www.wimjongman.nl

(homepagina)



Namen van Jezus: Licht van de wereld

19 december 2015 - Bijbelstudie door Jack Kelley

"Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei: Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben" (Johannes 8:12)

Letterlijk betekent dit dat wie met Jezus gaat als Zijn volgeling, niet onwetend is over geestelijke zaken, maar krachtig inzicht zal hebben met name over de geestelijke waarheid die eeuwige leven brengt. Wanneer we de tijd nemen om deze waarheden te leren en in geloof toe te passen, ontdekken we dat het oude gezegde waar is: Ongeacht welke geestelijke vraag, Jezus is het antwoord.

Voel je je neerslachtig, zwaarmoedig of ontmoedigd? Overwonnen door de zorgen van het leven?

"Ja, ik vraag ook u, mijn oprechte metgezel: Help deze vrouwen, die samen met mij gestreden hebben in het Evangelie, ook met Clemens en mijn andere medearbeiders, van wie de namen in het boek des levens staan. Verblijd u altijd in de Heere; ik zeg het opnieuw: Verblijd u. Uw welwillendheid zij alle mensen bekend. De Heer is nabij. Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus" (Filippenzen 4: 4-7,19).

Draagt u een schuldenlast vanwege uw zonden?

"Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid" (1 Johannes 1:9).

Hebt u financiële problemen?

"Geef en aan u zal gegeven worden: een goede, vastgedrukte, geschudde, overlopende maat zal men u in de schoot geven, want met dezelfde maat waarmee u meet, zal er bij u ook gemeten worden" (Lukas 6:38).

"Zo zult u in alles rijk worden, tot alle vrijgevigheid in staat, een vrijgevigheid die door middel van ons dankzegging aan God teweegbrengt" (2 Kor. 9:11).

Of gezondheidsproblemen?

"Is iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heer. En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heer zal hem weer oprichten. En als hij zonden gedaan heeft, zal hem dat vergeven worden. Belijd elkaar de overtredingen en bid voor elkaar, opdat u gezond wordt. Een krachtig gebed van een rechtvaardige brengt veel tot stand" (Jakobus 5:14-16).

Ik zeg het nogmaals. Ongeacht de geestelijke vraag: Jezus is het antwoord.

Ons gebed: Wij prijzen u dat u ons het Licht gaf in deze donkere wereld. Heer, wij brengen onze zorgen en leggen ze aan Uw voeten. Wij geven U onze angsten, en laat uw licht schijnen in de duisternis om ons heen. Wij vragen U om uw licht van openbaring te laten schijnen in ons hart, zodat we uw zachte stem horen om ons te begeleiden. U bent het antwoord op al onze vragen en de voorziener van al onze behoeften. Amen.


Bron: Names of Jesus: The Light of the World - Gracethrufaith


Namen van Jezus: Licht van de wereld deel 2

20 december 2015 | Bijbelstudie door Jack Kelley

We lazen in het voorgaande, dat Jezus het Licht van de wereld is:

"Jezus dan sprak opnieuw tot hen en zei: Ik ben het Licht der wereld; wie Mij volgt, zal beslist niet in de duisternis wandelen, maar zal het licht van het leven hebben" (Johannes 8:12).

Jezus is het Licht van de wereld, en door de genade van God, ook wij:

"U bent het licht van de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen zijn. En ook steekt men geen lamp aan en zet die onder de korenmaat, maar op de standaard, en hij schijnt voor allen die in het huis zijn. Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken" (Matteüs 5: 14-16).

Wat betekent dit?

Net als de maan geen licht heeft van zichzelf, maar het licht van de zon weerspiegelt, zo hebben wij ook geen licht van onszelf... maar zijn we bedoeld om het licht van de Zoon te weerspiegelen. Zijn licht zo helder te laten schijnen dat God verheerlijkt wordt als anderen onze goede werken zien.

We weten dat we gered zijn door wat we geloven, niet door hoe we ons gedragen. En de goede werken die we daarna doen moeten gedaan worden uit onze uiterste dankbaarheid voor het geschenk waar we nooit op kunnen hopen om het te verdienen.

In dankbaarheid voor deze onverdiende gunst, zoeken we de Heer en doen mee met wat Hij hier doet. Onze goede daden, die onze Vader in de hemel zullen verheerlijken, is het geven aan mensen in nood. Met Zijn overvloed (2 Korintiërs 9:11) kunnen we voedsel, water, kleding of onderdak aan mensen geven die niets hebben. We kunnen Zijn goede nieuws delen. We kunnen onze tijd geven en liefde geven aan de eenzamen, en onze kracht aan de zwakken, en onze aanmoediging aan die het gevoel hebben verloren te zijn of verdrietig. We hebben vrij ontvangen, zodat we kunnen schenken (Matteüs 10:8).

Laat uw licht alzo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader verheerlijken in de hemel. Het was dit vers dat ons ervan overtuigde om te beginnen op deze website wat van onze lokale werk te delen. Het is het verlangen van ons hart dat de Heer verheerlijkt worden in wat we hier doen. Jarenlang gaven we alleen in het geheim zoals in Matteüs 6: 2-4:

"Wees op uw hoede dat u uw liefdegave niet geeft in tegenwoordigheid van de mensen om door hen gezien te worden; anders hebt u geen loon bij uw Vader, Die in de hemelen is. Wanneer u dan een liefdegave geeft, laat het niet voor u uitbazuinen, zoals de huichelaars in de synagogen en op de straten doen, opdat zij door de mensen geëerd zouden worden. Voorwaar, Ik zeg u: Zij hebben hun loon al. Maar als u een liefdegave geeft, laat dan uw linker hand niet weten wat uw rechter hand doet, zodat uw liefdegave in het verborgene zal zijn; en uw Vader, Die in het verborgene ziet, zal het u in het openbaar vergelden."

Moeten we onze goede werken meedelen, zodat de Heer kan worden verheerlijkt? Of laten we onze linkerhand niet weten wat ons rechter doet, en geven in het geheim? We moeten beide doen als Hij leidt. Er is zegen in het geven en als slechts u en de Heer het weten. En het zegent anderen die onze goede werken zien, en ze verheerlijken onze Vader, en misschien willen anderen zelfs een kans om mee te doen. Dit is een manier om elkaar aan te sporen in de richting van liefde en goede daden (Hebreeën 10:24).

Wij zoeken de Heer en laten Hem ons elke dag en in elke beslissing leiden. De Heer wil een echte relatie met ons. Hij geeft ons niet een checklist van dingen om te doen. Hij nodigt ons uit om tijd met Hem te nemen en Hem te kennen. Wij zijn in Hem en horen Zijn stem (Johannes 10:27) en laten Hem onze beslissingen begeleiden.

Onze Gebed: Heer, wij zijn stil voor U en vinden vreugde in uw aanwezigheid. Laat ons uw liefde zien, en breng uw licht naar een wereld in de duisternis om ons heen. Help ons ook om elkaar te stimuleren om samen in liefde en goede werken u te verheerlijken, en niet onszelf. Amen.

PS: Dit vers heeft ook een profetische vervulling in het Millennium, wanneer het licht van ons huis in het Nieuwe Jeruzalem voldoende licht zal geven voor de hele aarde.

"En de stad heeft de zon en de maan niet nodig om haar te beschijnen, want de heerlijkheid van God verlicht haar, en het Lam is haar lamp. En de naties die zalig worden, zullen in haar licht wandelen, en de koningen van de aarde brengen hun heerlijkheid en eer erin" (Openbaring 21:23-24).

Bron: Names of Jesus: Light of the World Part 2 - Gracethrufaith