www.wimjongman.nl

(homepagina)

"Want de essentie van profetie is om een duidelijk getuigenis te geven voor Jezus." Openbaring 19:10 (NLT)

Omgaan met de zelfgenoegzaamheid aan het einde van de tijd

In 1970 publiceerde Hal Lindsey 'The Late Great Planet Earth' [De planeet die aarde heette]. Van het boek werden miljoenen exemplaren verkocht en het introduceerde een generatie voor de wonderbaarlijke vervulling van bijbelse profetieën in onze dagen en tijd. Na de Tweede Wereldoorlog, de wedergeboorte van Israël, de Zesdaagse Oorlog en de wijdverbreide maatschappelijke onrust, waren velen ervan overtuigd dat de opname nog voor het einde van het decennium zou plaatsvinden. Maar de jaren zeventig kwamen en gingen, en Jezus keerde niet terug. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw werden over de hele wereld talrijke bijbelse profetieboeken met titels als "Countdown to Armageddon" en "Final Warning" verkocht. Opnieuw waren veel mensen ervan overtuigd dat Jezus voor het einde van de eeuw zou terugkeren. Toch kwam Jezus niet. Toen beleefde de wereld het millenniumprobleem, de terroristische aanslagen van 11 september en het fenomenale succes van de serie Left Behind. Opnieuw leek het alsof Jezus op elk moment zou terugkeren. Maar opnieuw, dat deed hij niet. En toen gebeurde er iets. De zelfgenoegzaamheid zette in.

Eindtijd-burnout

Omdat Jezus niet was gekomen, begonnen veel christenen openlijk te twijfelen of Hij dat ooit zou doen. Waarom? Ik geloof dat er minstens twee redenen zijn. Ten eerste, we leven in een cultuur die onmiddellijke voldoening eist. We houden er niet van om meer dan twee minuten te wachten op een magnetron om een maaltijd te koken waarvoor onze grootouders een halve dag nodig hadden om die te bereiden. We zijn ongeduldig, en we zijn gewend om te krijgen wat we willen, en wanneer we het willen.

De tweede reden is de foutieve voorspellingen van de datumzetters. En valse profeten zoals Harold Camping en Edgar Whisenant vertelden de wereld dat Jezus op een bepaalde datum zou terugkeren - ook al zei Jezus dat "niemand de dag of het uur zou weten" (Matteüs 24:36). De media besteedde veel aandacht aan deze voorspellingen. Wanneer deze dagen vervolgens komen en gaan, worden de valse profeten ontmaskerd. Dit leidt tot het belachelijk maken van bijbelse profetieën, en in sommige gevallen verwerpen zelfs christelijke leiders openlijk de bijbelse profetie als een speeltuin voor zonderlingen en onwetende mensen. Maar deze critici vergeten dat valse profeten deze beweringen hebben gedaan, niet de Bijbel. Het spoor van de Bijbel blijft perfect. In feite voorspelde de Bijbel ook deze zelfgenoegzaamheid al lang geleden.

De Bijbel zei dat dit zou gebeuren

Bijna tweeduizend jaar geleden gaf Petrus al een waarschuwing. Hij zei dat men in de laatste dagen de tekenen die we vandaag de dag zien, zal ontkennen. Hij zei dat ze over het idee dat Jezus terugkomt de spot zullen drijven. Ze zullen de spot drijven met hen die in de Wederkomst geloven, en ze zouden zeggen wat we vandaag precies horen - dingen als: "Ik dacht dat Jezus terug zou komen? Wat is er met Zijn belofte gebeurd? Generatie na generatie heeft gezegd dat Hij komt. Maar sinds het begin van de wereld is alles hetzelfde gebleven!" (2 Petrus 3:3-4). Je hebt waarschijnlijk zelf variaties van deze klacht gehoord. Misschien heb je het in de kerk gehoord. Maar, is dat waar? Nee. Dat is het niet. Niets kon verder van de waarheid afstaan.

Zijn de dingen hetzelfde zoals ze altijd zijn geweest?

Om te zeggen dat de wereld vandaag de dag hetzelfde is als in de afgelopen jaren - en dat we niet in unieke tijden leven - is gewoon niet waar. Meer dan enige andere generatie heeft de onze redenen om de Wederkomst te verwachten. Jezus en de profeten zeiden dat we moesten kijken naar specifieke tekenen die de eindtijd aankondigen. Meer dan 1800 jaar lang kon je niet een van de tekenen, waarvan ze zeiden om naar uit te kijken, vinden. Vandaag de dag kun je ze in een of andere vorm allemaal vinden. Hier zijn slechts een paar voorbeelden:

Het Joodse volk terug in het Land - God beloofde het Joodse volk terug te brengen naar het land Israël voordat Hij zal terugkeren (Jeremia 23:7-8). Hij zei dat Hij hen zou roepen vanuit "onder de volken" (Ezechiël 39:28), vanuit "de verste uithoeken van de aarde" (Jesaja 11:12), en uit "het noorden, zuiden, oosten en westen" (Psalm 107:3). Hij beloofde hen thuis te verwelkomen vanuit het land waarheen ze verstrooid waren (Ezechiël 20:34). Als zij dat deden, beloofde Hij dat Hij zou terugkeren en Zijn eeuwige koninkrijk zou vestigen (Jesaja 11:11-12). Gedurende 1878 jaar (70 tot 1948 na Christus) leefde het Joodse volk in ballingschap. Op 14 mei 1948 werd het volk Israël heropgericht en vervulden ze Gods belofte om hen terug in het land te brengen.

Het Joodse volk terug in Jeruzalem - Jezus profeteerde dat de legers Jeruzalem zouden omsingelen en de stad zouden vernietigen en haar burgers tot slaaf maken. In 70 na Christus vervulden de Romeinse legioenen deze profetie. Van de dagen die volgden, zei Jezus dat de heidenen Jeruzalem zouden beheersen totdat "de tijden van de heidenen voorbij zijn". Dan zou het Joodse volk opnieuw de controle over Jeruzalem overnemen. Als zij dat deden, beloofde Jezus om terug te keren (Lucas 21:24-28). In juni 1967 nam het Joodse volk opnieuw de controle over Jeruzalem over.

Het Evangelie gepredikt door de hele wereld - Toen de discipelen vroegen naar het einde van de tijd en de tekenen van Zijn komst, zei Jezus dat ze moesten kijken naar een heel specifiek teken. Hij zei dat het Evangelie over de hele wereld gepredikt zou worden. Elke natie zal het horen. Dan komt het einde (Matteüs 24:14). Eeuwenlang na de kruisiging bereikte het Evangelie meestal maar een klein gebied rond de Middellandse Zee. Maar in de afgelopen twee eeuwen hebben christenen het evangelie naar alle landen op aarde uitgedragen. Tegenwoordig leven er missionarissen in elk land. De Bijbel wordt vertaald in honderden talen, en de boodschap van Jezus wordt de wereld rondgestuurd via radio, TV, satelliet en internet. Onze generatie is de eerste die op het punt staat om het evangelie te verspreiden onder alle mensen op aarde.

Meer reizen en kennis - Zeshonderd jaar voor Jezus gaf een engel aan Daniël een speciale boodschap. Hij zei dat "reizen en kennis" zal toenemen in de eindtijd (Daniël 12:4). [Editor: reizen staat niet in de Nederlandse vertalingen. De grondtekst zegt: 'heen een weer gaan' of 'zwenken' of 'dwalen' ישטטו - ishttu.] Eeuwenlang heeft er geen dramatische vooruitgang in de menselijke geschiedenis plaatsgevonden op het gebied van reizen en kennis. Toch zijn er de laatste tweehonderd jaar explosies geweest in de snelheid en frequentie van het reizen, evenals in de hoeveelheid en beschikbaarheid van kennis. Tot ongeveer tweehonderd jaar geleden kon een man bijvoorbeeld niet sneller reizen dan een paard hem kon dragen. Tegenwoordig kunnen we sneller reizen dan de snelheid van het geluid. Velen beschouwen de Bibliotheek van Alexandrië als de grootste verzameling van schriftelijke kennis in de oude wereld. Hoewel we niet zeker weten hoeveel kennis er gehuisvest was, zeggen sommige schattingen dat het er 500.000 papyrusrollen waren. Tweeduizend jaar geleden was dit het hoogtepunt van de menselijke kennis. Tegenwoordig heb je waarschijnlijk een grotere bibliotheek op zak. Je smartphone kan bijna elk boek downloaden dat ooit geschreven is in een kwestie van seconden. Onze generatie ervaart een exponentiële toename in reizen en kennis.

Israël omringd door vijanden - Volgens de Bijbel zullen vijanden Israël omringen in de eindtijd. Deze vijanden zullen zeggen: "Kom, laten we het volk Israël wegvegen. Laten we de herinnering aan haar bestaan vernietigen" (Psalm 83:4) en "Laten we deze grazige weiden van God voor onszelf nemen" (Psalm 83:12). Ezechiël zei dat de buren van Israël zullen zeggen: "God heeft hun land aan ons gegeven" (Ezechiël 11:14-17), en "Israël en Juda zijn van ons. Wij zullen er bezit van nemen. Wat kan het ons schelen of hun God daar is?" (Ezechiël 35:10). Sinds de wedergeboorte van Israël in 1948 hebben de dagelijkse krantenkoppen exact deze gevoelens opgenomen. De moslimburen van Israël eisen het land Israël voor zichzelf op en hebben geen respect voor de God van Israël.

Israëls grote leger - Ezechiël zei dat in de laatste dagen Israël "een buitengewoon groot leger zal hebben" (Ezechiël 37:10). Zacharia zei dat Israël als een vuur onder de graanschoven zal zijn, dat de naburige naties zal verbranden (Zacharia 12:6) en zelfs de zwakste Israëlische soldaat zal als David zijn (Zacharia 12:8). Sinds 1948 heeft Israël niet minder dan vier conventionele oorlogen tegen haar buren gevochten. Ondanks het feit dat het meer dan 50 tegen 1 in de minderheid is, heeft Israël elke keer een overweldigende overwinning behaald.

Het opkomen van het Mog van Magog verbond - De Bijbel zegt dat een militair bondgenootschap dat Rusland, Iran, Turkije en een aantal islamitische naties omvat, Israël zal aanvallen "in de laatste dagen" (Ezechiël 38:8) wanneer God Zijn volk vanuit de vijandelijke naties thuis brengt (Ezechiël 39:27). Vandaag de dag zien we exact die naties samenkomen. Het verbond dat zij vandaag de dag vormen is een verbond dat nog nooit heeft bestaan in de wereldgeschiedenis.

Het opkomen van een verenigd Europa - De Bijbel zegt dat in de eindtijd een herleefd Romeins Rijk aan de macht zal komen (Daniël 2, Daniël 7, Openbaring 17). Volgens Daniël zal het een bondgenootschap zijn van tien landen met zwakke en sterke naties. Sommige delen zullen zo sterk zijn als ijzer, terwijl andere delen zo zwak als klei zullen zijn (Daniël 2:42). We zien de eerste stadia van deze alliantie in de Europese Unie - de juridische en culturele erfgenaam van de erfenis van het Romeinse Rijk. De EU is vandaag de dag een coalitie van zowel zwakke als sterke naties. De EU is een onstabiel bondgenootschap en heeft moeite om bij elkaar te blijven.

De opkomst van het Wereldbestuur - De Bijbel zegt dat één enkele regering de wereld zowel politiek (Openbaring 13:7), religieus (Openbaring 13:8) als economisch (Openbaring 13:16-17) zal regeren in de laatste dagen. Het zal heersen over "alle mensen, stammen en talen" over de hele aarde (Openbaring 13:7). Zijn autoriteit zal zo volledig zijn dat niemand in staat zal zijn om iets te kopen of te verkopen zonder zijn toestemming (Openbaring 13:16-17). Eeuwenlang was een echt mondiaal bestuur onmogelijk. Vandaag de dag bespreken de wereldleiders het openlijk en de technologie bestaat om een dergelijke regering te implementeren en te regelen.

Alleen al geven elk van deze tekenen aan dat de eindtijd dichtbij is. En samen bewijzen ze dat onze generatie de eindtijdgeneratie is. Jezus zelf zei dat we naar deze tekenen moesten kijken. Hij zei dat als je ze ziet, je kunt weten dat Zijn wederkomst nabij is (Matteüs 24:33). In feite zei Hij dat het geslacht dat deze tekenen ziet, niet zal sterven voordat Hij terugkeert (Matteüs 24:34). Dit samenkomen van tekenen is de nr. 1 reden om te geloven dat ons geslacht op het punt staat om getuige te zijn van de Wederkomst. Maar in plaats van opgewonden te raken en onze inspanningen op te voeren om het Evangelie te verspreiden, zwijgt de christelijke kerk meestal over deze kwestie. Een groot deel van de kerk is zelfgenoegzaam, en de Bijbel waarschuwde ook hiervoor.

Het is tijd om wakker te blijven

De nacht voor de kruisiging was Jezus in de Hof van Gethsemane. Hij ging even weg om alleen te zijn en te bidden. Maar voordat Hij dat deed, vroeg Jezus de apostelen om op te blijven en met Hem te bidden. Hij waarschuwde hen om niet in slaap te vallen. Toch deden ze dat. Ze werden uiteindelijk wakker toen de soldaten aankwamen om Jezus te arresteren.

Op dezelfde manier waarschuwde Jezus ons om niet in slaap te vallen als Hij terugkomt (Marcus 13:36). Ter illustratie vertelde Hij een verhaal over tien bruidsmeisjes. Van de tien bruidsmeisjes waren er vijf dwaas en vijf wijs. De vijf dwaze bruidsmeisjes namen niet genoeg olie voor hun lampen toen ze op de bruidegom gingen wachten. Toen ze vertrokken om meer olie te kopen, kwam de bruidegom en ze misten het huwelijksfeest. Jezus waarschuwde ons om niet als de dwaze bruidsmeisjes te zijn. Hij zei: "Ook jij moet de wacht houden! Want je weet niet de dag of het uur van mijn wederkomst" (Matteüs 25:1-13).

In een andere gelijkenis heeft Jezus ons opnieuw bevolen om op te letten: "Ook u moet op uw hoede zijn! Want je weet niet wanneer de meester van het huishouden zal terugkeren. Het kan 's avonds, middernacht, of de dageraad zijn. Laat de meester je niet in slaap vinden als hij zonder waarschuwing aankomt" (Marcus 13:35-37).

Persoonlijk schrijf ik al meer dan 13 jaar over de nabijheid van de Wederkomst. Het is duidelijk dat Jezus in die 13 jaar niet is teruggekeerd, maar er is geen reden om te verwachten dat Zijn wederkomst is verdwenen. In feite is het tegendeel waar. De redenen om te verwachten dat Jezus op elk moment terugkeert, zijn aanzienlijk toegenomen. Toch lijken veel christenen tot grote verbazing nog zelfgenoegzamer en onwetend te zijn over de tekenen dan ooit. Waarom? Ik weet het niet. Maar ik zal de alarmbel blijven luiden, en dat zou jij ook moeten doen. De Bijbel zegt dat als we de tekenen herkennen en er niet over vertellen, we niet anders zijn dan een bewaker die een binnenvallend leger ziet en niet aan de bel trekt. Als we falen in onze rol als bewakers, zegt God dat Hij ons verantwoordelijk zal houden voor al diegenen die omkomen (Ezechiël 33:1-6).

Alle tekenen waar Jezus en de profeten van zeiden om ernaar uit te kijken, zijn nu aanwezig. Bijna 2000 jaar lang kon geen enkele christen dat zeggen. Onze generatie is een ooggetuige van de tekenen waarvan eerdere christenen alleen maar konden dromen. Als de tekenen ons vertellen dat de Verdrukking en de Wederkomst nabij zijn, dan betekent dit dat de Opname nog dichterbij is. Val niet in slaap en laat niemand om je heen in slaap vallen. Het is nog nooit zo belangrijk geweest om wakker te blijven. Jezus komt eraan!

Bron: The End Times Bible Prophecy Newsletter, July 2019