www.wimjongman.nl

(homepagina)

De spectaculaire pre-Verdrukking-Opname:

Door Kit R. Olsen - 22 juni 2017

"Zie, de dag van de HEERE komt, meedogenloos, met verbolgenheid en brandende toorn, om van het land een woestenij te maken en zijn zondaars eruit weg te vagen." (Jesaja 13:9; nadruk van mij)
"Scheuren, openscheuren zal de aarde, splijten, opensplijten zal de aarde, vervaarlijk wankelen zal de aarde, hevig waggelen zal de aarde, als een dronkaard. Zij zal heen en weer slingeren als een nachthutje, haar overtreding zal zwaar op haar drukken, zij zal neervallen en niet meer opstaan." (Jes. 24:19-20)

De Schrift verzekert ons door de profeet Jesaja, dat de "dag van de HERE" verwijst naar de zevenjarige tegenspoed. Het doel ervan is om onbekeerlijke zondaars en goddeloosheid voorgoed op aarde uit te roeien. De oordelen in de Verdrukking zullen de overtredingen van de goddeloze massa voor altijd vernietigen — om "nooit weer op te komen".

Een ander belangrijk doel van de dag van de HERE is om een wereldwijde opwekking voort te brengen door de inspanningen van de 144.000 Joodse getuigen, die speciaal gezalfd zijn en beschermd worden door God (Openbaring 7:1-4).

Bovendien is een ander belangrijk doel van de Verdrukking om de hardnekkige wil van de Joodse natie te breken - Israël (het Heilige volk) - en een nationale vernieuwing regeneratie te bewerkstelligen (Daniël 12:5-7). Wie opstandig blijft zal worden geëlimineerd, waardoor het mogelijk is om een geheel nieuwe natie (die al is opgeleefd) in te voeren in het Millennium en het beloofde Land, dat hen dan zal worden gegeven door Jezus zelf. Zodra Israël Jezus als haar Messias herkent, zich bekeert en het uitschreeuwt tot Hem, zal de Heer terugkeren en komt er een einde aan de Verdrukking (Hosea 5:15; 6:1-3).

In het boek Openbaring wordt Johannes opgenomen naar de hemel, wat symbolisch is voor de gemeente die wordt opgenomen - in de hemel - voordat de Verdrukking begint:

Openbaring 4:1 - "Hierna zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel. En de eerste stem die ik als van een bazuin met mij had horen spreken, zei: Kom hier, omhoog, en Ik zal u laten zien wat hierna moet geschieden."

Het is dan de tijd voor de gemeente om naar huis te gaan: de deur in de hemel wordt geopend met het signaal dat de gelovigen uit de periode van de gemeente gaan worden opgenomen in de hemel. Als het geluid van een trompet zegt: kom hierheen op, dan is dit het commando voor de gelovigen om te worden opgenomen, zoals Paulus schreef in 1 Tessalonicenzen:

"Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn." (1 Tessalonicenzen 4:16-17)

De stem van de aartsengel zal roepen: kom hierheen op, en alle levende gelovigen zullen worden opgenomen; de doden in Christus worden het eerst opgenomen om Jezus te ontmoeten in de lucht. De gemeente is vervolgens te zien in de hemel, vertegenwoordigd door de 24 ouderlingen en ook als de ontelbare tienduizenden tienduizendtallen en duizenden duizendtallen (Openb. 4:4 en 5:11). Maar verder wordt ze niet meer gezien tot aan hoofdstuk 19 van Openbaring.

De gemeente wordt niet gezien tijdens de Verdrukking, want ze is opgenomen naar de hemel. Openbaring 4 begint met een verklaring: na deze dingen - dat wil zeggen: na de periode van de gemeente.

Een andere indicator dat de gemeente hier niet is tijdens de Verdrukking, is de belangrijke opeenvolging door de Schrift: na elk van de brieven aan de zeven gemeenten, zegt God dat hij die een oor heeft, moet horen wat de Geest tot de gemeente zegt.

Maar in Openbaring 13:9, lang na de gebeurtenissen van hoofdstuk 4, zegt God, dat als een mens een oor heeft, laat hem dan horen. Hij laat de woorden, wat de geest tot de gemeenten zegt achterwege, omdat de gemeente niet langer op aarde is, ze is met de Heer in de hemel.

We weten ook dat de gemeente niet verder in de Verdrukking komt vanwege de krachtige symbolen over haar in het Oude Testament. Henoch is een symbool van de gemeente, omdat hij "weg" genomen werd net vóór de zondvloed van Noachs dagen en werd opgenomen (Genesis 5:24). Noach is een symbool van de Opname omdat hij werd weggedragen in de veiligheid van de Ark voor de zondvloed kwam.

Een ander symbool van de gemeente in het Oude Testament is Lot en zijn familie. God bezocht Abraham en vertelde hem dat Sodom zou worden vernietigd. Abraham probeerde met God te spreken over de vernietiging van de stad en smeekte dat als er slechts tien rechtvaardigen in het volk konden worden gevonden, de stad dan zou worden gespaard (Genesis 18:20-33).

God is dit overeengekomen, maar slechts één rechtvaardig man, Lot, werd er gevonden. De Heer zond de engelen als zijn gezanten naar Sodom om Lot en zijn familie te redden. Ze handelden namens Hem en onder dwang namen ze Lot, zijn vrouw en hun twee dochters weg uit Sodom voordat de vernietiging van Sodom en Gomorra en drie andere steden in de buurt van de vallei van Siddim - Admah, Zeboiim en Bela (Zoar) - plaatsvond, zoals vermeld in Genesis 14:8.

"Toen liet de HEERE zwavel en vuur over Sodom en Gomorra regenen. Het kwam van de HEERE uit de hemel. Hij keerde deze steden en heel de vlakte ondersteboven, met alle inwoners van de steden en het gewas op het land." (Genesis 19:24-25)

We horen hier de woorden die later in Openbaring hoofdstuk 11 weer terug komen als de twee getuigen zijn opgenomen tijdens de Verdrukking. Maar dat is de enige Opname binnen de tijdsspanne van de zeven jaar verdrukking vóór de wederkomst van Christus.

"En zij hoorden een luide stem uit de hemel tegen hen zeggen: Kom hier omhoog. En zij gingen omhoog naar de hemel, in de wolk, en hun vijanden keken hen na." (Openbaring 11:12).

Dat zijn de belangrijkste standpunten die bestaan ten aanzien van de Opname (waarvan de pre-Verdrukking-Opname de juiste is):

De pre-Verdrukking-Opname leert dat Jezus Christus de gemeente vóór het begin van de Verdrukking zal opnemen.

De halverwege-Verdrukking-Opname leert dat Jezus Christus de gemeente op het helft van de tijd van de Verdrukking zal opnemen.

De post-Verdrukking-Opname leert dat Jezus Christus de gemeente aan het eind van de Verdrukking zal opnemen.

De pre-Toorn-Opname leert dat Jezus Christus de gemeente in de buurt van het einde van de Verdrukking zal opnemen, vlak voor het uitgieten van de de zeven schalen met de toorn van God (Openbaring 16:1).

Het is belangrijk om op te merken dat nergens in de Schrift te lezen is dat de Verdrukking iets anders is dan de "toorn” van de almachtige God, de toorn van Hem alleen. De geprofeteerde zeven jaar verdrukking is Gods toorn uitgegoten op een wereld die out-of-control is en God verwerpt.

De terreur van de Antichrist, gevoed door Satan, is een bijproduct van de afwijzing door de mensheid van God. Die kan niet door de Schrift worden aangewezen als toorn van de Antichrist, van Satan en van de mensheid — tenzij men buitenbijbelse ideeën invoegt, die de tekst tot een valse leer maken.

Er is een andere belangrijk en voor de hand liggend probleem met een van de standpunten van de Opname, anders dan de pre-Verdrukking-Opname:

Jezus treedt in de Schrift tijdens de Verdrukking nergens meer op, totdat de bruiloft van het lam plaatsvindt in hoofdstuk 19, wat het idee van een Opname-gebeuren op elk ander gewenst moment dan vóór de Verdrukking, uitsluit.

Jezus komt naar de aarde vóór de Verdrukking begint om Zijn gemeente weg te nemen van de planeet, en Hij komt terug aan het eind van de verdrukking bij de wederkomst, samen met zijn gemeente (Openbaring 19:11-14).

De opname van Henoch en Elia zijn symbolisch voor de gemeente die is opgenomen voordat de 70e week van Daniel 4 (de Verdrukking) begint. Deze in de Bijbel opgenomen gebeurtenissen zijn symbolisch voor de gemeente die wordt verwijderd voordat God zijn verbolgenheid uitgiet over de goddeloze bewoners van de aarde - dat is de niet-opgenomen massa die na de Opname van de gemeente achterblijft.

De opname van Henoch heet niet specifiek een opname, maar uit de volgende teksten kunnen we zien dat hij gewoon werd opgenomen. De Schrift zegt simpel: "Henoch wandelde met God: en hij was niet meer; want God nam hem op" (Genesis 5:24).

Elia werd opgenomen in een strijdwagen van vuur en in een wervelwind: "Het gebeurde, terwijl zij al sprekend verder gingen, zie, dat er een vurige wagen met vurige paarden kwam, die tussen hen beiden scheiding maakte. Zo voer Elia in een storm naar de hemel." (2 Koningen 2:11).

Het lijkt erop dat Elia aan boord ging van de vurige strijdwagen, die vervolgens omhoog ging naar de hemel in een storm - Gods wervelwind. We kunnen niet precies weten wat voor strijdwagen van vuur en paarden van vuur het zouden kunnen zijn, maar ze worden een aantal keren in de Schrift aangehaald (2 Samuël 22:11; 2 Koningen 6:17-18; Psalm 68:17; 104:3; Jesaja 66:15; Jeremia 4:13; Ezechiël 1:4-28; 10:1-22).

De belofte aan de gemeente van Filadelfia om te worden bewaard uit het "uur van beproeving" is de belofte van opgenomen te worden vóór het begin van de Verdrukking.

"Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken." (Openbaring 3:10 nadruk van mij)

Daniels 70e Week is het "uur van beproeving", en alle gelovigen uit de periode van de gemeente moeten worden genomen voordat het begint, want dat is de tijd wanneer God zijn oordelen uitgiet - zijn toorn.

De belofte dat "God ons niet heeft bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus" (1 Tessalonicenzen 5:9), is een bevestiging dat ware christenen moeten worden opgenomen voorafgaand aan het begin van de Verdrukking.

Een ander belangrijk punt is dit: de vierentwintig ouderlingen in hoofdstuk vier en vijf van Openbaring worden gezien als vertegenwoordigers van de gelovigen uit de periode van de gemeente - wat betekent dat de Opname moet plaats vinden voor Openbaring 4 - voordat de Verdrukking (de dag van de Heer) begint.

Kit Olsen is sinds 2012 een toegewijd redacteur/schrijver voor de website Rapture Ready.

Bron: The Spectacular Pre-Tribulation Rapture :: By Kit R. Olsen - Rapture Ready