www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

12 februari 2024

()

Matteüs 16: "Toen zei Jezus tegen zijn leerlingen: 'Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen. Want wie zijn leven wil behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest omwille van Mij, zal het vinden.'" Paulus schreef: "Daarom hebben wij, gerechtvaardigd door het geloof, vrede met God door onze Heer Jezus Christus, door wie wij ook door het geloof toegang hebben tot deze genade waarin wij staan en ons verheugen in de hoop op de heerlijkheid van God. En dat niet alleen," zei hij, "maar we roemen ook in beproevingen, wetende dat beproeving..." Wat? "Volharding. En volharding..." Wat? "Karakter. En karakter... Wat? Hoop.

Hoe gaat het met je? Goed, dank je. Ja, de vreugde van de Heer is niet je kracht. Van alle mensen zouden wij de meest hoopvolle mensen moeten zijn. Wij zouden de mensen moeten zijn met de vrede die alle begrip te boven gaat. Het is maar dat je het weet, al je ongelovige buren en vrienden en familie, iedereen kijkt nu naar je. Allemaal. En ze willen zien wat jij op dit moment uitdraagt? Is je geloof het belangrijkste of wat? Wat vult je dag? Wat vult je profiel op sociale media? Met wie ben je meer bezig? Fauci of Jezus als je dingen schrijft? Nee, nee, luister, er zijn veel christenen die de afgelopen zes maanden meer over Fauci zeiden dan Jezus.

Het gesprek in Matteüs 16 vond plaats in Caesarea Filippi in de schaduw van een heidense tempel, waar Jezus de discipelen vroeg wie de mensen zeggen dat Hij is. Deze vraag wordt gevolgd door zowel een hoogtepunt als een dieptepunt in Petrus' jaren van reizen met Jezus tijdens zijn aardse bediening.

Matteüs 16:14-18
Zij zeiden: "Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, en weer anderen Jeremia of een van de profeten." Hij zei tegen hen: "Maar wie zeggen jullie dat Ik ben?" Simon Petrus antwoordde en zei: "U bent de Christus, de Zoon van de levende God." Jezus antwoordde en zei tegen hem: "Gezegend ben je, Simon Bar-Jona, want vlees en bloed heeft je dit niet geopenbaard, maar Mijn Vader die in de hemelen is. En Ik zeg je ook dat je Petrus bent, en op deze rots zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen."

Het volgende wat we lezen in Matteüs 16 is dit:

Matteüs 16:21-23
Vanaf die tijd begon Jezus aan Zijn discipelen te tonen dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en vele dingen moest ondergaan van de oudsten en overpriesters en schriftgeleerden, en gedood moest worden en ten derde dage opgewekt moest worden. Toen nam Petrus Hem apart en begon Hem te berispen, zeggende: "Het zij verre van U, Heer, dit zal U niet overkomen!" Maar Hij draaide zich om en zei tegen Petrus: "Ga achter Mij staan, Satan! Je bent een belediging voor Mij, want je hebt geen oog voor de dingen van God, maar voor de dingen van mensen."

Van Petrus die te horen kreeg dat Hij een openbaring van de Vader had, naar Satan genoemd worden door de Zoon van God, allemaal in één gesprek. Dat moet zeker een vernederend moment voor Petrus zijn geweest.

Jezus wendt zich dan tot de hele groep en vertelt hen dat als je achter Mij aan wilt komen, je je kruis moet opnemen en jezelf moet verloochenen om dat te kunnen doen. Als we dit lezen in de context van het laatste wat de Heer tegen Petrus zei, over dat hij de dingen van mensen voor ogen had en niet de dingen van God, dan kunnen we de betekenis hiervan duidelijker begrijpen.

Jezus vertelde Zijn discipelen, en dat geldt ook voor Zijn discipelen vandaag de dag, dat er een prijskaartje hangt aan het volgen van Hem en dat er offers moeten worden gebracht. De dingen of het denken van deze wereld mogen niet de hoogste prioriteit hebben en we moeten voortdurend de dingen van God in gedachten houden. Dit komt overeen met wat Jezus zei in de Bergrede:

Matteüs 6:33
"Maar zoek eerst het koninkrijk van God en zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegevoegd worden."

De "deze dingen" die Jezus noemde hebben betrekking op "wat zullen we eten, drinken en dragen", zoals we zien in de vorige verzen van Matteüs 6. Dit betekent niet dat alle christenen in armoede moeten leven of niet hard moeten werken om voor hun gezin te zorgen. Het betekent dat we ervoor moeten zorgen dat we de juiste balans in ons leven bewaren als goede rentmeesters van wat de Heer ons heeft gegeven, geestelijk en materieel.

Vandaag de dag leven we in een wereld die veel ontsnappingsmogelijkheden biedt voor dit soort denken, en we moeten oppassen dat we daar niet in meegaan. Veel dingen in onze wereld vragen onze aandacht: zorgen voor onze gezinnen, goed doen voor anderen en deel uitmaken van een kerkfamilie zijn allemaal goede en godvruchtige dingen. Er zijn ook veel "vreugdedoders" in onze wereld waar we ons niet toe moeten laten verleiden.

Helaas is er vandaag de dag nog steeds veel verdeeldheid in de kerk over de pandemische standpunten die individuele kerken hebben ingenomen. Maskers of geen maskers, kerkdeuren open of dicht, sociale distantie of niet. Sommigen deden alsof iemands redding afhing van hun beslissing over deze zaken en Satan was enorm succesvol in het op een zijspoor zetten van een groot deel van de kerk van haar missie, namelijk het prediken van Christus en van Hem die gekruisigd is.

Johannes 13:35
"Hieraan zullen allen weten dat jullie Mijn discipelen zijn, als jullie liefde hebben voor elkaar."

Wat weten de mensen op Instagram of Facebook over ons? Dat we discipelen van Jezus zijn? Of dat we pro- of anti-vaxxers zijn en dat we zo over bepaalde politieke kandidaten denken. Het is niet zo dat sommige dingen die de kerk hebben afgeleid en verdeeld onbelangrijk zijn. Ze mogen alleen niet de plaats innemen van het delen van het evangelie en van elkaar houden zoals Christus van de kerk hield. Of je nu uit Israël of de Verenigde Staten komt, of welk land dan ook met vrije en legitieme verkiezingsprocessen, de christelijke stem moet gehoord worden. Maar nogmaals, deze belangrijke gebieden komen nog steeds op een verre tweede plaats na het redden van de menselijke ziel.

Er is een acroniem dat al jaren de ronde doet en dat we in deze gevaarlijke tijden maar beter kunnen gebruiken: JOY - Jesus Others You. Als we de Heer op de eerste plaats zetten, anderen op de tweede plaats en onszelf op de laatste plaats, dan zal het eindresultaat een leven vol vreugde zijn. Het bewijs? Jezus!

Hebreeën 12:1-2
Laten wij dan ook, omdat wij omringd zijn door zo'n grote wolk van getuigen, alle last en de zonde die ons zo gemakkelijk in de val lokt, afleggen en de wedloop die voor ons ligt, volhardend lopen, terwijl we uitzien naar Jezus, de grondlegger en voleinder van ons geloof, die om de vreugde die Hem was opgelegd het kruis heeft doorstaan, de schande verachtend, en is gaan zitten aan de rechterhand van de troon van God.

Kom dan snel, Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals