www.wimjongman.nl

(homepagina)



Het vreemdste wonder

20 mei 2015 - door Jack Kelley

De eerste drie evangeliën zijn zo gelijk, dat mensen Mattheüs en Lukas beschuldigen dat ze veel aan Markus ontlenen, die zogenaamd zijn evangelie als eerste schreef. Maar zo niet voor Johannes. Zijn evangelie is geheel anders dan de drie andere.

Geen van de evangelieschrijvers heeft geschreven in een strikt historische verantwoording. Maar onder hen was Johannes het minst geïnteresseerd in het behoud van de chronologie van de gebeurtenissen. Hij positioneerde het meer om ze te contrasteren met elkaar, dan om ze in de juiste volgorde te houden. Een goed voorbeeld is Johannes 2, waar het water-in-wijn-wonder wordt gevolgd door de reiniging van de tempel. Het eerstgenoemde vond plaats aan het begin van de de bediening van de Heer, terwijl de laatste aan het einde gebeurde. Johannes zet ze naast elkaar en vergelijkt de zuiverheid van het evangelie dat Jezus leerde tegenover de corrupte praktijken van de alledaagse religie.

Van alle wonderen die Jezus heeft uitgevoerd, koos Johannes er slechts zeven uit in zijn evangelie. Uit de 3½ jaar durende bediening van de Heer heeft Johannes zich gericht op slechts 21 dagen. Hij besteedde 10 hoofdstukken aan de laatste week en 1/3 van het boek, met 879 verzen, tot één dag.

Elk van de zeven wonderen in Johannes symboliseren ook een grotere waarheid, en eerlijk gezegd, naar mijn mening, zijn een paar ervan een beetje vreemd. Het water-in-wijn-wonder is een goed voorbeeld daarvan. Maar van alle wonderen die Jezus deed, was misschien wel de vreemdste die van de genezing in het badwater van Bethesda in hoofdstuk 5. Het was zo anders van karakter voor hem. Laten we het lezen.

"Hierna was er een feest van de Joden en Jezus ging naar Jeruzalem. En er is in Jeruzalem bij de Schaapspoort een badwater, dat in het Hebreeuws Bethesda wordt genoemd, met vijf zuilengangen.
Daarin lag een grote menigte van zieken, blinden, kreupelen en verlamden, die wachtten op de beroering van het water.
Want een engel daalde van tijd tot tijd neer in het badwater en bracht het water in beweging; wie dan het eerst daarin kwam, na de beweging van het water, werd gezond, aan welke ziekte hij ook leed.
En daar was een man die al achtendertig jaar ziek was.
Jezus zag hem liggen en omdat Hij wist dat hij al lange tijd ziek was, zei Hij tegen hem: Wilt u gezond worden?
De zieke antwoordde Hem: Mijn heer, ik heb geen mens om mij in het badwater te werpen wanneer het water in beroering gebracht wordt; en terwijl ik kom, daalt een ander vóór mij af.
Jezus zei tegen hem: Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen.
En meteen werd de man gezond, nam zijn ligmat op en ging lopen. En het was sabbat op die dag.
De Joden dan zeiden tegen hem die genezen was: Het is sabbat, het is u niet geoorloofd de ligmat te dragen.
Hij antwoordde hun: Die mij gezond gemaakt heeft, Die heeft tegen mij gezegd: Neem uw ligmat op en ga lopen.
Zij vroegen hem dan: Wie is de Mens Die u gezegd heeft: Neem uw ligmat op en ga lopen?
En die genezen was, wist niet Wie het was, want Jezus had Zich ongemerkt verwijderd, omdat er een menigte was op die plaats.
Daarna vond Jezus hem in de tempel en zei tegen hem: Zie, u bent gezond geworden, zondig niet meer opdat u niet iets ergers overkomt.
De man ging weg en berichtte de Joden dat het Jezus was Die hem gezond gemaakt had."
(Joh. 5:1-15)

Wat is hier aan de hand?

Een blik op de afwijkingen zal ons helpen dit vreemde wonder te decoderen. Bijvoorbeeld, meestal als Hij een groep mensen ontmoette, genas Jezus de zieken onder hen, ongeacht zijn persoonlijke plannen. U kunt zien wat ik bedoel in Matt. 4:23-24:

"En Jezus trok rond in heel Galilea, gaf onderwijs in hun synagogen en predikte het Evangelie van het Koninkrijk, en Hij genas elke ziekte en elke kwaal onder het volk.
En het gerucht over Hem verspreidde zich over heel Syrië; en zij brachten bij Hem allen die er slecht aan toe waren en door allerlei ziekten en pijnen bevangen waren, en die door demonen bezeten waren, en maanzieken en verlamden; en Hij genas hen.
En grote menigten volgden Hem, uit Galilea en Dekapolis, uit Jeruzalem en Judea, en van over de Jordaan."

En Matt. 14:13-14 zegt:

"En toen Jezus dit hoorde (de dood van Johannes de Doper), vertrok Hij vandaar met een schip naar een eenzame plaats, alleen; en de menigte, die dat hoorde, volgde Hem te voet vanuit de steden.
En toen Jezus uit het schip ging, zag Hij een grote menigte, en Hij was innerlijk met ontferming bewogen over hen en genas hun zieken."

Maar bij het badwater van Bethesda, een plaats die bezaaid was met zieken en gehandicapten en waar een beroering van Gods hand ervoor kon zorgen dat de zorgen van iedereen konden worden weggenomen, werd door Johannes slechts één man genoemd die genezen wordt. En dat die Hem ook niet benaderde. Jezus maakte zelf het eerste contact na iets te vragen aan de man: "Wilt u gezond worden?" zo vroeg Hij.

Dan komt de man met zijn verhaal, een echt dilemma. Omdat hij kreupel was, kon hij niet op tijd in het bad komen om genezen te worden. Iemand anders was altijd het eerst. Maar als hij het voor elkaar had kunnen krijgen om als eerste in het bad te komen, zou hij geen genezing nodig hebben. Hij moest iemand hebben om hem te genezen, juist daar waar hij lag.

Hij vroeg niet aan Jezus om hem te genezen. Hij wist in feite niet eens met wie hij sprak. De Heer zei: "Sta op, neem uw ligmat op en ga lopen," en zonder aarzelen deed de man dat, voor het eerst in 38 jaar.

Dan is er het feit dat dit is gebeurd op de Sabbat. Dus door het dragen van zijn mat trok hij de aandacht van de priesters, die hem vertelden dat dit onwettig was. De ex-kreupele zei dat hij de man die hem genezen had gehoorzaamde, maar hij kon hen niet vertellen wie die man was.

Later kwam Jezus hem weer tegen en waarschuwde hem: "Zie, u bent gezond geworden, zondig niet meer opdat u niet iets ergers overkomt."
Was dat een bedreiging?

Het verhaal achter het verhaal

Met deze feiten die we zien, blijkt dat de genezing in Bethesda bedoeld is om veel meer te zeggen dan op het eerste gezicht. De eerste aanwijzing in verband met wat er komt, is het feit dat de man al 38 jaar lang invalide was. De enige andere keer dat de zinsnede achtendertig jaar in de Bijbel verschijnt is in Deuteronomium 2:14 met een beschrijving van de tijdsduur die de Joden hadden doorgebracht in de woestijn, waar zij de wet hebben ontvangen.

Deze kleine hint vertelt ons dat de kreupele bij het bad met zijn dilemma Israël vertegenwoordigde. Omdat zij zondaars waren en zich niet aan de wet konden houden om gered te worden. Maar als zij zich hadden kunnen houden aan de wet, dan hadden zij niet gered hoeven worden. Ze hadden iemand nodig om hen te redden, terwijl ze waren zoals ze waren.

Bethesda betekent huis van barmhartigheid. Net zoals de kreupele had Israël iemand nodig om hen de genade te laten zien in hun hopeloze toestand. De Heer toonde zijn genade aan de kreupele en zijn aanbod aan Israël om hetzelfde te doen.

Jezus kwam speciaal naar het bad om deze verlamde te genezen, de man die zijn genezer niet zou herkennen en niet weten met wie hij sprak. Maar Jezus kwam naar de aarde om specifiek Israël te redden (Matt. 15:24). Ze herkenden hun Verlosser niet en wisten met wie zij spraken. "Als u de Christus bent," zeiden ze, "vertel het ons" (Lukas 22:67). Dit nadat hij had honderden profetieën van hun Schriften aangaande zijn komst had vervuld.

Jezus vertelde de genezen verlamde te stoppen met zondigen, opdat niet iets ergers zou moeten gebeuren. Hij kon niet in het algemeen hebben gesproken, omdat Hij wist dat als de mens kon stoppen met zondigen, hij zichzelf kon redden en geen Verlosser nodig zou hebben. Dan zou het dilemma niet bestaan. Dus moet Hij een specifieke zonde in gedachten hebben gehad.

Door te werken in het houden van de wet, in een poging zichzelf te redden, werden de Israëlieten afhankelijk van hun eigen gerechtigheid, een zonde. De wet was nooit bedoeld als een middel tot zaligheid, maar voor het onthullen van de noodzaak van een Verlosser (Romeinen 3:20). In de vermaning tegen de kreupele vertelde Hij ook aan Israël om te stoppen met het begaan van de zonde van zelf-gerechtigheid, omdat er dan iets ergers zou moeten gebeuren. En omdat ze weigerden, gebeurde het. In de tijd van de Heer op aarde was, was Israël een ondergeschikte natie van Rome, maar het had nog steeds een bestaan als natie. 38 jaar na de kruisiging werd Jeruzalem verwoest en spoedig daarna heeft Israël opgehouden te bestaan als natie over het geheel genomen.

Dus het lijkt erop dat deze ene verlamde man werd uitgekozen om een bericht naar Israël te sturen, om de Heer te vergezellen in het uitvoeren van een gelijkenis.

Maar de Heer en de kreupele hebben ook een bericht naar ons afgegeven. Want wie van ons is niet geneigd om als onze eigen Verlosser op te treden op een bepaald punt in ons leven? Wie van ons heeft niet de trots van onze eigengerechtigheid gevoeld?

Ieder van ons heeft hetzelfde dilemma als de kreupele, hulpeloos uit onszelf om te redden en daarom hopeloos verloren. We zijn voorbestemd vanwege onze zonden om naar het graf te gaan, tenzij God zijn genade uitbreidt. En zo ons te ontmoeten daar waar we zijn, en Hij vraagt ons net als Hij aan de kreupele vroeg: "Wilt u gezond worden?" Selah

Bron: The Strangest Miracle - Gracethrufaith