www.wimjongman.nl

(homepagina)


Hoe anders zouden we leven als we wisten dat het morgen was?

Door Howard Green, donderdag 08 februari 2024

Stel je voor dat je op de hoogte zou zijn van 7 oktober 2023, 11 september 2001, de tsunami in de Indische Oceaan in 2004, de beurscrash in 1987, Pearl Harbor of het zinken van de Titanic, de dag voordat deze gebeurtenissen plaatsvonden.

Deze kennis zou je manier van leven en de acties die je zou hebben ondernomen drastisch hebben veranderd. Jezus gaf ons een reeks waarschuwingen vanaf Matteüs 24, waarin Hij ons vertelde dat we moesten waken en alert moesten zijn omdat we de dag en het uur van Zijn wederkomst niet kennen. Hoe anders zouden we leven als we wisten dat het morgen was?

Voordat we deze dwingende vraag overwegen, wil ik Jezus' uitspraak erkennen dat niemand de dag en het uur van Jezus' terugkeer kent behalve de Vader (Matteüs 24:36). Dit artikel is niet bedoeld om sensationele voorspellingen te doen, maar om de herhaalde waarschuwingen van Jezus serieus te nemen en te overwegen hoe we onze manier van leven zouden veranderen als we wisten dat Hij morgen zou terugkeren.

Jezus geeft een voorbeeld uit de geschiedenis dat de tijd vlak voor Zijn terugkeer vergelijkt met de dagen van Noach, vlak voordat de mensen werden weggevaagd door de zondvloed. Ze werden afgeleid door de dingen des levens en namen de waarschuwingen voor het komende oordeel niet serieus. Hij gaat verder met het geven van een serie gelijkenissen, te beginnen in Matteüs 25:1, die bedoeld zijn als een oproep tot actie voor elke gelovige om te waken, te wachten en te werken voor Zijn glorie, omdat Hij elk moment kan terugkeren.

Het hebben van voorkennis over gedenkwaardige dagen zou onze manier van leven drastisch moeten beïnvloeden. Als je denkt aan het zinken van de "onzinkbare Titanic", het instorten van het World Trade Center, de tsunami die de Indische Oceaan overspoelde en andere tragische gebeurtenissen, zou je dan niet alles hebben gedaan wat in je macht lag om mensen die in gevaar waren te waarschuwen als je wist dat dit morgen zou gebeuren? Natuurlijk zou je dat doen.

Hoe anders zouden wij leven als we wisten dat Jezus morgen zou terugkeren? De Bijbel vertelt ons precies hoe. 2 Petrus 3:11 herinnert ons eraan om godvruchtig en heilig te zijn terwijl we wachten op de dag van de Heer. Judas 1:17-23 vertelt ons dat we onderscheidend moeten zijn omdat geestelijk bedrog welig zal tieren in de laatste dagen, en veel daarvan zal vanuit binnen de kerk komen. Bovendien moeten we door liefde en barmhartigheid gedwongen worden om de hoop van het evangelie aan anderen te brengen.

Gezien het gewicht en de urgentie van Jezus' waarschuwingen om klaar, alert en wakker te zijn, zou dit ons moeten dwingen om radicaal andere levens te leiden. Als we op de een of andere manier wisten dat Jezus morgen zou terugkeren, zouden de meesten van ons alle niet-essentiële activiteiten uit onze agenda schrappen. We zouden geen moment meer verspillen aan entertainment of eindeloos scrollen op onze telefoon. Een wijze rentmeester zijn en investeren is iets verstandig en bijbels, maar we zouden geen schatten op deze aarde opslaan of geobsedeerd zijn door onze financiële portefeuilles of een comfortabel pensioen.

Onszelf verloochenen, ons kruis opnemen en ons leven verliezen omwille van Hem zou de voor de hand liggende reactie zijn als we wisten dat Jezus morgen zou terugkomen (Matteüs 16:24-28). We zouden ons niet druk maken over hobby's, vakanties, tweede huizen, obsessief bezig zijn met reputaties of de mening van anderen vanwege de urgentie van de uren die ons nog resten. We zouden geen ontelbare uren besteden aan lege religieuze programma's die verstoken zijn van de Geest, alleen maar praten over bediening, in plaats van mensen echt te dienen. We zouden precies doen wat Jezus zei: de wereld ingaan en het evangelie verkondigen.

Ik wil je een vraag stellen. Als je wist dat iemand in direct gevaar was, zou je dan alles riskeren om hem te helpen? Ik denk aan scenario's als verstrikt raken in een sterke stroming, een huisbrand, een auto-ongeluk. Ik denk dat een overweldigende meerderheid van ons alles zou doen om mensen in deze situaties te redden. Als je een christen bent, dan is dit precies het eeuwige gevaar waar de meeste mensen zich nu in bevinden. Als Jezus morgen terug zou komen, zou het oordeel vallen en zouden deze zielen verloren zijn! Laten we leven alsof Jezus elk moment kan terugkomen en alles doen wat we kunnen om hen uit het vuur te halen. Beste christelijke vriend, laten we leven met een bijbels gevoel van urgentie en overal de tekenen onderscheiden dat Jezus spoedig komt.

Ik weet dat er mensen zijn die dit artikel lezen die Jezus niet volgen. Dezelfde vraag die ik aan christenen stelde, geldt ook voor jou. Hoe zou jij anders leven als je wist dat Jezus morgen zou terugkomen? Zou je om genade roepen, om Zijn vergeving vragen en berouw tonen voor een leven vol zelfzuchtige bezigheden en zonde? Beste vriend, gezien de kortheid en broosheid van het leven en de bijna 175.000 mensen zoals jij die elke dag sterven en de eeuwigheid ingaan, zou je moeten reageren alsof Jezus morgen terugkomt. Als je de gruwelijke gebeurtenissen zou kennen waar de Bijbel ons voor waarschuwt, zou het je misschien dwingen om vergeving te vragen aan de enige die je die kan geven: De Heer Jezus (Lucas 21:26-28).

Als je meer wilt weten over het volgen van Jezus, klik dan op deze link:Are you saved?

Hoewel we de dag en het uur van Jezus' wederkomst niet kennen, kunnen we wel de tekenen zien dat die zeer nabij is. Laten we allemaal leven in het licht van deze realiteit.

Howard Green leidt Concerning The Times, een bijbelpedagogische en evangelische bediening die zich primair richt op het verkondigen van het evangelie aan de verlorenen en het aansporen van gelovigen door middel van eindtijdbijbelprofetie.

Bron: How would we live differently if we knew it was tomorrow? | Voice