www.wimjongman.nl

(homepagina)

De bergen van Israël

Bijbelstudie - 18 mei 2016

En u, mensenkind, profeteer tegen de bergen van Israël, en zeg: Bergen van Israël, hoor het woord van de HEERE!
Zo zegt de Heere HEERE:Omdat de vijand over u gezegd heeft: Aha! Zelfs de eeuwige hoogten zijn ons tot erfelijk bezit geworden,
profeteer daarom, en zeg: Zo zegt de Heere HEERE:Daarom, omdat men u van rondom verwoest en opgeslokt heeft, zodat u een erfelijk bezit werd voor het overblijfsel van de heidenvolken, u over de tong ging en er kwaad gerucht bij het volk was
– luister daarom, bergen van Israël, naar het woord van de Heere HEERE. Zo zegt de Heere HEERE tegen de bergen en tegen de heuvels, tegen de waterstromen en tegen de dalen, tegen de verwoeste puinhopen en tegen de verlaten steden, die tot buit en tot een voorwerp van spot geworden zijn voor het overblijfsel van de heidenvolken die rondom u zijn – daarom, zo zegt de Heere HEERE: Voorwaar, in het vuur van Mijn na- ijver heb Ik gesproken tot het overblijfsel van de heidenvolken en tot heel Edom, die zichzelf Mijn land tot erfelijk bezit hebben gegeven met de blijdschap van heel hun hart, met leedvermaak, zodat zijn weidegrond tot buit zou zijn.
Profeteer daarom over het land van Israël, en zeg tegen de bergen en tegen de heuvels, tegen de water stromen en tegen de dalen:Zo zegt de Heere HEERE:Zie, in Mijn na- ijver en in Mijn grimmigheid heb Ik gesproken, omdat u de smaad van de heidenvolken gedragen hebt.
Daarom, zo zegt de Heere HEERE:Ík heb gezworen: Voorwaar, de heidenvolken die rondom u zijn, zullen zelf hun schande dragen!
En u, bergen van Israël, u zult uw takken weer voortbrengen en uw vruchten voor Mijn volk Israël dragen, want zij komen naderbij.
Want zie, Ik kom naar u toe, Ik zal Mij naar u toewenden, en u zult bewerkt en bezaaid worden.
Ik zal de mensen op u talrijk maken, heel het huis van Israël, in zijn geheel. De steden zullen bewoond en de puinhopen zullen herbouwd worden.
Ik zal mens en dier op u talrijk maken, zij zullen talrijk worden en vruchtbaar zijn. Ik zal u doen bewonen als in uw vroegere tijden, ja, Ik zal u meer goeddoen dan in uw begin. Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben.
Ik zal mensen over u doen lopen, namelijk Mijn volk Israël. Zij zullen u in bezit nemen, u zult voor hen tot erfelijk bezit zijn en u zult hen voortaan niet meer van kinderen beroven.
Ezechiël 36:1-12

De vier pilaren van het Judaïsme

Soms staan er belangrijke woorden geschreven in de bijbel. Ze zijn geschreven ten behoeve van ons omdat ze geschreven zijn voor onze dagen. Deze woorden verklaren het eeuwigdurend verbond dat de Heer God maakte met Abraham, Izaäk en Jakob, en hun nakomelingen, de natie Israël en het Joodse volk. Ze zijn geschreven voor de laatste dagen, de dagen voor de laatste oorlog van de Messias als Hij komt om te regeren. Ze zijn geschreven voor ons, zodat we konden begrijpen wat er vandaag in onze dagen gaat gebeuren, zodat we het kunnen herkennen dat we in een geschiedenis zitten, en we niet zullen opgeven en aan de verkeerde kant van deze kritische kwestie eindigen.

Waarom vertelde de Heer deze profetie aan Ezechiël over de bergen van Israël? Waar staan die bergen van Israël? Wat zijn hun "eeuwige hoogten" die de vijand in bezit neemt? Wie is deze "u", die een bezit is geworden voor de rest van de heidenvolken en over de tong ging en een kwaad gerucht was bij het volk?

Dat is het hoofdpunt van deze studie. Laten we Genisis 12 opslaan, waarin een gedeelte staat dat heel bekend is:

De HEERE nu zei tegen Abram: Ga u uit uw land, uit uw familiekring en uit het huis van uw vader, naar het land dat Ik u wijzen zal.
Ik zal u tot een groot volk maken, u zegenen en uw naam groot maken; en u zult tot een zegen zijn.
Ik zal zegenen wie u zegenen, en wie u vervloekt, zal Ik vervloeken; en in u zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.
Genesis 12:1-3

Dit gedeelte staat bekend als de roeping van Abraham, vanwege vier redenen. Dit deel vertelt ons verder dat Abraham Haran verliet, dat in het huidige Irak lag en ging naar Kanaän en kwam bij Sichem, bij de eik van More. Daar verscheen God opnieuw aan Abraham. Laten we opnieuw naar de Bijbel kijken en beginnen bij vers 6:

En Abram trok door dat land heen tot aan de heilige plaats bij Sichem, tot de eik van More. De Kanaänieten woonden toen in dat land. Toen verscheen de HEERE aan Abram en zei: Aan uw nageslacht zal Ik dit land geven. Toen bouwde hij daar een altaar voor de HEERE, Die hem verschenen was. Genesis 12:6-7

Er zijn vier plaatsen waar Abraham altaren opricht voor God. Deze vier altaren bevestigen het verbond met God, dat Hij sloot met Abraham en zijn nakomelingen en het land.

Sichem

Het eerste altaar staat in Sichem. Dit is de eerste plaats in het land van Israël waar God voor het eerst verschijnt. Met het oprichten van een altaar wijdde Abraham zichzelf aan God en Zijn verbond en God zegende hem. Jakob bouwde later ook op deze plaats een altaar en versterkte daarmee het verbond dat God had gesloten met Abraham en Izaäk. Nog weer later kocht Jakob een stuk land ter waarde van 100 zilverlingen van de Kanaäniet Hamor. Gedurende de Romeinse bezetting van Israël, veranderden zij niet alleen de naam Juda in Palestina, maar ook veel andere namen van plaatsen en steden om zo te proberen de identiteit uit te wissen van de Joden met de historie en de heilige plaatsen van het land.

Sichem is Nablus geworden, de naam die de Arabieren vandaag gebruiken voor deze stad. Dat is de plaats waar de Tombe van Jozef staat. Ook zijn beide zonen Manasse en Efraïm liggen hier begraven.

Dit is de reden waarom de zogenaamde "Palestijnen" deze heilige plaats onteren. Even aan de politieke reden voorbijgaande, moeten we ons herinneren waar de beide altaren van Abraham en Jakob werden opgericht, en het is niets anders dan een poging om deze plek te onteren en het verbond van God met Israël weg te doen.

Beth El

Vandaar brak hij op naar het bergland ten oosten van Bethel en zette zijn tent op tussen Bethel in het westen en Ai in het oosten. Daar bouwde hij voor de HEERE een altaar en riep de Naam van de HEERE aan. Genesis 12:8

Beth El betekent "Huis van God" in het Hebreeuws. Abraham richtte daar zijn tweede altaar op. Het was de plaats waar God opnieuw het verbond bevestigde met Jakob en zijn nakomelingen in de droom die we de "Jakobsladder" noemen.

En zie, de HEERE stond boven aan die ladder en zei: Ik ben de HEERE, de God van uw vader Abraham en de God van Izak; dit land waarop u ligt te slapen, zal Ik u en uw nageslacht geven.
Uw nageslacht zal talrijk zijn als het stof van de aarde en u zult zich uitbreiden naar het westen, het oosten, het noorden en het zuiden. In u en uw nageslacht zullen alle geslachten van de aardbodem gezegend worden.
...Daarna stond Jakob 's morgens vroeg op. Hij nam de steen waar hij zijn hoofdkussen van gemaakt had, zette die overeind als een gedenkteken en goot er olie op.
Hij gaf die plaats de naam Bethel, hoewel de naam van de stad eerst Luz was.
Genesis 28:13-14 en 18-19a

Beth El is de plaats waar God Jakobs naam veranderde in Israël. Genesis 35:7-10

Beth El ligt naast de Arabische stad Ramallah. De plaats die de terrorist Arafat uitkoos als hoofdstad van de Palestijnse Autoriteit. Voormalig Knesset-lid Benny Elon schreef in zijn boek 'Gods verbond met Israël': Arafat probeerde de heroprichting van het altaar van Baäl in Ramallah. Dit in een poging om de Kanaänitische identiteit te adopteren als het bewijs dat wat moslims claimen op Israël voorafging aan de Joodse verbinding met het land. In 1998 gaf de Palestijnse Autoriteit een postzegel uit met de afbeelding van Baäl.

Hebron

Abraham richtte een altaar op in Hebron. Dat vond plaats op het moment dat Lot zich van hem afscheidde.

En de HEERE zei tegen Abram, nadat Lot zich van hem afgescheiden had:Sla toch uw ogen op en kijk vanaf de plaats waar u bent, naar het noorden, het zuiden, het oosten en het westen.
Want al het land dat u ziet, zal Ik voor eeuwig aan u en uw nageslacht geven. En Ik zal uw nageslacht maken als het stof van de aarde; als iemand het stof van de aarde zou kunnen tellen, dan zou ook uw nageslacht geteld kunnen worden. Sta op, ga het land door in zijn lengte en in zijn breedte, want Ik zal het u geven.
En Abram zette zijn tenten op en ging bij de eiken van Mamre wonen, die bij Hebron zijn, en hij bouwde daar een altaar voor de HEERE.
Genesis 13:14-18

Hebron wordt de stad van de Patriarchen genoemd. Genesis 23 vertelt ons het verhaal dat Abraham de Spelonk van Machpela koopt van Efron voor vierhonderd sikkel zilver, de plaats waar hij zijn vrouw Sara begroef. Later werden Abraham, Izaäk, Rebekka, Jakob en Lea ook in Hebron begraven.

Laten we opnieuw in Benny Elon's boek kijken op pagina 27:

De erfenis van Hebron wordt aangevallen door de radicale islam in een poging de fysieke verbinding van God met Israël te verbreken. De Joden in Hebron werden gedwongen om deze heilige stad te ontvluchten in 1929 na een Arabische progrom die het leven kostte van 76 onschuldige burgers. De Joden kwamen terug in 1967 ondanks de verschrikkelijke pogingen om hen te verdrijven. Tientallen Joden zijn brutaal vermoord in Hebron bij de felle aanvallen op onschuldige burgers. We moeten de Joden aanmoedigen om door te gaan en te leven in Hebron en de begraafplaats te beschermen van de Patriarchen en de Matriarchen te beschermen, evenals de plaats waar Abraham het derde altaar oprichtte als het symbool van het verbond met God.

In hun zoektocht om Israël te veroveren en te vernietigen, heeft de islam doelbewust ingezet om de plaatsen te vernietigen die het fundament bevatten van het verbond tussen God en Israël. Vandaag wordt dit onmiskenbaar gedemonstreerd in Jeruzalem, de plaats waar Abraham zijn vierde altaar heeft opgericht, op de berg Moriah, alias de Tempelberg.

Jeruzalem

Dit is de meest heilige plaats. Het is waar Salomo de Eerste Tempel bouwde, en waar Zerubabel, Ezra en Nehemia de fundering legden voor de Tweede tempel en de herbouw van Jeruzalems muren leidden na de terugkeer uit de Babylonische ballingschap.

Het is ook de plaats waar Abraham vrijwillig Izaäk wilde offeren toen deze 30 jaar oud was. Izaäk liet zich vrijwillig op het altaar leggen en op het allerlaatste moment weerhield God Abraham ervan om hem geen letsel toe te brengen en Hij hem voorzag van een ram als offerdier. Dit was de grootste test voor Abrahams geloof. Het binden van Izaäk op de berg Moriah, wat de Joden Akeidah noemen, is het symbool van de diepte van de relatie tussen God en Abraham.

De islam claimt dat het niet Izaäk was die gebonden lag op het altaar, maar Ismaël. Volgens de islamitische leer is het niet Izaäk maar Ismaël die God heeft gekozen in het verbond met Abraham. Dit is in directe tegenstelling met wat de bijbel leert: "Wat Ismaël betreft, heb Ik u verhoord. Zie, Ik heb hem gezegend en zal hem vruchtbaar maken en hem uitermate talrijk maken ... en Ik zal hem tot een groot volk maken. Mijn verbond echter zal Ik met Izaäk maken." Genesis 17:20-21 en ....want alleen het nageslacht van Izak zal uw nageslacht genoemd worden. Genesis 21:12

De islamitische leiders hebben systematisch gezocht om het bewijs te vernietigen van elke verbinding van de Joden met de Tempelberg. Hun doel is om de plaats te veranderen in een Arabische-Moslimplek, waar de moskeeën staan op dat gebied. In 1996 heeft de Waqf (de instelling die de controle heeft over de Tempelberg) in de ondergrondse Tweede tempel periode structuren veranderd in nieuwe grote moskeeën. De graafwerkzaamheden resulteerden in tonnen aan archeologische artefacten die in het Kidrondal werden gedeponeerd, incl. potten, munten en andere archeologische bewijzen uit de bijbels/historische periode. Veel ervan is ontdekt door de Israëlische Antiquiteiten Autoriteit. Tevens weigeren de zogenaamde "Palestijnen" de Joden de toegang tot hun heiligste plaats. In januari 2002 vertelde Israëls Arabische leider Sjeik Raed Salah aan verslaggevers: "Het gebruik van de Tempelberg is exclusief een Moslim Arabisch recht." En voegde toe: "Er was nooit een Eerste of Tweede Tempel in de nabijheid van de moskee."

Er is geen plaats in deze studie om meer te leren over de details van de islam, echter, naar onze mening presenteert de islam de rebellie tegen het Verbond dat de God van Israël heeft gesloten met het Joodse volk. De islam is meer dan 600 jaar na het christendom gevestigd en bijna 2000 jaar nadat God de Torah via Mozes aan Israël gaf. Islamitische geleerden hebben pogingen gedaan om de historie te herschrijven naar het islamitische geloof. Ongelukkig genoeg wordt deze revisionistische historie wereldwijd geaccepteerd, en heeft miljoenen mensen misleid. De grootste misleiding komt nog. De islamitische eschatologie leert dat Jezus zal terugkomen als een profeet van de islam in het einde der dagen. "Isa" zoals ze hem noemen, zal de christenen en de Joden vertellen dat ze het beide fout hadden en zich moeten onderwerpen aan de 13e Imam, ofwel de Mahdi, die naar wij geloven de antichrist is, beschreven in de bijbel.

We kunnen duidelijk het diabolische doel zien van de islamitische Palestijnse Arabieren met het verwijderen van alle associaties in de vier plaatsen die allemaal in het Joodse Bijbelse hartland liggen - Judea en Samaria. Nu de Westbank genoemd, maar wat er niets aan veranderd. Het is slechts voor de zaak van de vijand om te misleiden hen die niet zichzelf onderwijzen in deze zaken. Daarom is het zo belangrijk voor de navolgers van Yeshua om de waarheid te begrijpen en te weten wat de Bijbel heeft te zeggen over deze dingen. Wij geloven dat het hele Arabische "Palestijnen"-verhaal zal leidden tot een Grote Deceptie en de afval van de uitverkorenen, als dit mogelijk zou zijn. We moeten de waarschuwing van Yeshua serieus ter harte nemen.

Bron: ‎Godseverlastingcovenant.com


printen??? spaar papier en inkt.