www.wimjongman.nl

(homepagina)


Jesjoea ontmoeten in oorlogstijd

door Sandra Teplinsky - 17 Maart

()

We zijn eeuwig dankbaar voor onze vrienden in de naties die achter Israël blijven staan, vooral voor hen die volharden in gebed voor ons. Uit dankbaarheid wil ik een verhaal met jullie delen over een recente ontmoeting die ik heb ervaren met onze geweldige Heer en Koning - niet als een Bijbelse les, maar als een persoonlijk getuigenis om geloof en hoop in Gods verbondsliefde te inspireren. Ik bid dat je gezegend zult zijn.

Vele weken geleden, tijdens een tijd van gebed en meditatie over Schriftteksten die van toepassing zijn op de oorlog tussen Israël en Hamas, werd ik herinnerd aan een bepaald patroon van koninkrijksoorlog dat al duizenden jaren terugkeert. Vlak voordat God Zijn volgende fase van menselijke verlossing inluidt, lijkt het erop dat de moorddadige satanische woede op aarde wordt losgelaten. Dit kan door de hele bijbelse en postbijbelse geschiedenis heen gezien worden; bijvoorbeeld het afslachten van Joodse baby's in Egypte vóór de uittocht en in Judea vóór de geboorte van Jesjoea, de Holocaustmoord op Joden voordat Israël weer als natie werd opgericht, de Zesdaagse Oorlog voordat Jeruzalem aan Israël werd teruggegeven, en nog veel meer.

Met dit terugkerende patroon in gedachten, en met het oog op Israëls voortdurende strijd tegen niet alleen Hamas of Hezbollah, maar ook het torenhoge antisemitisme, vroeg ik de Heer: "Is dit verbijsterende vertoon van satanische woede tegen de Joden een teken dat God op het punt staat om een nieuwe fase van de verlossingsgeschiedenis in te luiden?

Ik heb de Bijbel 50 jaar lang bestudeerd en ik heb op zijn minst een behoorlijk algemeen begrip van de Schrift, inclusief profetische passages over Israël. Ik weet dat het einde van het verhaal vol glorie is, maar dat de weg ernaartoe bloederig kan zijn. Ik weet intellectueel dat de wereldwijde aardverschuivingen van de afgelopen jaren gezien kunnen worden als geboortepijnen die leiden tot een geestelijke oogst in de eindtijd die voorafgaat aan Jesjoea's wederkomst. Maar ik had meer nodig dan alleen intellectuele kennis.

Bijbelse wijsheid is van cruciaal belang in deze laatste dagen. Toch gaat er niets boven een intieme ontmoeting van hart tot hart met Jesjoea. En dus, gezien de smartelijke verwoesting van de oorlog en de gevaarlijke escalatie van het antisemitisme wereldwijd, had ik Hem nodig om rechtstreeks en persoonlijk tot mij te spreken. Ik had Hem nodig om mij te ontmoeten en visie te geven met een nieuw geloof. Ik zat in een "grijp je vast aan de horens van het altaar" gemoedstoestand en hart. Misschien een beetje zoals de profeet Habakkuk:

"Ik zal op mijn wacht staan en mij op de wallen opstellen; ik zal kijken wat Hij tot mij zal zeggen en welk antwoord ik op deze klacht moet geven." (Habakkuk 2:1)

Toen ik Gods sterke aanwezigheid voelde, dacht ik meteen aan de groeiende beweging hier in Israël om de tempel te herbouwen. Het doel van deze beweging is om de oude praktijk van het offeren van dieren te herstellen om zo vergeving van zonde te verkrijgen. Een belangrijke stap in deze richting werd onlangs gezet door het succesvol fokken van rode vaarzen, of vrouwelijke koeien. (As van ritueel geslachte rode vaarzen is vereist in dierenoffers volgens Numeri 19:1-6.) Naast de rode vaars wijzen andere tekenen op de bouw van een derde tempel in de niet al te verre toekomst.

(Terzijde: als je een Bijbelgelovig Christen bent, dan weet je dat de ceremoniële wetten voor vergeving van zonden allemaal vervuld werden in de verzoening van Messias Jesjoea [Galaten 2:15-16, 21; 3:10-13; Hebreeën 10:3-4, 11; 7:27; 9:12-15]. Maar heel weinig Joodse mensen erkennen op dit moment deze bevrijdende waarheid. Soms vertellen christenen hen er opzettelijk niet over. Ze vergeten dat Jezus specifiek tegen het Joodse volk zei: "Niemand komt tot de Vader dan door Mij" [Johannes 14:6].

Een tempel gebouwd voor de aanbidding van YHVH in Geest en Waarheid zal heerlijk zijn! Maar een tempel die het verkeerde traditionele Joodse geloof versterkt dat er een weg naar de Vader is die Zijn Zoon opzettelijk uitsluit, zal smartelijk zijn. Helaas communiceren goedbedoelende christenen die proactief de herinvoering van het offersysteem van verzoening ondersteunen, feitelijk naar ons Joden dat zij het, direct of indirect, eens zijn met de afwijzing van Jesjoea als Messias door ons volk).

Nog steeds in gebed, zag ik dat na verloop van tijd de huidige oorlog zal helpen om niet alleen de weg vrij te maken voor de bouw door mensen van een derde tempel, maar voor de bouw door God van ZIJN tempel. Terwijl de mensen in Israël één tempel bouwen, zal Hij een andere bouwen. Zijn tempel zal bestaan uit levende stenen, Joodse en Arabische Israëlische volgelingen van Jezus, die in liefde met elkaar verbonden zijn. Zijn vreugde in het bouwen van Zijn tempel, een volwassen en geperfectioneerd lichaam van gelovigen, is veel groter dan Zijn verdriet over een toekomstige, intrinsiek anti-Messias tempel. Zijn vreugde borrelde op dat moment van intieme ontmoeting op mij over.

Terwijl ik me met de Heer verblijdde, smolt mijn wanhoop over de oorlog weg. Voor de vreugde die voor Hem was weggelegd, doorstond onze Koning het kruis. Voor de vreugde die voor Hem - en voor ons - is weggelegd, kunnen en zullen wij ook verdragen.

Er is nog meer.

Door deze tragische oorlog wenkt onze genadige Koning Israël om zich als nooit tevoren aan Hem over te geven in onze herwonnen staat. Zou het kunnen, vroeg ik, dat uit deze overgave een eindtijdoogst in dit land zou voortkomen die zo groot zou zijn dat ze de weg zou banen voor de volgende fase van de verlossingsgeschiedenis? Zou die volgende fase van verlossing ECHT een voorbereiding zijn op de climactische tweede komst van de Messias? In deze persoonlijke en intieme ontmoeting met de Heer geloof ik dat Hij zei, bijna lachend van verrukking: "Ja!"

Even later herinnerde ik me dat Openbaring 7 en 14 beide verwijzen naar een overblijfsel van 144.000 in Israël in de eindtijd. Het boek Openbaring bevat zeker een buitengewone hoeveelheid metaforen en symboliek. Zelfs degenen die de Bijbel interpreteren volgens een rechtlijnige, literair-historisch-grammaticale hermeneutiek, erkennen dat grote delen van Openbaring symbolisch geïnterpreteerd moeten worden.

Als we in gedachten houden dat het getal 12 in de Schrift vaak staat voor regeringsgezag en dat 12 vermenigvuldigd met 12 gelijk is aan 144, dan kunnen de 144.000 van Openbaring verwijzen naar een symbolisch getal dat de volmaakte volheid van een Israëlisch overblijfsel voorstelt met regeringsgezag dat misschien vergelijkbaar is met dat van de oorspronkelijke twaalf apostelen. Maar het kan ook verwijzen naar een letterlijke, of ongeveer letterlijke 144.000. Ik denk dat velen van jullie dit al weten.

Hoe dan ook, is het te veel voor ons om te geloven en nu al te strijden voor 144.000 Israëlische volgelingen van Jesjoea in deze laatste dagen? Ik denk van niet!

Het aantal Messiasbelijdende Joodse gelovigen in Israël bedraagt vandaag de dag in totaal ongeveer 35.000, ongeveer een vierde van 144.000. Sommigen zeggen dat wereldwijd 1 miljoen Joden in Jesjoea geloven en Hem volgen. (Zoals altijd is de definitie van "Joods" twijfelachtig).

Doorgaand in gebed vroeg ik: "Hoe lang moet het nog duren voordat die 144.000 tot het eeuwige leven komen in U als Heer der heren?"

Jesaja 6:11-13 kwam meteen in me op. Daar vraagt de profeet: "...'Hoe lang, Heer'? En Hij antwoordde: 'Totdat de steden verwoest en zonder inwoner zijn, totdat de huizen verlaten en de velden verwoest en verwoest zijn, totdat de Heer iedereen ver weg heeft gestuurd en het land volkomen verlaten is. En al blijft er nog een tiende over in het land, het zal opnieuw verwoest worden. Maar zoals de terebint [symbool voor veerkracht en leven] en de eik [symbool voor kracht en stabiliteit] stronken achterlaten als ze worden omgehakt, zo zal het heilige zaad de stronk in het land zijn'."

Ik moet meteen zeggen dat ik dit niet zo opvatte dat God grote verwoestingen in Israël zou eisen of veroorzaken en een nieuwe ballingschap van ons volk. (Persoonlijk hoop ik op een uitbreiding van onze landsgrenzen en een toename van aliyah).

Ik heb Jesaja 6:11-13 wel zo begrepen dat God aanwezig is en zal zijn, en de controle zal hebben over de duur van onvermijdelijke oorlogen en toekomstige verwoestingen, inclusief de gevangenschap van gijzelaars of een gedeeltelijke, tijdelijke ballingschap. Op zulke momenten zal Zijn liefdevolle aanwezigheid grote troost en hoop bieden, vergelijkbaar met wat ik voelde in die korte, goddelijke uitwisseling. Door die intieme uitwisseling verschoof mijn begrip van louter intellectueel naar ervaringsgericht (in de geest). Met nieuwe vurigheid bad ik dat deze troost en hoop zich om al Zijn verbondsvolk zou wikkelen in moeilijke tijden die voor ons liggen.

Om redenen die we niet volledig kunnen begrijpen, vinden er soms verwoestingen plaats als gevolg van de gevallen aard van deze wereld. Maar God heeft de controle en is een zeer aanwezige hulp in moeilijke tijden. Hij kan en zal alles ten goede keren als we ons liefdevol aan Hem overgeven, bidden en gehoorzamen. Zijn aanwezigheid zal bij hen zijn die Hem vrezen - en Zijn zoete, versterkende aanwezigheid verandert alles. Door beven en lijden, en de gebeden van de heiligen, zal Hij vele duizenden tot Zich trekken. De glorie van God zal de gruwel van het kwaad ver overtreffen.

Toen de profeet Habakkuk tot God klaagde en naar het kwaad in zijn tijd vroeg, verzekerde God hem dat er gerechtigheid zou komen. Verwoesting, zei God, lag in het verschiet. Maar de profeet had God persoonlijk ontmoet en van Hem gehoord en dat was genoeg voor hem om geduldig en vreugdevol te volharden.

Mijn tijd van gebed en meditatie met de Heer was weliswaar subjectief. Intellectueel kende ik de relevante Schriftteksten al. Het verschil was Zijn intieme aanwezigheid, die diepe sjaloom bood. En dus kies ik ervoor om te geloven dat Hij me ontmoette en me liet zien wat ik op dit moment moest weten.

Wat ik geloof dat ik van God heb gehoord is bemoedigend genoeg voor mij (in ieder geval voor nu) om geduldig en vreugdevol te strijden voor een spectaculaire oogst in de eindtijd die alle naties zal zegenen en een glorieuze toekomst zal inluiden. Vanaf vandaag.

Ik bid dat jij ook bemoedigd wordt.

Bron: Encountering Yeshua in a Time of War by Sandra Teplinsky - Light of Zion