geduldig volharding en het onrechtvaardige lijden van Zijn volgelingen de overgebleven verloren schapen aantrekken om te vertrouwen op de Goede Herder.

"Ik heb besloten Jezus te volgen;
Ik heb besloten Jezus te volgen;
Ik heb besloten Jezus te volgen;
geen weg terug, geen weg terug."

Bron: UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates