www.wimjongman.nl

(homepagina)



Geest van angst

3 oktober 2015 door Jack Kelley

Want God heeft ons niet een geest van angst gegeven, maar van kracht, en liefde en bezonnenheid (2 Timotheüs 1: 7).

Ik schreef eerder een artikel met deze naam in oktober 2014. Het niveau van angst onder de pre-trib (opname vóór de verdrukking) evangelicals was toen al stijgende. Uit het aantal e-mails dat ik de laatste tijd heb gekregen, heb ik tot de conclusie getrokken dat als er iets is, deze geest van angst erger is geworden.

Ik geloof dat dit grotendeels te wijten is aan de hype die we in het afgelopen jaar hebben gehoord van predikers en schrijvers die lijken te zijn geobsedeerd door een komend oordeel. Sommige baseren dit op tal van tekenen aan de hemel waar de Bijbel nooit over spreekt. Anderen richten zich op een hoogst twijfelachtige interpretatie van de Schrift, bedoeld voor een ander doel, en voor andere mensen in een andere tijd. Hoewel ze er niet goed uitkomen, en ook zeggen dat dit zo is, lijkt het vrij duidelijk dat ze ons waarschuwen betreffende de tijd van Gods toorn.

Al generaties is de Opname bedoeld als onze gezegende hoop en grote ontsnapping, de tijd dat Jezus zal komen in de wolken om ons weg te rukken van deze stervende wereld voorafgaand aan de meest gruwelijke tijd van oordelen waardoor deze wereld zal worden bezocht. Dit standpunt werd gesteund door verschillende verwijzingen in het Oude Testament, dat de rechtvaardigen aan deze oordelen zouden ontsnappen met het achterlaten van de onrechtvaardigen om daaronder te lijden.

De duidelijkste voorbeelden zijn Henoch, die door God werd weggerukt om met Hem te wandelen vóór de zondvloed. Dan was er Lot, die uit Sodom moest worden verwijderd voordat de engelen hun oordeel daarover konden brengen. En laten we niet vergeten Daniel, die op onverklaarbare wijze ontbrak tijdens de gebeurtenissen van de vurige oven. Dit zijn aanwijzingen om ons te vertellen dat God gepland heeft dat een aantal van zijn volk aan de eindtijdoordelen zullen ontsnappen. (Voor meer informatie over deze en andere Oudtestamentische verwijzingen, lees Rapture Referenties Deel 1 )

In het Nieuwe Testament zijn deze aanwijzingen veel duidelijker en specifieker, zoals de volgende verwijzingen aantonen. Maar ondanks dit beginnen sommigen te twijfelen aan de geldigheid van het pre-trib-standpunt. Anderen zien alles wat er om hen heen gebeurt, en zijn bang dat ze niet in aanmerking komen voor de opname. Weer anderen zijn zelfs bang dat ze niet zullen worden gered. Ik denk dat veel van deze twijfel te wijten is aan het feit dat de oordelen zo dichtbij lijken, en toch zijn er geen aanwijzingen om aan te geven dat de opname nog dichterbij is. Dit komt omdat:

  1. De opname is een tekenloze gebeurtenis

  2. De leraren hebben de meeste aandacht gericht op de nabijheid van de komende oordelen. Je hoort nauwelijks niets over de nabijheid van de komende opname.

Laten we met dat in gedachten een snelle blik werpen op de duidelijkste aanwijzingen die de Bijbel leert over het opname-standpunt. Daarna zullen we de duidelijkste passages bekijken van de bevestiging van de veiligheid van onze positie in Christus.

"Veel meer dan zullen wij, nu wij gerechtvaardigd zijn door Zijn bloed, door Hem behouden worden van de toorn." (Romeinen 5:9)

Als we een 'woordzoeking' doen op het woord 'toorn', lijkt het duidelijk dat God Zijn toorn richt tegen Zijn vijanden, die ongehoorzaam zijn en tegen Hem rebelleren. Die heeft Hij gerechtvaardigd door Zijn eigen bloed; niet Zijn vijanden. In feite komt het woord gerechtvaardigd van een Grieks woord dat betekent "rechtvaardig te maken". Het woord "van" in de verklaring van Paulus' bovenstaande tekst, betekent een fysieke scheiding van tijd en plaats betreffende het evenement waarnaar wordt verwezen, en dat is Gods toorn.

Wat Paulus hier zegt, is dat de Heer door veel moeite ging om ons te redden van onze zonden. Het kostte het vergieten van Zijn bloed, en om dit te doen in een van de meest onbaatzuchtige heldendaden in de geschiedenis van de mens. Waarom zou hij ons dan onderwerpen aan Gods toorn? En verder, het gaat slechts om één generatie van allen die Hij heeft gered. Dat heeft geen zin.

" ...en Zijn Zoon uit de hemelen te verwachten, Die Hij uit de doden heeft opgewekt, namelijk Jezus, Die ons verlost van de komende toorn." (1 Tessalonicenzen 1:10)

Hier zegt Paulus, dat onze tijd op aarde is bedoeld om door te brengen, wachtend op Gods Zoon die komt uit de hemel. We worden niet verondersteld rond te lopen, wachtend op een verschrikkelijke ramp die ons moet overkomen. We moeten wachten op Jezus' komst om ons te redden uit die tijd. Deze keer gebruikt Paulus een ander woord voor "uit": het betekent uit, of weg van de komende toorn.

Als we de tijd van rampspoed zien komen, moeten we opstaan ​​en onze hoofden opheffen want we weten dat de tijd nabij is." "Wanneer nu deze dingen beginnen te geschieden, kijk dan omhoog en hef uw hoofd op, omdat uw verlossing nabij is." (Luke 21:28)

...bekleed met het borstharnas van geloof en liefde, en met de hoop op de zaligheid als helm. Want God heeft ons niet bestemd tot toorn, maar tot het verkrijgen van de zaligheid, door onze Heere Jezus Christus." (1 Thessalonicenzen 5: 8b-9).

Onze bestemming is om te worden gerechtvaardigd door het bloed van Jezus en gered van de straf voor onze zonden, niet om de tijd van Gods toorn te verduren. Daarom wandelen we door het geloof, niet door een aanschouwen (<2 Korinthe 5:7), zelfs bij het zien van de mensen die lopen door te zien en niet door geloof, met het gebruik van de verkeerde interpretaties van de Bijbel om ons een gevoel van angst in onze harten in te boezemen.

"Omdat u het woord van Mijn volharding hebt bewaard, zal Ik ook u bewaren voor het uur van de verzoeking, die over heel de wereld komen zal, om hen die op de aarde wonen te verzoeken." (Openbaring 3:10)

Hier spreekt de Heer tot de kerk in Philadelphia. Dit is de enige gemeente over wie Hij geen kritiek kon vinden. Dat betekent dat ze perfect rechtvaardig waren in Zijn ogen. Dit is de kerk die trouw aan Zijn Woord is gebleven en geduldig wachtte op Zijn terugkeer. Veel geleerden zien de kerk in Philadelphia als een model van het lichaam van de wedergeboren gelovigen aan het eind van de genadetijd, met een gerechtigheid van God, die ons perfect in Zijn ogen maakt. Daarom heeft hij beloofd om ons te behouden uit de eindtijdoordelen. Net zoals Paulus deed in 1 Tessalonicenzen 1:10, gebruikte Jezus het woord 'ek', "uit", wat betekent: weg van de komende toorn.

Als deze verzen zijn duidelijke beloftes: het is het lot van de Gemeente om te worden gered uit deze tijd. En toch hebben een handvol leraren en schrijvers geprobeerd om de Gemeente ervan te overtuigen dat we op het punt staan om die tijd te ondergaan. En te oordelen naar de hoeveelheid boeken, cd's en dvd's die worden verkocht, heeft een groot deel van de Gemeente zich hierin gevonden.

Nu, begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat de Bijbel belooft dat alles geweldig zal zijn tot op die dag dat Gods toorn plotseling begint. Maar wat ik wil zeggen is, dat de wereldwijde economische ineenstorting, de wijdverspreide oorlog, hongersnoden en epidemieën, dingen zijn die allemaal in verband staan met de tijd van Zijn toorn. Daarom heeft de kerk niet te vrezen voor deze dingen, maar te leven in het geloof van onze redding daaruit.

In de loop van mijn studiejaren ben ik ervan overtuigd dat de Bijbel ons geen opties geeft om een tijdstip te kiezen wat de opname betreft. Hij leert alleen het pre-trib-opname standpunt, zolang je het blijft lezen op de meest letterlijke manier, en blijft binnen de context waarin het werd gegeven. En het was geschreven op de manier waarop het is geschreven, zodat de ijverige student Gods plan voor Zijn Gemeente op voorhand kon weten. Ik denk dat de reden waarom we zo gemakkelijk van de weg raken, is dat de meeste christenen hun begrip krijgen van wat de Bijbel zegt, door wat andere mensen hen vertellen, niet vanuit hun eigen studie.

Het komende jaar of zo zullen we de mensen krijgen die ons het "bewijs" leveren dat er een bepaald jaar komt, en bepaalde tekens tot bloei komen. Maar onze rol is om te leven door geloof, niet door aanschouwen. (2 Korinthe 5:7 )

Nu, laten we dan onze de veiligheid zoeken in onze positie in Christus, en hen gerust te stellen, namelijk degenen die zich afvragen of ze echt gered zijn, of dat ze wel echt in aanmerking komen om opgenomen te worden bij de opname.

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." (Joh. 3:16)

In dit vers verklaart Jezus het geloof in Zichzelf als de voorwaarde voor het eeuwige leven. Niets in het Nieuwe Testament ontkent of is in tegenspraak met die verklaring.

"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven." (Joh. 5:24)

Hier heeft Jezus duidelijk aangegeven dat zij die in Hem geloven, niet alleen het eeuwige leven hebben, maar ook niet geoordeeld worden.

Jezus antwoordde en zei tegen hen: Dit is het werk van God: dat u gelooft in Hem Die Hij gezonden heeft. Johannes 6:28-29

En in deze verzen verklaarde Jezus dat geloof in Hem het enige is wat God van ons vraagt.

"Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken." (Johannes 10: 27-29).

Als u gelooft dat het offer van de Heer de prijs betaalde voor uw zonden, heeft Hij u in Zijn handen. Met andere woorden, je behoort Hem nu toe en niemand kan je meer wegnemen van Hem. Zelfs jijzelf niet.

Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde van God in Christus Jezus, onze Heere. (Romeinen 8:38-39)

Dit is Paulus' bevestiging en uitbreiding van wat Jezus zei over dat niemand je van Hem weg kan nemen. Merk op dat in deze beide passages, "niemand, behalve jou" niet bestaat.

"En Hij Die ons met u bevestigt in Christus en ons gezalfd heeft, is God, Die ons ook verzegeld heeft en het onderpand van de Geest in onze harten gegeven heeft." (2 Korinthe 1:21-22)

Eens naar de Heer gekomen, aanvaardt Hij de verantwoordelijkheid voor uw redding. Hij neemt in feite bezit van u en zet Zijn Geest in je hart om te garanderen wat er komen gaat. U bent niet meer van uzelf; u behoort Hem toe. En niets of niemand kan dat veranderen.

"In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte, Die het onderpand is van onze erfenis, tot de verlossing die ons ten deel viel, tot lof van Zijn heerlijkheid." (Efeziërs 1:13-14)

Hier zegt Paulus hetzelfde op een andere manier, en voegde de duur van de garantie door de Heilige Geest toe, dat is de dag van uw verlossing. Hij bevestigde dit door het opnieuw te verklaren in Efeze 4:30: En bedroef de Heilige Geest van God niet, door Wie u verzegeld bent tot de dag van de verlossing.

Er zijn tal van andere verzen die ik zou kunnen gebruiken om mijn punt te maken, namelijk dat als je eenmaal gered bent, je altijd gered bent. (Zo veel, dat ik ze heb verzameld in een gratis ebook ) Uzelf niet, of iemand anders, kan iets doen om het ooit weer te veranderen. En als je gered bent, gaat u mee in de opname. Er is geen andere bekwaamheid. In 1 Tessalonicenzen 4:17 zegt Paulus dat nadat de doden opstaan in de opname, wij die levend overblijven zich met hen zullen samenvoegen. Hij zei niet: degenen onder ons die daarvoor in aanmerking komen, of diegenen van ons die in dat geloof hebben doorgezet. Hij zei gewoon: "wij die nog in leven zijn en overgebleven zijn worden samen met hen in de wolken opgenomen."

Het is van essentieel belang dat we ons herinneren dat we kinderen van God zijn (Joh. 1:12-13) We zijn daadwerkelijk aangenomen in Zijn familie en erfgenamen van God, (Galaten 4: 4-7) en bestemd om eeuwig met Hem te wonen (Psalm 23:6). En Hij heeft ons heel duidelijk gemaakt dat wanneer al deze eindtijd tekenen beginnen te geschieden, we niet moeten rennen en naar dekking te zoeken, maar Hij ons vertelde om op te staan en onze hoofden op te heffen, omdat onze verlossing nabij is (Lukas 21:28). We wandelen door geloof niet door het zien. Dat betekent dat onze gedachten en handelingen worden geleid door wat we geloven, vanuit onze studie van de Bijbel, niet door wat we horen van anderen, of zelfs wat we zien met eigen ogen.

Bron: Spirit of Fear - Gracethrufaith