www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

15 januari 2024

()

Sommige van de laatste woorden van Jezus, en zelfs van Paulus, waren eigenlijk woorden van waarschuwing aan de kerk. En vergeet niet dat toen Jezus de discipelen op de Olijfberg verzamelde en ze Hem in Matteüs 24 vroegen naar de tekenen van het einde der tijden, er staat: "Toen Hij op de Olijfberg zat, kwamen de discipelen privé naar Hem toe." Het is iets dat de rest van de Joden niet echt deed denken dat Jezus daar een antwoord op had. Maar de discipelen kwamen privé naar Hem toe zonder dat er iemand bij was en vroegen Hem: "Vertel ons wanneer zullen deze dingen zijn en wat zal het teken zijn van uw komst en van het einde van het tijdperk?" En Jezus antwoordde en zei tegen hen, en Hij begon met: "Pas op dat niemand jullie misleidt." Met andere woorden, er zullen dingen zijn die ik je ga vertellen die er dan zullen zijn, maar ik wil dat je weet dat misleiding het eerste is wat je gaat tegenkomen.

En Paulus zegt tegen zijn geliefde Timoteüs in 2 Timoteüs 1: "Timoteüs, houd vast aan het patroon van..." Wat? "...gezonde woorden." Waarom? Waarom moest hij het woord 'gezonde woorden' gebruiken? Omdat er veel troep in de lucht gegooid gaat worden. Hij zegt: "Houd vast aan het patroon van gezonde woorden..." Maar welke woorden kunnen gezonde woorden zijn? "...die jullie van mij gehoord hebben..." Waarin? "...in geloof en liefde..." Wat voor geloof en liefde? "...die in Christus Jezus zijn." Met andere woorden, alle woorden die ik gaf en het ging allemaal over Jezus. Het moet liefde en geloof voortbrengen. En dat zijn de dingen waarvan ik wil dat jullie ze vasthouden. Houd deze dingen vast. "Het goede dat u is opgedragen, bewaart u door de Heilige Geest die in ons woont. Dit weet u, dat allen in Asia zich van mij hebben afgekeerd, onder wie Phygellus en Hermogenes. De Heer geve barmhartigheid aan het huisgezin van Onesiphorus, want hij heeft mij dikwijls verkwikt en schaamde zich niet voor mijn ketenen; maar toen hij in Rome aankwam, zocht hij mij zeer ijverig op en vond mij. De Heer geve hem dat hij op die dag barmhartigheid van de Heer moge vinden." Die dag.

Paulus gebruikt die term graag. De dag dat we Jezus gaan zien - op die dag. "En je weet heel goed op hoeveel manieren hij mij diende in Efeze." Paulus waarschuwt Timoteüs en vertelt hem: "Kijk, houd je vast aan de woorden die ik je vertelde die alleen van Jezus konden komen. Maar ik wil dat je weet, eerste eeuw, eerste kerk, iedereen heeft me verlaten." Kijk wat hij zegt: "Iedereen in Azië heeft zich van mij afgekeerd." Ze hebben zich niet van Paulus afgekeerd omdat hij een onaangenaam persoon is. Ze hebben zich afgekeerd van de boodschap van Paulus. Ze hebben de boodschap van Paulus direct gehoord en ze zijn gewoon weggegaan. En hij zei: "Kijk, hierin zie ik dat we niet de meerderheid gaan vormen. Kijk, veel mensen zullen zich van ons afkeren. Kijk, dit zijn de dagen van misleiding."

Velen hebben wel eens het gezegde gehoord of gebruikt: "Als het niet kapot is, repareer het dan niet". Het punt is, als iets werkt, laat het dan met rust. Dit is precies wat Satan door de eeuwen heen heeft gedaan. Zijn pogingen in de tuin werkten bij Eva en hij gebruikt vandaag de dag nog steeds dezelfde tactiek.

Genesis 3:1-5
De slang nu was sluwer dan alle dieren des velds die de HEERE God gemaakt had. En hij zei tegen de vrouw: "Heeft God inderdaad gezegd: 'Gij zult niet eten van alle bomen in de tuin'?" En de vrouw zei tegen de slang: "Wij mogen eten van de vruchten van de bomen in de tuin; maar van de vrucht van de boom die midden in de tuin staat, heeft God gezegd: 'Daarvan mag je niet eten en die mag je niet aanraken, anders zul je sterven.'" Toen zei de slang tegen de vrouw: "Je zult niet zeker sterven. Want God weet dat op de dag dat je ervan eet, je ogen geopend zullen worden en je als God zult zijn, wetend goed en kwaad."

Satan heeft mensen ervan overtuigd dat wat God zegt niet waar is sinds er maar twee mensen bestonden. Het werkte toen en het werkt nu nog steeds. Alleen heeft hij nu zijn agenten om in zijn strategie op te nemen; mensen waarvan de Bijbel zegt dat ze naarmate de tijd vordert steeds slechter zullen worden in hun pogingen om te misleiden (2 Timoteüs 3:13). Dit komt overeen met wat Jezus tegen Petrus, Andreas, Jakobus en Johannes zei toen zij vroegen naar de tekenen van Zijn komst en het einde van het tijdperk.

Marcus 13:5-6
En Jezus, die hen antwoordde, begon te zeggen: "Ziet toe dat niemand u misleidt. Want velen zullen in Mijn naam komen en zeggen: 'Ik ben Hij', en zullen velen misleiden."

Dit is de waarschuwing die Jezus gaf toen Hij de laatste boodschap opende die Hij zou geven voor Zijn verraad en arrestatie twee dagen later. Tijdens het Laatste Avondmaal zou Hij een van de grote beloften uit de Schrift geven, namelijk dat Hij zou wederkomen om ons tot Zich te nemen. Maar de Eindtijd rede zou Zijn laatste preek zijn tijdens Zijn verblijf op aarde.

Paulus gaf een soortgelijke waarschuwing in het laatste hoofdstuk van zijn laatste brief, die hij schreef voordat hij door Caesar Nero zou worden geëxecuteerd vanwege zijn geloof in de Heer Jezus Christus.

2 Timoteüs 4:3-4
Want er komt een tijd, dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar naar hun eigen begeerte, omdat zij jeukende oren hebben, voor zichzelf leraars zullen samenstellen; en zij zullen hun oor van de waarheid afwenden en zich tot fabelen laten afkeren.

Als iemand op het punt staat deze wereld te verlaten, zijn zijn laatste woorden zeker onze onverdeelde aandacht waard. Dit geldt vooral voor ons, omdat Jezus en Paulus allebei refereerden aan de tijd waarin we nu leven. Dit is een tijd waarin bedriegers en misleiders erger zijn dan ooit, en kerken zijn in veel gevallen plaatsen geworden waar fabels de plaats hebben ingenomen van het regel voor regel onderwijzen van de gezonde doctrines van het woord van God.

De enige conclusie die we kunnen trekken is dat de tijd kort is, dat het uur laat is en dat Jezus spoedig voor ons komt. We hebben nog maar weinig tijd om anderen over onze Verlosser te vertellen. Vertel vandaag nog iemand over Hem!

Kom toch snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals