www.wimjongman.nl

(homepagina)


WAT BETEKENT HET OM DE JODEN TOT JALOEZIE TE PRIKKELEN?

Eén voor Israël 29 januari 2024

()

Vanaf het begin wist God heel goed dat Zijn volk zou afdwalen. Maar Hij had een plan om hen terug te winnen. Hij zou ze jaloers maken! Paulus vraagt in Romeinen 11:11,

"Zijn zij [het volk Israël] gestruikeld om te vallen? Absoluut niet! Integendeel, door hun schuld is het heil tot de heidenen gekomen, om Israël jaloers te maken. Welnu, als hun overtreding rijkdom betekent voor de wereld, en als hun falen rijkdom betekent voor de heidenen, hoeveel te meer zal hun volledige opname betekenen!"

Ja, het was Gods plan dat Zijn nieuwe verbond de mogelijkheid van een relatie met God zou uitbreiden naar alle volken op aarde... en dat dit er ook voor zou zorgen dat het Joodse volk zou zien wat ze misliepen.

Er is een verschil tussen jaloezie en afgunst, maar we gebruiken de woorden alsof ze hetzelfde betekenen. Het ene is zondig en het andere beschrijft God. Afgunst is begeren - iets willen dat niet van ons is. In plaats van dankbaar te zijn voor wat ze hebben, negeren mensen het wijze gezegde dat "vergelijking de dief van de vreugde is" en jaloezie vreet hen op. Maar soms kan jaloezie, die te maken heeft met het feit dat iemand anders heeft wat rechtmatig van ons is, leiden tot grenzeloze vreugde! Laat me uitleggen wat ik bedoel.

Bij het geven van de Tien Geboden in Exodus 20 waarschuwt God dat Hij een jaloerse God is, die geen rivalen duldt. Israëls toewijding moest voor Hem zijn, niet voor iemand of iets anders. Hij wil een toegewijde liefdesrelatie met ons en is niet bereid om onze genegenheid met iemand anders te delen. Hij tolereert geen "open relatie" in de termen van vandaag - Hij is strikt monogaam. God heeft alles voor ons en aan ons gegeven en onze harten moeten Hem toebehoren. Afgunst is de verkeerde reactie wanneer we in de verleiding komen om iets te willen dat rechtmatig aan een ander toebehoort. Het gaat over ontevredenheid en hebzucht. Maar jaloezie is de juiste reactie wanneer iemand die rechtmatig van jou is, intiem is met een ander. Het gaat in de eerste plaats om relatie.

En hier is nog een moment in de Schrift waar jaloezie een juiste reactie is, met geweldige resultaten. In Deuteronomium 32:21 zegt God;

"Zij [het volk Israël] hebben mij jaloers gemaakt met wat geen god is; zij hebben mij tot toorn verwekt met hun afgoden. Daarom zal Ik hen jaloers maken met hen die geen volk zijn; Ik zal hen tot toorn verwekken met een dwaze natie."

Als Joodse gelovigen waren velen van ons jaloers op de relatie die onze christelijke vrienden met God hadden en op hun kennis van onze eigen Hebreeuwse Schriftteksten. Dit is het recht van al Gods kinderen, Jood en niet-Jood, maar alleen door het bloed van de Messias om de blokkade van de zonde, die in de weg staat, te verwijderen. Soms kunnen ongelovige Joodse mensen alleen maar toekijken en verlangen naar zo'n relatie en zich afvragen hoe het komt dat deze niet-Joden zo'n speciale band met hun God hebben. Omdat Hij precies dat is - onze God! Maar nu is het goede nieuws vanuit Sion uitgegaan naar de uiteinden van de aarde!

Vandaag de dag is onze God de God van alle volken. Dus er is een vleugje jaloezie - wacht eens even - is Hij niet de God van Israël?

Deze Psalmen zijn van de Joodse Koning David aan zijn God - ze zijn Joods! Hooglied is toch een liefdesverhaal tussen God en Israël? Wat is dit? Hoe kunnen deze niet-Joden genieten van zo'n nabijheid en liefde met onze God? Hoe komt het dat zij het hebben en ik niet?

Sommige mensen denken dat Joodse mensen verteerd zullen worden door vlagen van jaloezie bij niet-Joden die de regels van de Torah extreem goed volgen, maar Bijbelse jaloezie heeft nooit te maken gehad met het volgen van regels. Nee. Het is een diep relationeel fenomeen. Het wordt alleen gedreven door liefde en de wetenschap dat je geliefde intiem geniet van een ander. Het is het zien van de levende relatie met de Vader die de heidenen genieten - de vrede in zijn liefde, de rijke verbinding en tweerichtingscommunicatie die Jesjoea voor ons allen heeft gekocht die de jaloezie uitlokt; het zien van heidenen met een nauwe verbinding met de God van Israël.

Dit is de jaloezie die veel Joodse mensen uitlokt om meer te weten te komen over Jesjoea, Degene door wie deze verbinding mogelijk is.

Dit is de jaloezie die veel Joodse mensen terug in de armen van hun Vader God heeft geleid.

Dit is de jaloezie die resulteert in grenzeloze vreugde... en op zijn beurt, als Joodse mensen worden teruggewonnen voor hun God, onvoorstelbare rijkdom voor de hele wereld.

Bron: What Does it Mean to Provoke the Jews to Jealousy? - ONE FOR ISRAEL Ministry