www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

()

1 januari 2024

Als God je afscheidt, kent Hij je bij je naam. Hij weet wie je bent, wat je naam is en Hij wil dat je van Hem verlangt dat Hij bij je is. Maar soms zijn het niet alleen de mensen uit een vreemd land of de mensen uit een heidense wereld. Soms is er binnen die mensen een afscheiding. Denk aan Mozes die van de berg Sinaï afdaalde en zij vierden het gouden kalf. Mozes, zegt de Bijbel, Exodus 32, toen Mozes zag dat het volk ongeremd was, want Aäron had hen niet afgeremd, tot hun schande onder hun vijanden, toen stond Mozes bij de ingang van het kamp en zei: "Wie aan de kant van de Heer staat, kom bij mij." En alle zonen van Levi verzamelden zich tot hem. Binnen de natie, soms binnen je eigen natie, moet je een scheiding hebben. En het enige criterium is: wie staat aan de kant van de Heer? Het is niet wie je leuker vindt? Wie ziet er beter uit? Wie is rijker? Het is wie aan de kant van de Heer staat.

Tijdens de Burgeroorlog in de Verenigde Staten hadden beide partijen als motto: "God is met ons." President Abraham Lincoln merkte het conflict op en zei: "De vraag is niet met wie God is, maar wie met God is.

We hopen en verlangen allemaal dat God bij ons is en Zijn belofte aan ons is dat Hij ons nooit zal verlaten of verlaten (Hebreeën 13:5). Het feit dat we tempels zijn van de Heilige Geest, die in ons is, betekent dat we ons nooit zorgen hoeven te maken dat we "zonder Hem" zijn.

Jozua 1:9
"Heb ik u niet geboden? Wees sterk en vol goede moed, wees niet bang en wees niet ontsteld, want de HEER, uw God, is bij u, waar u ook gaat."

Hoewel deze beloften aan de kerk en Jozua absoluut een bron van troost moeten zijn, moet het ook een bron van zorg zijn. De reden is dat de Heer bij ons is als we zijn waar we niet zouden moeten zijn, Hij is bij ons als we denken wat we niet zouden moeten denken en doen wat we niet zouden moeten doen. Het "zorg"-gedeelte hiervan zou ons moeten doen nadenken over onze eigen "gouden kalf"-incidenten in ons leven en dat de Heer bij ons is en we Hem nooit te schande willen maken.

Er zijn momenten waarop we, net als de Israëlieten, denken dat God er te lang over doet. Vaak doen we dan wat de wereld doet wanneer ongeduld de geest en de emoties beheerst. In het incident met het gouden kalf stelde Mozes de juiste vraag:

Exodus 32:25-26
Toen Mozes nu zag dat het volk onbeheerst was (want Aäron had hen niet beheerst, tot hun schande onder hun vijanden), stond Mozes bij de ingang van het kamp en zei: "Wie aan de kant van de HEER staat, kom naar mij toe!" En alle zonen van Levi verzamelden zich tot hem.

Het woord "ongeremd" betekent naakt of bloot, en tot schaamte van het volk dansten ze naakt rond een afgod, na alles wat God voor hen had gedaan door hen uit Egypte te halen. Wat was hun excuus voor zulk afschuwelijk gedrag?

Exodus 32:21-24
En Mozes zei tegen Aäron: "Wat heeft dit volk je aangedaan dat je zo'n grote zonde over hen hebt gebracht?" Toen zei Aäron: "Laat de toorn van mijn heer niet verhit raken. Gij kent het volk, dat op het kwade uit is. Want zij zeiden tot mij: 'Maak ons goden die voor ons uit zullen gaan; wat deze Mozes betreft, de man die ons uit het land Egypte heeft gebracht, wij weten niet wat er van hem geworden is.' En ik zei tegen hen: 'Wie goud heeft, laat hij het afbreken.' Dus gaven ze het aan mij, en ik wierp het in het vuur, en dit kalf kwam eruit."

Wat Aäron tegen Mozes zei is helemaal niet wat er gebeurde, maar het punt is dat het volk moe werd van het wachten op het volgende wat God zou gaan doen en daardoor in zonde viel. De vraag voor ons is dus: hoe is dit vandaag de dag van toepassing?

2 Korintiërs 6:14-18
Ga niet ongelijk op met ongelovigen. Want welke gemeenschap heeft gerechtigheid met wetteloosheid? En welke gemeenschap heeft licht met duisternis? En welke overeenstemming heeft Christus met Belial? Of welk deel heeft een gelovige met een ongelovige? En welke overeenkomst heeft de tempel van God met afgoden? Want jij bent de tempel van de levende God. Zoals God heeft gezegd: "Ik zal in hen wonen en in hun midden wandelen. Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn." Daarom: "Ga uit hun midden weg en wees afgezonderd, zegt de Heer. Raak niet aan wat onrein is, en Ik zal jullie ontvangen." "Ik zal een Vader voor jullie zijn en jullie zullen Mijn zonen en dochters zijn, zegt de Almachtige HEER."

Nu het nieuwe jaar is aangebroken, zijn er misschien dingen die de Heer ons vertelt en waarbij we aan Zijn kant moeten staan. Een nieuw jaar is een geweldige tijd om los te komen van de dingen die Hij ons heeft opgedragen om niet mee samen te werken of die onrein zijn om aan te raken. Misschien is er een ongelovige vriend die je voortdurend probeert te verleiden om rond een gouden kalf te dansen (figuurlijk gesproken) of misschien is er een gewoonte waarvan de Heer wil dat je je daarvan afscheidt. Dit kunnen soorten gouden kalf-incidenten in ons leven zijn en God roept ons daaruit.

Als tempels van de levende God is de Heer altijd bij ons. Door die aanwezigheid en kracht in ons moeten we altijd aan Zijn kant staan in morele en geestelijke kwesties, ongeacht wat de wereld om ons heen zegt, doet of denkt.

1 Johannes 4:4
Jullie zijn uit God, kleine kinderen, en hebben hen overwonnen, want Hij die in jullie is, is groter dan wie in de wereld is.

Aäron bood Mozes excuses aan voor het incident met het gouden kalf en loog duidelijk over de oorzaak van de gebeurtenis. We moeten zelf oppassen dat we geen excuses aanbieden voor onze mislukkingen, want we hebben de Heilige Geest in ons die groter is dan wie er in de wereld is.

Romeinen 8:37-39
Maar in al deze dingen zijn wij meer dan overwinnaars door Hem die ons heeft liefgehad. Want ik ben ervan overtuigd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch heden, noch toekomst, noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, onze Heer.

Gelukkig Nieuwjaar!

Kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals