www.wimjongman.nl

(homepagina)



De belangrijkste keuzes van het leven

4 maart 2015 | door Jack Kelley

Onlangs ben ik gevraagd over het bewijs van "niet-geredde gelovigen", zoals een schrijver hen noemde. Ik verwijs meestal naar hen als naamchristenen, christenen-in-naam. Ze noemen zichzelf christenen en doen de dingen die maken dat ze christenen lijken te zijn. Ze gaan naar de kerk, geven regelmatig bijdragen, doen mee aan de vrijwilligersdienst projecten, en zelfs geven ze les in de zondagsschool, maar ze zijn niet wedergeboren. De wedergeboorte betekent dat je weet dat je als zondaar behoefte hebt aan een Verlosser. Je gelooft dat Jezus stierf voor al je zonden en je hebt Hem gevraagd als je Verlosser. Volgens Jezus zal aan mensen die niet wedergeboren zijn, de toegang in het Koninkrijk worden geweigerd (Joh. 3:3). Het maakt niet uit hoe "goed" ze zijn geweest op aarde.

Zeer weinig christenen-in-naam hebben eigenlijk geweigerd om wedergeboren te worden, zij denken er niet aan dat het noodzakelijk is. Hen werd onderwezen dat zij zijn gered, omdat ze werden gedoopt als baby, of omdat zij tot een bepaalde kerk of denominatie behoren, of omdat zij proberen om goed te leven. Ze zijn afhankelijk van wat iemand hen heeft verteld, in plaats van te leren wat de Bijbel zegt. Met alle noodzakelijke middelen die ze tot hun beschikking hebben, bakenden zij hun eeuwige bestemming af op het advies van iemand die mogelijk zelf niet is gered, in plaats van zelf hun eigen huiswerk te doen.

Ze zijn zeer moeilijk te overtuigen, omdat ze denken het niet nodig te hebben. Iemand zei eens: "Er is geen groter obstakel om de waarheid te leren dan de overtuiging dat je die al hebt geleerd." Het enige wat we doen kunnen, en dat blijkt het beste ding te zijn, is bidden dat de Heilige Geest hun harten zal openen voor de waarheid, terwijl er nog tijd is.

Twee alternatieven

Ze beseffen niet dat er slechts twee alternatieven beschikbaar zijn voor de mensheid. We kiezen ofwel God, of we kiezen voor Satan. Als we er niet in slagen om te kiezen voor God, dan kiezen wij per definitie voor Satan. Er is geen tussenweg, noch een ander alternatief. In Efeziërs 2:1-5 maakt Paulus Gods perspectief hierover zeer duidelijk.

"Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig het tijdperk van deze wereld, overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen.

Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde, waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden."

We evalueren mensen, gebaseerd op hoe we denken dat ze met anderen te vergelijken zijn, maar Gods normen zijn heel anders (Jesaja 55:8). Zelfs de goede dingen die niet-gelovigen doen zijn walgelijk voor Hem (Jesaja 64:6) en verder vanwege de zaak van de vijand (Matt. 7:21-23). Dit is geen goedaardige kwestie, het is niet een geval waar iemand aan de zijlijn kan zitten en er geen deel aan nemen. In Gods visie hebben mensen die niet persoonlijk Zijn vergeving van hun zonden accepteren, besloten om zich aan te sluiten bij zijn vijand, en zal dienovereenkomstig worden behandeld. Zij hebben gefaald om aan zijn enige eis te voldoen, en niets anders zal volstaan.

"Zij zeiden dan tegen Hem: Wat moeten wij doen, opdat wij de werken van God mogen verrichten? Jezus antwoordde en zei tegen hen: Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft." (Joh. 6:28-29)

Geloven dat er een God is, dat is niet genoeg. Noch geloven in een God. Je moet geloven dat God Zijn Zoon zond naar de aarde om te sterven voor je zonden, zodat je naar de hemel kunt gaan om te leven met Hem.

Je kunt God niet in je leven ervaren, maar de genade die Hij voor je zonden gegeven heeft, verwerpen. Jezus zei: "Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand komt tot den vader, dan door mij" (Joh. 14:6). Als iemand God ervaart in zijn leven, ervaart hij ook de oproep van de Heilige Geest om tot de Zoon te komen, en door het niet te doen, verwerp je de Vader (Joh. 5:23). De Zoon is de enige weg.

En twee meer

Het merendeel van de mensen die deze site bezoeken, hebben de keuze gemaakt van het aanvaarden van Gods genade voor onze zonden en zijn wedergeboren. Zodra we opnieuw geboren zijn, zijn er twee nieuwe alternatieven om uit te kiezen, en die zijn: het evenwicht van ons leven laten bepalen in Hem, of te blijven verkeren in onze eigen wil (Romeinen 12:1-2, Efeziërs 4:22-24). Als we ervoor kiezen om ons leven te leven in Hem, kunnen we veel vrucht dragen in het Koninkrijk en zullen we eeuwige beloningen ontvangen. Als we ervoor kiezen om te leven naar onze eigen wil, kunnen we niets van waarde doen voor het Koninkrijk, ongeacht hoe goed ons leven en onze daden ook worden waargenomen op aarde (Joh. 15:5). We zullen wel gered worden en we gaan mee in de opname, maar we hebben niets te tonen voor de tijd die we als gelovigen hier hebben doorgebracht (1 Kor. 3:10-15).

De meeste gelovigen maken de verkeerde keuze in dit verband, en er zijn verschillende manieren om dat te doen. Sommigen blijven hun leven op dezelfde manier leven, zoals ze altijd hebben gedaan. Voor de toevallige waarnemer lijken ze net als hun ongelovige tegenhangers, behalve voor een uur of zo op de zondagmorgen. Ze verbergen hun licht onder een korenmaat.

Anderen laten aan de wereld zien hoe goed zij zijn als christen. Zij nemen grote uitdagingen aan en lijken machtige werken te doen, maar de focus is altijd op henzelf gericht, niet op de Heer. Met een wereldse maatstaf van succes op hun christelijke leven missen ze volledig het punt. Het is niet wat we kunnen doen voor Hem dat telt, het is wat we toestaan aan Hem om te doen via ons.

Weer anderen wikkelen zich in een mantel van zelfgerechtigheid. Zoals de Farizeeën vóór hen, maken ze een geweldige show van hun leven als een "goed christelijk leven", terwijl ze hen veroordelen die het niet doen, ten minste naar hun mening. Ze staan voornamelijk bekend over waar ze op tegen zijn, in plaats van waar ze voor zijn.

Geen van deze keuzes kan resulteren in een leven dat aangenaam is voor de Heer, omdat ze allen zelf-gecentreerd zijn in plaats van op God gecentreerd.

Degenen die ervoor kiezen om te leven in Zijn wil, zullen ontdekken dat Hij ons bovennatuurlijke kracht geeft om Zijn wil te bereiken. In Romeinen 12:1-2 is ons verteld om ons hele leven als levend offer aan God aan te bieden, als onze geestelijke daad van aanbidding. We zijn niet langer in overeenstemming met het patroon van deze wereld, maar om te worden omgezet door de vernieuwing van onze geest. Dit is hoe we Zijn wil voor ons ontdekken. Direct daarna is er een lijst van zeven geestelijke gaven die ons versterken om Zijn wil te bereiken. Romeinen 12:6-8 geeft de lijst met de gave van profetie, dienst, onderwijs, bemoediging, geven, leiding en barmhartigheid, en Hij geeft elk van ons een of meer daarvan.

Dit zijn allemaal gaven die ons voldoening brengen als we ze beheren. Dus krijg niet het idee dat het leven in Hem een leven van armoede en ontbering betekent. Joh. 10:10 zegt dat Hij kwam zodat we overvloedig kunnen leven, en we hébben het. Romeinen 8:28 zegt dat God alle dingen laat meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn. Psalm 37:4 zegt: schep vreugde in de HEERE, dan zal Hij u geven wat uw hart verlangt. En Filippenzen 4:4-7 zegt verheug u altijd in de Heer, om te bidden over uw verlangens en niet angstig te worden over iets. Door dat te doen, kunnen we in een toestand van vrede leven, die het menselijk begrip overtreft.

Leren om te leven met God zal soms eng kunnen zijn, omdat we gewend zijn om onafhankelijk op te treden. Maar nadat we het onder de knie krijgen, ondervinden we dat het een van de meest opwindende ervaringen is die we kunnen krijgen. Zegeningen komen op zo veel verschillende manieren, en op de meest onverwachte momenten, dat we letterlijk op onze knieën vallen in dankbaarheid keer op keer. Er is echt niets dat ermee kan evenaren.

Wat is er nodig?

Leven naar Zijn wil moet een beetje wennen, maar het is niet zo moeilijk als het klinkt. Het gaat erom de Heilige Geest ons te laten leiden uit de buurt van duidelijk ongepast gedrag, en te reageren op de Heer die oproept tot actie. Hij gaf ons in Micha 6:8 drie fundamentele beginselen om te volgen in het handelen naar zijn wil in ons leven. Het zijn de richtsnoeren die voor ons uit gaan, en de grenzen om ons aan te houden.

"Hij heeft u, mens, bekendgemaakt wat goed is en wat de HEERE van u vraagt: niets anders dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God."

Wanneer we Gods wil doen, zullen we rechtvaardig worden in het funtioneren naar iedereen toe, en te weten dat Hij ons nooit zal betrekken bij iets dat zijn regels schendt. Wanneer we Gods wil doen, zullen we graag deze dingen doen voor anderen, omdat ze blijk geven van Zijn genade. Wij zijn niet benoemd als uitvoerders van Zijn toorn, maar om Zijn liefde te tonen. En als we in Gods wegen zijn, zullen wij altijd nederig zijn, en weten dat, wat we goed doen, we het doen op Zijn aanmoediging en in Zijn kracht.

Behalve zeldzame uitzonderingen gaat God niet plotseling mensen ontwortelen of in een tijd van ongemak brengen wanneer zij hun leven aan Hem aanbieden. Evenmin gaat Hij ons plotseling een heleboel regels of discipline aan ons opleggen. Immers, onze zonden zijn reeds betaald. Leven in zijn wil is meestal een kwestie van leren luisteren naar Zijn stem en doen wat Hij zegt. Zoals alles wordt dit makkelijker in de praktijk. Het is belangrijk om te onthouden dat we alleen verantwoordelijk zijn voor het doen van een inspanning. De resultaten zijn Zijn verantwoordelijkheid.

Hij gaat niet beginnen met ons te vertellen hoe anderen hun leven moeten leven, maar Hij zal ons begeleiden hoe ons eigen leven te leven. Bijvoorbeeld omdat Zijn woord zegt om te geven aan een ieder die erom vraagt (Lukas 6:30), kan hij beginnen ons te vragen royaal te reageren wanneer iemand naar ons toekomt voor hulp. En aangezien er gezegd wordt om de zon niet onder te laten gaan over onze woede (Efeze 4:26), zal Hij ons vragen om te vergeven zoals wij zijn vergeven.

Wanneer je je voor het eerst je leven aan Hem wilt verbinden, dan zal Hij beginnen met kleine dingen om je zover te krijgen om te luisteren. Dus als je zelfs maar denkt dat je Zijn stem hebt gehoord, doe dan wat je denkt om te doen, en vraag Hem om kracht om het te doen. En wat er ook gebeurt, neem geen voorschot op een positief resultaat. De Heer krijgt het voordeel, je hebt gewoon zijn orders opgevolgd.

Wanneer je leert te reageren op kleine ingevingen, ontvang je grotere. En dan op een dag zul je beseffen dat je genoeg ervaring hebt opgedaan om te leven in de Heer zijn wil, en zul je je niet langer afvragen of je het moet doen. Je zult ondervinden dat jouw acties en de zijne één en dezelfde zijn geworden.

Ik weet dat wij niet veel tijd meer hebben, maar maak niet de fout om te denken die het te laat is. Begin met het uitvoeren van Romeinen 12:1-2 in je leven vandaag en je zult versteld staan hoeveel de Heer kan doen met een toebereide volgeling, ongeacht hoe kort de tijd is. Selah.

Bron: Life's Most Important Choices - Gracethrufaith