(homepagina)

Oproep van de paus naar de vertegenwoordigers van kerken, kerkelijke gemeenschappen en andere godsdiensten

Vaticaanstad, 20 maart 2013

Hier is de vertaling van de oproep door paus Franciscus, toen hij de broederlijke afgevaardigden van kerken, kerkelijke gemeenschappen en internationale oecumenische organisaties, vertegenwoordigers van het Joodse volk en van de niet-christelijke godsdiensten in audiëntie ontving, verzameld in Rome voor de viering van de officiële start van zijn bediening als bisschop van Rome.

De Heilige Vader deed zijn oproep, nadat Zijne Heiligheid Bartholomeüs I, Oecumenische Patriarch van Constantinopel, hem begroette.

* * *

Beste broeders en zusters,

Allereerst dank ik mijn Broeder Andrew [Bartholomeus I] voor wat hij zei. Dank u zeer! Dank u wel!

Het is een reden tot bijzondere vreugde om u vandaag te ontmoeten, als afgevaardigden van de orthodoxe kerken, de oosterse orthodoxe kerken en kerkelijke gemeenschappen van het Westen. Dank dat u wilde deelnemen aan de viering van het begin van mijn bediening en aanstelling als bisschop van Rome en opvolger van Petrus.

Gisterochtend, tijdens de Heilige Mis, herkende ik door uw personen als geestelijk aanwezig de gemeenschappen die u vertegenwoordigt. In deze manifestatie van geloof ervoer ik op nog indringender wijze het gebed voor de eenheid onder de gelovigen in Christus, en samen op een of andere manier dit te zien als een voorafschaduwing van de volledige realisatie, welke afhankelijk is van het plan van God en van onze trouwe samenwerking.

Ik begin mijn apostolische bediening in dit jaar waarin mijn eerbiedwaardige voorganger, paus Benedictus XVI, met echt geïnspireerd inzicht, het Jaar van Geloof heeft uitgeroepen voor de katholieke kerk. Met dit initiatief, waarmee ik wil doorgaan en hopen dat het een stimulans zal zijn voor de geloofsreis van allen, waarmee hij de 50ste verjaardag van het Tweede Vaticaans Concilie wenste te markeren als een soort pelgrimstocht naar datgene wat het meest essentieel is voor elke christen: de persoonlijke en transformerende relatie met Jezus Christus, Zoon van God, die gestorven en opgestaan is voor onze redding. Het hart van de boodschap van de Raad ligt juist in het verlangen om deze eeuwig geldige schat van geloof te verkondigen aan de mensen van onze tijd.

Samen met u kan ik niet vergeten hoe veel de Raad heeft betekend voor de weg van de oecumene. Ik wil graag aan de woorden herinneren van de zalige Johannes XXIII, bij de 50ste verjaardag van wiens dood we binnenkort herdenken, welke hij heeft uitgesproken in zijn gedenkwaardige inaugurele rede: "De Katholieke Kerk ziet het als haar plicht om actief op zoek te gaan naar het grote mysterie van die eenheid, die Jezus Christus met de meest vurige gebeden afsmeekte aan de hemelse Vader bij de dreiging van zijn offer; het bevat een mooie vrede, in de wetenschap innig verenigd te worden met Christus in die gebeden." (AAS 54 [1962], 793) Dit is paus Johannes.

Ja, lieve broeders en zusters in Christus, laat ons allemaal het gevoel hebben innig verenigd te zijn met het gebed van onze Heiland bij het Laatste Avondmaal, in zijn aanroeping: ut unum sint. Laten we de barmhartige Vader vragen te leven in volheid van dat geloof dat we ontvangen als een geschenk op de dag van onze doop, en ons in staat stelt om vrij zijn, moedig en vreugdevol het getuigenis uit te dragen. Dit zal onze beste dienst aan de zaak van de eenheid zijn onder de christenen, een dienst van hoop in een wereld die nog steeds gekenmerkt is door verdeeldheid, door contrast en rivaliteit. Hoe meer we trouw zijn aan Zijn wil, in onze gedachten, woorden en daden, hoe meer we ook daadwerkelijk en substantieel de eenheid krijgen.

Van mijn kant wil ik u verzekeren, in het kielzog van mijn voorgangers, van mijn vastberadenheid om verder te gaan op het pad van de oecumenische dialoog en wil ik bij voorbaat de Pauselijke Raad bedanken voor de Bevordering van de Eenheid der Christenen, voor de hulp die het zal blijven bieden in mijn naam, voor deze nobele zaak. Ik vraag u, dierbare broeders en zusters, mijn hartelijke begroeting en de verzekering van mijn herinnering in de Heer Jezus te brengen aan de kerken en christelijke gemeenschappen die u hier vertegenwoordigt, en vraag aan u een speciaal gebed voor mijn persoon, om een pastor te zijn volgens het hart van Christus.

En nu richt ik mij tot u als de vooraanstaande vertegenwoordigers van het Joodse volk, waarmee we zijn verbonden in een zeer bijzondere geestelijke band, omdat, zoals het Tweede Vaticaans Concilie bevestigt, de Kerk van Christus erkent dat "het begin van haar geloof en haar uitverkiezing er reeds waren, volgens de goddelijke mysterie van de verlossing, in de Patriarchen, Mozes, en de profeten." (Declar. Nostra Aetate, 4). Wij danken u voor uw aanwezigheid en ik ben ervan overtuigd dat, met de hulp van de Almachtige, we in staat zullen zijn om blijvende winst te verkrijgen uit de broederlijke dialoog waar de Raad voor pleitte (zie ibid.) En die daadwerkelijk is bereikt, waardoor veel vrucht kwam, vooral in de afgelopen decennia.

Vervolgens begroet en dank ik u allen hartelijk, de lieve vrienden die behoren tot andere religieuze tradities; allereerst de moslims, die de ene God aanbidden, de levende-barmhartige, Hem die wij aanroepen in gebed, en u allemaal. Ik waardeer uw aanwezigheid, waarin ik een tastbaar teken zie van de wil om in wederzijds respect en samenwerking te groeien voor het algemeen welzijn van de mensheid.

De katholieke Kerk is zich bewust van het belang van de bevordering van vriendschap en respect tussen mannen en vrouwen van verschillende religieuze tradities - ik wil dit herhalen: het bevorderen van vriendschap en respect tussen mannen en vrouwen van verschillende religieuze tradities getuigt ook van het waardevolle werk dat de Pauselijke Raad voerde voor de interreligieuze dialoog. Het is zich bewust van de verantwoordelijkheid die we allemaal hebben naar deze wereld van ons, in de richting van de hele Schepping, welke we moeten liefhebben en beschermen. En we kunnen veel doen in het belang van de armsten, hen die zwak zijn en die lijden, om hun rechten te bevorderen, om de verzoening te bevorderen en vrede op te bouwen. Maar bovenal moeten we in de wereld de dorst naar het absolute in leven houden, niet toe te staan dat een één-dimensionale visie op de menselijke persoon de overhand krijgt, volgens welke de mens wordt gereduceerd tot wat hij produceert en verbruikt: dit is een van de meest gevaarlijke valkuilen voor onze tijd.

We weten hoeveel geweld er is geproduceerd in de recente geschiedenis in de poging om God en het goddelijke aan de horizon van de mensheid te elimineren, en we ervaren de waarde van het getuigen in onze samenleving naar de oorspronkelijke opening naar transcendentie die inherent is aan het menselijke hart. Hierin voelen we ons dicht nabij, zelfs bij al die mannen en vrouwen die, hoewel ze het niet herkennen van zichzelf, behoren tot een religieuze traditie, zij toch voelen op zoek te zijn naar waarheid, goedheid en schoonheid; deze waarheid, goedheid en schoonheid van God; en die onze kostbare bondgenoten zijn bij de inspanningen om de waardigheid van de mens te verdedigen, bij het opbouwen van een vreedzame coëxistentie tussen de volkeren en bij het zorgvuldig bewaken van de Schepping.

Beste vrienden, nogmaals hartelijk dank voor uw aanwezigheid. Naar iedereen uit ik mijn hartelijke en broederlijke groet.

(20 maart 2013) © Innovative Media Inc

Bron: Pope's Address to Representatives of the Churches, Ecclesial Communities and Other Religions | ZENIT - The World Seen From Rome

printen??? spaar papier en inkt.