(homepagina)

DE DAG VAN DE HEER

WAT ZEGT DE BIJBEL OVER DE TOEKOMST VAN GAZA?

Exclusief: Joel Richardson toont wat er zal gebeuren met dit gebied wanneer Jezus terugkeert

31-7-2014 | door Joel Richardson

Aangezien de focus van de wereld nu ligt op de Gaza-strook, zouden bijbelstudenten er goed aan doen aandacht te geven aan wat de oude Hebreeuwse profeten hadden te zeggen over de toekomst van dit kleine stukje land. Laten we eens een paar passages bezien. Ten eerste, volgens de Schriften, zal de terugkeer van Jezus en de daaropvolgende oordelen grotendeels draaien rond wat door de profeet Jesaja hierna zal worden aangeduid als "de wettelijke oorzaak", of "de controverse van Zion":

Want het zal zijn de dag van de wraak van de HEERE, het jaar van de afrekening om de rechtszaak van Sion. (Jesaja 34:8)

Geen twijfel over dat er vandaag een "controverse over Zion" woedt onder de naties, terwijl de staat Israël het bestuur van Hamas in de Gaza wil verpletteren. Een groep met als gesteld doel: het Joodse volk uit te roeien en Jeruzalem tot hun hoofdstad te maken.

Volgens verscheidene profeten zal de controverse zich alleen nog maar intensiveren als we dichter bij de terugkeer van Jezus komen, wanneer een enorme coalitie van naties Israël zal binnenvallen, de stad Jeruzalem omringen, en de definitieve genocide willen plegen op het Joodse volk. De profeet Joël vertelt ons dat de Heer tegen alle betrokken partijen in deze invasie een oordeel zal uitspreken, en specifiek over hen die dwingen om de verdeling van Zijn land uit te voeren:

Ik zal alle heidenvolken bijeenbrengen en hen doen afdalen naar het dal van Josafat. Daar zal Ik met hen een rechtszaak voeren, vanwege Mijn volk en Mijn eigendom Israël, dat zij onder de heidenvolken verstrooid hebben. Mijn land hebben zij verdeeld. (Joël 3:2)

De vallei van Josafat loopt van Noord naar Zuid, tussen de Tempelberg en de Olijfberg. In Mattheüs 25, wanneer Jezus zittend op de Olijfberg neerkijkt op de vallei van Josafat, verklaarde Hij, dat als Hij terugkeert, Hij zichzelf als de rechter van de volken zal neerzetten. Hij verklaarde daarbij dat Hij de volken zou oordelen, specifiek op basis van hoe ze zijn "broeders" behandeld hadden. Het is duidelijk dat Jezus refereerde naar Joël 3, en eigenlijk zichzelf invoegt in de passage als YHVH, de goddelijke rechter. Wij moeten verder constateren dat Joël ons ook informeert dat het oordeel zal worden gebaseerd op hoe de volken "mijn volk en mijn erfdeel, Israël" hebben behandeld, en ook "Mijn land hebben zij verdeeld."

En de profetie gaat verder met te spreken over de Heer zijn specifieke uitvoering van wraak tegen hen uit die regio's van de Libanon en de Gazastrook, welke zijn betrokken bij het geweld tegen het volk van Israël:

En ook, wat wilt u van Mij, Tyrus en Sidon, en alle gebieden van Filistea? Wilt u Mij Mijn handelwijze vergelden? Als u Mij dat wilt aandoen, zal Ik snel en onmiddellijk uw vergelding op uw hoofd doen terugkeren, (Joel 3:4)

Waar staat "Tyrus, Sidon" en "de gebieden van de Filistea" kan men bijna Hezbollah en Hamas invoegen. Het is als genomen uit de hedendaagse krantenkoppen.

De profetie spreekt natuurlijk niet over elke individuele inwoner in Libanon of de Gazastrook. De specifieke nadruk van de profetie ligt op degenen die "geweld" gebruiken om "onschuldig bloed te vergieten" in het land van Juda.

Egypte zal worden tot een woestenij, Edom zal worden tot een woeste wildernis vanwege het geweld tegen de Judeeërs: in hun land hebben zij onschuldig bloed vergoten. (Joël 3:19-21)

Net als Joël openbaart ook de profeet Ezechiël dat Jezus terug zal komen om het vonnis uit te voeren tegen degenen die de "oude haat" omarmen in het aanhitsen daarvan, gericht op het Joodse volk, en het bloed vergieten van "de kinderen van Israël":

Omdat u een eeuwige vijandschap hebt en u de Israëlieten deed neerstorten door het geweld van het zwaard in de tijd van hun ondergang, in de tijd van de uiterste ongerechtigheid, daarom, zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE: Voorzeker, Ik zal u tot bloed maken en bloed zal u achtervolgen. (Ezechiël 35:5-6)

Hoewel het duidelijk is dat Jezus hartstochtelijk houdt van alle volkeren en bedroefd is over het verlies van onschuldige mensenlevens aan beide zijden van het huidige conflict, is de Schrift ook pijnlijk duidelijk over wat Hij zal doen wanneer hij terugkomt, vanwege het bovengenoemde geweld en de haat, zodat regio van Gaza verwoest zal worden. De profeet Sefanja in het bijzonder spreekt van de Dag des Heren, en waarschuwt de inwoners van Gaza om zich te bekeren: "Zoek gerechtigheid, zoek zachtmoedigheid, misschien zult u dan verborgen worden op de dag van de toorn van de HEERE." En dan komt een zeer grimmige beschrijving van wat Gaza te wachten staat wanneer Jezus terugkeert:

Want Gaza zal verlaten worden en Askelon zal tot woestenij zijn; Asdod, midden op de dag zal men het verdrijven, en Ekron zal ontworteld worden. 5 Wee u, bewoners van het gebied aan de zee, volk van Kretenzers, het woord van de HEERE is tegen u! Kanaän, land van de Filistijnen! Ik zal u verdelgen, zodat er geen inwoner meer is. Het gebied aan de zee zal tot weiden worden met putten voor herders en kooien voor kleinvee. En het gebied zal zijn voor het overblijfsel van het huis van Juda, zodat zij daarin zullen weiden. 's Avonds zullen zij in de huizen van Askelon neerliggen, want de HEERE, hun God, zal naar hen omzien en een omkeer in hun gevangenschap brengen. (Zefanja 2:4-7)

Voor degenen die zoeken een gemiddeld standpunt in te nemen, kan het een harde pil zijn om te slikken, dat Gaza zal worden verwoest en worden verlaten, en het wordt overgelaten voor een rechtvaardig overblijfsel van Juda. Dit is echter precies wat de profetie verklaart. Dit is geen historische profetie. De profetie staat uiteindelijk in betrekking tot de Dag van de Heer en de terugkeer van Jezus.

Schokt het niet iedereen die de gebeurtenissen in de wereld ziet, die nu meer en meer zich gaan aanpassen aan de stand van zaken waarover de oude Hebreeuwse profeten spraken, gewoon over wat er voorafgaat aan de terugkeer van Jezus? Bij het nadenken over al deze dingen, moeten wij allen wel beven. Voor de waarheid in deze passage geeft de Heer niet alleen een waarschuwing voor Gaza, maar aan iedere Jood, Palestijn, u en mij – om gerechtigheid, nederigheid en bekering te betrachten. Als we deze waarschuwing horen en echt ter harte nemen, dan, zoals de profeet zegt: "worden we misschien verborgen in de Dag van de HEER voor zijn woede."

Bron: What does Bible say about the future of Gaza?

printen??? spaar papier en inkt.