www.wimjongman.nl

(homepagina)

De maand Elul

Keer terug, afvallig Israël, spreekt de HEERE, Mijn aangezicht is tegenover u niet betrokken, want Ik ben goedertieren, spreekt de HEERE, Ik handhaaf Mijn toorn niet voor eeuwig.

Dit jaar, valt de maand september samen met het begin van een heel bijzondere tijd in de Joodse kalender - de laatste maand van het Joodse jaar genaamd Elul, is begonnen.

 

Joodse mannen bij de Westelijke (Klaag) Muur in Jeruzalem

In het Aramees, betekent elul zoeken, en heel geschikt is aangezien dit de maand is waarin we ijverig zoeken in onze harten met een tijd van intense geestelijke voorbereiding en om dichter tot de Heer te komen.

Het is een maand gereserveerd voor serieuze reflectie en tot teshuvah (berouw, letterlijk terugkeer) om ons voor te bereiden op Yamim Nora'im (Dag van ontzag), de komende 10-dagen periode ook wel de Tien Dagen van Berouw vanaf Rosj Hasjana (het Bazuinenfeest) naar Jom Kippoer (Grote Verzoendag).

Gedurende die periode van 10 dagen, die begint bij zonsondergang op 4 september, gaat het Joodse volk God vragen om hen te vergeven hun zonden te vergeven en om hun naam te schrijven in het boek van het leven voor een volgend jaar.

Hierom, is Elul een tijd om vergeving van anderen te vragen en van God.

Bekeer u, Israël, tot de HEERE, uw God, want u bent gestruikeld door uw ongerechtigheid, Hosea 14:2.

 

Tijdens Elul, het Joodse volk beginnen met het proces van het vragen om vergiffenis van het onrecht aangedaan elkaar. Volgens de joodse traditie, moeten we eerst naar de persoon die we iets hebben aangedaan om vergeving te vragen voor God kan ons vergeven voor de zonden die we begaan tegen die persoon.

De zonde van het Gouden Kalf

"En het zal gebeuren, als Mijn heerlijkheid voorbijtrekt, dat Ik u in een kloof van de rots neer zal zetten en u met Mijn hand zal bedekken totdat Ik voorbijgegaan ben. En zodra Ik Mijn hand wegneem, zult u Mij van achteren zien, maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden." (Exodus 33:22-23).

Traditioneel gesproken is er een verband tussen de maand van Elul en het boek Exodus in de Bijbel.

Van deze maand wordt aangenomen dat het samenvalt met de periode tussen het verhaal van de Eigel Hazahav (het Gouden Kalf) waarin Mozes de Aseret HaDiberot (Tien Geboden) stuk slaat als gevolg van Israëls zonde en het ontvangen van de tweede set van tabletten (Exodus 32; 34:27-28).

Het is de Joodse traditie als Mozes de berg beklom op Rosj Chodesj Elul (het begin van de maand Elul) om te pleiten voor de vergeving van de afgoderij van Israël en dat hij van de berg afkomt met het tweede set van tabletten op Jom Kippoer, tijdens het afsluiten van de de periode van berouw.

 

Aseret HaDiberot (Tien Geboden)

De grote middeleeuwse Franse Bijbelse commentator Rashi (1040-1105) beschreef Mozes zijn beklimming van de de berg Sinai drie keer, telkens voor 40 dagen en 40 nachten.

De eerste 40 dagen begonnen op 6 Sivan, 50 dagen na de uittocht op de dag die we vieren als Pinksteren (Shavuot). Dit is de traditionele dag dat Mozes voor het eerst de Tien Geboden heeft ontvangen.

Toen hij van de berg naar beneden kwam, zag hij de mensen in het aanbidden van het Gouden Kalf en sloeg de tabletten stuk die de geboden bevatten.(Exodus 32:19).

We kunnen ons alleen maar voorstellen hoe teleurgesteld en wanhopig hij zich moet hebben gevoeld. De Israëlieten was terug gevallen! Wat was de remedie? Zou de zoete gemeenschap ooit weer worden ervaren?

 

Het Gouden Kalf door James Tissot

Hij verbrandde de afgod en veroordeelde de overtreders, met het weer beklimmen van de berg op de 19e van Tammuz om te bemiddelen voor Israël 40 dagen lang.

Na 40 dagen, daalde hij weer af van de berg alleen maar om weer door God, op de eerste van de maand Elul, te worden geroepen om een nieuwe reeks van tabletten te ontvangen.

Na 40 dagen en nachten, Mozes daalde voor de laatste keer af van de berg op de 10e van Tishri, dat is Jom Kippoer, met het hebben van het tweede set van tabletten en Gods zekerheid van vergeving.

"Toen daalde de HEERE neer in een wolk, ging daar bij hem staan en riep de Naam van de HEERE uit. Toen de HEERE bij hem voorbijkwam, riep Hij: HEERE, HEERE, God, barmhartig en genadig, geduldig en rijk aan goedertierenheid en trouw, Die goedertierenheid blijft bewijzen aan duizenden, Die ongerechtigheid, overtreding en zonde vergeeft, maar Die de schuldige zeker niet voor onschuldig houdt en de ongerechtigheid van de vaders vergeldt aan de kinderen en kleinkinderen, tot in het derde en vierde geslacht."(Exodus 34:5–7)

 

Joodse kinderen bezoeken de Klaagmuur om te bidden.

De koning is in het veld

"Van verre tijden af is de HEERE aan mij verschenen: Met eeuwige liefde heb Ik u liefgehad, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid." (Jeremia 31: 3)

Elul markeert het begin van de periode van 40 dagen van de Goddelijke Barmhartigheid in de aanloop naar Yom Kippur, de plechtige Verzoendag.

Deze periode wordt genoemd de dagen van Yemei Ratzon of welbehagen omdat tijdens dagen, de Heer het Joodse volk terugtrok naar Zichzelf en hen de zonde vergaf van het Gouden Kalf.

Zo wordt traditioneel geloofd dat God meer toegankelijk is in deze tijd, hoewel het Joodse volk gelooft dat God altijd toegankelijk is.

In overeenstemming met deze traditie is de rabbijnse gelijkenis die zegt dat tijdens Elul, God is als de "Koning in het veld." Met andere woorden, God is als een koning die zich ter beschikking stelt van Zijn onderdanen met het oog op de verzoeken in het verlenen gedaan en te voldoen aan allen die terugkeren naar Hem.

Door hen te ontmoeten "in het veld," er zijn geen formaliteiten en iedereen kan hem benaderen.

 

Een joodse man met tefillin (gebedsriemen) en een tallit (gebed shawl) zoekt God bij de Klaagmuur.

Deze gelijkenis illustreert de grote liefde van een grote Koning die bereid is om aan de verzoeken te voldoen van degenen die Hem benaderen met een oprecht hart van berouw en verzoening.

In feite is de naam van de maand Elul, (dat wordt gespeld Alef-Lamed-Vav-Lamed) een acroniem is voor Ani L'Dodi V'Dodi Li, wat vertaalt betekent Ik ben van mijn Liefste en mijn Liefste is van mij, waar de Geliefde God is en de "ik" is het Joodse volk. (Song of Songs 6:3)

De maand van Elul, daarom is de tijd van Ahavat Hasjem (liefde van God) wanneer individuen herstellen zij dicht bij God, zodat elke persoon de Hoge Heilige Dagen, de Yamim noraim (Days of Awe) kan benaderen, met geloof en vertrouwen op Gods rechtvaardige oordelen.

Omdat onze relatie met God is geworteld in wederzijdse liefde en wederkerigheid, benaderen we Hem niet in een staat van angst, maar in geloof en vertrouwen, als een vrouw bal vol haar echtgenoot of kinderen te benaderen hun vader.

"Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht." (Deuteronomium 6:5)

 

Joods gezin

Terugkeer naar de Koning

Naarmate de dagen van Elul passeren, de intensiteit van onze oprechte introspectie toeneemt, terwijl we onze acties overwegen en formuleren de oprechte besluiten om ons gedrag in het komende jaar te verbeteren.

"Heel de maand Elul, voor het eten en slapen gaan moet persoon kijken naar zijn ziel en zijn daden onderzoeken, dat hij de biecht zou kunnen maken", zegt rabbijn Judah Loew (de Maharal van Praag, 1525-1609), een invloedrijke denker in deze post-middeleeuwse periode. (Mijn Joodse Learning)

De Hebreeuwse zelfstandig naamwoord teshuvah, wordt vaak vertaald in de Bijbels als berouw, en is afgeleid van het werkwoord shuv, wat betekent omkeren, of gaan in de tegenovergestelde richting.

Bekering is dus niet alleen een verandering in de houding; Het is een verandering van richting.

 

Tijdens Elul, zullen veel Joodse volk de begraafplaatsen bezoeken om het leven te overwegen en de dood

Bekering is vergeleken met een ontwaken of een wedergeboorte, het sterven van het vorige leven en worden herboren als een nieuwe schepping.

Voor gelovigen in Yeshua (Jezus), is de wedergeboorte een ontwaken uit de slaap van de dood die is veroorzaakt door de zonde en nieuw worden gemaakt door de kracht van de Ruach HaKodesh, de Heilige Geest.

"Daarom, als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping: het oude is voorbijgegaan, zie, alles is nieuw geworden." (2 Korintiërs 5:17)

 

Het horen van de sjofar kan een krachtige ervaring zijn in het voorbereiden om zelf de Koning te ontmoeten.

In verband met deze oproep om te ontwaken, wordt de sjofar geblazen iedere dag tussen de tweede dag van Elul tot aan de 28ste dag, behalve op de Shabbat (zaterdag).

Hoewel de sjofar - een instrument dat vaak gemaakt is van een ramshoorn - klonk tijdens de oorlog en feestdagen en om het jubeljaar aan te kondigen, is het ook een oproep tot bekering.

Het treurige geluid gaat dwars door je heen, met het doorboren van het hart.

Maimonides, een invloedrijke joodse filosoof en Tora-geleerde (1135-1204), zei dat zijn boodschap voor ons is- "Wordt wakker uit je slaap en je sluimeringen. Onderzoek uw daden en keer terug in boetedoening. "

 

Tenach (Oude Testament), sjofar, en tallit (gebed shawl)

Houd het Joodse volk deze maand in het gebed, biddend dat opdat ze het gezicht van God in berouw zullen zoeken, Yeshua leren kennen als hun langverwachte Messias.

Samen met behoud van de geest van teshuvah (terugkeren) tot God, de maand van Elul is de tijd voor Ahavat Yisrael (letterlijk, liefde voor Israël), waaruit een liefde blijkt voor de mede-jood.