www.wimjongman.nl

(homepagina)

Tekenen van zijn komst

Door Greg Lauer - mei 2020

In mijn laatste artikel schreef ik over de huidige coronaviruspandemie en hoe dergelijke gebeurtenissen ons geestelijk leven kunnen versterken en onze wandel met de Heer kunnen verdiepen als we de dingen benaderen zoals God het wil. Met dat doel heb ik de uitdrukking van de apostel Paulus, "Leven is Christus, sterven is winst", die genoemd wordt in het boek Filippenzen, onderzocht en hoe Paulus zo'n verbazingwekkende uitspraak kon doen. Het was een beetje meer een reflectieve, gevoelsmatige kijk op de dingen; en ik zei dat ik van plan was om terug te keren naar de kwestie van het coronavirus en het te bekijken vanuit een eschatologische invalshoek op een bepaald punt in de toekomst.

Wel, die toekomst is nu.

Ten eerste, een bekentenis. Ik was echt in de verleiding om dit vorige maand te schrijven. Ik bedoel, ik was aan het kauwen op het spreekwoordelijke stuk, klaar om in het diepe te duiken over de geboorteweeën en dat alles, maar... ik kon er gewoon niet toe komen. Nu, dat is geen onbekend gevoel voor mij - ik weet uit ervaring dat het betekent dat de Heilige Geest nog een paar dingen heeft om me te laten zien voordat ik een bepaald onderwerp aanpak. Niet alle paarden staan in de stal, zou je kunnen zeggen.

Ik was ervan overtuigd, zoals veel mensen lijkt het, dat dit virus de zoveelste geboortewee was, net zoals Jezus in het eindtijd-rede vermeldt. Grote pestilentiën, jazeker. Oorlogen en geruchten over oorlogen? Vergeet het maar. Oh, en in Afrika, een dreigende hongersnood op komst! En dan een 6.5 aardbeving in Centraal Idaho!!

Cha ching!! Hebben we het over geboortewee, of wat?!

Maar de Heilige Geest zei: wacht.

"Nog niet.
"Ja, maar... Idaho... 6,5!"!
"Ik zei nog niet - ga terug."

Dus wachtte ik. Ik stelde het uit, en vroeg me angstig af wat de Heilige Geest me wilde onthullen. En ik kan niet zeggen dat ik teleurgesteld ben... maar verrast. Het blijkt dat de Heilige Geest een paar stukjes voor me had, alleen waren het stukjes die me overtuigden van iets wat ik niet verwachtte:

Ze overtuigden me dat ik het mis had.

Veel mensen noemen dit coronavirus als een grote geboortewee volgens de Eindtijd-rede, en ik kan zeker begrijpen waarom. Maar de Heilige Geest bracht me oog in oog met de volgende interpretatieve kwestie:

Zijn de tekenen waar Jezus naar verwijst in de Eindtijd-
Rede de gebeurtenissen die we vandaag zien en er zijn geweest
al gedurende vele jaren, of zijn ze een specifieke groep
van dergelijke tekenen die zullen gebeuren tijdens de Verdrukking?

Er zijn veel bijbelse mensen voor wie ik veel respect heb en die naar het eerste neigen, en veel andere evenzeer bijbelse mensen voor wie ik evenveel respect heb en die naar de tweede neigen. Het is duidelijk dat deze vraag met de komst van de pandemie van het coronavirus krachtiger is doorgesijpeld dan gewoonlijk, en in mijn laatste artikel gaf ik aan dat ik het ermee eens was dat het coronavirus inderdaad een van de geboorteweeën was waarover Jezus spreekt in Matteüs 24, Marcus 13 en Lucas 21.

Kom op, dit is een grote geboortepijn! Dat moet wel, toch?

Maar ik geef toe dat ik dit punt nog nooit in enige mate in detail had bestudeerd, en dus was mijn mening over dit specifieke detail een beetje meer van een voor de vuist weg variant. Het is immers niet wat de meeste gelovigen als een groot probleem zouden beschouwen, en zeker niet iets wat het waard is om in verhitte doctrine-discussies terecht te komen. Maar toen ik me voorbereidde op het schrijven van dit artikel, begon ik een aantal dingen te zien die mijn mening langzaam maar zeker veranderden, en nu ben ik ervan overtuigd dat Jezus alleen maar verwees naar de eigenlijke gebeurtenissen van de Verdrukking toen Hij met Zijn discipelen op de Olijfberg sprak.

In de rest van dit artikel wil ik enkele redenen met u delen waarom ik zo denk, evenals enkele gedachten over de ware betekenis van het coronavirus. Nu, als je het met mij eens bent, glorie aan God. Als u het niet met mij eens bent, ook glorie voor God. Ik bedoel dat oprecht - ongeacht welke mening iemand van ons heeft - God verheerlijkt mag worden.

Wat zal het teken van uw komst zijn?

Laten we eerst eens kijken naar de relevante passage in de Schrift: dat zou het openingsdeel van het Eindtijd-rede zijn. Ik ga meestal naar de versie van Mattheus als de standaard, hoewel we zullen verwijzen naar andere:

En Jezus ging naar buiten, en vertrok uit de tempel: en zijn discipelen kwamen naar hem toe om hem de gebouwen van de tempel te laten zien. En Jezus zei tot hen: Zie je al die dingen? Waarlijk, ik zeg je: Er zal hier geen steen op de andere blijven staan, die zal niet worden neergehaald.

En toen Hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen naar Hem toe, zeggende: Vertel ons, wanneer zullen deze dingen geschieden? en wat zal het teken zijn van uw komst, en van het einde van de wereld?


(Matteüs 24:1-3 AKJV / nadruk toegevoegd)

Dit is een van de dingen die de Heilige Geest voor mij scherp in beeld heeft gebracht, en dat is het eenvoudige, voor de hand liggende feit dat het "teken van uw komst" verwijst naar de gebeurtenissen dat de mensen zal vertellen dat ze in de aanloop zijn naar de fysieke terugkeer van de Messias (d.w.z. de Wederkomst)... dat Zijn komst direct om de hoek is. Dat wil zeggen, geen eeuwen of zelfs maar decennia in de toekomst. Natuurlijk is er geen duidelijke tijdskloof gesuggereerd in de manier waarop de discipelen de vraag stelden, aangezien zij niets wisten van het kerkelijk tijdperk of van enige wezenlijke kloof tussen de gebeurtenissen van hun dag en Zijn wederkomst.

Voor zover ze wisten, lag zijn komst al om de hoek.

De weergave "einde van de wereld" is ronduit misleidend omdat, met alle respect voor de KJV (en de AKJV), dit een ongelukkige vertaling is. Het woord is in het Grieks een vorm van 'aion' of "tijdperk", en daar krijgen we het Engelse woord "eon". De discipelen vragen naar de tekenen die het einde van het tijdperk zouden betekenen, wat voor de Joden het einde van het huidige (pre-Messiaanse) tijdperk betekent en de bijbehorende lancering van wat zij noemen het Messiaanse tijdperk, of wat bijbels goed geïnformeerde christenen begrijpen als het Duizendjarige Rijk op aarde dat door Christus wordt geregeerd.

Met andere woorden, in het moderne evangelische taalgebruik vroegen de discipelen duidelijk naar de periode van de Verdrukking die zou leiden tot de Wederkomst...niet de hele onbepaalde periode die zou verstrijken tussen toen en het begin van de Verdrukking.

Dan gaat Jezus verder met het lanceren van zijn langste ononderbroken leer, die overal in de Schrift verschijnt: het Eindtijd-betoog.

En Jezus antwoordde en zei tegen hen: Neem je in acht dat niemand je bedriegt.

Want velen zullen in mijn naam komen, zeggende: Ik ben Christus; en zullen velen bedriegen.


(Matteüs 24:4-5 AKJV / nadruk toegevoegd)

In alle drie versies van het Eindtijd-rede is het eerste wat Jezus noemt bedrog, en Jezus legt uit dat het bedrog wordt gepleegd door velen die zullen beweren de Christus te zijn. Hoewel we in de loop van de jaren een paar misleidende individuen hebben gezien, hebben we dit zeker niet gezien op een niveau die als "velen" zou kunnen worden gekwalificeerd.

 

Ik heb hier al eerder over geschreven, maar ik ben ervan overtuigd dat dit na de Opname en vooral tijdens de eerste helft van de Verdrukking tot volle bloei zal komen. Satans New Age, buitenaardse verhaal die hij meer dan zeven decennia lang zorgvuldig heeft uitgewerkt om de Opname uit te leggen, zal snel in zijn kielzog volgen, en hij zal met succes miljarden mensen ervan overtuigen dat de mensheid een of ander geestelijk ascensieproces zal ondergaan. En niet lang nadat Satans gelikte, dwingende verhaal mainstream gaat, zullen er genoeg bedrogen New Age toegewijden zijn die zichzelf zullen doorgeven als individuen die "opgestegen" zijn en het zogenaamde "Christus-bewustzijn" hebben bereikt, en die anderen kunnen helpen om hetzelfde te doen.

Het punt dat ik hier wil benadrukken is dat, hoewel we al lang voorbeelden van dit soort bedrog in beperkte mate hebben gezien, dit deel van de profetie van Christus is iets dat zijn uiteindelijke vervulling zal bereiken tijdens de eerste helft van de Verdrukking - niet in de eeuwen of zelfs de decennia die eraan voorafgaan.

Dan gaat Jezus verder met meer tekenen die erop zullen wijzen dat de wereld zijn fysieke terugkeer snel nadert:

En je zult horen van oorlogen en geruchten over oorlogen: zie dat je niet verontrust bent: want al deze dingen moeten gebeuren, maar het einde is nog niet in zicht. Want natie zal opstaan tegen natie, en koninkrijk tegen koninkrijk: en er zullen hongersnoden, en pestilentiën [zie noot hieronder], en aardbevingen zijn, op verschillende plaatsen. Allemaal zijn dit het begin van smarten[d.w.z. geboorteweeën].

(Matteüs 24:6-8 AKJV / nadruk & [commentaar] toegevoegd)

Opmerking: Interessant genoeg, als je het Grieks van Mattheus' versie bekijkt, ontdek je dat hij niet echt een vorm van het Griekse woord 'loimos' gebruikt, wat het woord is dat typisch vertaald wordt als "pestilentie" (en Marcus ook niet) - de KJV-vertalers plakken het er gewoon in. Lucas gebruikt echter wel loimoi (de meervoudsvorm van loimos), en dus maken pestilentiën officieel deel uit van de tekens:

En grote aardbevingen zullen op verschillende plaatsen zijn, en hongersnoden en pestilentiën [loimoi (pestilenties)]; en angstaanjagende gezichten en grote tekenen zullen er zijn uit de hemel.

(Lukas 21:11 AKJV / nadruk & [commentaar] toegevoegd)

Merk op dat Lucas ook in vrij onopvallende "angstaanjagende gezichten" en "grote tekens uit de hemel" inschuift, maar de andere tekens zijn specifiek en gemakkelijk herkenbaar.

En als Jezus zegt: "Dit alles is het begin van het smarten", dan noteert Mattheus het woord als odinon - het meervoud van het od - of de geboorteweeën van een vrouw.

Dan: Merk op dat Jezus zegt dat de tekenen waar hij het over heeft "het begin van de smarten" zijn. Nu, stop en denk even na: Dat betekent niet dat deze tekenen vele jaren voor de smarten komen, het betekent dat ze deel uitmaken van de smarten... het begin. De "smarten" zijn de tekenen dat Zijn komst snel nadert, en dat plaatst ze in de Verdrukking. Bijvoorbeeld, de eerste slagman is het begin van een honkbalspel, maar het is nog steeds onderdeel van het spel. Dit ondersteunt het idee dat de tekenen waar Jezus naar verwijst niet voor de Verdrukking komen, ze maken deel uit van de Verdrukking.

Dus naast bedrog hebben we oorlogen, geruchten over oorlogen, hongersnoden, pestilentiën en aardbevingen. Maar Jezus is nog niet klaar:

Dan zullen zij u overleveren om verdrukt te worden, en zullen u doden; en gij zult gehaat worden door alle volken om mijnentwil. En dan zullen velen ten val komen, en zullen elkaar verraden en elkaar haten. Vele valse profeten zullen opstaan, en velen zullen ze bedriegen. En omdat er ongerechtigheid zal zijn, zal de liefde van velen koud worden. Maar wie tot het einde toe zal volharden, die zal behouden worden. En dit Evangelie van het koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis van alle volken; en dan zal het einde komen.

(Matteüs 24:9-14 AKJV)

Andere tekenen zijn de wijdverspreide vervolging en het martelaarschap van gelovigen, de opkomst van vele valse profeten, een grote verharding van de samenleving en het evangelie dat aan de hele wereld wordt gepredikt.

"En dan zal het einde komen."

"Het einde" kan niets anders zijn dan het laatste salvo van Gods toorn die Hij ontketent op een niet berouwvolle wereld tijdens de Verdrukking, of de tweede helft de Grote Verdrukking. Dat zou duidelijk suggereren dat de tekenen die Jezus noemt zich allemaal voordoen tijdens de eerste helft. Het feit dat "het einde" (v. 14) verwijst naar de pyrotechniek van de tweede helft van de Verdrukking, wordt ondersteund door het feit dat Jezus in het volgende vers spreekt over de gruwel van de verwoesting, wat de aftrap is:

Wanneer u dan de gruwel der verwoesting, waarover Daniël de profeet spreekt, zult zien staan op de heilige plaats (wie erover leest, laat hem het begrijpen:) Laat hen die in Judea zijn de bergen in vluchten:

(Matteüs 24:15-16 AKJV / nadruk toegevoegd)

Sommige mensen lijken van mening te zijn dat Jezus bedoelde dat alle oorlogen, geruchten over oorlogen, aardbevingen, hongersnoden, pestilentiën, etc. door de geschiedenis heen in aanmerking komen als onderdeel van de geboorteweeën die Jezus noemt in de Eindtijd-rede. Ik geef Engelse les voor de kost, en een punt dat bij mij opkwam toen ik over deze vraag nadacht heeft betrekking op de eenvoudige grammatica.

Laten we even de hoogtepunten van het gesprek tussen Jezus en Zijn discipelen doornemen, zullen we?

Discipelen: "Wat zal het teken van uw komst zijn?"

Jezus: "Velen zullen komen...zullen jullie bedriegen... zullen horen... de naties zullen opstaan ... er zullen hongersnoden zijn...aardbevingen zullen er zijn...dan zullen ze jullie bevrijden...en zullen jullie doden...jullie zullen gehaat worden... dan zullen velen beledigd zijn... zullen verraden... zullen haten... zullen opstaan...zullen bedriegen...zullen opwassen...zullen verdragen...zullen gered worden...zullen gepredikt worden... dan zal het einde komen...

Heb je het begrepen? Sorry dat ik zo'n beetje te veel grappig nieuws heb, maar het is duidelijk dat het hele gesprek in de toekomstige tijd wordt gezet. En dat betekent dat het argument dat al deze gebeurtenissen in het algemeen in aanmerking komen als Eindtijd-rede geboorteweeën niet waar kan zijn, omdat Jezus alleen maar over de toekomst praat.

Oké, dus met sommige verschuivingen en de argumentatie dat Jezus misschien alleen maar praat over oorlogen, geruchten over oorlogen, aardbevingen, hongersnoden, pestilentiën, etc. die zich voordoen na Zijn aardse bediening. Misschien heeft Hij het alleen maar over zulke gebeurtenissen die zich de afgelopen tweeduizend jaar hebben voorgedaan.

Of misschien alleen de laatste eeuw of zo. Ik heb bijvoorbeeld mensen vol vertrouwen horen beweren dat de geboorteweeën waarover Jezus sprak begonnen zijn in 1914, vermoedelijk met het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Ik heb mensen het begin van de Eindtijd-rede geboortepijnen horen vastpinnen op verschillende punten van de negentiende, twintigste en eenentwintigste eeuw, meestal in combinatie met een of andere grote oorlog, hongersnood, aardbeving of pestilentie.

()

Maar dit maakt het niet veel logischer. Denk je echt dat alle oorlogen, hongersnoden, aardbevingen en plagen die er voor Jezus' aardse bediening plaatsvonden niet de geboorteweeën waren waar Hij het over had, maar al deze gebeurtenissen na Zijn bediening tot nu toe wel? Of zijn het gewoon zulke gebeurtenissen die zich in de laatste 100 jaar of zo hebben voorgedaan, omdat in ieder geval enkele ervan intenser lijken te zijn dan voorheen, zoals de twee wereldoorlogen, de Spaanse griep, enzovoorts?

Het fundamentele probleem met deze hele redenering is echter zoals ik in de vorige artikel heb gezegd: De discipelen vragen duidelijk alleen maar naar tekenen van Zijn fysieke terugkeer bij de Wederkomst, en niets anders. Het is daar in zwart-wit, en het is verbazingwekkend dat ik de betekenis van wat de discipelen precies vragen over het hoofd heb gezien. Ze vragen specifiek naar de tekenen die Zijn fysieke terugkeer zouden voorzeggen om het koninkrijk tot stand te brengen. Ze zijn gericht op één ding en één ding alleen:

DE TEKENEN VAN ZIJN KOMST.

De meeste tekenen die Jezus noemt - oorlogen, hongersnoden, aardbevingen, ziekten, enzovoorts - zijn betrekkelijk alledaagse gebeurtenissen, en de discipelen vragen niet naar alledaagse gebeurtenissen die zich vrij regelmatig zouden voordoen totdat die voorspelde periode aanbreekt - ze willen alleen maar weten over die specifieke voorspelde periode. Ze zijn niet geïnteresseerd in tekenen die zich in de jaren, decennia of eeuwen voor die tijd al zouden voordoen.

Dat is één ding dat de Heilige Geest me deed opmerken, waardoor ik de tekenen die Jezus noemt alleen tijdens de Verdrukking zag. Maar er is nog iets anders, en het is ook daar in zwart-wit, wachtend op een domoor zoals ik om wakker te worden en er op te letten.

En het verklaart waarom deze tekenen die Jezus noemt in de Eindtijd-verhandeling misschien bekend klinkt.

Van tekenen naar zegels

Als je leest over de tekenen die zullen leiden tot de Verdrukking die Jezus aan zijn discipelen beschrijft in zijn verhandeling over de eindtijden, is het moeilijk om de parallellen te missen tussen deze tekenen en de oordelen die Hij op de aarde loslaat als Hij de zegels opent in de eerste helft van de Verdrukking (Openb. 6). Bijvoorbeeld:

Eerste zegel - een valse vrede:

En ik zag toen het Lam een van de zegels opende, en ik hoorde als het ware het lawaai van de donder, een van de vier beesten zeggen: Kom en zie. En ik zag, en zie, een wit paard; en die op hem zat, had een boog; en hem werd een kroon gegeven; en hij ging uit, overwinnend, en overwinnende.

(Openbaring 6:1-2 AKJV)

Het is gemakkelijk om je voor te stellen dat er tijdens de tijdelijke vrede die de Verdrukking in gang zet, geen tekort zal zijn aan gerommel en geruchten over een dreigende oorlog, omdat de Antichrist geen tijd verspilt aan het vestigen van zijn wereldheerschappij. Dit zou overeenkomen met de geruchten over oorlogen in Matteüs 24:6 (zie ook Marcus 13:7).

Overigens noemt de apostel in Lukas 21:9 oorlogen en 'commoties'. Het woord vertaalde "commoties" (akatastasieën) is niet precies hetzelfde als "geruchten over oorlogen" (akoas polemon), maar ze leven zeker in dezelfde buurt.

Tweede zegel - oorlog:

En toen hij de tweede zegel had geopend, hoorde ik het tweede beest zeggen: Kom en zie. En er ging een ander paard uit, dat rood was; en het werd macht gegeven aan hem, die daarop zat, om vrede weg te nemen van de aarde, en dat zij elkaar zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven.

(Openbaring 6:3-4 AKJV)

De valse vrede met Israël zal niet lang duren, en de Antichrist zal de vrede van de aarde nemen terwijl hij de ene oorlog na de andere voert in zijn oprijzen naar de wereldheerschappij. Net zoals verzen 1-2 geruchten over oorlogen suggereren, komen deze verzen overeen met de oorlogen zelf die in Matteüs 24:6 worden genoemd (zie ook Marcus 13:7 en Lucas 21:9).

Derde zegel - hongersnood:

En toen Hij het derde zegel had geopend, hoorde ik het derde beest zeggen: Kom en zie. En ik zag een zwart paard, en hij die op hem zat had een weegschaal in zijn hand. En ik hoorde een stem in het midden van de vier dieren zeggen: Een maat van tarwe voor een schelling, en drie maten van gerst voor een schelling; en geen schade aan de olie en de wijn. style="background-color:#f6e6d0;"

(Openbaring 6:5-6 AKJV)

Vreselijke hongersnood zal de aarde verwoesten, ongetwijfeld tot op zekere hoogte geholpen door de komst van de oorlog. Dit komt overeen met de hongersnood die Jezus noemt in Matteüs 24:7 (zie ook Marcus 13:8 en Lukas 21:11).

Vierde zegel - dood:

En toen Hij het vierde zegel had geopend, hoorde ik de stem van het vierde beest zeggen: Kom en zie. En ik keek, en zie, een vaal paard; en zijn naam, die op hem zat, was de Dood, en de hel volgde met hem. En er werd hun macht gegeven over het vierde deel der aarde, om te doden met het zwaard, en met de honger, en met de dood, en met de beesten der aarde.

(Openbaring 6:7-8 AKJV)

Merk op dat dit de dood van de vorige twee zegels is (oorlog en hongersnood) plus de dood door de "dood". Deze figuurlijke verwijzing wordt door de grote meerderheid van de commentatoren opgevat als een verwijzing naar pestilentiën en aanverwante problemen. Ook inbegrepen is de dood door wilde dieren, die blijkbaar amok maken en mensen aanvallen tijdens de Verdrukking.

Merk ook op dat deze vier vormen van dood overeenkomen met de vier oordelen die God belooft te ontketenen op Jeruzalem in Zijn uiteindelijke oordeel:

Want zo zei de Here GOD: Hoeveel te meer als ik mijn vier pijnlijke oordelen stuur over Jeruzalem, het zwaard en de hongersnood, en het luidruchtige beest en de pest, om er mens en beest van af te snijden?

(Ezechiël 14:21 AKJV)

Er is dus de parallel met de pestilentiën die Jezus noemt in Matteüs 24:7 (zie ook Lucas 21:11).

Vijfde zegel - gemartelde heiligen:

En toen Hij het vijfde zegel had geopend, zag ik onder het altaar de zielen van hen die gedood waren voor het woord van God en voor het getuigenis dat ze hielden: En zij riepen met luide stem, zeggende: Hoe lang, o Heere, heilig en waarachtig, oordeelt Gij niet en wreekt ons bloed op hen, die op de aarde wonen? En aan een ieder van hen werden witte gewaden gegeven; en er werd hun gezegd, dat zij nog een beetje moesten rusten, totdat ook het getal van hun dienstknechten en hun broeders, die gedood moesten worden zoals zij, vol zouden worden.

(Openbaring 6:9-11 AKJV)

Degenen die tijdens de beproeving tot geloof in Christus komen, zullen een uitstekende kans lopen om gemarteld te worden door de krachten van de Antichrist, die op een moorddadige botsing zullen uitlopen om de aarde te zuiveren van deze godslasterlijke ketters die niets anders doen dan de rest van de wereld tegenhouden in hun verheffingsproces. Dit komt overeen met de vervolging en het martelaarschap van de heiligen die Jezus noemt in Matteüs 24:9-10 (zie ook Marcus 13:9-13 en Lucas 21:12-19).

Zesde zegel - aardbevingen:

En ik zag toen hij het zesde zegel had geopend, en, zie, er was een grote aardbeving; en de zon werd zwart als jutezak, en de maan werd als bloed; En de sterren van de hemel vielen op de aarde, zelfs als een vijgenboom haar voortijdige vijgen werpt, wanneer zij van een machtige wind wordt geschud. En de hemel vertrok als een boekrol, als die samengerold wordt; en alle bergen en eilanden werden uit hun plaatsen verdreven. En de koningen der aarde, en de grote mannen, en de rijke mannen, en de hoofdmannen, en de machtige mannen, en elke slaaf, en elke vrije man, verstopten zich in de holen en in de rotsen der bergen; En zeiden tot de bergen en de rotsen: Valt op ons, en verbergt ons van het aangezicht van Hem, die op den troon zit, en van de toorn des Lams; Want de grote dag van zijn toorn is gekomen; en wie zal er kunnen bestaan?

(Openbaring 6:12-17 AKJV)

Uiteindelijk slaat een enorme aardbeving toe (v. 12) en zegt Johannes "de sterren van de hemel vielen op de aarde" en "de hemel vertrok als een boekrol" (v. 13-14), die de aardbevingen van Matteüs 24:7 evenaart (zie ook Marcus 13:8 en Lukas 21:11), en mogelijk de kosmische verstoringen van Lukas 21:11.

Tegen de tijd dat het zesde zegel aanbreekt, zal de mensheid weten dat ze hebben de woede van een heilige God ervaren...

Ik denk dat het belangrijk is om op te merken dat deze zegeloordelen niet alleen oorlogen zijn, maar meer geruchten over oorlogen, meer hongersnood, meer aardbevingen, meer pestilenties, meer wat dan ook. Deze oordelen worden ontketend op een intense, geconcentreerde manier die voldoende is om de mensen ervan te overtuigen dat de goddelijke toorn is gekomen (vv. 16-17). En de grammaticavorm van het laatste couplet suggereert dat de toorn al enige tijd aanwezig is en niet alleen plotseling met het zesde zegel is gekomen. Tegen de tijd dat het zesde zegel komt, zal de mensheid weten dat ze de toorn van een heilige God hebben ervaren en dat ze elke waarschuwing dwaas hebben afgewezen.

Nu zeggen veel goede bijbel-uitleggers dat Gods toorn slechts de schaal-oordelen in de tweede helft van de Verdrukking zijn, maar ik ben geneigd om het daar niet mee eens te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de hele Verdrukking Gods toorn is, die eindigt met de schalen. Met andere woorden, Zijn toorn begint met de zegeloordelen, bouwt zich op tot een crescendo, dat eindigt met de schaaloordelen, waarvan de Schrift duidelijk zegt dat ze Zijn toorn beëindigen (Openbaring 15:1). De schaaloordelen zijn niet de totaliteit van Zijn toorn - ze zijn de laatste, woedende slag ervan.

Dat is boven je vermogen: Veel voorstanders van de pre-toorn (en ongetwijfeld ook veel post-verdrukkers) behoren tot degenen die beweren dat Gods toorn alleen bestaat uit de laatste schaal oordelen als het einde van de Grote Verdrukking nadert, terwijl eerdere oordelen de toorn van Satan zijn, of de toorn van de Antichrist, of de toorn van de Boze Heks van het Westen, of de toorn van wat ook maar.

Sorry, jongens. Dit gaat niet op.

Nu, is Satan boos tijdens de Verdrukking? Oh, dat is hij zeker, want hij weet dat hij weinig tijd heeft. Is de Antichrist boos? Nou, hij gaat op een moorddadige rooftocht om de Joden en de Verdrukking-heiligen uit te roeien, dus ik denk van wel. Ja, ze zijn boos... maar dat betekent niet dat aan hen een speciale periode van woede toe te schrijven is, in tegenstelling tot het terecht worden toegeschreven aan een soevereine God. Op veel plaatsen in de Schrift gebruikt God de menselijke macht en Satan zelf om zijn toorn en oordeel uit te voeren, en de Verdrukking is daarop geen uitzondering.

Zo wordt ons bijvoorbeeld zonder meer verteld dat de Antichrist in de eindtijd de roede van Gods boosheid zal zijn (Jes. 10:5). Hij is slechts een hulpmiddel in de handen van een soevereine God. Oh, en een snelle quiz: Wie opent het eerste zegel - de Antichrist of Jezus Christus? Scroll terug naar de pagina en kijk naar Openbaring 6:1 om je geheugen op te frissen.

Deze hele notie van "de toorn van Satan" of "de toorn van de Antichrist" geeft Satan en zijn reclame veel te veel krediet. Vanaf het eerste zegel tot de zevende en laatste schaal is het allemaal Gods toorn, en dat betekent dat het ver boven hun vermogen uitstijgt.

Ik denk dat de reden voor deze toenemende intensivering van Zijn toorn tijdens de zeven jaar van de Verdrukking duidelijk genoeg moet zijn:

God heeft een paar andere dingen op Zijn
nog te-doen-lijst staan naast de wereldwijde vernietiging.

Weet je, de Verdrukking gaat niet alleen over toorn en vernietiging. Ten eerste is er een evangelisatie aan de gang. Hij heeft 144.000 Joden te verzegelen zodat ze het evangelie naar de wereld kunnen brengen na de Opname, om nog maar te zwijgen van twee getuigen die de waarheid moeten prediken. Hij gaat het Joodse overblijfsel verlossen en beschermen. Miljoenen mensen worden gered tijdens de eerste helft van de Verdrukking. Dat is toch Gods grootste verlangen? God wil dat alle mensen gered worden en tot kennis van de waarheid komen (1 Tim. 2:4), en God is traag in toorn en overvloedig in barmhartigheid (Numeri 14:18).

Maar het komt erop neer, dat toen Jezus aan Zijn discipelen de tekenen beschreef die Zijn fysieke terugkeer zouden inluiden om het koninkrijk te vestigen, Hij hen en ons in wezen een synopsis gaf van de zegeloordelen van Openbaring 6 die Hij zal loslaten tijdens de eerste helft van de Verdrukking. Het geeft punt voor punt een overzicht en ondersteunt sterk het idee dat de tekenen waar Jezus naar verwees, hoewel het gemeenschappelijke gebeurtenissen zijn die zich sinds de zondeval hebben voorgedaan, in feite een specifieke groep van dergelijke gebeurtenissen zijn die zich tijdens de Verdrukking zullen voordoen.

Nu we het toch over de zondeval hebben...

Maar toch... wat we vandaag zien is een soort van geboortewee, weet je? Ik bedoel, ik kan zeker niet de schuld geven aan degenen die de gebeurtenissen zien die we nu zien en die al enige tijd zien als Eindtijd-rede geboorteweeën die langzaam in intensiteit en frequentie beginnen toe te nemen en de mensheid waarschuwen voor de nabijheid van de wederkomst van Christus. Ik dacht op dezelfde manier totdat ik ging zitten om dit artikel te schrijven.

Dus, als Jezus in het Eindtijdverhaal alleen maar verwijst naar een bijzonder intense ronde van zulke gebeurtenissen die op de aarde zullen vallen in de vorm van de zegeloordelen van Openbaring 6, en ik ben ervan overtuigd dat dat het geval is, wat moeten we dan doen met de oorlogen, geruchten over oorlogen, aardbevingen, hongersnoden, pestilentiën, enz. die we vandaag de dag meemaken? Waar zetten we ze neer? Hoe categoriseren of karakteriseren we ze? Negeren we ze?

Goede vraag, en ik geloof dat een ander klein stukje die de Heilige Geest me gaf, het antwoord heeft.

Zoals ik al zei, er zijn altijd oorlogen geweest, geruchten over oorlogen, hongersnoden, aardbevingen, plagen, enzovoorts. Deze dingen zijn een gemeenschappelijk kenmerk van het leven op aarde sinds het begin van de menselijke beschaving... dat wil zeggen sinds Adam en Eva uit de Hof van Eden werden verdreven en naar buiten gingen om "vruchtbaar te zijn en zich te vermenigvuldigen".

 

Met andere woorden, veel van de tekenen die Jezus noemt in de Eindtijd-rede hebben zich regelmatig voorgedaan sinds de val van de mens tot op de dag van vandaag, en al deze gebeurtenissen die zich tot nu toe in de menselijke geschiedenis hebben voorgedaan, hebben duidelijk niet gediend als tekenen dat de wereld in de aanloop is naar de terugkeer van Christus naar de aarde om zijn koninkrijk te vestigen, wat precies is wat de discipelen aan Jezus vroegen over die nacht.

En we zijn er nog niet helemaal.

Dus wat kunnen we zeggen over deze tekenen die zich sinds de zondeval hebben voorgedaan? Nou, wat is er gebeurd sinds de zondeval?

Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van deze tijd niet waardig is om vergeleken te worden met de glorie die in ons geopenbaard zal worden. Voor de serieuze verwachting van het schepsel dat wacht op de openbaring van de zonen van God. Want het schepsel is aan ijdelheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die hetzelfde in hoop heeft onderworpen, Want het schepsel zelf [d.w.z. de gehele schepping] zal ook verlost worden van de slavernij der verdorvenheid in de heerlijke vrijheid van de kinderen Gods. Want we weten dat de hele schepping tot nu toe zucht in barensnood en pijn.

(Romeinen 8:18-22 AKJV / nadruk & [commentaar] toegevoegd)

Paulus heeft het over onze toekomstige glorie en beschrijft hoe de schepping "wacht met reikhalzende verwachting" op de terugkeer van Christus en ons, de zonen van God, die met Hem zullen regeren in het Duizendjarige Rijk, zal openbaren. Het koninkrijk zal een periode zijn waarin de aarde eindelijk vrij zal zijn van de vloek van de zonde en de dood - de vloek die de aarde, de natuur en de hele mensheid sinds de zondeval hebben ondergaan.

Wat heeft de hele schepping - de aarde zelf, de hele natuur en de hele mensheid - gedaan sinds de zondeval tot op de dag van vandaag?

Kreunend en barend in pijn.

En voor alle duidelijkheid, het Griekse woord dat Paulus gebruikt is een vorm van sunodino, die het stam odin bevat. Ik noemde al eerder de geboortepijn van een vrouw, en het voorvoegsel zon/synchronisatie benadrukt slechts het idee, deze dingen samen te ervaren. Met andere woorden:

Zesduizend jaar geboortepijn en aftellen: Paulus zegt dat sinds de val van de mens, de hele schepping geboortepijnen heeft ervaren en nog steeds ervaart in afwachting van de dag waarop Christus haar en ons zou verlossen van de vloek van de zonde en de dood, en uiteindelijk bezit zou nemen van de aarde en zijn koninkrijk met ons, de kinderen van God, aan zijn zijde zou vestigen.

Kun je de oorlogen, geruchten over oorlogen, aardbevingen, hongersnoden en plagen die zich door de geschiedenis heen hebben voorgedaan, en tot op de dag van vandaag doorgaan met "geboortepijnen", dan legitiem en bijbels noemen?

Dat kan zeker, want de Schrift zegt ons recht voor z'n raap dat het legitieme geboortepijnen zijn in elke zin van het woord.

De enige bepaling die we in gedachten moeten houden is dat ze gewoon niet de specifieke ronde zijn van zulke tekens waar Jezus naar verwijst in de Eindtijd-rede... die zijn bijzonder. Deze vormen een bijzonder geconcentreerde en intense ronde van zulke tekens die de vorm aannemen van de zegeloordelen van Openbaring 6, en die door Christus zelf worden losgelaten tijdens de eerste helft van de Verdrukking om de wereld te laten weten dat ze officieel in de aanloop naar Zijn fysieke terugkeer is om Zijn koninkrijk te vestigen.

Dat is wat de discipelen Hem vroegen, en dat is wat Hij hen vertelde.

Dus, voel je vrij om de gebeurtenissen die we vandaag de dag in de wereld zien gebeuren, "geboortepijn" te noemen, want Gods Woord zegt ons dat dat precies is wat ze zijn. Houd er rekening mee dat wat Jezus in het Eindtijd-rede noemt een duidelijke ronde van dergelijke gebeurtenissen is, en we zijn er nog niet helemaal aan toe.

Toen ik me voorbereidde om dit te schrijven, kwam ik een artikel tegen over echte geboortepijnen die ons volgens mij enig inzicht geven in dit hele onderwerp.

Hoewel verschillende bronnen de dingen in iets andere bewoordingen beschrijven, verdeelt een van de meest voorkomende beschrijvingen van de gebeurtenis de geboortepijnen in drie verschillende fasen: vroege bevalling, actieve bevalling en overgangsbevalling.

1. Vroege bevalling.

Volgens het artikel kan een vrouw tijdens de vroege bevalling (ook wel latente bevalling genoemd) het volgende verwachten:

De eerste van de drie stadia van de bevalling, de zogenaamde latente fase, is meestal de langste. Gelukkig is die ook verreweg het minst intensieve. Over een tijdspanne van enkele uren tot enkele weken, vaak zonder merkbare of hinderlijke weeën (of over een periode van geen-twijfel-erover weeën), zal de baarmoederhals zich verwijden (openen) tot 3 centimeter en uitdunnen.

U zult lichte tot matige weeën hebben die 30 tot 45 seconden duren, hoewel ze korter kunnen zijn en regelmatig of onregelmatig kunnen zijn. Ze kunnen ongeveer 20 minuten uit elkaar liggen en geleidelijk aan dichter bij elkaar komen, maar niet noodzakelijkerwijs in een consistent patroon. U merkt ze misschien niet eens op tot de laatste twee tot zes uur; als het zich over een periode van dagen of weken geleidelijk verwijdt, zult u ze waarschijnlijk helemaal niet voelen totdat de weeën serieus beginnen; als het zich over een periode van dagen of weken geleidelijk verwijdt, zult u ze waarschijnlijk helemaal niet voelen totdat de weeën serieus beginnen.

- "Geboortestadium één: de drie fasen van de bevalling."
door Colleen de Bellefonds

Met andere woorden, het is de langste, minst intensieve fase van de bevalling. Een vrouw kan normaal gesproken op zijn minst lichte, routinematige dingen rond het huis doen, zo niet haar volle, normale werkroutine, in ieder geval tot de laatste twee tot zes uur. In de laatste twee tot zes uur beginnen de weeën van de vroege weeën meestal te intensiveren en dit laat de vrouw weten dat de volgende fase aanbreekt.

Ik geloof dat dit duidelijk overeenkomt met het "zuchten en de beproeving van de Schepping", de geboortepijnen van Romeinen 8:22 die we sinds de zondeval ervaren, en die we nu nog steeds ervaren. Maar omdat deze wel enigszins lijken toe te nemen in frequentie en intensiteit, weten we dat de volgende fase op het punt staat te beginnen.

2. Actieve bevalling.

Het artikel had dit te zeggen over de tweede fase, of actieve bevalling:

De tweede fase, of actieve fase, van de bevalling duurt meestal twee tot drieënhalf uur (met een breed scala aan wat als normaal wordt beschouwd)... Je bent meestal in het ziekenhuis of het geboortecentrum door deze fase, of als je thuis bevalt, zou je verloskundige nu al bij je moeten zijn.

Je weeën zullen steeds geconcentreerder en intenser worden, met andere woorden, pijnlijker... ze worden sterker en langer (ze duren meestal 40 tot 60 seconden... en frequenter (ze komen elke drie tot vier minuten, hoewel het patroon misschien niet regelmatig is)...

- "Geboortefase één: de drie fasen van de bevalling."
door Colleen de Bellefonds

Nu is het tijd om naar het ziekenhuis te gaan, want de baby is bijna klaar om zich een weg te banen door het geboortekanaal. De frequentie en de intensiteit van de bevallingspijnen nemen sterk toe en de vrouw weet dat het begin van de eigenlijke geboorte snel nadert.

Ik geloof dat het deze tweede fase van geboortepijn is die overeenkomt met de geboortepijn waar Jezus het over heeft in het Eindtijd-rede. Dit zijn een geconcentreerde, intense reeks van geboortepijnen die de vorm aannemen van de zegeloordelen van Openbaring 6, die de wereld laten weten dat de toorn van God officieel is aangekomen (Openbaring 6:16-17) en die aangeven dat de fysieke terugkeer van Christus snel dichterbij komt.

3. Overgangsbevalling.

Dan komt de laatste en meest intense (en barmhartige kortste) ronde van de arbeidspijnen, de pijnen die onmiddellijk voorafgaan aan de daadwerkelijke komst van de baby-overgangsbevalling:

Tijdens de derde fase, die overgangsbevalling wordt genoemd - de laatste, meest intensieve fase - zal je baarmoederhals verwijden van 7 tot zijn laatste 10 centimeter. Gelukkig is het ook de kortste, meestal van 15 minuten tot een uur... Plotseling neemt de intensiteit van de weeën toe. Ze kunnen zeer sterk worden en 60 tot 90 seconden lang, en met zeer intense pieken die het grootste deel van de weeën duren... Omdat ze slechts twee of drie minuten van elkaar verwijderd zijn, kan het lijken alsof je nauwelijks kunt ontspannen voordat de volgende weeën beginnen... Aan het einde van deze fase zal je baarmoederhals volledig verwijd zijn en is het tijd om de baby eruit te persen... Als je tot een volle 10 cm verwijd bent, word je naar de verloskamer verplaatst, als je er nog niet bent... Je hebt de drie stadia van de weeën doorlopen en het is tijd om de baby eruit te persen!

- "Geboortestadium één: de drie fasen van de bevalling."
door Colleen de Bellefonds [Bron]

 

Overgangsbevalling is de laatste explosie, wanneer de baarmoederhals die laatste drie centimeter uitrekt om de weg vrij te maken voor de baby om de doorgang door het geboortekanaal te beginnen, en het volgende wat je weet is dat je een nieuw bundeltje van vreugde hebt.

Deze laatste fase van de geboortepijn komt duidelijk overeen met de laatste en zwaarste oordelen die in de vorm van de schaal-oordelen vallen, en deze leiden tot de Tweede Komst van Christus op aarde.

Overigens zijn de bazuin-oordelen - die verdacht veel lijken op de resultaten van een reeks asteroïdeninslagen - iets moeilijker te categoriseren; maar ik ben geneigd ze te zien als een snelle intensivering van de actieve geboortepijnen die beginnen in de vorm van de zegels, en die een brug vormen van de zegels naar de overgangsgeboortepijnen van de schalen. Zoals ik al eerder vermeldde, stelt Openbaring 15:1 duidelijk dat de schalen de toorn van God beëindigen, en dus lijkt het erop dat alleen de schalen de hierboven genoemde overgangsgeboortepijnen vormen. Hoe dan ook, het zijn gewoon mijn twee shekels.

En aangezien ik shekels uitdeel, gooi ik er nog één uit. Ik geloof dat het deze laatste overgangsbevallingspijnen zijn waar Paulus naar verwijst als hij zegt:

Maar van de tijden en de seizoenen aangaat, broeders, jullie hebben er geen behoefte aan dat ik jullie hierover schrijf. Want jullie zelf weten heel goed dat de dag des Heren zo komt als een dief in de nacht. Want als zij zeggen: Vrede en veiligheid, dan komt er plotselinge verwoesting op hen, als een smart [d.w.z. geboortepijn] over een vrouw met kind; en zij zullen er niet aan ontkomen. Maar jullie, broeders, zijn niet in de duisternis, dat die dag jullie als een dief zal overvallen.

(1 Thessalonicenzen 5:1-4 AKJV / nadruk & [commentaar] toegevoegd)

Merk op, dat Paulus het woord odin in het enkelvoud gebruikt, omdat hij geboortepijn als begrip heeft, terwijl Jezus het woord in het meervoud (odinon) gebruikt, omdat Hij zijn leerlingen een waslijst van bepaalde voorwerpen geeft.

"Zij zullen niet ontsnappen." Merk op, dat geen van hen gered zal worden, maar door de hand van God in de woestijn worden beschermd. Ik geloof dat dit de slachtoffers zijn van de Antichrist als hij zijn moorddadige campagne tegen de Joden lanceert die achterblijven nadat het gelovige Joodse overblijfsel naar de heuvels is gegaan na de gruwel der verwoesting, samen met alle andere ongelukkige Verdrukking-gelovigen die nog in de weg staan.

Dus... maak daar maar drie shekels van.

De Joodse connectie

Ik zou nalatig zijn als ik niet één laatste ding zou noemen dat de neiging heeft om het idee te ondersteunen dat de geboortepijnen waar Jezus naar verwijst in de Eindtijd-rede en plaatsvindt tijdens de zevenjarige Verdrukking, en het komt uit een eeuwenoude rabbinale leer.

Er is een rabbinale leer die zegt dat de Messias zal komen na een zevenjarige periode van beproevingen en problemen die zullen dienen om de Joden te verfijnen en voor te bereiden op de komst van de Messias. Deze periode van zeven jaar wordt "de geboorteweeën van de Mashiach" genoemd, en de leer is dat de Messias in het achtste jaar zal komen, na de afsluiting van deze periode van zeven jaar.

Deze leer is gebaseerd op een interpretatie van de volgende passage:

En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende: Spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Indien een vrouw zaad heeft ontvangen, en een mannelijk kind heeft gebaard, dan zal zij zeven dagen onrein zijn; naar de dagen van de scheiding vanwege haar zwakte zal zij onrein zijn. En op de achtste dag zal het vlees van zijn voorhuid besneden worden.

(Leviticus 12:1-3 AKJV)

Volgens de achttiende-eeuwse rabbijn Chaim (ben Moshe) ibn Attar:

De hier genoemde dagen moeten worden opgevat als zeven jaar, vergelijkbaar met het vers Genesis (24:55) waarin Laban en zijn moeder wilden dat Rebecca haar vertrek door "yamim" [Hebreeuws voor "dagen"] zou uitstellen, d.w.z. een jaar. De jaren die worden gezien als de "geboorteweeën van Mashiach", duren zeven jaar waarin Israël geestelijk zal worden verfijnd ter voorbereiding op zijn komst. Hij zal in het achtste jaar zijn intrede doen.

- Het commentaar van Ohr HaChaim
door rabbijn Chaim (ben Moshe) ibn Attar [Bron]

Nu, ik ga geen commentaar geven op zijn interpretatie van Leviticus 12:1-3, omdat mijn mening hier niet telt. Het punt is dat veel Joden dit geloven. Veel Joden geloven dat de komst van de Messias zal worden voorafgegaan door zeven jaren van "zuivering" die hen zal voorbereiden op de komst van de Messias en het begin van het Messiaanse tijdperk.

Het is duidelijk dat dit rijmt met de leer van het Nieuwe Testament over dit onderwerp:

Er zal een zevenjarige Verdrukking zijn die gekenmerkt wordt door geboortepijnen, waarin Israël zal worden gezuiverd en een gelovig overblijfsel van Joden zal tot geloof in hun Messias komen - een Messias die zal komen tot de conclusie van die zevenjarige Verdrukking om hen in te luiden in hun beloofde koninkrijk.

H-e-l-l-o... het gaat over Rusland: Ik maak graag de grap dat het lezen van het Oude Testament en het missen van het feit dat het direct wijst op Christus als de Messias is als het lezen van Oorlog en Vrede en het missen van het feit dat het over Rusland gaat. Dat mag dan waar zijn, maar maak niet de fout om aan te nemen dat de Joden het overal bij het verkeerde eind hebben, want dat hebben ze niet. Het is waar dat de Joden in de afgelopen tweeduizend jaar een heleboel fantasievolle, allegorische interpretaties van de Schrift van het Oude Testament hebben uitgevonden om hen te helpen om het lastige feit dat zij hun Messias hebben afgewezen en hem hebben laten executeren, te omzeilen, maar je zou verbaasd zijn hoe vaak zij met legitieme inzichten komen die eigenlijk overeenkomen met de Schrift van het Nieuwe Testament.

Zijn we er al?

Dus als de huidige coronaviruspandemie niet een van de Eindtijd-rede geboortepijnen is, wat is het dan wel? Is het gewoon een andere ziekte zoals legio van anderen die eerder zijn gekomen, een waarmee we zullen leren om mee om te gaan. Krijgen we een paar maanden last voordat er een vaccin beschikbaar is en zien we het leven dan als normaal doorgaan? Zullen de bedrijven weer opengaan zodra de economie weer snel begint op te bloeien tot wat het eind vorig jaar was? Krijgen mensen hun baan terug en gaan ze weer aan het werk? Zal de wereld dit van zich afschudden en teruggaan naar de normale gang van zaken?

Er valt nog veel te zeggen, maar een paar dingen zijn mij in dit stadium van het spel duidelijk.

Ten eerste, het kan me echt niet schelen wie er begonnen is of hoe. Kwam het van iemand die een vleermuis at, die verkocht werd op een traditionele markt in de buurt van Wuhan? Nee, bijna zeker niet. Is het ontsnapt uit een onderzoekslaboratorium in de buurt van Wuhan? Ik geef toe dat er bewijs is dat in die richting wijst. Of hebben de Amerikanen eigenlijk China in de val gelokt? Wie weet.

Maar nogmaals... het kan me niet schelen, want uiteindelijk maakt het niet uit. Veel mensen beweren dat dit een geënsceneerde gebeurtenis is, maar hoe dan ook, het is God die het liet gebeuren volgens zijn soevereine wil.

Maar als het een geënsceneerde gebeurtenis is, waarom? Met welk doel?

Een voor de hand liggende mogelijkheid die in gedachten springt, is de voortdurende poging om de kansen van President Trump om herkozen te worden te torpederen, een mogelijkheid die bovenaan de lijst van ergste nachtmerries van elke globalist staat. Ze zouden graag een paar miljoen onschuldige levens opofferen om nog eens vier kwellende jaren te voorkomen dat Amerika weer groot wordt (om nog maar te zwijgen van Let's Support Israel Again), zelfs als dat betekent dat we een man moeten kiezen die letterlijk moeite heeft om zich te herinneren of hij gaat voor president of voor de Senaat.

Maar ik denk dat het slechts een klein stukje van de totale puzzel is. Dit is veel groter dan Republikeinen versus Demoraten. Dit gaat wereldwijd.

Ik ben ervan overtuigd dat dit een grote stap voorwaarts is in een proces dat zal uitmonden in de uiteindelijke oprichting van een systeem van wereldwijd bestuur. Dat is de droom, en die is er altijd geweest. Er is een onderstroom in deze coronaviruspandemie die gestaag groeit, alhoewel het nog steeds in de schaduw rondzwerft. Ik noemde het in mijn laatste artikel, en het gaat zo:

Hadden we maar een wereldwijde reactie op dit dodelijke virus kunnen vinden, dan had het nooit de hele wereld bedreigd zoals het nu doet. Als we de mogelijkheid hadden gehad om onze mondiale hulpbronnen te bundelen en onze acties op internationale schaal te coördineren, hadden we dit virus kunnen verslaan en miljoenen levens en miljoenen banen kunnen redden. Dat is alleen mogelijk als we een krachtige, welwillende wereldregering hebben die bij uitstek in staat is om dergelijke mondiale problemen onder controle te krijgen, zodat ons leven, onze middelen van bestaan en onze levenswijze echt veilig zijn.

(Excuseer me dat ik opsta en salueer.) Maar u weet net zo goed als ik waar de drang naar een wereldwijde regering naartoe gaat - zijn bestemming is de 70e Daniëlweek, en de wereld is op dit moment bezig een grote stap dichterbij te komen, dankzij het coronavirus.

Natuurlijk is God soeverein, en we moeten niet vergeten dat Hij gebeurtenissen zoals het coronavirus toestaat om Zijn goddelijk plan uit te voeren dat zal uitmonden in Zijn rechtvaardig oordeel over zowel Zijn volk als over degenen die op de aarde wonen en de vestiging van Zijn beloofde koninkrijk. En alle globalisten in de wereld kunnen Gods ultieme plan niet veranderen - ze kunnen niet winnen, omdat ze slechts pionnen zijn die over de hele linie worden neergezet door de ultieme verliezer, en dat is Satan.

De tekenen die Jezus noemt in de Eindtijd-rede zijn nog niet begonnen - tekenen die zich zullen voordoen tijdens de Verdrukking in de vorm van de zegeloordelen en die zullen aangeven dat de wereld officieel in de aanloop is naar Zijn komst om Zijn koninkrijk te vestigen. Dit zijn tekenen die we hier niet zullen zien, en het huidige coronavirus maakt er geen deel van uit.

Nogmaals... we zijn er nog niet helemaal.

Huidige gebeurtenissen zoals het coronavirus die de wereld onverbiddelijk voortstuwen naar de vorm waarin ze zal bestaan tijdens de Verdrukking - misschien zijn het niet de specifieke tekenen waarover Jezus sprak die de wereld zullen vertellen dat het officieel in de aanloop naar Zijn terugkeer is om Zijn koninkrijk op te richten.

Maar het zijn wel tekenen dat we officieel in de aanloop naar Zijn wederkomst zijn om Zijn bruid weg te nemen.

En we zijn er bijna!

Greg Lauer - 2020/#4

Als dit artikel je bevalt, deel het dan met iemand!

Schriftelijke citaten:

Alle Schriftteksten zijn afkomstig uit de Wereld Engelse Bijbel, tenzij ze geannoteerd zijn als KJV (King James Version) of AKJV (American King James Version).

Bron: A Little Strength