www.wimjongman.nl

(homepagina)

De bergen van Israël

Bijbelstudie - 18 mei 2016

Hier deel 1

In deel 1 van de studie "De bergen van Israël" hebben we laten zien dat er vier plaatsen zijn waar God verscheen aan Abraham om Zijn verbond te bevestigen met hem en zijn nakomelingen. Abraham richtte vier altaren op: Sichem, Beth El, Hebron en Jeruzalem. We spraken over de diabolische bedoeling en intentie van de islamitische Palestijnse Arabieren om de hele Joodse associatie uit deze vier plaatsen te verwijderen.

Profetie over de vier bergen van Israël

We willen terugschakelen naar Ezechiël. Maar voor we dat doen, is het belangrijk om een mythe te ontmaskeren die al bijna 1800 jaar in het christendom bestaat.

Menig christen hangt de doctrine van de vervangingstheologie aan. Dit is het geloof dat de christelijke kerk de plaats heeft ingenomen van het Joodse volk als Gods volk. De doctrine zegt dat de Joden zijn verworpen omdat ze Yeshua als Messias hebben afgewezen en de Heer hen uit het land heeft geworpen. Daarom is het eeuwige verbond gemaakt met Abraham en zijn nakomelingen door Izaäk en Jakob heen van nul en generlei waarde, en de Joden hebben niet langer recht op het land. Men zegt dat ze daar nu illigaal zijn, zowel Bijbels als volgens de internationale wet van de Verenigde Naties. Wel, laten we eens zien wat de Heer daarover zegt, nietwaar?

Laten we gaan naar Ezechiël 36 en starten bij vers 19:

"Ik verstrooide hen onder de heidenvolken en zij werden verspreid over de landen. Ik heb hen geoordeeld overeenkomstig hun weg en overeenkomstig hun daden.
Toen zij aankwamen bij de heidenvolken waarheen zij gegaan waren, ontheiligden zij Mijn heilige Naam, omdat men van hen zei: Deze mensen zijn het volk van de HEERE en toch zijn zij uit Zijn land vertrokken."
Ezechiël 36:19-20

Wie verspreidde hen? De Heer. Wie oordeelde hen? De Heer. Waarom veroordelen deze christenen Juda? De Heer is niet verbaasd dat de naties zeggen: "De Joden hebben de Naam van Jezus ontheiligd door Hem te verwerpen. Het is daarom dat God hen uit het land wierp zodat het niet langer hen toebehoort." De profeet zegt dat zij zullen zeggen wat er in onze tekst staat. Maar wat zegt God daaropvolgend?

Maar Ik spaarde hen vanwege Mijn heilige Naam. Het huis van Israël had die ontheiligd onder de heidenvolken waarheen zij gegaan waren.
Zeg daarom tegen het huis van Israël: Zo zegt de Heere HEERE: Ik doe het niet om u, huis van Israël, maar om Mijn heilige Naam, die u ontheiligd hebt onder de heidenvolken waarheen u gegaan bent.
Ik zal Mijn grote Naam heiligen, die onder de heidenvolken ontheiligd is, die u in hun midden ontheiligd hebt. Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik in u voor hun ogen geheiligd word.
Ezechiël 36:21-13

De Heer is bezorgd om Zijn Naam. Hoe zal de Heer Zijn Heilige Naam rechtvaardigen en bewijzen aan de naties dat Hij de Heer is? Hij zal bewijzen aan de naties dat ze fout zitten met hun oordeel over Israël. Hij zal bewijzen dat hun valse opvatting dat het Land niet langer aan de Joden toebehoort als volkomen en compleet vals is. Laten we klaar staan voor het lezen van vers 24:

"Ik zal u uit de heidenvolken halen en u uit alle landen bijeenbrengen. Dan zal Ik u naar uw land brengen.
Ik zal rein water op u sprenkelen en u zult rein worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u reinigen.
Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven. Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt.
U zult wonen in het land dat Ik uw vaderen gegeven heb, u zult een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor u zijn."
Ezechiël 36:24-28

Deze verzen tonen de leugen aan die wordt verkondigd door de vervangingstheologie. God heeft de Joden teruggebracht in het Land, in een demonstratie van Zijn soevereine wil. Hij heeft hen daar gebracht, gereed voor de Laatste Verlossing. Voor ons betekent dit de wederkomst van Yeshua, de Messias.

Nu, neem notitie van het volgende. Waar liggen de bergen van Israël?

De geografische ligging van de bergen van Israël is exact hetzelfde als wat behoort tot de Palestijnse staat, samen met al de vier altaren die Abraham oprichtte in de bergen van Israël, nu bekend als Juda en Samaria, of de Westbank. Laren we opnieuw kijken naar Ezechiël ik denk dat u zult kijken met een nieuwe gedachte.

En u, mensenkind, profeteer tegen de bergen van Israël, en zeg: Bergen van Israël, hoor het woord van de HEERE!
Zo zegt de Heere HEERE: Omdat de vijand over u gezegd heeft: Aha! Zelfs de eeuwige hoogten zijn ons tot erfelijk bezit geworden, profeteer daarom, en zeg: Zo zegt de Heere HEERE..... Voorwaar, in het vuur van Mijn na-ijver heb Ik gesproken tot het overblijfsel van de heidenvolken en tot heel Edom, die zichzelf Mijn land tot erfelijk bezit hebben gegeven met de blijdschap van heel hun hart, met leedvermaak, zodat zijn weidegrond tot buit zou zijn.

En wie is "Edom" Als u de suggestie doet van de "Palestijnen", dan is dat correct. Dit zijn de nakomelingen van Ezau door zijn huwelijk met de dochters van Ismaël. We kunnen hier niet al te ver op ingaan, maar zie daarvoor Genesis 36:1-5. Deze profetie in Ezechiël is voor ons vandaag. Dit gebeurd in onze tijd en in onze dagen.

Laten we kijken naar meer in de Schrift over hoe God Zijn Land ziet!

"Want zie, in die dagen en in die tijd, als Ik een omkeer zal brengen in de gevangenschap van Juda en Jeruzalem, zal Ik alle heidenvolken bijeenbrengen en hen doen afdalen naar het dal van Josafat. Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren, vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben. Mijn land hebben zij verdeeld." Joël 3:1-2

Het is erg duidelijk uit deze tekst dat God een rechtszaak gaat voeren met de naties die helpen met het formeren van de Palestijnse staat. Dit Land behoort Hem toe. Hij gaf de hele aarde aan de naties... nam een heel klein deel daarvan voor Zichzelf. En Hij koos ervoor om het te geven aan het Joodse volk als een eeuwigdurend bezit. Wie zijn wij om Hem te vertellen dat het anders moet?

Er is zo veel meer over te zeggen, maar dan wordt het te veel. Ik geeft de suggestie om Zacharia 12 te bestuderen, dat spreekt over wat er zal gebeuren met hen die proberen om de bestemming van Jeruzalem te wijzigen in iets anders dan de hoofdstad van de Joodse natie. De "Palestijnen" en de wereld proberen de steen te tillen die hen zal verwonden. Het oordeel staat in de coulissen, mijn broeders en zusters. We kunnen het ons toestaan aan de goede kant van het conflict te staan. Moge God ons helpen de leugens te doorzien en de misleiding, en op te treden als een stem in deze wereld, die opkomt voor de waarheid.

Bron: ‎Godseverlastingcovenant


printen??? spaar papier en inkt.