www.wimjongman.nl

(homepagina)

Wij profeteren ten dele

Door Asher Intrater 2 januari 2017

Vandaag de dag streven we naar het hebben van een Bijbelse balans wanneer het gaat over apostolische en profetische gaven. Een van de sleutels om zo'n balans te vinden is het vers “we profeteren ten dele.”

1 Kor. 13:9 – Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele.

Liefde is het grootste gebod. Wanneer we voortdurend liefhebben, groeit onze liefde meer naar volwassenheid. In die ervaring van volwassenheid, hebben we meer geduld en nederigheid. Hoe meer we weten, hoe meer we ons realiseren hoeveel we niet weten. We geven ruimte aan het feit dat anderen dingen zullen weten en zien die wij niet weten en zien. Deze houding bewaart eenheid en voorkomt verdeeldheid.

Het vers “wij profeteren ten dele” kan op twee manieren bekeken worden. Voor hen die helemaal niet geloven in de voortgaande gave van profetie, of voor hen die zeggen dat de profetie perfect moet zijn, want anders is het een volstrekt valse profetie, we dan kunnen zien dat een Nieuw Verbonds profetie een niveau van interpretatie en begrip met zich meebrengt die gedeeltelijk van aard is.

En toch, we profeteren zeker wel. Iedereen die wedergeboren is en vervuld met de Heilige Geest, heeft de mogelijkheid profetische openbaring te delen (1Kor. 14:5, 6, 24, 31, 32, 39). Dat profetie alleen ten dele is wil nog niet zeggen dat het geen ware profetie is. Om die reden wordt ons gezegd dat we profetieën moeten "testen" en "het goede behouden." (1Thess. 5:21) Indien al het profetische perfect en compleet zou zijn, zou het niet nodig zijn "te behouden" wat goed is en te verwerpen wat niet goed is.

In het Nieuwe Verbond, kan de geest van een persoon die zich bekeert en in Yeshua gelooft, wedergeboren worden. De Geest van God kan getuigen met de menselijke geest (Rom. 8:16) door het menselijke geweten (Rom. 9:1). Door de menselijke geest en het geweten, komen gedachten in de mens op, wiens oorsprong in God liggen (Rom. 8:6, Jes.55:8-9).

Dat is de ervaring van normatieve Nieuw Verbonds profetie: Gods gedachten door Gods Geest naar onze geest door ons geweten, zodoende Gods gedachten in onze gedachten brengend. Wanneer wij deze "Gods gedachten" met andere mensen delen, wordt dat gezien als profetie of goddelijke wijsheid.

Aan de andere kant, moeten degenen onder ons die geloven in profetie vaak hun taal "temperen, afzwakken". We zouden niet in ABSOLUTE termen moeten spreken, omdat we tenslotte enkel ten dele profeteren en ten dele weten. Nieuw Verbonds profetie is niet zozeer een direct en extern gebod van God, maar een innerlijk begrijpen van de wil van God door middel van woorden en beelden, door God geïnspireerd in ons hart.

Daarom zouden we vaker moeten spreken met een nederige taal, houding, stemgeluid, volume en lichaamstaal. Geeft de manier waarop we profeteren weer dat we weten dat de profetie die we geven per definitie enkel "ten dele" is?

Hier is de balans: "Niet-charismatischen" moeten inzien dat Nieuw Verbonds-gelovigen zeker kunnen profeteren, en dat Het Woord ons nergens leert dat deze gave op zou houden te bestaan voordat Yeshua terugkomt. Wij "charismatischen" moeten inzien dat wat we profeteren enkel ten dele is. En tenslotte, aan allen van ons in elke vorm van theologisch argumentatie, wat het ook is dat we weten, we weten het enkel ten dele. Laten we ruimte geven aan onze nederigheid en laten we openstaan voor het leren van anderen.

Bron: We Prophesy in Part – Revive Tribe