www.wimjongman.nl

(homepagina)


Een groot ontwaken: Israëls volgende generatie

Elie Mischel 25 januari

()

"Het is niet het geweer dat de strijd voert, noch het leger dat werkelijk vecht. De ware oorlog vindt plaats ver van het slagveld - diep in iemands hart, in de harten van de naties." (Rabbi Moshe Zvi Neriah)

Onlangs ontmoette ik een kleine groep Amerikaanse christenen van in de 50 en 60 die naar Israël kwamen om hun liefde voor Israël uit te drukken in deze pijnlijke tijd. Ze noemden het "de bediening van aanwezigheid"; soms maakt gewoon komen opdagen en aanwezig zijn al het verschil. Toch viel het me op dat de overgrote meerderheid van de christenen die Israël steunen ouder is. Ik vroeg de voorganger van de groep naar de jongere generatie Amerikaanse christenen. "Zullen zij Israël ook steunen?" Met een gepijnigde uitdrukking zei hij: "We hebben er geen vertrouwen in dat Amerika het zal redden, dat Amerika er uiteindelijk zal zijn. We zijn een land dat niet meer van de Bijbel en Gods woord houdt. Er zijn geen garanties."

De pastor heeft een goede reden om zich zorgen te maken. Naar verluidt keren jonge Amerikanen zich massaal af van de kerk. Volgens het Pew Research Center zullen mensen die zeggen geen religieuze identiteit te hebben, naar verwachting stijgen van ongeveer 30% nu naar meer dan 50% in de komende decennia. De belangrijkste reden voor deze verschuiving is "overstappen" - christenen die besluiten niet langer christen te zijn. Met andere woorden, Amerika lijdt aan een "afvalligheidscrisis" van epische proporties, waarbij het overgrote deel van de afvallers jonge christenen tussen de 15 en 29 jaar betreft. Miljoenen jonge Amerikanen keren zich af van God.

Dit is nauwelijks een intern Christelijk probleem. Zoals G.K. Chesterton schreef: "Wanneer mensen ervoor kiezen om niet in God te geloven, dan geloven ze daarna niet meer in niets, dan worden ze in staat om in alles te geloven." Jonge Amerikanen die het religieuze pad van hun ouders verlaten radicaliseren op een manier die voorheen onvoorstelbaar was. Uit een nieuwe Harvard-Harris peiling blijkt dat 51 procent van de Amerikanen tussen 18 en 24 jaar gelooft dat het afslachten van Israëlische burgers door Hamas "gerechtvaardigd kan worden". Gezien het hoge aantal antisemitische incidenten op de topuniversiteiten van Amerika, is het redelijk om aan te nemen dat radicale anti-Israël overtuigingen nog meer voorkomen onder de toekomstige leiders van de natie. "De weg naar de hel," zei Thomas Sowell profetisch, "is geplaveid met hoge school diploma's."

Zonder de morele basis die religie biedt, worstelen jonge mensen om onderscheid te maken tussen een genocidale terroristische groepering en de Joodse natie. Of we het ons nu realiseren of niet, we voeren een oorlog om de harten en geesten van Amerika's jongere generatie - en we zijn aan het verliezen.

Toch is het verlaten van God en de radicalisering van de Amerikaanse jeugd niet onvermijdelijk. Het bewijs staat voor onze ogen, hier in Israël, waar jongeren een heel ander traject volgen dan hun Amerikaanse tegenhangers. Onze jongeren zijn religieuzer dan de generatie van hun ouders. Tijdens ons donkerste uur hebben ze bewezen dat ze Israëls "grootste generatie" zijn, die onbaatzuchtig strijdt om ons volk te beschermen en de gruweldaden van 7 oktober te wreken. Vervuld van Joodse trots en liefde voor elkaar, zijn zij niet alleen helden, maar ook rolmodellen voor jonge mensen over de hele wereld. Ik twijfel er niet aan dat deze ongelooflijke generatie Joodse helden, gedreven door hun geloof in G-d, ons naar de overwinning op onze vijanden zal leiden.

( )

Israëlische troepen opereren in de door Hamas geregeerde Gazastrook, 31 december 2023. Krediet: IDF. (bron: JNS)

De religieuze opleving van onze jeugd is geen toeval, maar eerder een teken van het "grote ontwaken" van ons volk dat door onze profeten is voorspeld over het einde der dagen. "Er komen dagen, zegt Hashem, dat Ik hongersnood in het land zal zenden, geen hongersnood naar brood en geen dorst naar water, maar om het woord van God te horen" (Amos 8:11). Onze soldaten hebben dorst naar Gods woord, naar de Bijbel en Gods geboden. "Deze tastbare levende dorst, die de praktische levens [van het Joodse volk] vult met zijn licht... roept de natie op om wakker te worden, op te staan en het stof van vernedering van zich af te schudden" (Rabbi Abraham Isaac Kook, Orot HaTechiyah 1).

De geestelijke achteruitgang van Amerika is echt, en het voorspelt niet veel goeds voor de toekomst. Maar laten we niet vergeten dat God een plan heeft voor de wereld, een plan dat veel dieper gaat dan ons menselijk begrip kan bevatten. Het kan zijn dat het geestelijke bankroet van het Westen de weg bereidt voor de dag waarop alle volken zich tot Israël zullen wenden voor leiding. "En vele volken zullen gaan, en zij zullen zeggen: 'Kom, laten wij opgaan naar de berg van Hasjem, naar het huis van de God van Jakob, en laat Hij ons zijn wegen leren, en wij zullen zijn paden gaan', want uit Sion zal de Torah voortkomen, en het woord van de Heer uit Jeruzalem" (Jesaja 2:3).

Misschien komt die dag eerder dan we denken.

Een versie van dit essay werd oorspronkelijk gepubliceerd in HaMizrachi Magazine.

Bron: A Great Awakening: Israel’s Next Generation  - Israel365 News