www.wimjongman.nl

(homepagina)

Waarom de meeste Joodse mensen liberaal zijn

Door Geri Ungurean | maart 2015

Ik ontmoette de Messias in 1983, en sindsdien was mijn leven nooit meer hetzelfde. Het was niet alleen maar prachtig. Er was ook nog pijn, maar het verschil was dat ik wist dat de Heer met mij door alles heen ging. Hij werd mijn leven, en Zijn Woord werd mijn levensonderhoud.

Ik had in de synagoge geleerd om zeer trots te zijn op mijn erfgoed als een Jood, maar het betekende toen niets voor mij. Eigenlijk waren het de constante antisemitische opmerkingen door kinderen in mijn buurt en school; de vuistgevechten in de straat over geroepen namen - ik was niet echt enthousiast over het feit dat ik een Jood ben. Ook het Oude Testament verwarde mij toen ik probeerde om het te lezen.

Ik leerde ook in de synagoge dat christenen ons haten, en dat ze dat altijd gedaan hebben. In feite kijken Joden naar het christendom als een eenheid. Ze hebben geen idee van de echte wedergeboorte van bovenaf - dat ze een hart van steen hebben dat kan worden omgezet in een hart van vlees, als Gods Heilige Geest komt en woning maakt binnenin ons. Joden kijken naar de geschiedenis en zien het Joodse bloed dat vergoten is in naam van het christendom. Het was alleen aan deze zijde van het kruis, dat ik besefte dat een christen te zijn niets te maken had met de benaming, of hoe sierlijk een kerkgebouw was. Niets van dat alles was belangrijk. Mijn vraag aan mensen werd: "Kent u Jezus als uw Heer en Verlosser?" En het was pas na het kennen van Jezus, dat ik het waardeerde om een Jood te zijn.

Joden hebben gehoord over mensen zoals Corrie ten Boom, maar ik geloof echt dat ze enkel aan Corrie dachten als een bepaald soort – een bijzondere dame. Ze waren niet in staat om te zien dat de Heer het leven en hart van Corrie maakte, zodat ze veranderde in de liefhebbende vrouw die ze was, bereid om zichzelf op te offeren voor het Joodse volk. Mijn volk kon dat onderscheid niet maken, dat sommige mensen echt christelijk zijn, terwijl de meesten gewoon bewogen waren.

Maar ik denk dat Israëlische Joden eindelijk gaan beginnen om de Evangelischen te onderscheiden van alle anderen. Zij zien dat er bepaalde christenen zijn die echt houden van Israël. Bibi weet het en vele anderen ook. Ik denk dat dit door de Heer zal worden gebruikt om meer en meer Joden Hem te laten kennen.

Voordat ik werd gered, had ik altijd het gevoel dat de katholieken het heilige volk waren. Ik veronderstelde dat dit een beetje kwam vanwege hun Mis, die in veel opzichten leek op de dienst in de synagoge. Alles leek zo perfect, maar ik was op zoek naar Jezus. Ik ging naar een katholieke kerk voor het vinden van Jezus, hoewel dat van korte duur was. Ik heb hem er niet gezien.

AMERIKAANSE JODEN

Ik heb zoveel wedergeboren gelovigen horen vragen, waarom de meeste Joden links stemmen, en waarom de meeste van hen achter Obama staan, zelfs nog in 2012, na alles wat hij heeft gezegd en gedaan tegen Israël. Het antwoord is niet ingewikkeld. Ik zou wensen dat het complex was. De simpele waarheid is dat de meeste Joden in Amerika seculiere Joden zijn. Ze geloven niet in de Bijbel en velen zijn agnostisch of atheïsten. Mijn eigen zusters geloven niet in God, en ze haten mij om het geloven in Jezus. Ik vind het interessant dat mijn oudere zusters nooit enig onderwijs in het jodendom hebben ontvangen, maar dat mijn ouders wel besloten om mij te sturen. Ik ben dankbaar dat zij dat deden. Ik geloof dat de hand van de Heer op mij was door heel mijn leven.

Mijn vader is opgegroeid in Boston. Hij was van een orthodoxe familie. Hij las en sprak het Hebreeuws vloeiend. Mijn moeder was volledig seculier. Haar ouders waren gokkers in Washington. Mijn ouders ontmoetten elkaar in het Joodse communicatie centrum in Washington aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Ze trouwden snel daarna.

Vader gaf zijn orthodoxe manieren op voor mam. Dus daar waren we dan, een seculier joods gezin. Mijn ouders hadden ons verteld dat als goede Joden waren, we democraten moesten zijn. Men verwachtte dat. Het was belangrijk. Ze zorgden dat ik ging geloven dat de democraten de partij met het mededogen was. Ik denk dat ze de geschiedenis gemist hebben van Roosevelt die een schip wegstuurde met 900 verdreven Joden uit Europa, die naar Amerika wilden komen om te ontsnappen aan de komende slachting. Die vertelde het Congres dat de VS genoeg Joden had. Die Joden ging terug naar Europa, en uiteindelijk naar de kampen.

Ik denk dat ze vergaten dat in de wonderbaarlijke 6 daagse oorlog van 1967, President Johnson (Democraat) zei dat Israël alleen zou komen te staan als ze zichzelf verdedigden. Hij wist niet dat God Israël hielp. Het kon hem ook niet schelen.

