www.wimjongman.nl

(homepagina)

Zeker, er was een grote menigte

Gary - 23 december 2019

Een van de belangrijkste aandachtspunten van de hedendaagse theologen is een poging om het dilemma van de schijnbare afwezigheid van God in de dagelijkse gang van zaken op te lossen. Voor velen lijkt het zeker alsof Hij afstandelijk is, als Hij er al is. Waarom is God zo stil? Waarom laat Hij zoveel lijden en moreel kwaad toe? Is het geloof alles wat we ooit zullen moeten doen? Dit soort vragen zijn goed afgestemd op onze postmoderne, naturalistische, 21e eeuwse mentaliteit. Voor de meesten, zelfs voor velen binnen het christelijk geloof zelf, lijkt het erop dat religie een door de mens gemaakt brouwsel is. Misschien bestaat God, zeggen ze, maar dat is niet iets wat we echt kunnen weten. Dat is iets om te ontdekken als we sterven. Misschien bestaat de hemel wel. Misschien haalt iedereen het wel. Of misschien is er niets meer nadat we overleden zijn.

Vanuit een theologisch perspectief moeten we wel worstelen met wat voor sommigen Gods 2000-jarige leemte lijkt te zijn om zich zichtbaar te bemoeien met de zaken van de mens.

Maar in termen van de bijbelse geschiedenis is Gods schijnbare afwezigheid de uitzondering op de regel. Voor het grootste deel van de geschiedenis voorafgaand aan het huidige tijdperk van de Kerk, stuurde God wereldwijde overstromingen, sprak uit een struik, scheidde zeeën, zwierf rond in het midden van Zijn volk als de boodschapper van YHWH, sprak door echte profeten, en verrichtte een myriade van wonderen.

Terwijl we het in geloof aannemen dat God altijd aanwezig is en voortdurend actief is in ons leven, hoewel we Hem niet kunnen zien, is het "normaal" van God om onder ons te wandelen (in feite liep Hij rond in de Hof van Eden nadat Adam en Eva hadden gezondigd). Deze huidige eeuw waarin we leven is ongewoon stil; het is een 2000 jaar durende geloofstest om te bepalen wie er zal geloven zonder te zien.

God heeft het ultieme geschenk gegeven - en het is echt een geschenk: totale vergeving van de zonde, de belofte van onze eigen opstanding en het eeuwige leven met God. Het is vrijelijk beschikbaar voor iedereen die nederig genoeg wil zijn om het te ontvangen. Het geschenk werd aan de ellendige mensheid aangeboden in de meest onwaarschijnlijke vorm: een klein, hulpeloos, bevend kind.

Ondanks de tekst van een van onze favoriete kerstliederen was de nacht waarin dit geschenk werd gepresenteerd allesbehalve stil, want God kwam weer eens opdagen. Zichtbaar. Duidelijk. Veel atheïsten vragen: "Als God bestaat, waarom laat Hij zich dan niet gewoon zien? Laat ze weten... HIJ DEED HET.

En er waren herders in diezelfde streek, die zich ophielden in het open veld en 's nachts de wacht hielden over hun kudde. En zie, een engel van de Heere stond bij hen en de heerlijkheid van de Heere omscheen hen en zij werden zeer bevreesd. En de engel zei tegen hen: Wees niet bevreesd, want zie, ik verkondig u grote blijdschap, die voor heel het volk wezen zal, namelijk dat heden voor u geboren is de Zaligmaker, in de stad van David; Hij is Christus, de Heere. En dit zal voor u het teken zijn: u zult het Kindje vinden in doeken gewikkeld en liggend in de kribbe. En plotseling was er bij de engel een menigte van de hemelse legermacht, die God loofde en zei: Eer zij aan God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in mensen een welbehagen. En het geschiedde, toen de engelen van hen weggegaan waren naar de hemel, dat de herders tegen elkaar zeiden: Laten wij dan naar Bethlehem gaan en dat woord zien dat er geschied is, dat de Heere ons bekendgemaakt heeft. En zij gingen met haast en vonden Maria en Jozef, en het Kindje liggend in de kribbe. Toen zij Het gezien hadden, maakten zij overal het woord bekend dat hun over dit Kind verteld was. En allen die het hoorden, verwonderden zich over wat door de herders tegen hen gezegd werd. Maar Maria bewaarde al deze woorden en overlegde die in haar hart. En de herders keerden terug en zij verheerlijkten en loofden God om alles wat zij gehoord en gezien hadden, zoals tot hen gesproken was. En toen acht dagen vervuld waren, en men het Kind besnijden moest, werd Hem de naam Jezus gegeven, die genoemd was door de engel voordat Hij in de moederschoot ontvangen was.
-Lukas 2:8-20 (HSV*)

Degenen die zich nog steeds vastklampen aan hun geloof zullen spoedig rijkelijk beloond worden, want de HEER zal de hemelen weer opensplijten zoals Hij dat zo'n 2000 jaar geleden deed op die verder nog steeds normale nacht. Die nederige zielen die vertrouwen hebben in onze meest nederige Heiland, zullen worden weggevoerd naar Gods aanwezigheid en de aanwezigheid van de hemelse menigte, die al die eeuwen geleden de goede tijding verkondigde. En in de aanwezigheid van God is volheid van vreugde (Ps. 16:11). God is allesbehalve normaal, en deze huidige normaliteit zal niet veel langer voortduren.

Kerstmis heeft door de eeuwen heen eigenlijk veel van zijn betekenis verloren. We kijken zeker terug naar de eerste komst van Christus en herinneren ons de grootste geschenken die werden gegeven, maar Kerstmis zou net zo goed over de tweede komst van Christus moeten gaan wanneer Hij terugkeert om zijn gemeente mee naar huis te nemen, de wereld in gerechtigheid te beoordelen en alle dingen recht te zetten. Het zal je misschien verbazen dat sommige van de beroemdste kerstliederen eigenlijk helemaal niet over de eerste komst gaan. Isaac Watts' Joy to the World uit 1719 is daar een goed voorbeeld van:

Vreugde aan de wereld; de HEER is gekomen;
Laat de aarde haar Koning ontvangen:
Laat ieder hart voor hem de kamer klaarmaken,
En de hemel en de natuur zingen.

Vreugde aan de aarde, de Verlosser regeert;
Laat de mensen hun liederen laten dienen;
Terwijl de velden en overstromingen, de rotsen, de heuvels en de vlaktes
Herhalen de luide vreugde.

Laat de zonden en het verdriet niet meer groeien,
Noch doornen besmetten de grond:
Hij komt om zijn zegeningen te laten vloeien
Voor zover de vloek is gevonden.

Hij regeert de wereld met waarheid en genade,
En laat de naties bewijzen
De glorie van zijn gerechtigheid;
En wonderen van Zijn liefde

En de 8e eeuwse hymne O kom, kom, Emmanuel:

O kom, o kom, Emmanuel
Met losgeld in gevangenschap Israël
Dat rouwt in eenzame ballingschap hier
Totdat de Zoon van God verschijnt
Verheug je, verheug je, Emmanuel
Zal tot u komen, o Israël.

O, kom, Gij Jesse, bevrijd
De uwe van Satans tirannie
Uit de diepte van de hel Uw mensen
En geef ze de overwinning over het graf
Verheug je, verheug je, Emmanuel
Zal tot u komen, o Israël

O kom, Gij Lente-Dag
Kom en juich
Onze geesten door Uw komst hier
Verspreid de sombere wolken van de nacht
En de donkere schaduwen van de dood op de vlucht
Verheug je, verheug je, Emmanuel
Zal tot u komen, o Israël

O, kom, Gij, sleutel van David, kom
En open ons hemelse huis
Maak de weg die veilig leidt naar de top
En sluit de weg naar de ellende af
Verheug je, verheug je, Emmanuel
Zal tot u komen, o Israël

O kom, o kom, Gij heer van de macht
Die aan Uw stammen, op Sinaï's hoogte
In de oudheid gaf de wet
In de wolken, en majesteit en ontzag
Verheug je, verheug je, Emmanuel
Zal tot u komen, o Israël

Als we ons herinneren wat God al die eeuwen geleden voor ons deed, vergeet dan niet dat we hopen op wat God letterlijk en zichtbaar gaat doen in onze eigen tijd. Laat de aarde haar Koning ontvangen.

~MARANATHA~

Bron: SUDDENLY There Was A Multitude - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates