www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

11 maart 2024

()

Het spijt me dat ik het jullie moet vertellen, het spijt me echt, ik ga me de komende maanden waarschijnlijk duizenden keren verontschuldigen, maar God schrijft niet over de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. God schrijft niet over China of India of Libië, tenzij ze iets te maken hebben met Zijn plan voor Israël. De Bijbel zegt in Deuteronomium 32: "Toen de Allerhoogste hun erfenis onder de volken verdeelde en toen Hij de zonen van Adam scheidde, stelde Hij de grenzen van de volken vast naar het aantal kinderen van Israël. Want het deel van de Heer is zijn volk, Jakob is de plaats van zijn erfenis."

Dus de sleutel tot alle profetieën is eigenlijk de Jood. Nee, ze zijn niet perfect. Sterker nog, ze zullen lijden zonder reden. Als ze Jezus maar zouden erkennen, als ze het maar zouden begrijpen, dan zouden ze de verschrikkingen van de antichrist niet hoeven mee te maken. De sleutel tot alle profetie is de Jood. Als de Joodse natie God niet had verlaten en de sabbat niet had verwaarloosd, zou er geen tijd van de heidenen zijn geweest.

Het is in onze tijd een normale gewoonte geworden dat mensen zichzelf identificeren via hun erfgoed en hun thuisland. Velen verwijzen naar zichzelf als Afro-Amerikanen of Mexicaans-Amerikanen, enz. Maar er is één plaats en één volk waar deze gewoonte niet kan worden toegepast. Dat is Israël.

Exodus 32:13
"Denk aan Abraham, Isaak en Israël, Uw knechten, aan wie U zelf gezworen hebt en tot wie U gezegd hebt: 'Ik zal uw nakomelingen vermenigvuldigen als de sterren des hemels; en al dit land waarover Ik gesproken heb, geef Ik aan uw nakomelingen, en zij zullen het erven tot in eeuwigheid.'"

Israël is een volk dat afstamt van Abraham en Isaak en dat een land heeft gekregen als een eeuwigdurende erfenis. Dat betekent dat het een verkeerde benaming is om iemand een Israëlische-Arabier te noemen. Arabieren stammen af van Abraham via Ismaël en Israël stamt af van Abraham via Izaäk. Hoewel ze verwant zijn, zijn het verschillende bevolkingsgroepen.

Tegenwoordig noemen we de Israëlieten Joden, een gewoonte die begon ten tijde van de Babylonische gevangenschap. Dit markeert het begin van de tijd van de niet-Joden, omdat de overgrote meerderheid van de gevangenen uit de stam Juda kwam. Hoewel het waar is dat Israël zich een tijdlang in twee koninkrijken heeft opgesplitst, kan wat God heeft gedaan niet worden gescheiden. Het punt van dit alles is dat als je vandaag de dag over de Joden spreekt, je het hebt over een volk en een land. Als je vandaag de dag over Israël spreekt, heb je het over de Joden en hun land.

Ezechiël 36:22-24
"Zeg daarom tot het huis van Israël: 'Zo zegt de Here GOD: Ik doe dit niet omwille van u, o huis van Israël, maar omwille van Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de volken, waar u ook heen ging. En Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die ontheiligd is onder de volken, die u ontheiligd hebt in hun midden; en de volken zullen weten dat Ik de HEERE ben," zegt de Here GOD, "wanneer Ik in u geheiligd ben voor hun ogen. Want Ik zal u uit de volken halen, u uit alle landen verzamelen en u in uw eigen land brengen.""

Het hele profetische scenario van de laatste dagen concentreert zich op de Joden en Israël - zowel het volk als het land dat God aan hen heeft gegeven. Dit vertelt ons dat wanneer we het antisemitisme tegen het Joodse volk zien groeien en wereldwijde oproepen zien om het land dat God hen heeft gegeven te verdelen, we weten dat we zien dat profetie in vervulling gaat. Er zijn talloze andere profetische elementen in onze wereld die meer mondiaal zijn, zoals digitale valuta, AI, oorlogen en oorlogsgeruchten, enzovoort. Maar de realiteit is dat ze allemaal naar één ding leiden:

Zacharia 12:3
"En het zal te dien dage gebeuren dat Ik Jeruzalem tot een zeer zware steen zal maken voor alle volken; allen die het willen wegslaan, zullen zeker in stukken gehakt worden, hoewel alle volken der aarde tegen haar verzameld zijn."

Zacharia 12:10
"En Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitstorten de Geest van genade en smeking; dan zullen zij Mij aanschouwen, Die zij doorstoken hebben. Ja, zij zullen over Hem rouwen zoals men rouwt om zijn enige zoon, en over Hem treuren zoals men treurt om een eerstgeborene."

Zacharia 14:3-4
Dan zal de HEER uitgaan en strijden tegen die volken, zoals Hij strijdt op de dag van de strijd. En te dien dage zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg, die in het oosten naar Jeruzalem gekeerd is. En de Olijfberg zal in tweeën gespleten worden, van oost naar west, zodat er een heel groot dal ontstaat; de helft van de berg zal naar het noorden bewegen en de andere helft naar het zuiden.

Er is hier een progressie die ooit niet mogelijk was. De Joden waren buiten hun thuisland geweest. Er was geen Jeruzalem om door de wereld tegen verzameld te worden. Maar nu is dat er wel. Het volk en de plaats die bekend staan als Israël zijn springlevend. Dat betekent dat de profetische raderen zich hebben bewogen in de richting van de uitstorting van Gods Geest over Zijn volk en dat de Heer nu al meer dan 75 jaar strijdt zoals Hij strijdt op de dag van de strijd. Dit nam een grote vlucht op 7 oktober 2023, toen het antisemitisme zijn lelijke kop opstak op een manier die sinds de Holocaust niet meer was vertoond.

Dit alles vertelt ons dat het nu waarschijnlijker is dan ooit tevoren dat de vervulling van de verwoesting van Damascus en de oorlog van Ezechiël en de 70e week van Daniël en de woorden hierboven uit Zacharia aan de nabije horizon liggen. En dat betekent dat iets anders ook heel dichtbij is:

1 Tessalonicenzen 4:16-17
Want de Heer zelf zal neerdalen uit de hemel met een schreeuw, met de stem van een aartsengel en met de bazuin van God. En de doden in Christus zullen het eerst opstaan. Daarna zullen wij, die leven en overblijven, samen met hen worden opgenomen in de wolken om de Heer in de lucht te ontmoeten. En zo zullen we altijd bij de Heer zijn.

We zien hoe gebeurtenissen zich ontwikkelen die tijdens de Verdrukking in vervulling zullen gaan. Dit kan alleen maar betekenen dat de onbekende dag en het onbekende uur van de Opname van de kerk nu waarschijnlijker is dan ooit tevoren.

Maar toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals