www.wimjongman.nl

(homepagina)

De Wet

Gary - 11 januari 2019

Geloof en werken. Wet en genade. Dit is de eeuwenoude strijd tussen God en de door de mens gemaakte religie die niet begon toen Martin Luther zijn vijfennegentig stellingen aan de deur van de Allerheiligenkerk in Wittenberg spijkerde, maar lang daarvoor - in het begin zelfs in de Hof van Eden. Dit is een megastuk (dus pak een kop koffie!), maar blijf tot het einde toe doorgaan, want hierin is wel een zegen die het ontvankelijke hart zal ontvangen. En deel het alsjeblieft met iedereen die je kent, religieus of anderszins, die ver van God verwijderd is.

Was er een wet in Eden? Nee, er was genade, maar er was een voorbehoud, een enkele waarschuwing: "Eet niet de vrucht van de boom van de kennis van goed en kwaad, want op de dag dat je ervan eet, zul je sterven. De tuin was aanvankelijk een plaats van genade waar de mens en God een intieme, vertrouwensvolle relatie hadden, zoals tussen de beste vrienden, of een vader en zijn zoon. Het was familiaal en niet gebaseerd op geboden, want in een intieme, vertrouwensvolle liefdesrelatie is er simpelweg geen behoefte aan voorschriften.

Mensen die van elkaar houden - in de bijbelse zin van agapé - zullen elkaar nooit schaden. De relatie met perfecte liefde is een perfecte relatie. Heeft de oudere zoon, volwassen en goed gedisciplineerd, de regels en structuur van de jongere nodig? Moet hem worden verteld om beide kanten op te kijken als hij de straat oversteekt en om de groenten te eten? Heeft hij een strenge avondklok nodig? Heeft hij een time-out nodig? Heeft hij de leiband nodig? Natuurlijk niet. De goed gedisciplineerde zoon is vrij en kan worden vertrouwd omdat hij door discipline heeft geleerd dat zijn vader betrouwbaar is. Deze zoon is verder gerijpt dan de elementaire regels (spirituele melk) en loopt nu zo in liefde voor zijn vader en dus is hun relatie niet langer gebaseerd op regels (voor de veiligheid van het kind), maar op liefde.

Maar hoe zit het met de rebelse en ongedisciplineerde zoon? Ongeacht zijn leeftijd heeft hij veel regels nodig. De regels zijn bedoeld om hem terug te brengen naar berouw. Maar het uiteindelijke doel van berouw - en dit is wat zo velen gewoonweg verkeerd begrijpen (naast het misverstand wat bijbels berouw eigenlijk betekent: "je geest en hart veranderen, je bekeren") - is niet om ervoor te zorgen dat de zoon zich aan alle regels zal houden, maar om ervoor te zorgen dat de zoon terugkeert naar een liefdevolle, vertrouwensvolle relatie, omdat de liefdevolle, vertrouwensvolle zoon geen regels nodig heeft. De regels waren nooit het doel of de bedoeling, omdat een op regels gebaseerde relatie een onvolmaakte relatie is. Het is fundamenteel gebroken. Regels impliceren een regelbreker en iemand die bereid is om het vertrouwen te breken.

De opstandige zoon moet leren dat hij de vrijheid heeft om in opstand te komen, maar niet een vrijheid zonder gevolgen. Misschien blijft hij opstandig tot in de volwassenheid en gaat hij weg zoals de verloren zoon. Zijn rebellie zal uiteindelijk leiden tot de dood, hetzij door drugs, hetzij door geweld, hetzij door roekeloosheid. En daarom heeft zijn vader hem regels gegeven die bedoeld zijn voor een kind, omdat hij wilde dat zijn zoon eindelijk inzag dat hij zijn eigen weg was gegaan, en de enige weg terug voor zijn zoon was om weer te gaan vertrouwen en liefhebben - om terug te keren naar een relatie waarin regels overbodig zijn.

De vertrouwende zoon woont in Eden, maar de niet-vertrouwende zoon woont in Nod.

God waarschuwde Adam en Eva om de vrucht niet te eten, omdat het vergif was. Maar ze kwamen toch in opstand en door het eten van de vrucht werd hun genoom fundamenteel beschadigd (en die corruptie werd doorgegeven aan al hun nakomelingen). Maar God kan fysieke corruptie genezen. Hij kan de blinden het zicht teruggeven, de doven laten horen en de melaatsen met slechts een woord reinigen.

Het grotere probleem lag in het hart. Hun beslissing om de vrucht te eten zonder rekening te houden met Gods gebod was het bewijs van een geloofsprobleem. Het was niet alleen de uiterlijke actie van het eten van de vrucht, maar het grotere, innerlijke probleem van ongeloof. Toen onze eerste ouders de vrucht aten, werden zij ongelovigen, en ongelovigen sterven. Het zijn de ongelovigen (niet de overtreders van de wet) die uiteindelijk worden afgesneden (zie Hebr. 3-4). Overtreders van wetten kunnen vergeven worden. Wetsovertreders kunnen worden hersteld. Ongelovigen kunnen dat niet, tenzij zij, als zij nog adem in hun longen hebben, beginnen te geloven.

Laten we eens kijken naar Gods oorspronkelijke opdracht in Genesis 2:17:

  Maar je moet niet eten van de boom van de kennis van goed en kwaad; want op de dag dat je er van eet, zul je zeker sterven.

Nu wil ik graag dat je twee voorzichtige observaties doet, want een aantal moderne vertalingen (hoewel niet alle) verdraaien dit vers en satan is de slimste verdraaier van ons allemaal. Een aantal vertalingen vervangen "op de dag" door "wanneer" of "als". Dat impliceert een direct verband tussen de dood en de vrucht. Maar dat is niet wat de tekst zegt. Het Hebreeuws voor die eerste vette sectie is yom ("dag"), wat een periode van tijd is, die meestal verwijst naar 24 uur, maar niet slechts een moment. Dus hier is het wat je moet noteren:

1. God waarschuwde Adam dat de gevolgen zich op die dag zouden voordoen, niet noodzakelijkerwijs op het moment zelf van het eten van de vrucht. Waarom? Omdat, zo zou ik zeggen, de dood plaatsvond toen zij bedrogen werden. Zij stierven toen zij stopten met het geloven in God. Ongelovigen zijn afgesneden, maar gelovigen staan standvastig door het geloof. Dat is de getuigenis van de Schrift, van Genesis tot en met Openbaring.

2. God beloofde inderdaad dat zij zouden sterven (in het Hebreeuws, letterlijk "stervend zul je sterven"). En hun dood zou diezelfde dag nog gebeuren. Maar toch waren ze daar nog na het eten van de vrucht, rennend door de Hof voor een bedekking. Het lijkt er niet op dat ze daadwerkelijk gestorven zijn. Was Gods waarschuwing onwaar?

Absoluut niet. Ze stierven inderdaad. Hun geesten stierven diezelfde dag nog. Maar hun lichamen bleven bestaan. Het resultaat van ongeloof was de geestelijke dood. Maar het lichamelijke resultaat van het eten van de vrucht was het bewijs van hun ongeloof, het was een blijvend beschadigd genoom, waardoor zij en al hun nakomelingen vatbaar waren voor zonde. De menselijke verdorvenheid begon snel toe te nemen.

Hun geesten waren dood, maar hun nu zieke lichamen en zielen leefden nog steeds ("ziel" in de Bijbel kan twee betekenissen hebben: 1. zowel de gehele levende persoon, compleet met lichamelijke en geestelijke aspecten; en 2. het bewustzijn/gevoel van een persoon - het verstand, de wil en de emoties; zo is een persoon samengesteld uit een lichaam, een ziel en een geest; zie 1 Thess. 5:23; Hebr. 4:12).

En hier is het waar de eeuwenoude strijd begon. God wilde in Zijn hart deze doodgeboren kinderen, die geestelijk gestorven waren, redden ten koste van Zichzelf. Hij zou hen zowel lichamelijk als geestelijk uit de dood opwekken. En het plan, hoewel gemaakt voor de stichting van de wereld (1 Petrus 1:18-20; Efeze 1:4), begon geopenbaard te worden in Genesis 3:15-16

 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw, en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht; Dat zal u de kop vermorzelen, en u zult Het de hiel vermorzelen.

In Genesis 3:15 onthult God dat Eva zaad zal hebben - een mannelijke afstammeling - die de slang die haar bedrogen heeft, zal vernietigen, maar deze mannelijke afstammeling zal tijdens het proces gewond raken (even terzijde: deze profetie strekt zich waarschijnlijk ook uit tot het volgende vers, waarover je hier meer kunt lezen).

God belooft een Verlosser.

- - -

Een bedekking die geen bedekking biedt

Wat gebeurde er vlak voor Gods eerste belofte van een Verlosser? Adams en Eva's ogen werden geopend voor het kwaad en ze liepen weg en verborgen zich om de schaamte van hun naaktheid te bedekken:

 Toen werden de ogen van beiden geopend, en zij realiseerden zich dat ze naakt waren; dus naaiden ze vijgenbladeren aan elkaar en maakten ze bedekkingen voor zichzelf.

- Genesis 3:7

Zij vlochten vijgenbladeren aan elkaar om zich te bedekken. Dit is waar de door de mens gemaakte religie begon. Door hun eigen inspanning en zwoegen maakten ze iets waarvan ze dachten dat ze het weer goed genoeg voor God zouden doen. Ze dachten dat hun vijgenbladeren hun schaamte zouden bedekken. Maar dit toonde alleen maar aan dat hun dodelijke ongeloof bleef bestaan. Ze vertrouwden God nog steeds niet, want als ze zich hadden bekeerd, zouden ze naar God zijn gegaan zoals ze waren, naakt, geheel beschaamd - en Hem gevraagd hebben om te repareren wat zij hadden gebroken.

Maar God, die van zondaars houdt, kwam tussenbeide ondanks hun huidige ongeloof. Hij beloofde een Verlosser. Hij onthulde een plan. En Hij verzegelde het plan met wat wel de tweede Christophanie is geweest (een voor-verschijning van Christus; de eerste is God zelf die in de Hof rondloopt in Genesis 3:8). God zelf heeft een dier geslacht:

 De Here God maakte kledingstukken van huid voor Adam en zijn vrouw en kleedde ze.

- Genesis 3:21

En

 En allen, die op de aarde wonen, zullen hem aanbidden, wiens namen niet geschreven zijn in het boek des levens van het Lam, dat van de grondlegging der wereld geslacht is.

- Openbaring 13:8

Voor alle duidelijkheid: de verzoening vond vele duizenden jaren later plaats aan het kruis en Christus was nog niet geïncarneerd [vleesgeworden], maar God heeft het van tevoren al bij de oprichting van de wereld met het allereerste dierenoffer aangegeven.

Een offergave is iets dat wordt aangeboden voor een ander en alleen een offer van Gods kant zou voldoende zijn om echt goed te maken wat Adam en Eva hadden gedaan. Hun eigen werken (de vijgenbladeren) zouden dat eenvoudigweg niet doen. Het moest Gods werk zijn en het moest een offer zijn. En als ze God toestonden om hen te kleden, dan zien we wat misschien wel het eerste moment van bekering ("verandering van geest en hart") en geloof was. Ze waren nu hoopgevend voor hun komende Verlosser.

Het verhaal van geloof en werken gaat verder in Genesis 4. De slang werd verteld dat de vrouw zaad zou hebben, maar dat hij dat ook zou doen. Alle menselijke nakomelingen van Adam en Eva zijn ofwel gelovigen (zaad van de vrouw) of ongelovigen (zaad van de slang). En deze nakomelingen zijn door de hele geschiedenis van de wereld heen in vijandschap geweest.

Adams eerstgeborene, Kaïn, was een ongelovige. Hij haatte zijn jongere broer Abel omdat Abel Gods gunst vond. Kaïn bood de vrucht van zijn eigen arbeid aan (Gen. 4:3), maar Abel offerde dierenoffers (Gen. 4:4; misschien een getuigenis van Abels herinnering aan wat God jaren geleden deed om zijn ouders te kleden). Abel erkende dat God niet geïnteresseerd was in arbeid en groenten, maar in verzoening en geloof. Abel geloofde dat God, en dat is dus overeenkomstig Christus, de allereerste profeet ter wereld was (Luc 11,50-51). Door zijn daden profeteerde hij van de noodzaak van verzoening. Hij voorspelde ons alles wat we nodig hebben om te stoppen met onze eigen weg te gaan, in onze eigen kracht, en terug te keren naar Hem die ons allen gemaakt heeft. Hij werd een voorbeeld voor alle toekomstige profeten die Gods volmaakte standaard van gerechtigheid zouden verkondigen. Op een bepaald niveau wist hij dat de Verlosser zou komen. Hij hield daaraan vast door het geloof.

- - -

Waarom werd de wet gegeven?

Door de mens gemaakte religie en elke vermenging van werken vergeleken met de verlossing om te herbouwen wat Christus deed met het vergieten van Zijn eigen bloed, geeft verwoesting. Laten we ons dus beperken tot de zaak: waarom werd de Wet van Mozes gegeven? Gods woord zegt ons dat:

 Daarom zal niemand in zijn ogen gerechtvaardigd worden door werken van de Wet. Want de Wet brengt slechts bewustzijn van de zonde met zich mee.

- Romeinen 3:20

 Nu kwam de wet om de overtreding te vergroten, maar waar de zonde toenam, was de genade des te meer in overvloed aanwezig.

- Romeinen 5:20

 Waarom werd dan de wet gegeven? Het werd toegevoegd vanwege overtredingen, tot de komst van het zaad waarnaar de belofte verwees. Het werd toegediend door engelen door een bemiddelaar.

- Galaten 3:19

 Dus de wet was onze beschermer totdat Christus kwam dat wij gerechtvaardigd zouden worden door het geloof. Nu het geloof is gekomen, staan we niet langer onder een voogdij.

- Galaten 3:24-25

Veel mensen die in de Rooms-Katholieke Hebreeuws-wortels en christelijke cultussystemen verstrikt zijn geraakt, begrijpen deze eenvoudige voorschriften fundamenteel verkeerd. Waarom werd de Wet gegeven? Het komt allemaal op dit alles neer: 1. Om ons te veroordelen, en 2. Om ons op Christus te wijzen. De Wet is nooit gegeven om ons tot leven te brengen, ons heilig te maken of ons voor God te herstellen. De wet is heilig en zijn geboden heilig, rechtvaardig en goed (Rom. 7:12) en wij, net als Paulus, handhaven deze onveranderlijke en heilige norm (Rom. 3:31), maar we staan er niet langer onder (Rom. 6:14; 7:4-6; 8:2; Gal. 5:18), omdat we onder de genade zijn. Wij geloven, net als Abel, dat onze eigen producten onaanvaardbaar zijn. Wat aanvaardbaar is, dat is het offer. En het offer dat ons is gegeven is Christus - het verlossende zaad dat zowel aan Eva (Gen. 3:15) als aan Abraham (Gen. 12:7; 13:15; 24:7) is beloofd.

Waarom zou God ons willen veroordelen door onze buitengewone zondigheid bloot te leggen? Omdat we al veroordeeld waren door ongeloof. En Hij gebruikte de Wet om ons onze nood te tonen. Degenen die denken dat ze in welke zin dan ook gerechtvaardigd worden door de Wet, begrijpen de Wet verkeerd evenals hoe streng deze eigenlijk is. Het is niet iets om je gedeeltelijk aan te houden, maar volledig. Het veroordeelt jou en iedereen die eronder valt. Als je denkt dat je het naleeft, dan heb je jezelf bedrogen en ben je een leugenaar.

