www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

8 januari 2024

()

God houdt ervan om Zijn plannen bekend te maken. Soms verklaart Hij ze echt schriftelijk en soms verbergt Hij ze. Hij verbergt ze niet, maar laat je eigenlijk zien dat er in het verleden iets was, maar dat dit in de toekomst iets anders weerspiegelt, en dat is het mooie van het woord van God. Het Oude wordt eigenlijk geopenbaard in het Nieuwe, en het Nieuwe wordt verborgen in het Oude, en beide gaan samen. En elke keer dat Jezus zei: "Al wat geschreven staat, moet gebeuren", heeft Jezus het over het Oude Testament. "Alle dingen die door de profeten geschreven zijn, moeten plaatsvinden." En helaas, in plaats van naar de dingen te gaan die geschreven staan, naar de dingen die ons zijn opgedragen om te leren en te bestuderen, houden mensen ervan om naar die plaatsen te gaan die niet geschreven staan, de plaatsen die leuker en koeler zijn, waarschijnlijk, die een beetje meer interesse wekken in onze christelijke saaie wandel, waarschijnlijk, en dan komen ze met vreemde theorieën en theologieën.

De laatste tijd, weet je, werd ik overvallen door bloedmanen, en Shmita, en zoveel verschillende dingen. En het is al oktober en we zijn er nog steeds. En ik zeg dat als er dingen zijn waarvan God wil dat we ze niet weten, dat we ze dan ook niet moeten weten. De Bijbel zegt in Deuteronomium 29:29: "De geheime dingen behoren de Heer, onze God, toe, maar de geopenbaarde dingen behoren ons toe en onze kinderen voor eeuwig, opdat wij al de woorden van deze wet doen", wat betekent dat we moeten onthouden dat er dingen zijn waar wij ons niet mee bezig mogen houden, en de dingen waarvan Hij wil dat we ons ermee bezighouden, zijn de dingen in zijn geschreven, gegeven woord aan ons allemaal. Amen.

Stel je voor dat je nu door het leven gaat zonder het Woord van God. Je zou niet weten wat er aan de hand is of waar de dingen naartoe gaan. Je zou niet weten dat de waanvoorstelling waar een groot deel van de wereld in verkeert, eigenlijk een teken is dat er iets geweldigs gaat gebeuren voor de gemeente. Je zou niet weten waar we vandaan komen en je zou niet weten wat je moet denken van de wedergeboorte van de natie Israël. Je zou geen hoop hebben; je zou geen troost hebben. Alles wat er in deze wereld gebeurt - alle pijn, lijden en verdriet - zou de som van je bestaan zijn. De grootste tragedie van alles zou zijn dat je niet zou weten dat er Eén in de wereld kwam om een weg te bieden naar een plaats waar verdriet, pijn, lijden en dood niet zijn toegestaan.

Jesaja 46:9-10
"Gedenk de vroegere dingen, want Ik ben God en er is geen ander; Ik ben God en er is niemand zoals Ik; Ik verkondig het einde van het begin en van oudsher de dingen die nog niet geschied zijn, zeggende: 'Mijn raad zal standhouden en Ik zal al Mijn welbehagen doen.'"

De ware en levende God, de God van de Bijbel, woont buiten de tijd. Hij weet en heeft de mens verklaard hoe de dingen begonnen en hoe de dingen zullen eindigen en hoe we in de tussen tijd moeten leven. Hij heeft de mensheid verteld over Zijn verlossingsplan na de zondeval in de tuin. Hij heeft de mens verteld over de natie en het volk door wie Hij zou kiezen om de Verlosser van de wereld te sturen. Hij heeft de mens verteld hoe deze Verlosser geboren zou worden, waar Hij geboren zou worden, waar Hij zou leven, hoe Hij zou sterven en dat Hij zou herrijzen. En Hij heeft dit allemaal in Zijn boek gezet.

Toch kiezen velen er tegenwoordig voor om de Bijbel te negeren of ze richten zich uitsluitend op het Nieuwe Testament. Hierdoor missen ze veel van wat de Bijbel "levend en krachtig" maakt. Dingen zoals:

Psalm 34:19
Er zijn veel verdrukkingen voor de rechtvaardige, maar de HEER verlost hem uit al die verdrukkingen.

Psalm 119:41
Laat uw barmhartigheden ook tot mij komen, HEERE, uw heil naar uw woord.

Psalmen 138:2
Ik zal aanbidden in Uw heilige tempel, en Uw naam prijzen om Uw goedertierenheid en Uw waarheid; want U hebt Uw woord groot gemaakt boven al Uw naam.

Spreuken 3:5-8
Vertrouw met heel uw hart op de HEER en vertrouw niet op uw eigen verstand; erken Hem in al uw wegen en Hij zal uw paden leiden. Wees niet wijs in uw eigen ogen; vrees de HEER en wijk van het kwade. Dat zal gezondheid geven aan uw vlees en kracht aan uw beenderen.

Waarom zou je zonder deze cruciale informatie in het leven staan? Het probleem met het vermijden van het Oude Testament is dat het de basis vormt voor het Nieuwe Testament. Het feit dat Jezus' geboorte, dood en opstanding van tevoren zijn voorspeld, maakt Zijn geboorte, dood en opstanding uniek tussen alle anderen. Het stelt vast dat we te allen tijde op de Heer kunnen vertrouwen, dat Hij trouw zal zijn om onze wegen te leiden en dat rechtvaardig leven gezond is voor ons lichaam.

Het behoedt ons er ook voor om in sensationalistische onzin te trappen.

Deuteronomium 18:21-22
"En als u in uw hart zegt: 'Hoe zullen wij het woord kennen dat de HEER niet gesproken heeft?'- wanneer een profeet spreekt in de naam van de HEER, als het ding niet gebeurt of voorbijgaat, dan is dat het ding dat de HEER niet gesproken heeft; de profeet heeft het aanmatigend gesproken; voor hem zult u niet bang zijn."

God vergist zich nooit en Hij spreekt ook nooit verkeerd. Zijn woord is foutloos en deze foutloosheid is de reden waarom Hij Zijn woord boven alles heeft verheven. Als Zijn woord niet waar is, dan wordt Zijn naam in diskrediet gebracht. Als iemand beweert een profeet te zijn en iets zegt dat in strijd is met Gods woord of dingen zegt die niet uitkomen, schenk dan geen aandacht aan hem, hoe aantrekkelijk zijn woorden ook mogen zijn.

In dit tijdperk van een verminderde kijk op God en Zijn woord, zouden we er goed aan doen om te onthouden dat de Bijbel niet Gods woord bevat, maar dat de Bijbel Gods woord is - alles!

2 Petrus 1:2-4

Genade en vrede zij u vermenigvuldigd in de kennis van God en van Jezus, onze Heer, daar Zijn goddelijke kracht ons alles gegeven heeft wat tot het leven en de godsvrucht behoort, door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door heerlijkheid en deugd, door welke ons zeer grote en kostbare beloften gegeven zijn, opdat gij daardoor deel zoudt krijgen aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerlijkheid in de wereld is.

We hoeven niet te leven zonder kennis van het verleden of wat er in de toekomst komt. De God die het einde van het begin kent heeft ons Zijn woord gegeven, en beide Testamenten zijn levend en krachtig. De geschiedenis, de poëzie en de profetieën maken van de Bijbel het geïnspireerde woord van God.

Jesaja 55:11
Alzo zal Mijn woord zijn, dat uit Mijn mond uitgaat; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal volbrengen wat Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het gezonden heb.

Kom daarom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals