www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

26 februari 2024

()

Als gelovigen is de spanning van [Jezus'] eerste komst voorbij. We hoeven niet meer uit te zoeken wie Hij is. Nu moeten we vol spanning wachten op Zijn verschijning. We zijn niet langer in spanning over iemand of iets. We anticiperen op de verschijning van Iemand die we al persoonlijk kennen. Het punt is dit: als je Jezus niet persoonlijk kent, zul je altijd in spanning blijven. Jezus kwam om ons vrede te geven die alle verstand te boven gaat. Hoe komt het dat de helft van ons zo panisch is? We zijn zo geobsedeerd door wanneer en wat. Jongens, ten eerste komt Hij in een uur dat jullie niet kennen. Laten we daarmee beginnen. Ten tweede komt Hij naar mensen die op Hem wachten en die er klaar voor zijn. Als je er klaar voor bent, maakt het niet uit wat je doet en waar je bent. Je bent er klaar voor. Kun je je voorstellen dat Jezus tegen ons gezegd zou hebben: "Ik kom op 21 mei 2023"? De helft van jullie zal tot die tijd in Vegas zijn. Nu we de dag weten, hoeven we ons geen zorgen te maken. Een week eerder zullen we op onze knieën zitten.

Kijk jij reikhalzend uit naar Zijn komst? "Want de ernstige verwachting van de schepping wacht reikhalzend op de openbaring van de zonen van God." Romeinen 8: "Niet alleen dat, maar ook wij hebben de eerstelingen van de Geest, ook wijzelf zuchten in onszelf, reikhalzend naar de aanneming, de verlossing..." Waarvan? "...ons lichaam." We zijn al verlost, maar ons lichaam - kijk naar ons lichaam. Kijk hier eens naar. Kijk naar jezelf. Je moet 50.000 keer nadenken voordat je een donut eet. We hebben een Hebreeuws gezegde: "Is het kont-waardig?" Het spijt me, dat is Hebreeuws. Romeinen 8:25, "Maar als wij hopen op wat wij niet zien, dan wachten wij er vol verwachting op met volharding." 1 Korintiërs 1:7, "Zodat u in geen enkele gave tekort komt, vol verwachting wachtend op de openbaring van onze Heer Jezus Christus." Galaten 5:5: "Want wij wachten door de Geest reikhalzend op de hoop der gerechtigheid door het geloof." Filippenzen 3:20: "Want ons burgerschap is in de hemel, vanwaar ook wij reikhalzend uitzien naar de Heiland, de Here Jezus Christus."

Met spanning wachten. Het is geen spanning meer. We weten wie Hij is. We hebben de vrede in ons hart. We zijn werkers der gerechtigheid. We zitten niet voor YouTube en vragen "Wanneer is het? Wie zei de datum? Oh ja, dit is de datum. Het komt overeen met de sterren. Het komt overeen met de zon. We zien dit...." Nee, zo zijn ze allemaal de hele tijd. "Oh ja, het komt eraan. Oh, ik verkoop al mijn aandelen. Ik ga de berg op. Ik kleed me om." Ik bedoel, wat is er met je gebeurd? En als je dan al die theorieën over bloedmanen en data aan de wereld verkoopt en er gebeurt niets, dan ziet iedereen je als vals. Je hebt de verkeerde dienst gedaan. De kerk wacht niet op de fysieke terugkeer van Jezus naar de aarde, maar eerder op het fysieke vertrek van de kerk van de aarde naar de hemel.

Van de tien keer dat we het Engelse woord "eagerly" (reikhalzend) tegenkomen in het Nieuwe Testament, staat het zes keer in verband met de terugkeer van Christus. In alle zes gevallen wordt het gecombineerd met het woord "wachten" of "afwachtend", en het is eigenlijk alleen het Griekse woord, vertaald als "wachten", dat in de manuscripten staat. Het woord wordt in Engelse vertalingen gekoppeld aan "eagerly" (reikhalzend), omdat het Griekse woord voor "wachten" "volledig verwachten" betekent.

Denk eens na over wat dit allemaal betekent voor onze kijk op en prioriteiten in het leven. Als je "ten volle verwacht" dat Jezus vandaag voor de kerk zou kunnen komen, dan zal je leven daarnaar leven en je houding zal sterk beïnvloed worden door dat geloof. Als je "ten volle verwacht" dat je vandaag een nieuw lichaam kunt ontvangen wanneer Christus verschijnt, dan zullen de pijntjes van het leven niet zo opdringerig zijn.

Stel je voor dat we elke dag volledig in verwachting zouden leven van de opname - wat we ook zouden moeten doen - en niet alleen dat het ooit zou gebeuren, maar stel je voor dat we het elke dag volledig zouden verwachten. Hoe zou dat onze omgang met andere mensen beïnvloeden? Met wie zouden we wanhopig proberen de Heer te delen? Welke relatie zouden we proberen te herstellen of te herstellen? Van welke activiteiten zouden we berouw moeten hebben of welke fouten zouden we recht moeten zetten? Vol verlangen wachten op de glorieuze verschijning van onze grote God en Verlosser, Jezus Christus, is veel anders dan simpelweg weten dat het ooit zal gebeuren.

Jesaja 40:28-31
Hebt u het niet geweten? Hebt u het niet gehoord? De eeuwige God, de HEER, de Schepper van de uiteinden van de aarde, verzwakt niet en wordt niet moe. Zijn inzicht is ondoorgrondelijk. Hij geeft kracht aan de zwakken, en aan hen die geen macht hebben, vermeerdert Hij de kracht. Ook de jongeren zullen verzwakken en vermoeid raken, en de jongelingen zullen totaal ten val komen, maar wie op de HEER wachten, zullen hun kracht vernieuwen; zij zullen opklimmen met vleugels als arenden, zij zullen rennen en niet vermoeid raken, zij zullen lopen en niet verzwakken.

Het Hebreeuwse woord dat vertaald is met "wachten" betekent in wezen hetzelfde als het Griekse woord dat vertaald is met "wachten" - "reikhalzend verwachten". In deze context betekent het dat zij die vol verwachting verwachten dat God trouw zal zijn aan Zijn woord, hun kracht zullen vernieuwen, waardoor ze zullen kunnen lopen en niet vermoeid raken, wandelen en niet flauwvallen.

Voor de meesten van ons staat wachten laag op de lijst van dingen die we graag doen, vooral als we wachten op iets dat we wanhopig nodig hebben of willen veranderen. Wachten op de opname van degemeente lijkt op sommige dagen erg lang te duren.

2 Petrus 3:9
De Here is niet lankmoedig wat Zijn belofte betreft, zoals sommigen lankmoedigheid rekenen, maar lankmoedig jegens ons, niet willende dat iemand verloren zou gaan, maar dat allen tot bekering zouden komen.

Als de Heer ons vandaag niet in de lucht ontmoet, dan zijn daar redenen voor die ons verstand te boven gaan. Dat betekent echter dat het morgen nog waarschijnlijker is dat Hij zal komen, en dus moeten we het met elke dag die voorbijgaat meer en meer verwachten. Op een dag zullen we ontwaken en zal het "die dag" zijn.

1 Tessalonicenzen 4:15-18
Want dit zeggen wij u door het woord des Heren, dat wij, die leven en blijven tot de komst des Heren, geenszins zullen voorafgaan aan hen, die ontslapen. Want de Heer zelf zal neerdalen uit de hemel met een schreeuw, met de stem van een aartsengel en met de bazuin van God. En de doden in Christus zullen het eerst opstaan. Dan zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer in de lucht te ontmoeten. En zo zullen we altijd bij de Heer zijn. Troost elkaar daarom met deze woorden.

Vandaag zou wel eens "de dag" kunnen zijn, en we moeten er volledig van uitgaan dat het mogelijk is. Als we dat doen, wordt alles vandaag anders.

Toch kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals