www.wimjongman.nl

(homepagina)

Afstemming op Jeruzalem: De 70 jarige verschuiving is van start gegaan

Door Sandra Teplinsky - 31 mei 2018

Deel 2 van 2
Deel 1

Vorige week beschreef deel 1 van deze tweeledige serie hoe de verhuizing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem plaats zou kunnen maken voor nieuwe realiteiten van bestuur in deze stad - en daarbuiten. Dat artikel beschreef ook verscheidene andere gebeurtenissen die, samen beschouwd, een nieuw seizoen van doorbraak van het Koninkrijk in Israël en de naties zou kunnen voorstellen. Deze week wordt in deel 2 ingegaan op het samenvallen van deze doorbraak met de zeventigste verjaardag van Israël. Het belicht enkele cruciale implicaties van deze nieuwe periode en geeft aan hoe we moeten bidden.

Is het gewoon toeval dat gebeurtenissen in een stroomversnelling zich tegelijkertijd met de zeventigste verjaardag van Israël lijken te ontvouwen? De Schrift geeft aan dat aan meetbare realiteiten van 70 een bijzondere betekenis kan worden toegekend. Voorbeelden hiervan zijn:

Voor zover Gods wegen kunnen worden vastgesteld, suggereert het getal 70 volheid van doel. Het kan daarom een verandering van seizoen in zijn interacties met de mensheid impliceren.

Na 70 jaar gerestaureerde staat van Israël kan een omslagpunt van volheid van fysieke restauratie bereikt zijn. De profetische Schrift geeft aan dat God het Joodse volk wereldwijd zou verbannen. Dan, in de laatste dagen, zou hij ze terug laten keren naar het land en het herstel van de natie. Maar het herstel van Israël is geleidelijk en tweevoudig. Eerst wordt ze fysiek hersteld in het land. Daarna wordt ze geestelijk hersteld tot de Heer (Ezechiël 36:8-37:28, Zacharia 12-13). Het Nieuwe Verbond bevestigt ditzelfde tweeledige proces (Matteüs 23:39, Romeinen 11:26-27).

In 2018 is de fysieke terugkeer van de Joden grotendeels - maar niet volledig - voltooid. Tegelijkertijd zijn we getuige van een opleving van verlossingen, genezingen en algemene openheid van de Israëliërs voor het evangelie en de heilige Geest. Bovendien zijn er dit jaar bepaalde tekenen van volwassenheid waargenomen in het inheemse Israëlische lichaam van de Messias. Het is nu tijd om te bidden voor het geestelijke herstel en de verlossing van Israël!

Zeventig jaar Israëlische staat zal waarschijnlijk belangrijke gevolgen hebben voor de naties. Zeer recent, en in verband met het herziene Amerikaanse beleid, zijn sommige naties van de wereld hun houding ten opzichte van de Joodse staat aan het veranderen. Eenmaal stevig tegen haar opgezet, in het bijzonder als leden van internationale organisaties, betonen ze een zekere gunst aan Israël. Een van de indicaties is de verhuizing van de ambassades van Amerika, Guatemala en Paraguay, terwijl andere ambassades in de nabije toekomst zijn gepland. In de VN veranderen sommige landen langzaam maar zeker hun historische anti-Israëlische stemgedrag. Zoals uitgelegd in deel 1, zou dit een aflossingsvrije periode kunnen weerspiegelen in de geest van Matteüs 25:31-46, waarin staten de kans krijgen om zich om te keren van bokken- naar schapennatie. Bid dat velen genade mogen ontvangen om zich tot de God van Israël en Zijn Woord te wenden, en daardoor tot Israël.

Volgens Jesaja 2:3 komt er een tijd dat de wet uit zal gaan van Zion en het Woord van de Heer uit Jeruzalem. Evangelischen geloven van oudsher dat deze realiteit werkelijkheid wordt na de terugkeer van de Masjiach, tijdens het Millennium. Zeker, de klimatologische vervulling van de profetie vindt pas dan plaats. Maar zou er in deze tijd niet een seizoen kunnen zijn waarin sommige - of veel - naties en individuen zich terecht aanpassen aan de heerschappij van Zijn Koninkrijk van Zion? (Psalm 2:6,10-12). Talloze christenen uit het buitenland die deze maand naar Jeruzalem kwamen zeiden: Ja!

Natuurlijk zouden Gods vijanden hier niet blij mee zijn. Terugdringing en conflict van koninkrijken zou worden verwacht (Mattheüs 11:12, Efeziërs 6:12, Psalm 2, 1 Johannes 3:8). Het zou ons daarom niet moeten verbazen, dat sommige volken opnieuw woeden tegen Israël. Maar we moeten ze niet buiten Gods bereik zien. Hij wil de verlossing en het heil uitbreiden tot alle volken. We moeten zegenen en bidden voor onze vijanden om ook een uitstorting van zijn Geest te ontvangen. De Schrift onthult een periode van heftige beproevingen die de aarde zal bedekken kort voordat de Messias terugkomt. We weten niet precies wanneer dat zal gebeuren. Voorlopig is Gods hart om barmhartigheid en genade uit te strekken aangezien Hij ook weet dat het zal worden ontvangen voor die dag aanbreekt.

Zoals in deel 1 is uitgelegd, lijkt het er, ondanks recente opflakkeringen met Iran, niet op dat we aan de rand van de strijd staan die in Ezechiël 38-39 wordt beschreven. Israël zou echter in de zeer nabije toekomst naar een hoger niveau van oorlogvoering met Iran kunnen worden geleid. Mocht dit gebeuren, dan moeten we in het geloof bidden dat veel Iraniërs en Israëliërs zich daardoor tot de Messias zullen wenden. Een streng oordeel tegen Iran, gevolgd door zegen, wordt voorspeld in Jeremia 49:34-39: "Ik zal Elam [het oude Iran] verbrijzelen ... en haar koning en ambtenaren vernietigen ... Toch zal ik het fortuin van Elam in de komende dagen herstellen. Aan deze passage kan geheel of gedeeltelijk al zijn voldaan. Toch weerspiegelt het Gods hart van barmhartigheid. Mijn persoonlijke gebed is dan ook dat Hij barmhartig de duivelse entiteiten die Iran besturen, zal vernietigen en haar volk weer in zichzelf zal herstellen.

Naast Iran nadert zowel de door Hamas geleide Gazastrook als de Palestijnse Autoriteit een crisis. PA President Mahmoud Abbas is nu in jaar 13 van zijn gekozen termijn van 5 jaar. In en uit het ziekenhuis gaat zijn gezondheid achteruit. De 82-jarige zal naar verwachting niet veel langer leven. Er kan geen waarschijnlijke opvolger worden gevonden voor de president in dictatoriale stijl, behalve de door Iran gesteunde terreurgroep Hamas. Wanneer Abbas zijn ambt neerlegt, wordt een dramatische verschuiving in de Palestijnse regering verwacht. Bid voor deze verschuiving om Israëls verdere herstel te bewerkstelligen en dat veel Palestijnen zich tot Jezus wenden.

Tot slot, bedenk dat verschillende naties, waaronder de VS, zich nog steeds vastklampen aan hun verschillende, zogenaamde "land voor vrede"-plannen om het Israëlisch-Palestijnse conflict op te lossen. Al deze plannen vereisen dat Israël rentmeesterschap zal vrijgeven over ten minste een deel van haar Bijbelse hart. God waarschuwt echter oprecht de naties om zijn land niet te verdelen: "Ik zal alle volken bijeenbrengen in de Vallei van Jehosjafat, Ik zal daar een oordeel vellen voor Mijn volk Israël, Mijn erfenis die zij over de volken verspreidden, dan hebben zij Mijn land verdeeld. (Joël 3:2, accentuering van mij)

Gods verbond met Israël heeft zowel betrekking op land als op mensen. Zijn doelen op aarde zullen niet worden gerealiseerd, afgezien van de nakoming van het verbond dat op beide betrekking heeft. Daarom kan geen poging om het land verkeerd te verdelen worden gezegend. Degenen die zijn volk verstrooien of zijn land verdelen, kunnen zich niet tegelijkertijd aanpassen aan zijn bestuur. We moeten bidden dat onze regeringen zich alleen met Gods vredesplan bezighouden.

Gelukkig, zoals volgelingen van de Messias in Israël en over de hele wereld bidden, zijn sommige naties aan het veranderen. We moeten worden aangemoedigd om meer te blijven bidden, niet minder. Een seizoen van genade is op ons, dat samenvalt met Israëls 70 jaar van herstel. Maar dat betekent niet dat we passief kunnen toekijken hoe de profetie zich ontvouwt. Laten we meer dan ooit vreugdevol doorgaan met het onvergelijkbare gebed van Jesjoea - dat zijn koninkrijk zal komen en zijn wil op aarde zal geschieden zoals in de hemel, zelfs in onze tijd (Matteüs 6:13). Ik denk dat we het allemaal eens kunnen zijn over zo'n seizoen!

Bron: Alignment with Jerusalem: The 70 Year Shift has Begun - Light of Zion