www.wimjongman.nl

(homepagina)


Een banier voor de naties

Door: Rabbi Pesach Wolicki 15 februari 2024

()

Hij zal een banier voor de volken oprichten, en Hij zal de verstotenen van Israël verzamelen; Hij zal de verstrooiden van Juda uit de vier hoeken van de aarde bijeenbrengen. (Jesaja 11:12)

Het vers net voor dit vers beschreef het verzamelen van de verstrooide ballingen van Israël in hun thuisland. Dit vers zet dat thema voort. De openingszin van dit vers is echter onduidelijk. Laten we de twee verzen samen bekijken.

Op die dag zal de Heer verdergaan en zijn hand voor de tweede keer uitzetten om het overblijfsel van zijn volk te verwerven dat overblijft uit Assyrië, uit Neder-Egypte, uit Opper-Egypte, uit Koesj, uit Elam, uit Babylonië, uit Hamath en van de eilanden in de Middellandse Zee. Hij zal een banier oprichten voor de volken, en Hij zal de verstotenen van Israël verzamelen; Hij zal de verstrooiden van Juda verzamelen uit de vier hoeken van de aarde.

"Hij zal een banier oprichten"?

Elk woord van deze twee verzen, zowel voor als na de zin "Hij zal een banier oprichten voor de volken", beschrijft het verzamelen van de ballingen van Israël en Juda. Wat is de betekenis van deze zin? Hier volgt een zin-voor-zin samenvatting van de verzen om het punt te illustreren.

De Heer zal Zijn volk blijven verwerven
Van Assyrië, Egypte, Koesj, enz.
Hij zal een banier voor de naties oprichten
Hij zal de verstotenen van Israël verzamelen
Hij zal de verstrooiden van Juda verzamelen

Wat betekent "Hij zal een banier voor de volken oprichten"? Welke rol speelt dit in het verzamelen van Israël? Wat is het doel van deze "banier"?

Het Hebreeuwse woord voor "banier" is nes. In verschillende passages in de Bijbel wordt nes vertaald als een "teken", terwijl het duidelijk geen echt fysiek vaandel of vlag betekent. Kijk eens naar deze voorbeelden. De vertalingen van nes zijn onderstreept:

De aarde opende haar mond en verzwolg hen samen met Korach, wiens volgelingen stierven toen het vuur de 250 mannen verslond. En ze dienden als waarschuwingsteken. - Numeri 26:10

Geef het signaal om naar Sion te gaan! Vlucht onverwijld naar de veiligheid! Want Ik breng onheil uit het noorden, een verschrikkelijk verderf." - Jeremia 4:6

Uit deze voorbeelden zien we dat de betekenis van nes een signaal of teken is waarvan degenen die er getuige van zijn worden verondersteld instructie te nemen. Dit is ook de betekenis van nes wanneer het vertaald wordt als "banier". Het doel van een banier is om de aandacht van de toeschouwer te trekken naar wat de banier betekent.

Wat is de rol van het hijsen van een banier voor de naties in ons vers? Wat wil God van hen? Zoals ik al eerder zei, beschrijven alle actieve werkwoorden in deze verzen dat God de verstrooiden van Israël verzamelt. De passage zegt zeker niet dat de naties ook verzameld worden, want het vers stelt duidelijk dat God de "verstotenen van Israël" en de "verstrooiden van Juda" verzamelt.

Israëls universele missie

Om deze vraag te beantwoorden, moeten we ons herinneren dat de missie en het doel van Israël niet Israël zelf is. Beginnend met Gods oproep aan Abraham om zegen te brengen aan alle geslachten op aarde (Genesis 12), tot de benoeming van Israël als "een koninkrijk van priesters", met de missie om de wereld te dienen, is het doel van Israël om kennis van God te brengen aan de hele mensheid op aarde. De particularistische geschiedenis van Israël is bedoeld om een universalistisch doel te dienen.

God koos Israël zodat Hij Zichzelf via hen aan de wereld kon openbaren. De wonderbaarlijke overleving gedurende meer dan 2000 jaar ballingschap en de wedergeboorte van Israël als natie in onze tijd is een grote openbaring van God. Door het verhaal van de Joodse geschiedenis kan de hele wereld zien dat God Zijn beloften nakomt. Juist door de onmogelijkheid van het Joodse voortbestaan als een klein percentage van de wereldbevolking, eeuwenlang verstrooid en vervolgd, kunnen we de hand van God in de geschiedenis zien.

Dit is de betekenis van de zin "Hij zal een banier (een teken) oprichten voor de volken" in ons vers.

God zal Zijn volk verzamelen uit de vier hoeken van de aarde. Hij zal hen in het land brengen. Maar het belangrijkste is dat Hij ervoor zal zorgen dat de volken van de wereld zien en begrijpen wat Hij doet. "Hij zal een banier voor de naties oprichten."

Dit vers is een herinnering voor alle gelovige mensen om de geschiedenis van Israël goed in de gaten te houden. Het is door middel van Israël dat God ons allemaal laat zien dat Hij de controle heeft en dat Hij Zijn beloften houdt.

God gebruikt de wonderbaarlijke geschiedenis van Israël en de vervulling van Bijbelse profetieën in onze tijd om Zichzelf aan de hele wereld te openbaren. We moeten aandacht schenken aan de tekenen die God ons geeft.

Bron: A Banner for the Nations - The Israel Bible