Mijn vader was anders, hij heeft Hebreeuws onderwijs gehad, en had een liefde voor de Tora. Hij hield van Israël. Ik herinner mij tijdens de jaren 1960, dat hij een foto van Nasser in onze bijkeuken ophing - we gooiden er naar met dartpijltjes. Vader hield van Israël en heeft elk jaar geld naar hen verzonden. Ik ben er niet zeker van of moeder wist dat hij dit deed. Maar vader was nog steeds een democraat.

Toen God me in 1983 redde, was ik nog steeds een geregistreerde democraat. Het was nooit bij me opgekomen om iets anders te zijn. Maar als ik het Woord las elke dag, realiseerde ik me dat ik de standpunten van de democraten niet meer kon verzoenen met Gods Woord. Ik veranderde mijn politieke overtuiging naar Republikeins.

Mam vertelde me met een strenge stem, dat ze mijn geloof in Jezus kon accepteren, maar niet als een Republikein. Ze riep: "Ik kan niet geloven dat ik een Republikein gebaard heb!"

Voordat vader overleed in 1997, stond de Heer me toe om hem te leiden in het gebed om gered te worden. Ik had veel meegemaakt met vader toen ze met de pensionering naar Florida verhuisden. Ik stuurde hem boeken en brieven over Yeshua.

Hij schreef naar me terug dat hij zo trots was, dat één van zijn kinderen van de tien geboden hield. Hij vermeldde Jezus niet, maar op zijn sterfbed hij bad het gebed van berouw en vertrouwde op Yeshua voor zijn zaligheid.

ISRAËLISCHE JODEN

Er zijn een flink aantal orthodoxe Joden in Jeruzalem. Ze zijn conservatief. Ze geloven in het Oude Testament, en zij weten dat God het land van Israël beloofd heeft aan Abraham en zijn nakomelingen via Izaäk. Ongeveer 10% van Israël is orthodox.

In tegenstelling tot Jeruzalem lijkt Tel Aviv op de meerderheid van de Joden hier in Amerika. Sommigen van hen willen Israël opsplitsen voor vrede, en zelfs Jeruzalem. Ze hebben er geen idee van dat het geen vrede zal brengen. Ze hebben geen idee dat het God boos maakt wanneer we zijn land gaan verdelen.

En dan zijn er de gematigden, die liefde hebben voor Israël en de gevaren kennen die hen omringen. Ze willen veilig te zijn. Ze willen niet sterven. Ze willen een sterke leider als Netanyahu.

WAT ER NOG GAAT KOMEN

Niemand weet de tijd van de opname van de Gemeente. Maar wij zien aan de tekenen dat deze wereld is klaar voor iets groots. Antisemitisme is op zijn hoogste punt gekomen, wereldwijd. Er zijn rondom oorlogen en geruchten van oorlogen. Er zijn aardbevingen en van allerlei soorten natuurrampen. Een van de belangrijkste vervullingen van profetie was in 1948: toen bracht God zijn volk uit de vier hoeken van de aarde terug naar hun eigen land.

"Zie, er komen dagen, spreekt de HEERE, dat de ploeger de maaier zal ontmoeten en de druiventreder de zaaier, en dat de bergen zullen druipen van jonge wijn en al de heuvels doordrenkt zullen worden. Ik zal een omkeer brengen in de gevangenschap van Mijn volk Israël. Zij zullen de verwoeste steden herbouwen en bewonen, zij zullen wijngaarden planten en de wijn ervan drinken, zij zullen tuinen aanleggen en de vrucht ervan eten. Ik zal hen in hun land planten, en zij zullen nooit meer weggerukt worden uit hun land, dat Ik aan hen gegeven heb, zegt de HEERE, uw God." Amos 9:13-15 (HSV)

"Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt, en stenigt wie naar u toe gezonden zijn! Hoe vaak heb Ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels; maar u hebt niet gewild! Zie, uw huis wordt als een woestenij voor u achtergelaten. Want Ik zeg u: U zult Mij van nu af aan niet zien, totdat u zegt: Gezegend is Hij Die komt in de Naam van de Heer." Matt. 23:37-39

Ik geloof dat deze woorden de zoetste zullen zijn die onze Heer ooit zal horen.

Mijn Joodse broeders en zusters, het is mijn gebed voor u dat uw ogen zullen worden geopend, en dat u zult begrijpen dat uw Messias al kwam, en u hem niet kende. Hij is Yeshua (Jezus). Hij gaf zijn leven voor u. U was verhard voor een tijd, zodat de niet-Joden in het koninkrijk konden komen. U ziet, het plan van God was dat via ons (Joden) de hele wereld de zaligheid zou worden aangeboden.

"En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob." Romeinen 11:26

Wanneer de laatste heiden komt, dan zullen uw ogen geopend worden en u zult Hem duidelijk zien. Hij heeft u lief!

Ik weet niet waarom Hij zich aan mij openbaarde vóór dat moment. Ik ben zo blij dat Hij dat deed, zodat ik u vertellen kan dat dit de waarheid is. Hebt u nu begrepen waarom de wedergeboren christenen zoveel liefde hebben voor Israël? De wet, de profeten en Yeshua kwamen vanuit het Joodse volk!

Wat is er dan om niet lief te hebben?

Ik bid dat velen dit zullen lezen, en dat de Heer hen naar Zichzelf toe brengt, en zij zullen gered worden.

Am Yisrael Chai!

Shalom b'Yeshua!

Bron: By Geri Ungurean

printen??? spaar papier en inkt.