www.wimjongman.nl

(homepagina)

Top-rabbijnen: Kijk naar de tekenen, de Messias komt eraan!

Hij staat al voor de deur, volgens leidende Israëlische Tora-geleerden

12 februari 2020 | Ryan Jones

 

 

 

Israël staat op het punt om naar de stembus te gaan voor de derde verkiezingen in minder dan een jaar. Het is een ongekende, en eerlijk gezegd, gênante situatie. Maar verschillende top-rabbijnen zeggen dat er een zilveren randje aan zit: Zulke onrust moet de komst van de Messias inluiden.

Rabbijn Shlomo Amar, de voormalige Sefardische opperrabbijn van Israël, vertelde eerder deze maand op een bijeenkomst dat de lijst van belangrijke tekens in het afgelopen jaar eenvoudigweg niet kan worden genegeerd.

"Dit zijn dingen waar we nooit van gedroomd hebben!" riep rabbijn Amar uit. "Hoe kunnen deze dingen er zijn als ze niet als voorbereiding op de komst van de Messias dienen?"

De Messias staat voor de deur

Rabbijn Amar vertelde over een recente ontmoeting met de rabbijn die 51 jaar eerder op Yeshiva zijn spirituele adviseur was. Die rabbijn is nog steeds nauw verbonden met rabbijn Chaim Kanievsky, die dezelfde Yesiva bezocht en vandaag de dag wordt beschouwd als een van de belangrijkste Tora-geleerden in de ultra-orthodoxe Joodse wereld.

Volgens Amars voormalige geestelijk adviseur stond hij op het punt te vertrekken voor een reis naar het buitenland toen Rabbijn Kanievsky hem tegenhield en zei: "Je gaat naar het buitenland? Je weet niet dat de Messias aan de deur staat?"

Tekenen van de tijd

Rabbijn Amar ging verder met te zeggen:

"Alle grote rabbijnen van deze generatie zeggen dat de Messias op het punt staat zich te openbaren. Alle tekenen die de profeten hebben gegeven, alle tekenen die in de Gemara, de Mishnah, de Midrash zijn voorspeld, alles vindt één voor één plaats. Het enige wat we nodig hebben is dat we nog wat langer sterk blijven."

Vervolgens drong hij er bij de Joden overal op aan zich te verbinden aan de naleving van de Torah, in het bijzonder het houden van de Shabbat. Het orthodoxe Jodendom heeft lang geleerd dat de Messias pas zal komen als alle Joden de Shabbat heiligen.

Het is opvallend hoe in Rabbijn Amars vermaning die van Jeshua (Jezus) weerklinkt:

"Blijf gekleed voor actie en houd je lampen brandend, en wees als mannen die wachten tot hun meester thuiskomt van het huwelijksfeest, zodat ze de deur voor hem openen als hij komt en klopt. ...Je moet ook klaar zijn, want de Zoon des Mensen komt op een uur dat je niet verwacht." (Lukas 12:35-40)

Begin met bidden

Slechts enkele dagen nadat Rabbijn Amar deze verbluffende opmerkingen maakte, gaf Rabbijn Avner Efghin in een interview met de religieuze Israëlische nieuwszender Kikar Hashabbat een soortgelijke mening te kennen.

Efghin is een van 's werelds beste kabbalistische rabbijnen, en volgens Kikar Hashabbat een geestelijk leider voor een groeiend aantal orthodoxe Joden in Europa en de Verenigde Staten.

Hij gelooft ook dat "wat hier in het afgelopen jaar is gebeurd zeer zeker een teken is van [de komst van] de Messias. ...Het zou nu raadzaam zijn om de Torah te bestuderen en te bidden."

Bron: Top Rabbis: Look at the Signs, Messiah is Coming! | Israel Today