www.wimjongman.nl

(homepagina)

"Want de essentie van de profetie is om een duidelijk getuigenis te geven voor Jezus." Openbaring 19:10 (NLT)

Het enige grootste teken van de eindtijd

Het lijkt erop dat we overal waar we vandaag de dag naar kijken, geweld, haat en losbandigheid zien van welke aard dan ook. Steden tellen het aantal moorden dat tot op heden het hele jaar door worden gepleegd, en de lokale nieuwsberichten met de vraag of het laatste aantal moorden een nieuw record is of niet. Films en televisieprogramma's showen voortdurend de omslag naar steeds meer geweld en seksuele immoraliteit van welke aard dan ook om in beeld te worden gebracht. Dit is hoe Paulus zei dat de laatste dagen zullen zijn. Hij zei dat mensen alleen van zichzelf en hun geld zullen houden. Ze zullen opschepperig, trots, spottend, ongehoorzaam, ondankbaar, liefdeloos en niet vergevend zullen zijn. Ze zullen niets heilig vinden. Ze zullen anderen belasteren en hebben geen zelfbeheersing. Ze zullen wreed zijn en haten wat goed is, hun vrienden verraden, roekeloos zijn, verwaand, en liefhebbers van plezier in plaats van God (2 Timotheüs 3:2-5). Dit is precies het soort gedrag dat we vandaag de dag zien. Daarom is het geen verrassing dat zoveel mensen denken dat het einde nabij is.

Het blijkt dat wat veel mensen instinctief denken dat ook daadwerkelijk waar is. Het einde is nabij. Hoe kan ik daar zo zeker van zijn? Omdat Jezus en de Hebreeuwse profeten specifieke gebeurtenissen noemden, waarvan ze zeiden dat deze de eindtijd zullen markeren. Vandaag de dag zien we die gebeurtenissen. Het Evangelie wordt gepredikt tot aan de uiteinden van de aarde (Matteüs 24:14).... Reizen en kennis nemen exponentieel toe (Daniël 12:4).... Het Joodse volk beheerst Jeruzalem weer opnieuw (Lucas 21:24).... En dit zijn slechts een paar van de tekenen. Jezus zei: "Als je al deze dingen ziet gebeuren, sta dan op en kijk omhoog, want je verlossing komt dichterbij". (Lucas 21:28). Dit betekent dat het samenkomen van al deze tekenen de eerste reden is om te geloven dat Zijn wederkomst nabij is.

Maar welke van alle tekenen is de grootste? Wat is het belangrijkste individuele teken dat Jezus op het punt staat om terug te keren?

De Verzameling

Ik geloof zonder twijfel dat het grootste teken het verzamelen van het Joodse volk in het land Israël is. Niet alleen heeft God beloofd dat het in de laatste dagen zou gebeuren, maar de Verdrukking zelf kan niet plaatsvinden zonder Israël. Hier zijn slechts een paar eindtijd gebeuren die het volk Israël nodig heeft:

Het Verbond van de Antichrist - De Verdrukking begint wanneer Israël instemt met een verbond of een verdrag sluit met de Antichrist (Daniël 9:27). Hoe kan Israël instemmen met zo'n verbond als het niet bestaat?

Het doel van de Verdrukking - God's voornaamste doel in de Verdrukking is om Zijn beloften aan de Israëlische natie te vervullen (Daniël 9:24). Voordat dit kan gebeuren, moet Israël bestaan.

Jeruzalem - Jezus zei dat het Joodse volk de controle over Jeruzalem zal verliezen, maar later zal het de controle over Jeruzalem terugkrijgen (Lucas 21:24). Alleen dan zullen de eindtijd gebeurtenissen die Hij beschreef plaatsvinden. Dit betekent dat de Verdrukking niet kan plaatsvinden tenzij het Joodse volk Jeruzalem weer onder controle heeft.

Ezechiël 38-39 - De Bijbel zegt dat in de laatste dagen, wanneer God het Joodse volk terugbrengt naar het land vanuit de vele landen waarnaar zij verstrooid zijn geweest (Ezechiël 38:8), een massale coalitie van legers Israël zal binnenvallen. Dit kan niet gebeuren tenzij Israël bestaat.

Israël's "Uitzonderlijk Grote" Leger - Ezechiël zegt dat Israël een "buitengewoon groot leger" zal hebben in de laatste dagen (Ezechiël 37:10). God zegt dat Israël als een vuur onder de graanbundels zal zijn, dat de naburige naties zal verbranden (Zacharia 12:6). Hij zegt dat zelfs de zwakste soldaat onder hen zal zijn als David (Zacharia 12:8). Nogmaals, hoe kan dit alles gebeuren als Israël niet bestaat?

De gruwel der verwoesting - In het midden van de Verdrukking zal de Antichrist een einde maken aan de tempeloffers (Daniël 9:27). Dan zal hij in de Tempel zitten en van zichzelf verkondigen dat hij God is (2 Tessalonicenzen 2:3-4). Dit is een daad van ontheiliging die Jezus "de gruwel der verwoesting" noemt (Matteüs 24:15). Voordat deze kan plaatsvinden, moet de Joodse Tempel bestaan. De Romeinse legioenen vernietigden het in 70 na Christus. Dit betekent dat er een nieuwe Tempel moet worden gebouwd. En om dat te laten gebeuren, moet het Joodse volk weer terug zijn in het land en de controle over Jeruzalem hebben.

Dit zijn slechts een paar van de gebeurtenissen die volgens de Bijbel in de eindtijd zullen plaatsvinden. Hoe kan dit gebeuren als Israël niet bestaat? Dat kunnen ze niet. Zij eisen dat het Joodse volk terugkeert in het land Israël. Zonder twijfel speelt Israël de hoofdrol in Gods eindtijdplan. Zonder dit plan kunnen er geen eindtijden zijn.

Voor 14 mei 1948 vormde dit een probleem. Israël bestond niet. In de ogen van de wereld was Israël voorgoed verdwenen. Maar zij die de bijbelse profetie begrepen wisten beter. Zij wisten dat God beloofd had het Joodse volk terug te brengen in het land. Zij wisten dat de Hebreeuwse profeten steeds weer zeiden dat het volk Israël in de laatste dagen weer terug in het land zou worden gebracht. En dat is precies wat er gebeurde.

Gods belofte

De hele Bijbel (en het Oude Testament in het bijzonder) bevat specifieke en onmiskenbare beloften van God om Zijn volk terug te brengen naar het land Israël. God beloofde Mozes en de Israëlieten bijvoorbeeld: "Ook al bent u verbannen tot aan de uiteinden van de aarde, de Heer, uw God, zal u van daar verzamelen en u weer terugbrengen. De Heer, uw God, zal u terugbrengen naar het land dat aan uw voorouders toebehoorde, en u zult dat land weer bezitten" Deuteronomium 30:4-5 (NLT).

Door de geschiedenis van Israël heen zei de ene profeet na de andere hetzelfde. Door hen beloofde God om het Joodse volk terug te brengen naar het land, ondanks de ontberingen waarmee zij geconfronteerd werden (Jesaja 43:1-13). Hij beloofde hen te roepen vanuit "de verste uithoeken van de aarde" (Jesaja 11:12), vanuit "onder de volken" (Ezechiël 39:28) en vanuit "het noorden, zuiden, oosten en westen" (Psalm 107:3). Hij beloofde hen naar huis te brengen en Zijn heiligheid aan de volken te tonen (Ezechiël 20:41-42). Hij beloofde hen thuis te verwelkomen vanuit "het land waarheen zij verstrooid waren" (Ezechiël 20:34). Hij zei dat Hij hen zou herstellen naar het land Israël vanuit verre landen (Jeremia 30:2-10). En God beloofde, hoewel verspreid over de naties, dat Zijn volk Hem nooit zou vergeten en dat Hij hen terug zou brengen naar het land Israël (Zacharia 10:9). God hield zijn belofte. Het moderne Israël is het bewijs.

Maar God beloofde meer te doen dan alleen het volk Israël te herstellen, hij zei hoe Hij het zou doen. Hij zei dat Israël in één dag zal worden geschapen (Jesaja 66:7-8), als een verenigd volk zal terugkeren (Ezechiël 37:22), van een verlaten woestenij zal het veranderen in een weelderige tuin (Jesaja 36:34-35; Jesaja 51:3), en "een buitengewoon groot leger" zal vormen (Jesaja 37:10). Al deze dingen gebeurden allemaal.

Wanneer zal dit alles gebeuren?

Maar hoe verbazingwekkend deze vervulde profetieën ook zijn, wat de meeste mensen verbaast is wanneer God zegt dat ze vervuld zullen worden. Omdat de Hebreeuwse profeten de wedergeboorte van Israël rechtstreeks in verband brachten met de wederkomst van de Jezus Christus.

Door de profeet Hosea zei God dat het volk Israël lange tijd zonder koning, offers, heilige pilaren of priesters zal zijn, dan zullen zij terugkeren naar het land en hun God en Messias zoeken in de laatste dagen (Hosea 3:4-5). De profeet Joël zei dat de legers van de wereld zich zullen verzamelen voor de strijd van Armageddon "op het moment dat God Juda en Jeruzalem herstelt", en Hij Zijn volk terugbrengt uit de landen waarheen zij verstrooid waren (Joël 3:1-2). Met andere woorden, zodra God het volk Israël herstelt, zullen Armageddon en de eindtijd spoedig volgen.

