www.wimjongman.nl

(homepagina)



Namen van Jezus: De Wijnstok

18 december 2015 | bijbelstudie door Jack Kelley

"Ik ben de Wijnstok, u de ranken; wie in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht, want zonder Mij kunt u niets doen" (Johannes 15:5)

Het is belangrijk om te begrijpen dat redding geen vrucht voortbrengende gebeurtenis is. In deze woorden sprak Jezus over ons leven nádat we gered zijn. Zelfs nadat we zijn gered, zijn gelovigen niet automatisch vruchtbaar. Maar als we ons leven geven aan Hem (Romeinen 12:1-2), en reageren op de ingeving van de Heilige Geest die Hij stuurde om ons te leiden (Johannes 14:26), dan kunnen we veel vrucht dragen.

Als we ons niet aan Hem overgeven, zal ons leven onvruchtbaar zijn, want zonder Hem kunnen wij niet iets van geestelijke waarde doen. We zullen nog steeds gered zijn, maar we zullen dan niet bruikbaar zijn om het werk in het Koninkrijk te doen, maar zijn de onvruchtbare takken die de tuinman weggooit in de snoeitijd. Paulus bevestigde dit in 1 Korintiërs 3:12-15. De onvruchtbare gelovige zal gered worden, maar alleen als een ontsnapping door de vlammen heen.

Vruchtbaarheid is geen kwestie van succes of falen gezien vanuit een werelds standpunt. Het is een kwestie van motief. Velen van ons zullen een aantal van onze grootste prestaties zien verbranden in het vuur van het oordeel, omdat we het met verkeerde motieven bereikten, als een zelfbevrediging, of om erkenning door anderen, of zelfs het verlangen om "punten" te halen bij God. Alleen die dingen, die worden ingegeven door de Heilige Geest, en waar onze enige drijfveer ligt in dankbaarheid voor alles wat we hebben gekregen, dat zal overleven.

En wat hebben we gekregen? Hier is een lijst van slechts enkele van de dingen die hij heeft gegeven aan een ieder van zijn kinderen:

Wij zijn een nieuwe schepping (2 Korintiërs 5:17)

We zijn perfect gemaakt voor altijd (Hebreeën 10:14)

We zijn gezalfd, verzegeld, en zijn Geest is in onze harten (2 Korintiërs 1:21-22)

Wij zijn kinderen van God en mede-erfgenamen van Christus (Romeinen 8:16-17)

We zitten in de hemelse gewesten met Christus, boven alle overheid, gezag, macht en heerschappij (Efeziërs 2: 4-7)

We zijn bevrijd van de wet van zonde en dood (Romeinen 8:2)

We zijn koningen en priesters (Openbaring 5:10)

We hebben de gerechtigheid van God (2 Korintiërs 5:21)

Wij zijn meer dan overwinnaars (Romeinen 8:27)

En er is niets (zelfs niet wijzelf), wat ons kan scheiden van Zijn liefde (Romeinen 8:38).

Breng vandaag wat tijd door om de Heer danken voor Zijn zegeningen, grote en kleine. Hij is de gever van alle goede en perfecte gaven (Jakobus 1:17), en hij verlangt om u de wensen van uw hart te geven (Psalm 37:4). Laat Hem u uitdagen om uit dankbaarheid goede werken te doen. Vergeet niet dat deze werken niet noodzakelijk grote daden hoeven te zijn in onze gedachten. Het kleinste gebaar, een vriendelijkheid die wij tonen (Spreuken 19:17), en zelfs een beker koud water (Mattheüs 10:42), als daarom wordt gevraagd door de Heilige Geest, en gedaan uit dankbaarheid, dat brengt eeuwige beloning en vrucht die blijft bestaan.

Ons gebed: Wij danken u, Heer, voor de overvloedige zegeningen die u hebt gegeven aan een ieder van ons, uw kinderen. We zijn dankbaar dat we uw zonen en dochters worden genoemd. U hebt ons alles gegeven, en wij zijn overwonnen met dankbaarheid. Help ons vrucht dragen in U, en help ons te herinneren dat we apart van U niets kunnen doen. Stimuleer ons om goede werken te doen, niet in angst of uit verplichting, maar in dankbaarheid voor alles wat U hebt gedaan voor ons, en voor uw glorie. Amen.

Bron: Names of Jesus: The Vine - Gracethrufaith