Door geloof weten we dat elke onvolmaaktheid in ons, elke zonde, elke ongerechtigheid, in Zijn bloed wordt verzoend. En door het geloof in Hem worden we aan God teruggegeven. Hoewel de wet heilig, rechtvaardig en goed is, hebben we er geen behoefte meer aan om zalig te worden doordat er een grotere wet is gekomen, de wet van Christus.

- - -

Een waarschuwing

Hoor mij, allen van jullie die lippendienst bewijzen aan Christus en de vergeving van zonden, maar jullie zelfingenomen werken (en de vele openlijke verklaringen om de genade aan te vallen) getuigen naar de wereld dat jullie ook niet geloven. Jullie staan inderdaad onder de Wet en zullen erdoor veroordeeld worden tenzij jullie je bekeren. Het is voor jou dat dit is geschreven:

 Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over, maar slechts een verschrikkelijke verwachting van oordeel en verzengend vuur, dat de tegenstanders zal verslinden. Als iemand de wet van Mozes tenietgedaan heeft, moet hij sterven zonder barmhartigheid, op het woord van twee of drie getuigen. Hoeveel te zwaarder straf, denkt u, zal hij waard geacht worden die de Zoon van God vertrapt heeft en het bloed van het verbond, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht heeft en de Geest van de genade gesmaad heeft? Wij kennen immers Hem Die gezegd heeft: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En verder: De Heere zal Zijn volk oordelen. Vreselijk is het te vallen in de handen van de levende God.

- Hebreeën 10:26-31

Buiten Jakobus 2 om wordt geen enkele passage uit de Schrift door onze gemeenschappelijke tegenstander zo ernstig verdraaid. De opzettelijke zonde waar in Hebreeën 10 over gesproken wordt, krimpt terug van God in ongeloof, dat is om het enige beschikbare offer voor zonden te verwerpen, en om de Wet te omarmen of te mengen in de gedachte dat de Wet je gelijk maakt met God. Alleen Christus kan je goed maken met God. Hij is de Ene groter dan Mozes (Hebr. 3:3), de Ene groter dan de Wet (Marcus 2:27-28), de Ene wiens verbond veel beter is dan het verbond dat op de Sinaï is gesloten (Hebr. 8:6; Gal. 4:21-31).

Nu wil ik graag dat je al het andere in Hebreeën 10 leest en je zult die bovenstaande zes verzen nooit meer op dezelfde manier zien.

 Want de wet, die slechts een schaduw heeft van de toekomstige heilsgoederen en niet het wezen van de dingen zelf, kan nooit met dezelfde offers, die zij jaar in jaar uit ononderbroken brengen, hen die naderen tot volmaaktheid brengen. Zou er anders niet een einde gekomen zijn aan het offeren? Want zij die de dienst verrichtten, zouden zich dan in geen enkel opzicht meer bewust zijn van zonden, wanneer zij eens en voor altijd gereinigd waren. Maar nu wordt men door deze offers elk jaar opnieuw aan de zonden herinnerd. Want het is onmogelijk dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt.

Daarom zegt Hij bij Zijn komst in de wereld:

Slachtoffer en graanoffer hebt U niet gewild, maar U hebt voor Mij een lichaam gereedgemaakt.
Brandoffers en offers voor de zonde hebben U niet behaagd.
Toen zei Ik: Zie, Ik kom – in de boekrol is over Mij geschreven –
om Uw wil te doen, o God.

Daarvoor had Hij gezegd: Slachtoffer en graanoffer en brandoffers en offers voor de zonde hebt U niet gewild en zij hebben U niet behaagd, hoewel zij overeenkomstig de wet worden gebracht. Daarna sprak Hij: Zie, Ik kom om Uw wil te doen, o God. Hij neemt het eerste weg om het tweede daarvoor in de plaats te zetten. Op grond van die wil zijn wij geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus, eens en voor altijd gebracht.

En iedere priester stond wel dagelijks te dienen en bracht vaak dezelfde slachtoffers, die de zonden toch nooit zouden kunnen wegnemen, maar deze Priester is, nadat Hij één slachtoffer voor de zonden geofferd had, tot in eeuwigheid gezeten aan de rechterhand van God. Verder wacht Hij op het tijdstip dat Zijn vijanden tot een voetbank voor Zijn voeten gemaakt worden. Want met één offer heeft Hij hen die geheiligd worden, tot in eeuwigheid volmaakt.

En de Heilige Geest getuigt het ons ook. Want na eerst gezegd te hebben:

Dit is het verbond, dat Ik met hen na die dagen zal sluiten, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun hart geven en Ik zal die in hun verstand schrijven, en aan hun zonden en hun wetteloze daden zal Ik beslist niet meer denken.

Waar er nu vergeving voor is, is er geen offer voor de zonde meer nodig.

Omdat wij nu, broeders, vrijmoedigheid hebben om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs een nieuwe en levende weg, die Hij voor ons heeft ingewijd door het voorhangsel, dat is door Zijn vlees, en omdat wij een grote Priester hebben over het huis van God, laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en ons lichaam gewassen is met rein water. Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. En laten wij op elkaar letten door elkaar aan te vuren tot liefde en goede werken. Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet nalaten, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar aansporen, en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.

[Vers 26-31: Ga niet verder met de zonde van het terugkeren in ongeloof zoals je voorouders. Kies niet voor iets anders dan alleen het offer van Christus. Zijn offer is het enige offer voor zonden.]

Maar herinner u de dagen van weleer, waarin u, nadat u verlicht was, veel strijd in het lijden hebt verdragen. Nu eens werd u zelf door smaad en verdrukkingen tot een schouwspel gemaakt, dan weer deelde u het lot van hen die zo behandeld werden. Want u hebt ook medelijden gehad met mij, in mijn boeien, en de beroving van uw eigendommen met blijdschap aanvaard, in de wetenschap dat u voor uzelf een beter en blijvend bezit in de hemelen hebt. Werp dan uw vrijmoedigheid niet weg, die een grote beloning met zich meebrengt.

Want u hebt volharding nodig, opdat u, na het volbrengen van de wil van God, de vervulling van de belofte zult verkrijgen.

Want: Nog een heel korte tijd en Hij Die komt, zal komen en niet uitblijven.

Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven, en als iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.

Wij zijn echter geen mensen die zich onttrekken en daardoor naar het verderf gaan, maar mensen die geloven, tot behoud van hun ziel.

Vertel ik u nu dat u de wet moet overtreden? In geen geval. Nogmaals, we handhaven de heilige standaard van de Wet. Maar we worden er niet rechtvaardig door gemaakt. Onze gerechtigheid komt van Christus door het geloof. We zijn niet onder de Wet (Torah). De wet waar we onder staan is de wet van de liefde, omdat we zonen en dochters zijn die naar het huis van de Vader zijn teruggekeerd. Wij erkennen onze behoefte aan Hem en kiezen er vrijelijk voor om Hem lief te hebben en door Hem bemind te worden. En dus zijn onze werken niet voor redding, maar als vrije wil offers voor Hem die voor ons stierf terwijl wij nog zondaars waren. Wij houden van Hem omdat Hij ons eerst liefheeft, en alle geboden zijn hierin samengevat:

 Heb de Heer uw God lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht; en van uw naaste als van uzelf.

We houden er niet van om gered te worden, we houden ervan omdat we gered zijn. Zoals Adam en Eva in de tuin één gebod hadden - het verboden fruit niet te eten - en hun ongehoorzaamheid in ongeloof de dood bracht, zo hebben nu alle mannen en vrouwen overal ter wereld ook maar één noodzakelijk gebod:

 Zij zeiden dan tegen Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken van God mogen verrichten?
Jezus antwoordde en zei tegen hen: Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft.

- Johannes 6:28-29

 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

- Johannes 3:18

U kunt ofwel in Hem geloven die voor uw zonden is gestorven, of u kunt in uzelf en de vruchten die u God aanbiedt geloven, maar u kunt niet in beide geloven. De omheining van het geloof en de werken is wat u lauw maakt (Openb. 3:14-22), weggevallen uit de genade (Gal. 5:4; Rom. 11:6), en in de noodzaak om gewassen te worden in het bloed van het Lam tijdens de verdrukking (Openb. 7:13-14). Maak niet de eenvoudige fout om Gods gave te verwerpen.

Door het verzoenende offer van Christus zijn we nu vrij, omdat we bevrijd zijn van de Wet en de vele vereisten erin, en nu worden we geconfronteerd met slechts één keuze, net zoals Adam en Eva dat ooit waren. De keuze is Christus en Hem gekruisigd, of iets anders.

Zult u de juiste keuze maken? Zult u worden teruggegeven aan God, terug te keren naar Hem als een zoon in de armen van een liefhebbende vader, of zult u terugdeinzen in ongeloof, en ten onrechte geloven dat Hij een harde meester is waaraan u verschuldigd bent?

Hij is u niets verschuldigd, maar heeft u alles aangeboden. Neem het geschenk aan. Keer terug naar de Vader. U kunt zijn zoals Abel en Jakob, of u kunt zijn zoals Kaïn en Esau. Maar u moet beslissen.

  Maar Hij is om onze overtredingen verwond,
om onze ongerechtigheden verbrijzeld.
De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem,
en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen.
Wij dwaalden allen als schapen,
wij keerden ons ieder naar zijn eigen weg.
Maar de HEERE heeft de ongerechtigheid van ons allen
op Hem doen neerkomen.

- Jesaja 53:5-6

 

Ik heb uw overtredingen als een wolk uitgewist en uw zonden als een mist. Keer terug naar Mij, want Ik heb jullie verlost.

- Jesaja 44:22

- - -

Het verdelen van geloof, wet en werken

Door dit alles door te voeren, is mijn hoop en mijn wanhopig gebed dat God uw geest verlicht. Dank u dat u de tijd hebt genomen om dit lange verhaal door te lezen en ik bid dat u het nu tot het einde zult doorzetten. Dit gedeelte werd voorbereid door een broeder in onze gemeenschap en het strekt hem tot eer dat hij de tijd heeft besteed om het te maken. Dit is een gedetailleerde samenvatting van wat het Nieuwe Testament zegt over de Wet (met wat Oudtestamentische achtergrond):

Leviticus:

Deuteronomium:

Matteüs:

Handelingen:

Romeinen:

1 Korintiërs:

2 Korintiërs:

Galaten:

Efeziërs:

Filippenzen:

Colossenzen:

1 Timoteus:

Hebreeën:

Jakobus:

1 Johannes:

- - -

Conclusie

In het begin was er genade, paradijs, vertrouwen en intimiteit met God, en een leven zonder regels, beheerst door liefde. Er was maar één ding te handhaven en dat was het geloof in God, dat bleek uit het gehoorzamen van Zijn enige gebod. En er was de Levensboom, en God die onder ons wandelde.

En toen verbraken onze eerste ouders het geloof. Hun geesten werden door ongeloof afgesneden en hun lichamen werden door de verboden vrucht blijvend beschadigd. En God moest een heilsplan opstellen dat uiteindelijk ten koste van Zichzelf zou gaan - wat de dood van Zijn eigen Zoon betekende vanaf het fundament van de wereld door profetie (Gen. 3:15) en het offer van een dier om de schaamte van onze eerste ouders te bekleden (Gen. 3:21; Openb. 13:8).

Het plan ging verder toen God aan Abraham hetzelfde zaad beloofde dat in Genesis 3:15 was beloofd. Abrahams geloof in Gods belofte werd gerekend als gerechtigheid zonder werken van de Wet, en buiten de eisen van de Wet om.

En toen, enkele eeuwen later, stichtte God het heilige, maar ondergeschikte verbond van de Wet, met de Israëlieten en allen die zich bij hen zouden aansluiten. Dit verbond van de dood werd gegeven met het uitdrukkelijke doel om alles onder de zonde te veroordelen. Het werd opgericht om aan te tonen dat 1. Niemand rechtschapen is, zelfs niet één, en 2. Dat allen hebben gedwaald en moeten terugkeren naar God. Het was de voorbode van de grotere werkelijkheid die nog moet komen in Christus (Hebr. 10:1).

De wet blijft heilig en rechtvaardig, maar heeft voor zijn doel gediend. Christus heeft het niet afgeschaft, maar Hij voldeed aan al deze eisen namens ons, zodat wij, die nooit aan deze eisen konden voldoen (voor of na het geloof), gered konden worden en vrijelijk konden terugkeren in de familierelatie van vader en zoon, en zodat we de volmaakte gerechtigheid konden verkrijgen die niet de onze is. Dit wordt toegeschreven aan gerechtigheid (Gen. 15:6; Rom. 4:5-6; 10:4; 2 Kor. 5:21; Fil. 3:9). Wij, die geheiligd worden, zijn al voor eeuwig volmaakt gemaakt (Hebr. 10:14).

De reden waarom de Schrift zo streng waarschuwt tegen te vertrouwen op iets anders dan Christus voor verlossing (Hebr.10) of het vermengen van wet en genade (Rom.11:6; Gal.5:4), is niet omdat God een hekel heeft aan werken en goed doen, maar omdat het vertrouwen op de Wet (of iets anders dan Christus) duidelijk bewijs is dat een persoon een ongelovige is. En ongelovigen worden afgesneden, omdat het geestelijk leven alleen door het geloof komt. Christus zelf is de bron van leven voor alle mannen en vrouwen. Geloven in iets anders dan Hem, is het leven afwijzen - of dat geloven nu in heidense goden of geen goden is, of in zichzelf en eigen werken. Zonder geloof is het onmogelijk om Hem te behagen (Heb. 11:6), en alles wat niet uit geloof komt is zonde (Rom. 14:23). Velen van hen die beweren trouw te zijn aan de Naam van Christus hebben herbouwd wat Hij reeds van hun op werken gebaseerde systemen heeft afgebroken. Zij zijn ongelovigen en velen zijn misleid en maken geen deel uit van de familie van God.

Genade is geen toestemming tot zonde, of aanmoediging tot zonde, het is vergeving van alle zonde en herstel tot God. Zonde is altijd verkeerd en daarom was het kruis noodzakelijk. De antinomianen, die de Wet of zelfs het begrip zonde verwerpen, zijn ook ongelovigen omdat zij noodzakelijkerwijs de noodzaak van verzoening verwerpen en dus het kruis verwerpen (of ze er nu wel of niet met hun woorden eer aan betuigen of niet). Het is van vitaal belang te erkennen dat liberale theologie (universalisme, pseudo-universalisme, antinomianisme en demythologisering) net zo dodelijk kan zijn als legalisme, omdat beide partijen uiteindelijk Christus en het evangelie verwerpen. Zie hier meer daarover.

De cirkel is nu rond. Wanneer je op Christus vertrouwt voor verlossing, ben je teruggekeerd naar de Vader en ben je vrij. Je leven wordt niet langer beheerst door wat je wel en niet doet, maar door liefde en de Geest. Je bent teruggekeerd naar een relatie met God zoals Adam en Eva dat voor de zondeval hadden. En u wordt beloofd wat hun gegeven is, maar nog veel meer: eeuwig leven, paradijs, intimiteit met God, vrijheid, erfenis, geestelijke zegen en toegang tot de Levensboom.

()

Leven onder de wet of het vermengen van wet en genade is blijven onder de elementaire principes van de wereld. Het is als leven middenin de Bijbel, vóór het kruis, in plaats van aan het einde in het paradijs. Het is Gods beloften verwerpen en vertrouwen op een ondergeschikt verbond in plaats van op het grotere en laatste verbond dat er is gekomen - het Nieuwe verbond dat met Gods eigen bloed is gesloten.

Vandaag is het de dag om het Leven te kiezen, dat je vrijelijk wordt aangeboden, omdat de deur naar de Ark spoedig dichtgaat.

Bron: The Law - UNSEALED - World News | Christian News | Prophecy Updates