www.wimjongman.nl

(homepagina)


DE GOD DIE DOOR MUREN GAAT: BIDDEN IS EEN VIP-PAS

EEN VOOR ISRAËL 4 maart 2024

()

Je voelt je misschien geen VIP, maar dat ben je wel. Als je in communicatie bent met God, heb je via Zijn Geest toegang tot alle gebieden. En ik bedoel, ALLE gebieden.

Er staat een briljant verhaal in de Bijbel waarin de koning van Aram steeds weer tegengewerkt wordt in al zijn plannen om Israël te overwinnen. Hij raakt erg gefrustreerd. Hij weet zeker dat er een spion in hun midden moet zijn en eist te weten wie dat is. Dit is wat er eigenlijk gebeurde:

De koning van Aram was in oorlog met Israël. Na overleg met zijn officieren zei hij: "Ik zal mijn kamp opslaan op die en die plaats."

Maar de man Gods zond een woord naar de koning van Israël: "Pas op voor het passeren van die plaats, want de Arameeërs gaan daarheen." Dus ging de koning van Israël naar de plaats die de man van God had aangewezen.

Steeds weer waarschuwde Elisa de koning, zodat hij op zijn hoede was op zulke plaatsen. Dit maakte de koning van Aram woedend. Hij ontbood zijn officieren en eiste van hen: "Zeg mij! Wie van ons staat aan de kant van de koning van Israël?"

"Niemand van ons, mijn heer de koning," zei een van zijn officieren, "maar Elisa, de profeet die in Israël is, vertelt de koning van Israël precies dezelfde woorden die u in uw slaapkamer spreekt." (2 Koningen 6:8-12)

Elisa, de profeet en man van God, werd getipt door de Almachtige, die alles kon zien, overal, omdat Hij overal was en alles vulde. Waar kun je heen zonder Gods Geest? Nergens. Er is geen ontsnappen aan, zoals Jona tot zijn grote angst ontdekte. God was er zelfs om voor hem te zorgen in de buik van een walvis in de diepte.

God ziet alles, weet alles en hoort elk woord dat in elke privékamer wordt gesproken. Hij is de ultieme superspion.

OPNIEUW MUREN DOORKRUISEN

Het hield niet op bij de koning van Aram. De Messias veroorzaakte heel wat opschudding in het Nieuwe Testament. Ogenschijnlijk dood en begraven verscheen hij ongevraagd in een afgesloten privékamer.

Terwijl ze hier nog over spraken, stond Jezus zelf tussen hen in en zei tegen hen: "Vrede zij met u."

Ze schrokken omdat ze dachten dat ze een geest zagen. Hij zei tegen hen: "Waarom bent u verontrust en waarom komt er twijfel in uw gedachten? Kijk naar mijn handen en mijn voeten. Ik ben het zelf! Raak me aan en zie; een geest heeft geen vlees en botten, zoals jullie zien dat ik heb."

Toen hij dit gezegd had, liet hij hun zijn handen en voeten zien. En terwijl ze het nog steeds niet geloofden van blijdschap en verbazing, vroeg hij hen: "Hebben jullie hier iets te eten?" Ze gaven hem een stuk gekookte vis. (Lucas 24:36-42)

De discipelen dachten dat Jezus een geest was - een wazige, zweverige geest. Minder echt dan zij. Maar, zoals mijn vriend Kalevi zei, als een mes door boter gaat, wat is dan het stevigste van de twee? Het ding waar het doorheen gaat, of het ding dat er doorheen gaat? Jezus is veel werkelijker en steviger dan de atomen van de aardse muren waarvan je zo dwaas zou kunnen denken dat ze ondoordringbaar zijn.

Onze God gaat door muren heen.

Hij wordt niet tegengehouden door een grens, muur of scheiding. Hij heeft geen toestemming nodig om de kamers - of zelfs de gedachten - van leiders, koningen en heersers binnen te marcheren. Hun harten zijn als water in Zijn handen.

God hoeft geen telefoons af te tappen of CCTV te installeren om te weten wat er in vergaderingen op topniveau gebeurt. Hij heeft geen speciale pas nodig om de Oval Office binnen te komen. Hij is er gewoon, de hele tijd. Hij is niet alleen een VIP, hij is de MIP - de Most Important Person, met toegang tot alle gebieden.

Maar hier is het gekke: we hebben het oor van deze MIP.

De ultieme VIP-pas

Overal in het Midden-Oosten ervaren mensen dat Jezus in hun huis verschijnt. Dorpelingen in Jordanië, huisvrouwen in Iran, een Palestijnse rechter in de Shari'a-wetgeving... Jezus verschijnt aan hen, gewoon in hun kamer. Een Arabische pastor was toevallig aan de telefoon met die man in de Westelijke Jordaanoever toen hij dit opmerkelijke schouwspel zag.

"Zeg Jezus niet te bewegen!" Smeekte de pastor, "Ik kom eraan!" Maar toen hij aankwam, was de lounge weer normaal.

De Shari'a-rechter werd echter niet meer normaal. Hij is, net als talloze anderen, voor altijd veranderd door zijn ontmoeting met de verrezen Jezus.

God is alomtegenwoordig en almachtig en kan overal, altijd en bij iedereen wonderen verrichten.

We kunnen Hem vragen om te handelen. We kunnen Hem vragen om op te treden in de hoogste regionen van de samenleving, of juist in de laagste. Hij kan in de koninklijke vertrekken van Buckingham Palace zijn, of in een golfplaten hut in een Braziliaanse favela. Hij kan tussen de studenten zitten in de strengste yeshiva in Jeruzalem en hij kan moslims ontmoeten in de Al-Aqsa moskee op de Tempelberg. Hij kan kabinetsvergaderingen in de Knesset bijwonen of het hoofdkwartier van Hamas in Gaza binnenlopen.

Bovendien kunnen we, net als Elisa, God vragen om Zijn inzicht in wat er werkelijk achter de schermen gebeurt. De waarheid wordt steeds moeilijker te onderscheiden, maar God ziet alles. Hij weet wie wat gezegd heeft, wie wat gedaan heeft en wat er gaande is in de harten en gedachten van leiders over de hele wereld. Hij weet ook wat er komen gaat. We moeten onze oren gespitst houden richting de troon en onze ogen gericht op onze Meester, klaar om Zijn bewegingen waar te nemen en te handelen in overeenstemming met Zijn wil.

Verwaarloos deze buitengewone schat niet wat je in je bezit hebt: je VIP gebedspas voor twee richtingen. Alle autoriteit is aan Jezus gegeven en Hij heeft ons uitgenodigd om de troonzaal van God binnen te gaan.

"Als jij in mij blijft en mijn woorden in jou, vraag dan wat je maar wilt en het zal voor je gedaan worden. Dat is tot eer van mijn Vader, dat jullie veel vrucht dragen en laten zien dat jullie mijn leerlingen zijn." (Johannes 15:7-8)

Foto door Jasmina Rojko op Unsplash

Bron: The God who Goes Through Walls: Prayer is a VIP Pass - ONE FOR ISRAEL Ministry