www.wimjongman.nl

(homepagina)

Constantijn en de grondvesten van het antisemitisme

"Hij die de heerlijkheid van Israël is, liegt niet en verandert niet van gedachten. (1 Samuël 15:29)

Een man genaamd Constantijn (272-337 na Chr.) wordt vaak een held van het christelijk geloof genoemd, omdat hij als keizer van het Romeinse Rijk de vervolging van christenen wettelijk verbood.

Maar hij stopte daar niet.

Hij legaliseerde ook de groeiende verdeeldheid tussen Joden en christenen die de basis legde voor bijna twee millennia van antisemitisme.

 

Niet-Jood en Jood hebben een gesprek bij de Westerse (Klaag)muur in Jeruzalem.

 Het begin van het einde

Het was niet Yeshua (de Joodse Jezus) of de eerste Joodse apostelen die een nieuwe religie genaamd christendom begonnen.

Yeshua kwam, stierf en stond op uit het graf ter vervulling van de Joodse wetten en Joodse profeten.

Het waren de vroege Griekse en Romeinse leiders die een groeiende kloof tussen het jodendom en een nieuwe sekte genaamd het christendom creëerden.

Het geloof van de Joodse en niet-Joodse volgelingen van Yeshua werd oorspronkelijk "De Weg" genoemd. En gedurende de eerste 300 jaar van het "Christendom" hielden de niet-Joodse volgelingen van Yeshua het Pesach (er was geen viering van Pasen of Kerstmis).

Yeshua zend de zeventig discipelen, door James Tissot (Marcus 6:7-13)

Sommige historici noemen "De Weg" met de vier andere belangrijke Joodse sekten van die tijd: de Sadduceeërs, Farizeeërs, Essenen en Zeloten.

De Romeinen die de leden van De Weg de Tempel zagen binnengaan, beschouwden hen ook als Joods, en dat gaf hen bepaalde bescherming om hun Joodse geloof te belijden als een wettelijk erkende godsdienst (in tegenstelling tot een cultus of bijgeloof dat niet erkend werd door de overheid).

Echter, niet lang nadat de laatste apostel (Johannes) stierf, rond 99 AD, "Ignatius van Antiochië (40-117 AD) vertelde zijn volgelingen: "Het is absurd om Christus Jezus [Messias Yeshua] te belijden en te Judaïseren [Joodse wetten en gebruiken]" (“To the Magnesians,” VIII, 10)..

Men vraagt zich af hoe Yeshua, die de wetten en gebruiken in de Torah beoefende, zelfs werd toegelaten tot deze nieuwe religie genaamd het "Christendom."

Tegen de tijd dat de apologe en theoloog Justin Martyr (ca. 100-165) op het toneel kwam, beschuldigden de Griekse en Romeinse christenen het Joodse volk van de doodstraf, van het doden van een goddelijk wezen, Yeshua.

Justin schreef: De "beproevingen werden u terecht opgelegd, want u hebt de Rechtvaardige vermoord" (Justin Martyr, Dialoog met Trypho).

Yeshua zei echter: "Niemand neemt het van mij af, maar ik leg het uit eigen beweging af. Ik heb de bevoegdheid om het af te leggen en de bevoegdheid om het weer op te nemen. Deze opdracht heb ik van mijn Vader ontvangen." (Johannes 10:18)

 

De kruisiging (1565), door Tintoretto

 

Justinus zou de eerste persoon zijn die de term "het ware Israël" op de kerk toepaste. (Claudia Setzer, in "Joodse reacties op vroege christenen").

Vele Grieks-gerichte niet-Joodse leiders kwamen naar voren, zoals Augustinus en Chrysostom, die leerden tegen het houden van de Bijbelse heilige dagen van de Heer zoals beschreven in Leviticus 23.

Zij onterven het Joodse volk van het land Israël door te zeggen dat God het nu aan christenen heeft gegeven; en zij bleven geringschattend spreken over Yeshua's broeders, het Joodse volk.

Toen kwam Constantijn binnen en beschreef deze gevoelens in de wetten van het land.

In 312 was Constantijn van plan om een rivaal op de troon van het Romeinse Rijk aan te vallen.

Een beroemd verhaal gaat dat hij de nacht voor de aanval een kruis in de lucht zag. Boven dat kruis stonden de woorden "Overwin in dit teken."

Munt uit ca. 315 na Christus. (Links) Keizer Constantijn I en (rechts) Sol Invictus (de zonnegod) met een wereldbol in de linkerhand met de woorden SOLI INVICTO COMITI (naar de onveroverde zon),

Constantijn, die een heidense zonaanbidder was geweest en geen christen, interpreteerde het visioen als een teken dat de christelijke God hem de overwinning zou brengen in zijn strijd om de controle over het westelijke deel van het rijk.

De volgende dag wonnen zijn troepen de strijd en Constantijn beval zijn mannen om verder te vechten onder het teken van het kruis.

Of dit verhaal nu feitelijk is of niet, de nieuwe keizer wilde echt een einde maken aan de Romeinse vervolging van christenen.

In het jaar 313 riepen Constantijn en Licinius Augustus (de twee mannen die samen het rijk regeerden) een nieuwe wet uit, het Edict van Milaan:

"Het heeft ons verheugd om alle voorwaarden met betrekking tot de christenen weg te nemen, en nu mag iedereen die de christelijke godsdienst in acht wil nemen dit vrij en openlijk doen, zonder enige verstoring of mishandeling." (Edict van Milaan)

Terwijl de christenen nu beschermd werden, vaardigde Constantijn in 315 een wet uit die bedoeld was om te voorkomen dat de "gevaarlijke sekte" van het jodendom (de Joden) familieleden of vrienden die zich tot het christendom bekeerden, vervolgden. Het was ook bedoeld om christenen te ontmoedigen zich te bekeren tot de "afschuwelijke sekte", dat wil zeggen de Joodse religie. (Wetten van Constantijn de Grote, 18 oktober 315: Over Joden, Hemelaanbidders en Samaritanen)

Religieuze ongelijkheid was nu de wet van het land, en woorden als "gevaarlijk" en "afschuwelijk" zetten de koers uit voor toenemende vijandigheid en repressieve wetten tegen het Joodse volk.

 

Yeshua leidt zijn laatste Pesachdiner met zijn discipelen (schilderij getiteld Het laatste avondmaal van Jacopo Bassario)

 

Het vervangen van de heilige dagen van de Heer

Toen de theologische verschillen het christelijke rijk van Constantijn begonnen te verdelen, riep hij in 325 het Concilie van Nicaea bijeen.

Het concilie van zo'n 300 bisschoppen nam een geloofsbelijdenis aan die de meeste kerken - tot op de dag van vandaag - nog omarmen.

Het geloofsbelijdenis van Nicea drukt een geloof in God uit, in Yeshua de Christus (Messias) als de Zoon van God en van "hetzelfde wezen" als de Vader en de Heilige Geest.

Hoewel niets in de Geloofsbelijdenis van Nicea anti-Joods is, hebben de bisschoppen tijdens deze en latere concilies de nieuwe praktijken van het christendom officieel onderscheiden van het jodendom.

De eerste daad in deze poging was het vaststellen van een datum voor een gloednieuwe heilige dag van Pasen als de opstandingsdag van Yeshua. Deze dag zou verschillen van de Bijbelse datums van Pasen en de Eerste Vruchten, die de datums waren waarop Yeshua daadwerkelijk stierf en uit het graf opstond.

 

Het is algemeen bekend dat Yeshua uit het graf is verrezen op het Feest van de Eerste Vruchten (Nisan 16 van de Hebreeuwse kalender) en de Eerste Vrucht (Bikkurim) is geworden van degenen die ook zullen worden opgevoed tot nieuw leven (1 Korinthiërs 15:20-23).

 

 

Tijdens het Concilie van Nicea las Constantijn de brief voor die hij vervolgens overal naar de kerken zou sturen:

"Toen de vraag rees over de heiligste dag van Pasen, werd in onderlinge overeenstemming besloten dat dit feest op dezelfde dag door iedereen, op elke plaats, gevierd moest worden...

"En waarlijk, in de eerste plaats leek het voor een ieder zeer onwaardig dat we de gewoonte van de Joden zouden volgen in de viering van deze zeer heilige plechtigheid, zij, vervuilde ellendelingen, die hun handen bevuild hebben met een snode misdaad, zijn terecht verblind in hun gedachten....

"Het is dan ook gepast dat we, door de praktijk van dit volk af te wijzen, de viering van deze ritus in een meer legitieme volgorde voortzetten voor alle toekomstige tijden...

"Laten we dan niets gemeen hebben met het meest vijandige gepeupel van de Joden. (In "How the Church Lost the Way," van Steve Maltz, Saffron Planet, 2009).

"Laten we dan niets gemeen hebben met ... de Joden" vat één van de kernideeën achter veel latere wetgeving tegen hen samen, en de trieste staat van het antisemitisme die we vandaag de dag zien.

 

De moderne kerk van het Heilig Graf is gebouwd op de plaats die door Constantijns moeder Helena is geïdentificeerd als de begrafenisgrot en de executieplaats van Yeshua.

 

Constantijn begon ook land in Israël op te eisen voor de christelijke kerk via zijn moeder, Helena. Tijdens haar bezoek in 326 tot 327 identificeerde Helena waar de belangrijke gebeurtenissen in Yeshua's leven hebben plaatsgevonden, en Constantijn bouwde kerken op die locaties.

Op het Concilie van Antiochië in 345 na Christus werd het christenen verboden om met Joodse vrienden of buren het Pesach Seder (rituele maaltijd) te vieren.

Tijdens het Concilie van Laodicea in 363-364 AD werd de Bijbelse sabbatdag verboden:

"Christenen moeten niet judaïseren door op de sabbat te rusten, maar moeten op die dag werken, en eerder de Dag des Heren eren; en als ze dat kunnen, dan als christenen rusten. Maar als er gevonden worden die Judaïsant zijn, laat hen dan vervloekt worden vanwege Christus." (Canon 29)

Tegen die tijd werden alle dingen als volstrekt onverenigbaar met het christendom opgevat.

Het Messiaans-Joodse geloof van "De Weg" dat door de Joodse Messias en zijn Joodse volgelingen begonnen was, werd officieel begraven in deze jaren 300, en de nieuwe religie genaamd christendom ontstond.

 

Omdat de vroege christelijke theologie zich afscheidde van alles wat "Joods" was, marcheerden kruisvaarders naar Israël om het voor het christendom te claimen onder de vlag van het kruis. Beelden als deze zorgen ervoor dat Joodse mensen het kruis associëren met meer...

 

Het Joodse volk vervangen en vernederen

Het christendom werd officieel erkend als de religie van het Romeinse Rijk door keizer Theodosius (379-395), die gemakkelijk werd overgehaald om antisemitische gewelddaden van kerkleiders toe te staan.

In 388 n. Chr. zette bisschop Ambrosius van Milaan een plaatselijke synagoge in brand.

Toen Theodosius verklaarde dat de synagoge door de bisschop herbouwd moest worden, diende bisschop Ambrosius een bezwaarschrift in bij de keizer en won.

 

Een brandende synagoge in Bamberg, Duitsland tijdens de Kristallnacht, een pogrom tegen de Joden en hun verdere bezittingen...

In de brief noemt hij de synagoge "een huis van ongeloof, een huis van onheil, een huis van onreinheid, een bakermat van dwaasheid, die God zelf heeft veroordeeld." (Het Amerikaanse katholieke kwartieroverzicht, deel 34)

Onder keizer Justinianus I (483-565) werden veel van de resterende wetten ter bescherming van de joodse religieuze en burgerrechten afgeschaft en werden meer beperkingen opgelegd aan het joodse volk.

Het idee dat de christelijke kerk nu het "ware Israël" is, zoals Justinus Martyr schreef, is van nature geëvolueerd tot het idee dat God op de een of andere manier net zo antisemitisch is als de eerste kerkleiders.

Deze leiders geloofden dat God Zichzelf voor altijd van zijn uitverkoren volk had afgescheiden. Als gevolg daarvan geloofden zij dat God Zijn zegeningen van hen wegnam. Dit omvatte ook het land Israël, dat Hij nu zogenaamd aan de christelijke kerk had gegeven.

Hoewel het onschuldig genoeg klinkt, is deze "vervangingstheologie" zoals hij bekend staat, eigenlijk heel gevaarlijk en ketters. En hij bestaat nog steeds.

Vervangingstheologie is gevaarlijk omdat het Joodse volk al bijna 2000 jaar lang te lijden heeft onder een extreme sociale, economische, politieke en fysieke vervolging door religieuze leiders die geloven dat God hen net zo haat als deze christelijke leiders.

Deze vervolging, die culmineerde in de dood van zes miljoen Joden tijdens de Holocaust, is de belangrijkste reden dat Joodse mensen niets willen horen over de liefde van Yeshua - ze hebben het zelden meegemaakt in zijn volgelingen.

 

Orsenigo-Nazi-Wereldoorlog II Cesare Vincenzo Orsenigo ontmoette Hitler meerdere malen als directe diplomatieke contactpersoon van het Vaticaan met Duitsland en het naziregime van 1930-1945. Hij stond bekend om zijn steun voor het fascisme en voor compromissen en verzoening met Hitler.

 

Vervangingstheologie is ketters, want als we het tot een logisch einde brengen, komen we uit op een God die zijn beloftes niet nakomt. We hebben een God die zijn prestaties baseert op onze prestaties.

Integendeel, God was duidelijk over Zijn belofte toen Hij het Abraham vertelde,

"Het hele land Kanaän, waar jij nu als vreemdeling woont, zal ik jou en je nakomelingen na jou als een eeuwige bezitting geven en ik zal hun God zijn. (Genesis 17:7-8)

Welke hoop is er voor ieder van ons, als het Abrahamitische Verbond dat God "gegarandeerd heeft met een eed" toch nietig is? (Hebreeën 6:17-18)

Wij danken God dat Hij de verbondsgod van Israël is, die niemand van ons opgeeft, en zeker niet zijn oude verbondsvolk (de Joden):

"Dit is wat de Heer zegt: Hij die de zon aanwijst om overdag te schijnen, die de maan en sterren verordonneert om 's nachts te schijnen, die de zee oproept zodat de golven ervan brullen - de Almachtige Heer is Zijn naam: 'Alleen als deze decreten uit mijn ogen verdwijnen,' verklaart de Heer: 'zal Israël ooit ophouden een volk voor Mij te zijn.' (Jeremia 31:35-36)

Het is tijd voor het Joodse volk om de liefde van God te ervaren die de niet-Joodse volgelingen van Yeshua over hen uitgieten.

En het is tijd voor ons om terug te keren naar ons door God gegeven erfgoed en het echte geloof van 'De Weg'.

We kunnen beginnen met het vieren van de Bijbelse Joodse heilige dagen.

Neem vandaag alstublieft een standpunt in voor Israël en het Joodse volk, en zeg nee tegen antisemitisme.

Bron: Constantine and the Foundations of Anti-Semitism | Messianic Bible