www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

29 januari 2024

()

Psalm 16:9 zegt: "Daarom is mijn hart blij, en mijn heerlijkheid verheugt zich; ook mijn vlees zal rusten in de hoop." Pas als we die hoop hebben, kunnen we rusten. We kunnen echt, echt rusten in die hoop. "Laat de liefde zonder huichelarij zijn, verafschuw het kwade, houd vast aan het goede, wees vriendelijk, hartelijk jegens elkaar met broederliefde, in eer, elkaar de voorkeur gevend, niet tekortschietend in ijver, vurig van geest, de Heer dienend, zich verheugend in de hoop." We zien dat Paulus en Silas naar een plaats komen die Thessalonica heet. Ze komen naar een synagoge vol Joodse mensen, en de Joodse mensen houden vast aan traditie en religie. En toch vonden de Grieken, zoals we net lazen, die op dat moment geen hoop en geen God hadden, als vreemdelingen van het gemenebest Israël, hoop.

De Bijbel zegt dat hoop niet iets is; het is iemand. 1 Timoteüs 1:1 zegt: "Paulus, apostel van Jezus Christus, op bevel van God, onze Heiland en de Heer Jezus Christus, onze hoop." Hij is onze hoop. Interessant. En wat is de hoop? 1 Tessalonicenzen 2:19, "Want wat is onze hoop, of blijdschap, of kroon der verblijdschap? Bent u dat ook niet in de tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus bij Zijn komst?" Dus niet alleen dat Hij onze hoop is, maar Hij komt ons halen. Dat is onze hoop. Dus niet alleen dat Hij onze hoop is, maar het feit dat Hij ons komt halen is onze hoop.

Er zijn maar weinig dingen die de levenservaring van zowel gelovigen als ongelovigen zo beïnvloeden als hoop. Op sommige manieren beïnvloedt hoop beide groepen op dezelfde manier, en op andere manieren betekent hoop iets heel anders. Hoop vereist een object, en beide groepen "hopen" misschien ooit op pizza voor het avondeten, of "hopen" dat ze slagen voor een test of "hopen" op opslag. Ouders "hopen" op het beste voor hun kinderen of "hopen", wanneer ze voor een van de vele dilemma's in het leven staan, dat alles goed komt.

Jesaja 40:31
Maar wie op de HEER wachten, zullen hun kracht vernieuwen; zij zullen opklimmen met vleugels als arenden, zij zullen lopen en niet vermoeid raken, zij zullen wandelen en niet verzwakken.

Het woord "wachten" in deze beroemde passage betekent "samenbinden". Het kan ook "hopen of verwachten" betekenen. Dat werpt een beetje meer licht op de betekenis hier, want we kunnen beter begrijpen dat zij die samenbinden of hun hoop op de Heer vestigen, hernieuwde kracht, macht, energie en uithoudingsvermogen zullen ervaren. Dit is exclusief voor hen die op de Heer wachten. Als de Heer het voorwerp van onze hoop is, verandert alles.

Psalm 31:23-24
O, hebt de HEER lief, al zijn heiligen! Want de HEER behoudt de getrouwen en de hoogmoedigen vergelden Hem ten volle. Wees vol goede moed en Hij zal uw hart versterken, allen die op de HEER hopen.

Psalmen 43:5
Waarom zijt gij terneergeslagen, o mijn ziel? En waarom zijt gij onrustig in mijn binnenste? Hoop op God, want ik zal Hem loven, de hulp van mijn aangezicht en mijn God.

>Spreuken 10:28
De hoop van de rechtvaardige zal blijdschap zijn, maar de verwachting van de goddeloze zal vergaan.

Deze verzen benadrukken de verschillende levenservaringen van gelovigen en ongelovigen, en hoop wordt zelfs voorgesteld als een wapen waarmee de gelovige een onrustige ziel kan bestrijden.

Er is ook een element van hoop dat christenen altijd hebben gehad en dat vandaag de dag dichter bij verwezenlijking is dan op enig ander moment in de kerkgeschiedenis.

Titus 2:11-13
Want de genade van God die redding brengt, is aan alle mensen verschenen. Zij leert ons dat wij, goddeloosheid en wereldse begeerten verloochenend, in deze tijd nuchter, rechtvaardig en godvruchtig moeten leven, uitziende naar de gezegende hoop en de heerlijke verschijning van onze grote God en Heiland Jezus Christus.

Deze gezegende hoop wordt beschreven als behorend tot hen die de genade van God hebben ervaren die redding brengt en die aan alle mensen is verschenen. Die gezegende hoop is Zijn glorieuze verschijning opnieuw, en het object van onze hoop wordt geïdentificeerd als onze grote God en Verlosser, Jezus Christus.

Ja, mensen die de Heer niet kennen ervaren hoop. Maar hun hoop is niet hetzelfde als de onze als gelovigen. Ze zijn gebaseerd op wensen in combinatie met inspanningen en verlangens. De hoop van de wereld kan de bodem worden ingeslagen, verloren gaan en tot teleurstelling en zelfs wanhoop leiden. Maar voor de gelovige verandert het object van onze hoop nooit. Hij is gisteren, vandaag en voor altijd dezelfde. Je zou dus kunnen zeggen dat in vergelijking met de hoop van de wereld, onze hoop van een hoger niveau is.

1 Tessalonicenzen 4:13-14
Maar ik wil niet dat u onwetend bent, broeders, over hen die ontslapen zijn, opdat u niet treurt als anderen die geen hoop hebben. Want als wij geloven dat Jezus is gestorven en is opgestaan, dan zal God ook hen die in Jezus ontslapen, bij zich brengen.

De hoop die we in Christus hebben is zo krachtig dat het zelfs de manier verandert waarop we de grootste pijnlijke ervaring in het leven ervaren, de dood van een dierbare. We hebben verdriet, maar niet zonder hoop.

1 Petrus 3:15
Maar heiligt de Here God in uw hart en weest altijd bereid om iedereen die u vraagt naar de reden van de hoop die in u is, met zachtmoedigheid en vreze te verdedigen.

Petrus zegt dat de hoop die we in Christus hebben zo krachtig is dat het zichtbaar is in de mate dat het anderen ertoe aanzet om te vragen naar de reden waarom we zo'n hoop hebben. Dit is een van de redenen waarom het zo belangrijk is dat we niet in angst leven in deze angstzaaiende laatste dagen. Daarom is het zo belangrijk dat we weten waar het heen gaat en niet ten prooi vallen aan de onzekerheid en wanhoop waaronder de wereld vandaag de dag leeft.

Wij hebben een hoop die anders is dan die van de wereld. Onze hoop is gebouwd op niets minder dan Jezus' bloed en gerechtigheid. Op Christus, de vaste Rots, staan we, alle andere grond is zinkend zand. We zingen het, maar we moeten het ook leven zodat anderen het kunnen zien en ernaar kunnen verlangen.

Mensen zinken vandaag de dag overal om ons heen weg in hopeloosheid. Gepraat over voedseltekorten en hongersnoden, pandemieën en dood, zet mensen ertoe aan om op ongekende schaal te ontsnappen aan deze dingen door drugs of alcohol te gebruiken. Velen nemen uit hopeloosheid hun eigen leven in aantallen die nog nooit eerder zijn vertoond.

Wij, als Christenen, hebben wat zij nodig hebben en weten waar ze het kunnen krijgen. We moeten leven op een manier, zoals Petrus zei, die hen ertoe brengt om te vragen waar die hoop te vinden is. Onze hoop is niet zoals die van de wereld - aan omstandigheden gebonden. Onze hoop is er een die niet beïnvloed kan worden door omstandigheden en is zelfs duidelijker zichtbaar wanneer ze op hun slechtst zijn. Vertel iemand over de hoop die je vandaag hebt!

Kom toch snel Heer Jezus.

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals