www.wimjongman.nl

(homepagina)

De getallen in de Bijbel een verhaal te vertellen!

Profetische Lessen uit de archieven van J.R. Church

Als gevolg van het onderzoek dat J. R. Church deed in het schrijven van zijn eerste boek, Profetie in de Psalmen (niet meer verkrijgbaar), raakte hij betrokken bij het zoeken naar de betekenis van de getallen in de Bijbel. Hier is het eerste artikel in twee delen, geschreven in januari 1987 over wat hij gevonden heeft:

De beste plaats om te beginnen is met het getal één en Psalm één. De getal één bestaat uit een enkele Hebreeuwse letter (aleph), wat betekent het hoofd van een os. Het is een dier dat wordt gebruikt om te offeren. Het kan symbolisch staan voor Israël, die door de handen van vrijwel ieder land heeft geleden door de geschiedenis heen. Psalm één toont het begin van de eeuw, die het offer van miljoenen Joden heeft gezien.

א Als een waarde, staat het voor de één, maar met twee punten boven de aleph, wordt het duizend. Het is dan een eenvoudige zaak, waarin de één tot duizend wordt, zoals Mozes schreef, ... duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, als hij is voorbijgegaan (Psalm 90:4).

ב Het getal twee staat voor de enkele letter (beth), wat betekent dat een huis of tent. Psalm twee voorspelt dat God mijn Koning zal zetten op mijn heilige berg Zion (Psalm 2:6) als een verwijzing naar de herbouw van de Derde Tempel - het huis van de Heer.

ג Het getal drie staat voor de enkele Hebreeuwse letter (gimel) heeft de betekenis van een kameel. De vorm lijkt op de nek van een kameel. We kunnen geen duidelijke conclusie trekken, maar Psalm 3:4 zegt: U heft mijn hoofd omhoog..

ד Het getal vier staat voor de enkele Hebreeuwse letter (daleth) met de betekenis van een voet. Ook hier kunnen we geen duidelijke implicatie uittekenen, maar Psalm 4:5 zegt: Wees ontzet, maar zondig niet.

ה Het getal vijf staat voor de enkele Hebreeuwse letter (he) met de betekenis van een rooster, een raam. De nadruk ligt op het zoeken om te zien wat er aan de andere kant van de muur is. Het herinnert ons aan een passage in het Hooglied 2:9 en 10: Zie, Hij staat achter onze muur, kijkend door de vensters, speurend door de spijlen. Mijn Liefste antwoordt en zegt tegen mij: Sta op, Mijn vriendin, Mijn allermooiste, en kom!. De bruidegom komt voor zijn bruid. Op een dag, zal Christus komen voor zijn bruid. Symbolisch, staat de vijf voor genade in de Bijbel. Psalm vijf vangt de betekenis in vers 8, Ik echter zal door Uw grote goedertierenheid Uw huis binnengaan, mij buigen naar Uw heilig paleis in vreze voor U.maar wat mij betreft, zal ik in de veelheid Uwer goedertierenheid in uw huis komen.

ו Het getal zes staat voor de enkele letter (vav) de betekenis van een spijker of haak. Het doet denken aan Jesaja 22:23 en 24, Ik zal hem als een pin vastslaan in een stevige plaats, zodat hij een erezetel zal zijn voor het huis van zijn vader. Dan zal men heel het gewicht van het huis van zijn vader aan hem hangen, de spruiten en de loten, al het kleine vaatwerk, van het vaatwerk van de schalen tot het vaatwerk van de kruiken toe.Ik zal hem als een nagel in een vaste plaats te bevestigen; en hij zal wezen tot een stoel der eer voor het huis van zijn vader. En men zal aan hem hangen alle heerlijkheid van het huis van zijn vader ... Zes is het getal van de mens en de messiaanse boventonen van Christus, de perfecte man, die zal komen op een dag om de troon te bezetten. Psalm zes heeft de vraag, hoe lang? En pleit, Kom terug, HEERE.

ז Het getal zeven staat voor de enkele letter (zain) met de betekenis van een wapen. Psalm 7:12 en 13 verwijzen duidelijk naar Gods wapens, ...Hij Zijn zwaard scherpen, Zijn boog spannen, en aanleggen. Hij heeft dodelijke wapens voor Zich gereedgemaakt, Hij richt Zijn pijlen op de felle achtervolgers. Hij zal Zijn zwaard wetten; Hij heeft Zijn boog gespannen, en dien bereid. Hij heeft ook bereid voor hem de instrumenten van de dood; Hij ordaineth zijn pijlen tegen de vervolgers.

Deel twee

ח Het getal acht staat voor de enkele Hebreeuwse letter (cheth) met de betekenis van een haag of hek. Misschien heeft het een verwijzing naar de bescherming van de Herder zijn kudde. Christelijke theologen hebben de getal acht voorgesteld om het getal te zijn "voor een nieuw begin." Misschien dat is de reden waarom Psalm 8 zegt: Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt U een sterk fundament gelegd, Uit de mond van kinderen en zuigelingen hebt Gij sterkte ... God deed de voorbereiding van een nieuwe generatie ter bescherming van de uitverkoren mensen in het Beloofde Land.

ט Het getal negen staat voor de enkele Hebreeuwse letter (teth) met de betekenis van een slang, iets dat is opgerold of in elkaar gedraaid. Het is het getal van de antichrist. Psalm 9 verwijst ongetwijfeld naar de antichrist als vers 6 zegt, O vijand, zijn de verwoestingen voor altijd voltooid? Hebt u steden weggerukt? Hun nagedachtenis is met hen vergaan! Ook vers 17 zegt, De goddelozen keren terug, naar de hel toe, alle heidenvolken, die God vergeten. Dat is een verwijzing naar Armageddon en Christus oordeel bij Zijn komst.

E.W. Bullinger, in zijn boek, getal in de Schrift, schreef: "Het is de laatste van de cijfers, en dus markeert het een einde; en ... is verwant aan het getal zes, zijnde de som van de factoren (3X3 = 9 en 3 + 3 = 6), en het is dus belangrijk voor het einde van de mens, en de optelling van al zijn werken. Negen is daarom het gwtal voor de Volkomenheid of Oordeel. "

Verder schreef hij: "Het is ook een factor van 666, dat is 9 maal 74. De gematria (numerieke waarde) van het woord "Dan", wat rechter betekent, is 54 (9x6). De numerieke waarde van amen is 99. De som van de 22 letters van het Hebreeuwse alfabet is 4995 (5X999). [Vijf is het getal van genade en 9 markeert de finaliteit of het einde van de genade.] De som van het Griekse alfabet is 3999. "

De Psalmen 90-99 hebben betrekking hebben op de geschiedenis van de Verdrukking met de opkomst en ondergang van de antichrist, het merkteken van het beest, en zijn voorgestelde wereldregering. Het aantal negen is derhalve een zeer fascinerende getal!

י Het getal tien staat voor de enkele Hebreeuwse letter (jod) met de betekent van een hand. Psalm 10:12 zegt: Sta op, HEERE God, hef Uw hand op, Ook vers 14 zegt: Ú ziet het wél, want U aanschouwt de moeite en het verdriet, opdat men het in Uw hand geeft;...

Het thema van Psalm 10 toont het oordeel over de antichrist die wordt beschreven in vers 9 Hij ligt in een hinderlaag op een verborgen plaats, zoals een leeuw in zijn schuilplaats; hij ligt in een hinderlaag om de ellendige te overvallen, hij overvalt de ellendige als hij hem in zijn net trekt. De twee getallen 9 en 10 (9x10 = 90) vertellen het verhaal van de antichrist zoals gevonden in het boek der Psalmen, wat begint met Psalm 90.

De twee betekenissen (9 = een slang) en (10 = een hand) is te zien in Amos 5: 18-19 Wee hun die verlangend uitzien naar de dag van de HEERE! Wat zal voor u die dag van de HEERE zijn? Duisternis zal hij zijn en geen licht! Het is zoals iemand die vlucht voor een leeuw, en een beer tegenkomt, of die, als hij thuiskomt en met zijn hand tegen de muur leunt, door een slang wordt gebeten.

De Amos profetie zinspeelt op deze generatie. Nadat Israël vluchtte voor de leeuw (Groot-Brittannië) en daarna de beer (Rusland) tegen kwam zullen ze het huis bouwen (tempel). De slang die de hand bijt verwijst naar de gruwel der verwoesting, die zal plaatsvinden in het midden van de grote verdrukking periode als de antichrist in de tempel komt om zichzelf als god te verklaren (II Thessalonicensen 2:4).

Het getal tien is ook het getal voor de "rituele perfectie." De twee stenen tafelen in de Ark des Verbonds bevatten de Tien Geboden. Zij zullen worden ontheiligd door de antichrist met de gruwel der verwoesting. De antichrist zijn wereldmacht en structuur zal bestaan ​​uit tien koninkrijken. Het getal 90 is de negende set van tienen, die dus de finaliteit brengt en het oordeel van de sets van rituele perfectie.

De tien is opgebouwd uit de Hebreeuwse letter (jod) de eerste letter in de naam van God. De Hebreeuwse naam van de HEER is gespeld, "jod, he, vav, he." Op dit punt, komt God naar voren. Het is God die het laatste oordeel brengt en zijn volmaakte duizendjarig rijk instelt (10x10x10 = 1.000). Drie tientallen verwijzen naar de drie-eenheid van de volmaakte Godheid. Christus zal komen om te regeren voor duizend jaar.

De studie van getallen levert zeker een diepe spirituele betekenis op. Gods gebruik daarvan in zo'n perfecte manier is onuitputtelijk.

Deel drie

Genomen uit het Hebreeuwse alfabet, vertellen de cijfers in de Bijbel een profetische verhaal. De volgende hoofdstuk begint met het getal elf. Denk aan de perfectie van Gods ontwerp.

De getals tien tot negentien beginnen elk met een jod, de tiende letter van het Hebreeuwse alfabet. Omdat de jod de eerste letter is in de naam van God, denk ik dat we de hand van God zien in de betekenis van deze tien getallen. Elf is de jod-alef; twaalf is jod-beth; dertien is jod-gimel; etc. Van de getallen tien tot negentien, worden er twee beschouwd als de aanduiding van Gods perfecte ontwerp. Tien is Gods getal van de rituele perfectie en twaalf is Gods getal gouvernementele perfectie. De overige zeven getallen verschijnen om het werk van Gods goddelijke wil te zijn, zowel in de zegen als in het oordeel.

יא Het getal elf is opgebouwd uit twee Hebreeuwse letters, yod en aleph, en vormen als zodanig geen woord. Yod en Aleph samenstelling van de eerste twee letters van yaab (yod, aleph, beth), wat betekent te verlangen, te lang. De letters zijn ook onderdeel van Yaah (yod, Aleph, he) wat betekent dat ze geschikt zijn.

Deze betekenissen echter lenen zich niet voor de gangbare definitie van de elf door Dr. E. W. Bullinger. Hij zag een kwade connotatie. Omdat het tussen de tien en twaalf staat (twee cijfers ter aanduiding van de perfectie), elf draagt ​​bij aan of neemt afstand van Gods volmaaktheid.

Bullinger schreef: "Als de tien het getal is dat de volmaaktheid van de Goddelijke orde markeert, dan is de elf een aanvulling daarop, subversief van en het ongedaan maken van die volgorde. Als twaalf het getal is, dat de volmaaktheid van de Goddelijke overheid markeert, dan is de elf lager dan dat. Dus ... het is het getal dat staat voor stoornis, desorganisatie, onvolmaaktheid, en desintegratie. "

Zelfs de term "het elfde uur" draagt ​​de connotatie van een naderend onheil. Dergelijk iets leek het geval voor Duitsland in de Eerste Wereldoorlog. Hadden ze niet ingestemd met de ondertekening van een wapenstilstand, zou de natie de zegevierende geallieerde legers onder ogen hebben moeten zien. De Duitse delegatie heeft die ramp afgewend door de ondertekening van de overeenkomst en het beëindigen van de oorlog op 11 november, om 11:00 - De elfde maand, de elfde dag, en het elfde uur.

Psalm 11 lijkt te zinspelen op dit of op een vergelijkbaar oordeel over de goddelozen als David schreef in de verzen 2 en 6, "Want zie, de goddelozen spannen de boog, zij leggen hun pijlen op de pees om in het donker te schieten op de oprechten van hart. ... op de goddelozen valstrikken, vuur en zwavel doen regenen. Een verschroeiende stormwind zal het deel van hun beker zijn."

יב Het getal twaalf is opgebouwd uit twee Hebreeuwse letters, jod en beth. Hoewel deze geen woord te maken, ze bestaat uit de eerste twee letters van yabab (yod, beth, beth) betekenis te brullen of huilen uit. Het is op zijn minst opmerkelijk dat het eerste woord in Psalm 12 volgt dat connotatie. Het is een schreeuw om "te helpen."

Twaalf is een perfect getal. Het is de laatste van vier getallen (drie, zeven, tien en twaalf), die Gods volmaaktheid aangeven in Zijn ontwerp van deze wereld. Drie geeft de goddelijke volmaaktheid; zeven geeft de geestelijke volmaaktheid; tien geeft rituele perfectie; en twaalf geeft de gouvernementele perfectie.

Twaalf is het product van drie en vier (3x4 = 12), terwijl zeven de som is van drie en vier (3 + 4 = 7). Er zijn twaalf afdelingen aan de hemel dat de nacht regeren en twaalf maanden die het jaar regeren. Er waren twaalf stammen van Gods uitverkoren volk en zijn twaalf discipelen door Jezus gekozen.

De heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, wordt beschreven als 12 duizend stadiën in lengte, breedte en hoogte. Op een dag, zal God een groep van 144.000 Israëliërs kiezen, 12.000 uit elk van de 12 stammen. Zij krijgen de gelegenheid om om tempeldienst in Jeruzalem te herstellen - de voorbereiding van het koninkrijk en de komende Koning der koningen om deze wereld te regeren.

יג Het getal dertien is opgebouwd uit twee Hebreeuwse letters, jod en gimel. Hoewel ze geen woord vormen, ze in ieder geval bestaan ​​uit de eerste twee letters van yagab (yod, gimel, beth), wat betekent om te snijden, te graven of te ploegen. Dit verwijst naar het werk van God in het leven van Zijn volk, snoeien, kastijding en corrigeren. Misschien is dat de reden waarom Gods volk de vraag stelde in Psalm 13: "Hoe lang, o Heere, hoe lang? '

Dertien is een getal als een slecht voorteken. Veel bijgeloof clustert zich rondom het. In de Bijbel, elk optreden van het getal en de veelvouden ervan zijn verbonden met rebellie, ongeloof, afvalligheid, corruptie, desintegratie of revolutie.

In de eerste twee verzen van de Bijbel, kunnen we de effecten zien van deze afvalligheid. Onze Engels vertaling luidt: "In het begin schiep God de hemel en de aarde." In de oorspronkelijke Hebreeuwse passage bestaat het uit zeven woorden en achtentwintig letters (4X7). Echter, de volgende passage luidt: "De aarde nu was woest en leeg, en duisternis lag over de watervloed." In het Hebreeuws, bestaat de passage uit veertien woorden en tweeënvijftig letters (4x13). De eerste passage spreekt van goed (aangeduid door het getal zeven) en de volgende passage spreekt van het kwaad (aangeduid door het getal 13). De getal vier in elke passage verwijst naar de geschapen dingen en vooral de aarde.

Het was in het dertiende jaar dat Sodom in opstand kwam tegen haar heersers en werd weggevoerd in de gevangenschap - en zo is het door de Bijbel heen. Vanwege zijn slechte connotatie is het uitgegroeid tot een verscheidenheid aan bijgeloof. Dat is waarom sommige gebouwen geen dertiende verdieping hebben; sommige luchtvaartmaatschappijen geen dertiende rij stoelen hebben; enz.

Zelfs het woord voor Satan in het Hebreeuws heeft een gematria (numerieke waarde) van 364 (13X28 = 364). Ook in de Griekse taal, heeft Satan een gematria van 2197 (13X13X13 = 2.197).

Ja, zelfs de getallen in de Bijbel hebben een verhaal te vertellen!


printen??? spaar papier en inkt.