www.wimjongman.nl

(homepagina)


Het doel van joodse soevereiniteit

Door: Rabbijn Pesach Wolicki 20 maart 2024

()

כִּי אַתֶּם עֹבְרִים אֶת-הַיַּרְדֵּן לָבֹא לָרֶשֶׁת אֶת-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם וִירִשְׁתֶּם אֹתָהּ וִישַׁבְתֶּם-בָּהּ׃
Want jullie staan op het punt de Yarden over te steken om het land binnen te gaan en te bezitten dat Hashem, jullie God, jullie toewijst. Wanneer u het bezet hebt en u erin gevestigd bent,
Deuteronomium 11:31

Een van de hoofdthema's van dit boek, en het directe onderwerp van veel verzen in dit boek, is de belofte van God om het land Israël aan het volk Israël te geven. Dit vers is één van de vele die Gods geschenk van het land herhalen. Maar het doet meer dan dat.

Naast het feit dat God het land aan de Israëlische natie heeft gegeven, bevat dit vers ook een directe opdracht aan het volk Israël: "en gij zult het in bezit nemen, en gij zult erin wonen." Om precies te zijn zijn dit twee geboden.

1. Gij zult het in bezit nemen
2. Je zult erin wonen

Het belang van deze geboden voor de Joodse identiteit en het Joodse geloof kan niet genoeg worden benadrukt. Simpel gezegd, volgens de Bijbelse wet, zoals hier in dit vers staat, is het Joodse volk door God opgedragen het land Israël in bezit te nemen en erin te wonen. Het land Israël is niet alleen een geschenk van God aan de natie Israël, zodat we een land hebben dat we ons eigen kunnen noemen. Joodse soevereiniteit over het land Israël is een vereiste van de Goddelijke wet.

Ik zei al dat er hier twee geboden zijn. Als we aan de Joodse geschiedenis denken, kunnen we gemakkelijk de implicaties hiervan zien. Er zijn vele tijdsperioden geweest, van de Romeinse tijd tot het Ottomaanse Rijk tot het tijdperk van het Britse Mandaat in de 20e eeuw, waarin Joden in het land Israël mochten wonen, maar niet soeverein waren. Als het vers ons alleen had opgedragen om in het land Israël te wonen, zouden we kunnen denken dat een Joodse verblijfplaats daar het doel is, ongeacht wie het land regeert. Het eerste gebod "gij zult het in bezit nemen" leert ons dat het Joodse volk bevolen wordt om soevereiniteit over het land te vestigen.

Aan de andere kant, als het vers alleen het eerste gebod had vermeld, "gij zult het in bezit nemen", zouden we misschien geloven dat het niet verplicht is om daar te wonen, zolang er Joodse soevereiniteit over het land is. En in feite, zoals we maar al te goed weten, zijn er veel Joden die tevreden zijn om buiten Israël te wonen, zelfs in onze tijd waarin Joden het land Israël in bezit hebben. Het tweede gebod, "gij zult daarin wonen", komt om ons te leren dat het de plicht is van elk lid van de natie Israël om alles in het werk te stellen om in het land Israël te wonen.

Dit vers, dat de Joodse soevereiniteit en het wonen in het land Israël gebiedt, wordt gevolgd door een vers dat er niet direct verband mee lijkt te houden.

וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשׂוֹת אֵת כָּל-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם׃
Zorg ervoor dat u alle wetten en regels in acht neemt die ik u vandaag heb opgelegd.
Deuteronomium 11:32

Dit is zeker een belangrijke boodschap. Het is echter een boodschap die vele malen in de hele Torah in het algemeen en in het boek Deuteronomium in het bijzonder wordt gezegd. Waarom staat het hier? Wat is het verband met het vorige vers? Bovendien, waarom wordt er verwezen naar "alle inzettingen en verordeningen die ik u vandaag voorleg." Naar welke specifieke inzettingen en verordeningen verwijst Mozes? Als hij alle geboden van de Torah bedoelt, waarom dan de woorden "die ik jullie vandaag voorleg"? Het is duidelijk dat slechts een klein aantal van de 613 geboden in de Torah op die dag werden uitgesproken.

We kunnen beide vragen beantwoorden door de verzen te lezen die onmiddellijk volgen.

אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל-הַיָּמִים אֲשֶׁר-אַתֶּם חַיִּים עַל-הָאֲדָמָה׃
Dit zijn de wetten en regels die u zorgvuldig in acht moet nemen in het land dat Hashem, de God van uw vaderen, u geeft om te bezitten, zolang u op aarde leeft
Deuteronomium 12:1

אַבֵּד תְּאַבְּדוּן אֶת-כָּל-הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר עָבְדוּ-שָׁם הַגּוֹיִם אֲשֶׁר אַתֶּם יֹרְשִׁים אֹתָם אֶת-אֱלֹהֵיהֶם עַל-הֶהָרִים הָרָמִים וְעַל-הַגְּבָעוֹת וְתַחַת כָּל-עֵץ רַעֲנָן׃
Jullie moeten alle plaatsen vernietigen waar de volken die jullie moeten onteigenen hun goden aanbaden, hetzij op hoge bergen en op heuvels of onder elke weelderige boom.
Deuteronomium 12:2

וְנִתַּצְתֶּם אֶת-מִזְבּחֹתָם וְשִׁבַּרְתֶּם אֶת-מַצֵּבֹתָם וַאֲשֵׁרֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ וּפְסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תְּגַדֵּעוּן וְאִבַּדְתֶּם אֶת-שְׁמָם מִן-הַמָּקוֹם הַהוּא׃
Breek hun altaren af, sla hun pilaren stuk, zet hun heilige palen in het vuur en hak de beelden van hun goden af, wis hun naam van die plaats uit.
Deuteronomium 12:3

Ik moedig je aan om je Bijbel open te slaan en de rest van Deuteronomium 12 te lezen. Het gaat verder met het bevel om een tempel voor God te bouwen, om Hem daar te aanbidden met offers en andere offergaven.

Nu kunnen we het verband zien tussen onze twee verzen. Het eerste vers gebiedt ons om het land dat God ons gegeven heeft in bezit te nemen en erin te wonen. Het tweede vers vertelt ons dat we voorzichtig moeten zijn met het vervullen van de geboden van God die in de volgende verzen worden beschreven. Het verband tussen deze verzen is nu duidelijk. Het doel van onze soevereiniteit en ons bestaan als natie in het land Israël is het vestigen van een samenleving die valse goden verwerpt en alleen de God van Israël dient.

Het Joodse volk is niet zoals elk ander volk. De enige basis van onze identiteit is ons verbond met God. Het doel van Israël is de vestiging van een natie die een voorbeeld is van gehoorzaamheid aan God en die dient als het wereldwijde epicentrum van het geloof in de God van Israël.

Rabbijn Pesach Wolicki is de uitvoerend directeur van Israel365 Action en de auteur van Verzen voor Zion en Beker van verlossing: Een krachtige reis door de lofpsalmen van koning David. Hij is regelmatig te gast bij Erick Stakelbeck's The Watchman en levert regelmatig bijdragen aan Israel365news.com en The Jerusalem Post.

Bron: The Purpose of Jewish Sovereignty – The Israel Bible