God beloofde het Joodse volk terug te laten keren naar het land en de woestijn weer zal bloeien (Jesaja 35:1). Dan zal de Heer terugkomen om de vijanden van Israël te vernietigen (Jesaja 35:2-4). Door middel van Jeremia beloofde God dat Hij het overblijfsel van Zijn kudde zou verzamelen uit de volken waarnaar Hij hen had verdreven en hen terug zou brengen in het land (Jeremia 23:3-4). Dan beloofde Hij dat een rechtvaardige afstammeling van Koning David zou komen, een koning die met wijsheid over het land zal heersen (Jeremia 23:5-6). Dit is de langverwachte Messias, en Hij zal komen om te regeren "wanneer het volk terug is in het land" (Jeremia 23:7-8).

Door middel van Jesaja beloofde God om het volk Israël te herstellen en zijn vlag onder de volkeren op te hijsen (Jesaja 11:12). Als dat gebeurt, zegt God dat "de wolf en het lam samen zullen liggen" en "luipaarden zullen liggen met de geiten". Zelfs een baby zal met een cobra spelen en niet gebeten worden! (Jesaja 11:6-9). De erfgenaam van David's troon (Jezus Christus) zal heersen over de naties, en de wereld veranderen in een plaats van vrede en rust (Jesaja 11:10). Dit beschrijft het Duizendjarige Koninkrijk van Jezus Christus. En wanneer zal Zijn Koninkrijk komen? Nadat Zijn volk "uit verre landen" en gekomen is vanuit "de uiteinden van de aarde" (Jesaja 11:11-12) en nadat Israël herboren is als één enkele, verenigde natie (Jesaja 11:13).

Alsof dit alles nog niet genoeg was, zei Jezus dat wanneer het Joodse volk terugkeert naar het land, het de controle over Jeruzalem zal herwinnen. Hij zei dat de heidenen Jeruzalem zullen vertrappen totdat de tijden van de heidenen voorbij zijn. Als dit gebeurt, zei Hij dat het een teken is van Zijn wederkomst (Lucas 21:24). In 1967 nam de Israëlische natie voor het eerst na 1897 jaar de controle weer over van Jeruzalem. Toeval? Nee. Jezus zei dat het geslacht dat getuige is van deze gebeurtenissen niet zal overlijden voordat Hij terugkeert (Lucas 21:32).

Dit jaar viert de moderne Israëlische natie dit jaar 71 jaar sinds haar oprichting. Het is 52 jaar geleden dat Israël de controle over Jeruzalem herwon. Hoeveel jaar kan er nog voorbijgaan voordat de generatie die getuige was van deze gebeurtenissen is verdwenen? Hoeveel jaar kan er nog voorbijgaan voordat Jezus terugkeert? Het kunnen er niet veel zijn.

Waarom het er toe doet

Het bijeenroepen van het Joodse volk in het land Israël is het eerste teken van de eindtijd. Dit teken bestond 1878 jaar lang niet. Tegenwoordig wel. Denk aan het wonder dat dit vertegenwoordigd. Door de geschiedenis heen verdwijnen de overwonnen mensen. Ze assimileren zich in de omringende naties. Waar zijn de oude Israëlische buren? Waar zijn de Hettieten, Girgashieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Hivieten en Jebusieten (Deuteronomium 7:1)? Ze zijn verloren gegaan in de geschiedenis. Maar ondanks bijna 2000 jaar zonder thuisland blijven de Joden gedijen, ondanks het feit dat ze bijna geen thuisland hebben. Ze behouden nog steeds hun unieke culturele, religieuze en etnische identiteit. Ondanks bijna 2000 jaar ongebreideld antisemitisme, gekenmerkt door de Spaanse inquisitie, Russische pogroms en de nazi-holocaust, is het Joodse volk nog steeds aanwezig. Nu zijn ze terug in het land. Dit is niets minder dan een modern wonder. Het is duidelijk bewijs voor de hele wereld dat de God van Abraham, Izaäk en Jakob de enige ware God is. Het is ook de nummer één reden om te geloven dat Jezus binnenkort komt!

Over de Auteur

Britt Gillette is een toegewijde volgeling van Jezus Christus, echtgenoot van Jen en vader van Samantha en Tommy. Hij en zijn familie wonen in het zuidoosten van Virginia. Britt is de oprichter van End Times Bible Prophecy, een website die is gewijd aan het helpen van mensen om meer te leren over de honderden profetieën die in de Bijbel worden gevonden.

Bron: The End Times Bible Prophecy Newsletter, May 2019