www.wimjongman.nl

(homepagina)


Terug uit de dood

Door: Rabbi Pesach Wolicki - 29 Februari 2024

( )

foto Neal Johnson

וַיֹּאמֶר אֵלַי בֶּן-אָדָם הָעֲצָמוֹת הָאֵלֶּה כָּל-בֵּית יִשְׂרָאֵל הֵמָּה הִנֵּה אֹמְרִים יָבְשׁוּ עַצְמוֹתֵינוּ וְאָבְדָה תִקְוָתֵנוּ נִגְזַרְנוּ לָנוּ׃
>En Hij zei tegen mij: "O sterveling, deze beenderen zijn het hele Huis van Jisraël. Zij zeggen: 'Onze beenderen zijn verdroogd, onze hoop is vervlogen, wij zijn verdoemd.'
Ezechiël 37:11

In een van de meest gedenkwaardige en krachtige profetieën over de heropleving van de Israëlische natie toont God Ezechiël een visioen van verdroogde beenderen. Deze botten zijn niet alleen dood, maar ze zijn ook gedroogd. Met andere woorden, ze missen alle vocht en vitaliteit. Alle hoop op vernieuwing is verloren.

Omdat we het geluk hebben om in een tijd te leven waarin de natie Israël opnieuw is geboren, is het gemakkelijk om het perspectief te verliezen over de lengte en omvang van de ballingschap waaraan het Joodse volk werd onderworpen. Maar het visioen van de dorre doodsbeenderen herinnert ons eraan dat de kans dat het Joodse volk zou terugkeren naar ons vaderland en "talrijker en welvarender zou worden dan onze voorouders" (Deuteronomium 30:4) zo miniem was dat het absurd werd.

Luthers sarcastische opmerking

Ik moet denken aan een fascinerend citaat van Maarten Luther, die de Protestantse Reformatie initieerde en leidde, de massale beweging van christenen weg van de katholieke kerk in het begin van de 16e eeuw. Nadat Luther de Bijbel in het Duits had vertaald en christenen de Bijbel voor zichzelf begonnen te lezen, begonnen veel christenen praktijken uit de Bijbelse wet van Mozes over te nemen. Vóór Luthers vertaling hadden de meeste christenen de Hebreeuwse Bijbel niet gelezen. Ze waren zich grotendeels niet bewust van de verhalen en wettelijke gedeelten die opzettelijk waren genegeerd en verdraaid door de kerkleiding.

Met hun pas ontdekte vrijheid van de doctrines van de katholieke kerk, lazen deze christenen over het verbond van Israël en de wetten van de Vijf Boeken van Mozes en wilden ze deze in praktijk brengen. Luther vocht hard tegen deze beweging en drong er bij deze christelijke "judaïsanten" op aan om de praktijk van de wet op te geven.

In zijn poging om deze nabootsing van de Joodse praktijk onder Christenen te ontmoedigen, schreef Luther uitgebreid over het idee dat Gods verbond met de Joden niet langer van kracht was. God had de Joden verlaten. Ze zouden nooit meer als natie in hun thuisland worden hersteld. Daarom is er geen reden om aandacht te besteden aan het verbond van de wet. In een opmerkelijk citaat schreef Luther

"Laten ze naar het Land en naar Jeruzalem gaan, de Tempel bouwen, het priesterschap, het vorstendom en Mozes met zijn Wet oprichten, zodat ze weer Joden worden en het Land bezitten. Als dat zou gebeuren, zouden ze ons spoedig op de hielen zitten en ook Joden worden." - (Heiko Augustinus Oberman, Wurzeln des Antisemitismus. Christenangst und Judenplage im Zeitalter von Humanismus und Reformation (Berlijn: Severin und Siedler, 2. Auflage 1981), voetnoot 137).

We hoeven er niet over te speculeren of Luther werkelijk van plan was Joods te worden als het Joodse volk in zijn tijd naar hun land was teruggekeerd. En dat is precies het punt. Vanuit Luthers perspectief in het begin van de 16e eeuw was de terugkeer van de Joden naar het land Israël en hun wedergeboorte als een natie absurd tot op het punt van onmogelijk.

Luther had in die tijd gelijk

Voordat we ons hoofd schudden met minachting voor Luther omdat hij zo dacht, moeten we niet vergeten dat Maarten Luther een persoon was met een intens Bijbels geloof. Dit was geen atheïstische hyperrationalist. We moeten nederig toegeven dat iedereen die in de 16e eeuw leefde naar de toestand van het Joodse volk zou hebben gekeken en tot dezelfde conclusie zou zijn gekomen. Per slot van rekening waren de Joden op dat moment al meer dan 1500 jaar verspreid over de uiteinden van de aarde, machteloos en verarmd. Er was geen reden om te geloven dat de christelijke doctrine die beweerde dat God de Joden niet langer als Zijn uitverkoren volk beschouwde, onjuist was.

De hoop op een wederopstanding van het Joodse volk als natie in hun land was voorgoed vervlogen. Het was duidelijk dat het nooit zou gebeuren.

Droge beenderen = onmogelijk om te doen herleven

Dit is de betekenis van de profetie van Ezechiël.

Het is de moeite waard om op te merken dat de "dorre beenderen" profetie in dit hoofdstuk van Ezechiël begint met God die Ezechiël naar een vallei brengt die gevuld is met beenderen. Merk op dat God niet tegen Ezechiël zei dat hij botten uit een graf moest opgraven. Ze lagen in de open lucht in de vallei.

Met andere woorden, de "dood" van de hoop van de natie Israël was geen verborgen zaak. Het was voor iedereen duidelijk te zien. Iedereen die de afgelopen 2000 jaar heeft geleefd, zou net als Maarten Luther hebben beweerd dat de opwekking van de Israëlische natie eenvoudigweg onmogelijk was en nooit zou plaatsvinden.

Met dit in gedachten is het verbazingwekkend dat de Joden nooit hun geloof verloren, maar zich koppig vasthielden aan de beloften van God en er voortdurend in geloofden dat Hij hen uiteindelijk terug zou leiden naar hun vaderland. Als we er even bij stilstaan, is het geloof van de Joden dat ze op een dag als natie zouden herleven misschien wel het grootste wonder van allemaal.

De "onmogelijkheid" van de wedergeboorte van de natie Israël na zoveel eeuwen van ballingschap en verstrooiing zorgt ervoor dat we ons moeten verbazen over het geloof van de Joden. Hun vertrouwen in de beloften van God is een boodschap voor ons allemaal. Zijn er nog steeds beloften van God in de Bijbel waarvan we denken dat ze onmogelijk zijn en nooit zullen worden vervuld?

Bron: Back from the Dead – The Israel Bible